abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32883499
Toen ik op kamers zat, moest ik kostgeld betalen als ik tijdens de vakanties 'thuis' kwam. Bovenop de huur van mijn kamer. Dat was 150 gulden per maand geloof ik.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  woensdag 7 december 2005 @ 09:12:16 #52
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_32883545
Ik betaal niks, mijn broer/broertje ook niet, en alles wordt betaald. Rijlessen etc moet ik dan wel zelf betalen, en als ik uit huis ga, moet ik alles zelf gaan betalen
  woensdag 7 december 2005 @ 09:16:52 #53
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_32883618
¤ 100 per maand
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_39697921
Rotschop!

Zojuist aan tafel begonnen mijn ouders over kostgeld voor mij en m'n broertje. Gelukkig ging halverwege de telefoon en kreeg ik uitstel van executie. Ik vind het geen verkeerd idee, had het ook eigenlijk wel eerder verwacht (ben nu 21), ik ben alleen wel benieuwd wat hun openingsbod wordt voor de "onderhandelingen"

Nog meer mensen die hun ervaringen m.b.t kostgeld willen delen?
Xbox Live Gamertag: Harmen84
  maandag 10 juli 2006 @ 19:27:01 #55
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_39698810
Ik denk dat tegenwoordig zo rond de 150 Euro per maand best redelijk is voor kostgeld. Je eet immers mee, verbuikt stroom, je ouders doen waarschijnlijk nog de was voor je, en als je geluk hebt mag je ook nog wel eens met regelmaat de auto van je ouders lenen ofzo.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_39699878
Auto, kleding, mobiel, internet en collegegeld betaal ik zelf...
Xbox Live Gamertag: Harmen84
pi_39706968
Harmen, ik heb wel een tip voor je:
Na 21 jaar een dak boven je hoofd en een goedgevulde buik, denk ik dat het tijd wordt om je portemonnee te trekken. Ik mag hopen dat het geen onderhandelingen gaan worden maar dat je gewoon betaalt wat er van je gevraagd wordt. En vergeet niet om af en toe een bloemetje mee naar huis te nemen en een keer te bedanken voor alles wat er voor je gedaan wordt
pi_39709188
Ik ben kostgeld moeten gaan betalen sinds ik afgestudeerd ben en een vaste baan had.
Betaal 200 eurie in de maand, dat was de "eis" en ik ben daar echt niet over in onderhandeling gegaan. Ik vind het best reeel dat als je eenmaal geld verdiend je ook kan meebetalen in de kosten.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 10:59:13 #59
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_39716612
quote:
Op maandag 10 juli 2006 19:56 schreef Harmen1984 het volgende:
Auto, kleding, mobiel, internet en collegegeld betaal ik zelf...
Dan zou ik 150 euro redelijk vinden.

Ben benieuwd!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_39717137
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 10:59 schreef sanger het volgende:

[..]

Dan zou ik 150 euro redelijk vinden.

Ben benieuwd!
0 is dan redelijk,
ipv 3 worden er nu 4 aardappeltjes klargemaakt,
rest betaald ie al zelf.(tikje overdreven, maar voor 150 euro kan je in je eentje heel goed eten en wassen)

ik betaalde niks,
af en toe betaalde ik een volle tank(70 liter), ongeveer 1x in de maand

nu betaal ik alles zelf en ga niet op mn bek,
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
pi_39717274
Ik betaal alleen het internet,kleding en luxe goederen.
Kostgeld is niet nodig mijn ouders zitten niet om die paar euro verlegen en met geld om leren gaan kan ook op andere manieren worden aangeleerd

Kostgeld stamt nog uit de tijd dat de arbeidersklasse het niet breed had en elke cent extra welkom was.
  † In Memoriam † dinsdag 11 juli 2006 @ 11:23:04 #62
43556 miss_dynastie
pi_39717291
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 11:17 schreef BoukeF het volgende:
rest betaald ie al zelf.(tikje overdreven, maar voor 150 euro kan je in je eentje heel goed eten en wassen)
Ik weet niet wat je hier precies probeert te zeggen, maar eten en wassen voor dat geld moet lukken ja. Een huis/ kamer, plus eigen wasmachine e.d. 'aanschaffen' wordt al een stuk moeilijker, zo niet onmogelijk. Dat krijg je natuurlijk wel cadeau.
pi_39717424
Er zijn ook ouders die het kostgeld opsparen en het meegeven als het kind het huis verlaat.
Dat is dan wel weer leuk maar ook niet de manier.
Het kind leert dan namelijk niet echt sparen, ze kunnen immers niet bij het gespaarde geld komen.
pi_39717540
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 11:23 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ik weet niet wat je hier precies probeert te zeggen, maar eten en wassen voor dat geld moet lukken ja. Een huis/ kamer, plus eigen wasmachine e.d. 'aanschaffen' wordt al een stuk moeilijker, zo niet onmogelijk. Dat krijg je natuurlijk wel cadeau.
staat er ook een ietwat vaag, maar achterliggende gedachten is:
de ruimte in het huis is er toch al, de wasmachine wordt voor de rest van het gezin ook al gebruikt en is daarvoor ook aangeschaft.
"plots" ervoor moeten betalen (zonder dat er een inkomensstijging van kind tegenover staat) vind ik niet nodig.
mocht ik in den toekomst kinderen krijgen zullen die niet woren geconfronteerd met kostgeld.

laat ze dan maar op hun bek gaan wanneer ze uit huis gaan (zoals sommige forum leden denken dat gebeurt als je geen kostgeld betaald), dan mogen ze weer "thuis" komen.

mocht je dit alles niet kunnen betalen als ouders zijnde, neem dan ook geen kinderen.
  † In Memoriam † dinsdag 11 juli 2006 @ 11:35:43 #65
43556 miss_dynastie
pi_39717651
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 11:31 schreef BoukeF het volgende:
"plots" ervoor moeten betalen (zonder dat er een inkomensstijging van kind tegenover staat) vind ik niet nodig.
mocht ik in den toekomst kinderen krijgen zullen die niet woren geconfronteerd met kostgeld.
Nee, jij niet, maar je ouders hebben er recht op daar geld voor te vragen, zo simpel is het, het zijn hun spullen, het is hun ruimte. Dat het voor jou plots komt, wil niet zeggen dat je op je 21ste recht hebt op hun ruimte en geld.
quote:
mocht je dit alles niet kunnen betalen als ouders zijnde, neem dan ook geen kinderen.
Mja, dat vind ik zo'n makkelijk en tegelijkertijd dom argument. Wanneer houdt dat sponsoren dan op? Als ze dertig zijn? Veertig? Van studerende kinderen zou ik denk ik ook niet gauw kostgeld vragen, de eerste vier, vijf jaar dan, want anders blijf je bezig. Maar dat wil niet zeggen dat het heel gek is, als je op kamers gaat ben je ook 300 euro kwijt aan een klein rotkamertje, zonder kok en huishoudster.
pi_39721224
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 11:35 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Nee, jij niet, maar je ouders hebben er recht op daar geld voor te vragen, zo simpel is het, het zijn hun spullen, het is hun ruimte. Dat het voor jou plots komt, wil niet zeggen dat je op je 21ste recht hebt op hun ruimte en geld.
[..]

Mja, dat vind ik zo'n makkelijk en tegelijkertijd dom argument. Wanneer houdt dat sponsoren dan op? Als ze dertig zijn? Veertig? Van studerende kinderen zou ik denk ik ook niet gauw kostgeld vragen, de eerste vier, vijf jaar dan, want anders blijf je bezig. Maar dat wil niet zeggen dat het heel gek is, als je op kamers gaat ben je ook 300 euro kwijt aan een klein rotkamertje, zonder kok en huishoudster.
Ik denk dat wij structureel van mening verschillen,
bij dit hele verhaal ga ik er ook vanuit dat kind zo ongeveer bij het 25ste levensjaar het huis uit is.

en terugkom actie zal ook een max lengte aan zitten van ongeveer geschat 6 maanden waarin kind weer op de rails wordt gezet en samen met kind een nieuw verblijfsplaatst wordt gezocht.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 15:21:11 #67
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_39724465
Destijds.. een jaar of 5 geleden betaalde ik 350 euro in de maand..
Aan de ene kant best veel, aan de andere kant, mijn ouders hadden mijn studie betaald, iets wat ik anders nooit had kunnen doen... dus zij en ik ook eigenlijk wel, zagen het als een soort van winstdeling...
Ik kon me daar wel in vinden eigenljk...

Je woont thuis.. dus wat voor kosten heb je verder... vind het een beetje egoistisch eigenlijk van je als je daarop probeert te beknibbelen..

Ik denk voor ouders als hun kinderen eenmaal klaar zijn met studeren en alles, dat ze het zich ook wel wat makkelijker mogen maken, zeker als je bedenkt dat die kinderen ook lekker verdienen.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_39733353
Toen ik nog thuiswoonde + goede baan betaalde ik rond de 250-300e/maand aan 'kostgeld'. Geen geld natuurlijk voor een dak boven je hoofd, elke ochtend/middag/avond te eten in huis, stroom, wassen/strijken.

Nu met eigenhuis etc ben je echt wel iets meer kwijt (en niet alleen geld, maar ook bakken met tijd aan bv het schoonmaken/onderhouden van je woning).
pi_39734078
Mijn zoon betaald ong. 120 euro. Daar zit dan 2 pakjes shag per week bij in.
Wij zijn uit gegaan van 1derde deel sparen, 1derde deel kostgeld en 1derde deel eigen leef/zakgeld.
Van zijn kostgeld spaar ik de helft voor hem als hij ooit het huis uit gaat. Alleen dat weet hij dus niet
Van het spaargeld wat hij zelf op de rekening heeft mag hij ongeveer 150 euro per kwartaal kleding halen.... het leef/zakgeld is vrij te besteden.
'Juist door het verschil kan je onderscheid maken. Iedereen is anders, wat ons gelijk maakt is dat we mensen zijn met respect naar elkaar, toch . . .�
pi_39831771
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 22:57 schreef Speed-Addicted het volgende:
Yeah right, ik woon bij mijn ouders in en ik heb alleen al 430 euro vaste lasten waarvan 100 euro kostgeld)
Ongelovelijk, kan me moeilijk voorstellen hoe je aan zoveel vaste lasten kan komen als je bij je ouders woont.

100 huur dus.
25 telefoon?
75 internet?
50 euro bijdrage aan belastingen en heffingen?
50 euro bijdrage aan gas/water/licht?
100 euro eetbijdrage?
30¤ wastoeslag?
  † In Memoriam † vrijdag 14 juli 2006 @ 21:07:34 #71
43556 miss_dynastie
pi_39832480
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 20:40 schreef YourMaster het volgende:

[..]

Ongelovelijk, kan me moeilijk voorstellen hoe je aan zoveel vaste lasten kan komen als je bij je ouders woont.

100 huur dus.
25 telefoon?
75 internet?
50 euro bijdrage aan belastingen en heffingen?
50 euro bijdrage aan gas/water/licht?
100 euro eetbijdrage?
30¤ wastoeslag?
Bij kostgeld zal belasting/ gwl/ wassen/ eten wel inzitten, neem ik aan
Anders zou hij wel huur zeggen, toch? (ik weet niet hoor, maar lijkt me logischer).
pi_39834691
Ik betaal 400 per maand aan kotsgeld. Mja, ik heb geen keus
pi_39834743
Ik betaal 200 euro kostgeld.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_39835935
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:07 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Bij kostgeld zal belasting/ gwl/ wassen/ eten wel inzitten, neem ik aan
Anders zou hij wel huur zeggen, toch? (ik weet niet hoor, maar lijkt me logischer).
Wat kan je anders als vaste last zien als je geen eigen huis hebt. O, een auto kan je natuurlijk ook onder vaste lasten rekenen.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 23:13:57 #75
136816 Otto215
I am Lite!
pi_39836324
Niks???? Ik krijg gewoon alles ben 16. Vrienden hoeven ook niks te betalen, da's toch normaal? Die krijgen zelfs nog kleed- en zakgeld .
jammer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')