abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32883499
Toen ik op kamers zat, moest ik kostgeld betalen als ik tijdens de vakanties 'thuis' kwam. Bovenop de huur van mijn kamer. Dat was 150 gulden per maand geloof ik.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  woensdag 7 december 2005 @ 09:12:16 #52
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_32883545
Ik betaal niks, mijn broer/broertje ook niet, en alles wordt betaald. Rijlessen etc moet ik dan wel zelf betalen, en als ik uit huis ga, moet ik alles zelf gaan betalen
  woensdag 7 december 2005 @ 09:16:52 #53
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_32883618
¤ 100 per maand
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_39697921
Rotschop!

Zojuist aan tafel begonnen mijn ouders over kostgeld voor mij en m'n broertje. Gelukkig ging halverwege de telefoon en kreeg ik uitstel van executie. Ik vind het geen verkeerd idee, had het ook eigenlijk wel eerder verwacht (ben nu 21), ik ben alleen wel benieuwd wat hun openingsbod wordt voor de "onderhandelingen"

Nog meer mensen die hun ervaringen m.b.t kostgeld willen delen?
Xbox Live Gamertag: Harmen84
  maandag 10 juli 2006 @ 19:27:01 #55
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_39698810
Ik denk dat tegenwoordig zo rond de 150 Euro per maand best redelijk is voor kostgeld. Je eet immers mee, verbuikt stroom, je ouders doen waarschijnlijk nog de was voor je, en als je geluk hebt mag je ook nog wel eens met regelmaat de auto van je ouders lenen ofzo.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_39699878
Auto, kleding, mobiel, internet en collegegeld betaal ik zelf...
Xbox Live Gamertag: Harmen84
pi_39706968
Harmen, ik heb wel een tip voor je:
Na 21 jaar een dak boven je hoofd en een goedgevulde buik, denk ik dat het tijd wordt om je portemonnee te trekken. Ik mag hopen dat het geen onderhandelingen gaan worden maar dat je gewoon betaalt wat er van je gevraagd wordt. En vergeet niet om af en toe een bloemetje mee naar huis te nemen en een keer te bedanken voor alles wat er voor je gedaan wordt
pi_39709188
Ik ben kostgeld moeten gaan betalen sinds ik afgestudeerd ben en een vaste baan had.
Betaal 200 eurie in de maand, dat was de "eis" en ik ben daar echt niet over in onderhandeling gegaan. Ik vind het best reeel dat als je eenmaal geld verdiend je ook kan meebetalen in de kosten.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 10:59:13 #59
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_39716612
quote:
Op maandag 10 juli 2006 19:56 schreef Harmen1984 het volgende:
Auto, kleding, mobiel, internet en collegegeld betaal ik zelf...
Dan zou ik 150 euro redelijk vinden.

Ben benieuwd!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_39717137
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 10:59 schreef sanger het volgende:

[..]

Dan zou ik 150 euro redelijk vinden.

Ben benieuwd!
0 is dan redelijk,
ipv 3 worden er nu 4 aardappeltjes klargemaakt,
rest betaald ie al zelf.(tikje overdreven, maar voor 150 euro kan je in je eentje heel goed eten en wassen)

ik betaalde niks,
af en toe betaalde ik een volle tank(70 liter), ongeveer 1x in de maand

nu betaal ik alles zelf en ga niet op mn bek,
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
pi_39717274
Ik betaal alleen het internet,kleding en luxe goederen.
Kostgeld is niet nodig mijn ouders zitten niet om die paar euro verlegen en met geld om leren gaan kan ook op andere manieren worden aangeleerd

Kostgeld stamt nog uit de tijd dat de arbeidersklasse het niet breed had en elke cent extra welkom was.
  † In Memoriam † dinsdag 11 juli 2006 @ 11:23:04 #62
43556 miss_dynastie
pi_39717291
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 11:17 schreef BoukeF het volgende:
rest betaald ie al zelf.(tikje overdreven, maar voor 150 euro kan je in je eentje heel goed eten en wassen)
Ik weet niet wat je hier precies probeert te zeggen, maar eten en wassen voor dat geld moet lukken ja. Een huis/ kamer, plus eigen wasmachine e.d. 'aanschaffen' wordt al een stuk moeilijker, zo niet onmogelijk. Dat krijg je natuurlijk wel cadeau.
pi_39717424
Er zijn ook ouders die het kostgeld opsparen en het meegeven als het kind het huis verlaat.
Dat is dan wel weer leuk maar ook niet de manier.
Het kind leert dan namelijk niet echt sparen, ze kunnen immers niet bij het gespaarde geld komen.
pi_39717540
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 11:23 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ik weet niet wat je hier precies probeert te zeggen, maar eten en wassen voor dat geld moet lukken ja. Een huis/ kamer, plus eigen wasmachine e.d. 'aanschaffen' wordt al een stuk moeilijker, zo niet onmogelijk. Dat krijg je natuurlijk wel cadeau.
staat er ook een ietwat vaag, maar achterliggende gedachten is:
de ruimte in het huis is er toch al, de wasmachine wordt voor de rest van het gezin ook al gebruikt en is daarvoor ook aangeschaft.
"plots" ervoor moeten betalen (zonder dat er een inkomensstijging van kind tegenover staat) vind ik niet nodig.
mocht ik in den toekomst kinderen krijgen zullen die niet woren geconfronteerd met kostgeld.

laat ze dan maar op hun bek gaan wanneer ze uit huis gaan (zoals sommige forum leden denken dat gebeurt als je geen kostgeld betaald), dan mogen ze weer "thuis" komen.

mocht je dit alles niet kunnen betalen als ouders zijnde, neem dan ook geen kinderen.
  † In Memoriam † dinsdag 11 juli 2006 @ 11:35:43 #65
43556 miss_dynastie
pi_39717651
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 11:31 schreef BoukeF het volgende:
"plots" ervoor moeten betalen (zonder dat er een inkomensstijging van kind tegenover staat) vind ik niet nodig.
mocht ik in den toekomst kinderen krijgen zullen die niet woren geconfronteerd met kostgeld.
Nee, jij niet, maar je ouders hebben er recht op daar geld voor te vragen, zo simpel is het, het zijn hun spullen, het is hun ruimte. Dat het voor jou plots komt, wil niet zeggen dat je op je 21ste recht hebt op hun ruimte en geld.
quote:
mocht je dit alles niet kunnen betalen als ouders zijnde, neem dan ook geen kinderen.
Mja, dat vind ik zo'n makkelijk en tegelijkertijd dom argument. Wanneer houdt dat sponsoren dan op? Als ze dertig zijn? Veertig? Van studerende kinderen zou ik denk ik ook niet gauw kostgeld vragen, de eerste vier, vijf jaar dan, want anders blijf je bezig. Maar dat wil niet zeggen dat het heel gek is, als je op kamers gaat ben je ook 300 euro kwijt aan een klein rotkamertje, zonder kok en huishoudster.
pi_39721224
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 11:35 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Nee, jij niet, maar je ouders hebben er recht op daar geld voor te vragen, zo simpel is het, het zijn hun spullen, het is hun ruimte. Dat het voor jou plots komt, wil niet zeggen dat je op je 21ste recht hebt op hun ruimte en geld.
[..]

Mja, dat vind ik zo'n makkelijk en tegelijkertijd dom argument. Wanneer houdt dat sponsoren dan op? Als ze dertig zijn? Veertig? Van studerende kinderen zou ik denk ik ook niet gauw kostgeld vragen, de eerste vier, vijf jaar dan, want anders blijf je bezig. Maar dat wil niet zeggen dat het heel gek is, als je op kamers gaat ben je ook 300 euro kwijt aan een klein rotkamertje, zonder kok en huishoudster.
Ik denk dat wij structureel van mening verschillen,
bij dit hele verhaal ga ik er ook vanuit dat kind zo ongeveer bij het 25ste levensjaar het huis uit is.

en terugkom actie zal ook een max lengte aan zitten van ongeveer geschat 6 maanden waarin kind weer op de rails wordt gezet en samen met kind een nieuw verblijfsplaatst wordt gezocht.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 15:21:11 #67
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_39724465
Destijds.. een jaar of 5 geleden betaalde ik 350 euro in de maand..
Aan de ene kant best veel, aan de andere kant, mijn ouders hadden mijn studie betaald, iets wat ik anders nooit had kunnen doen... dus zij en ik ook eigenlijk wel, zagen het als een soort van winstdeling...
Ik kon me daar wel in vinden eigenljk...

Je woont thuis.. dus wat voor kosten heb je verder... vind het een beetje egoistisch eigenlijk van je als je daarop probeert te beknibbelen..

Ik denk voor ouders als hun kinderen eenmaal klaar zijn met studeren en alles, dat ze het zich ook wel wat makkelijker mogen maken, zeker als je bedenkt dat die kinderen ook lekker verdienen.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_39733353
Toen ik nog thuiswoonde + goede baan betaalde ik rond de 250-300e/maand aan 'kostgeld'. Geen geld natuurlijk voor een dak boven je hoofd, elke ochtend/middag/avond te eten in huis, stroom, wassen/strijken.

Nu met eigenhuis etc ben je echt wel iets meer kwijt (en niet alleen geld, maar ook bakken met tijd aan bv het schoonmaken/onderhouden van je woning).
pi_39734078
Mijn zoon betaald ong. 120 euro. Daar zit dan 2 pakjes shag per week bij in.
Wij zijn uit gegaan van 1derde deel sparen, 1derde deel kostgeld en 1derde deel eigen leef/zakgeld.
Van zijn kostgeld spaar ik de helft voor hem als hij ooit het huis uit gaat. Alleen dat weet hij dus niet
Van het spaargeld wat hij zelf op de rekening heeft mag hij ongeveer 150 euro per kwartaal kleding halen.... het leef/zakgeld is vrij te besteden.
'Juist door het verschil kan je onderscheid maken. Iedereen is anders, wat ons gelijk maakt is dat we mensen zijn met respect naar elkaar, toch . . .�
pi_39831771
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 22:57 schreef Speed-Addicted het volgende:
Yeah right, ik woon bij mijn ouders in en ik heb alleen al 430 euro vaste lasten waarvan 100 euro kostgeld)
Ongelovelijk, kan me moeilijk voorstellen hoe je aan zoveel vaste lasten kan komen als je bij je ouders woont.

100 huur dus.
25 telefoon?
75 internet?
50 euro bijdrage aan belastingen en heffingen?
50 euro bijdrage aan gas/water/licht?
100 euro eetbijdrage?
30¤ wastoeslag?
  † In Memoriam † vrijdag 14 juli 2006 @ 21:07:34 #71
43556 miss_dynastie
pi_39832480
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 20:40 schreef YourMaster het volgende:

[..]

Ongelovelijk, kan me moeilijk voorstellen hoe je aan zoveel vaste lasten kan komen als je bij je ouders woont.

100 huur dus.
25 telefoon?
75 internet?
50 euro bijdrage aan belastingen en heffingen?
50 euro bijdrage aan gas/water/licht?
100 euro eetbijdrage?
30¤ wastoeslag?
Bij kostgeld zal belasting/ gwl/ wassen/ eten wel inzitten, neem ik aan
Anders zou hij wel huur zeggen, toch? (ik weet niet hoor, maar lijkt me logischer).
pi_39834691
Ik betaal 400 per maand aan kotsgeld. Mja, ik heb geen keus
pi_39834743
Ik betaal 200 euro kostgeld.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_39835935
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:07 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Bij kostgeld zal belasting/ gwl/ wassen/ eten wel inzitten, neem ik aan
Anders zou hij wel huur zeggen, toch? (ik weet niet hoor, maar lijkt me logischer).
Wat kan je anders als vaste last zien als je geen eigen huis hebt. O, een auto kan je natuurlijk ook onder vaste lasten rekenen.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 23:13:57 #75
136816 Otto215
I am Lite!
pi_39836324
Niks???? Ik krijg gewoon alles ben 16. Vrienden hoeven ook niks te betalen, da's toch normaal? Die krijgen zelfs nog kleed- en zakgeld .
jammer
pi_39839008
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 23:13 schreef Otto215 het volgende:
Niks???? Ik krijg gewoon alles ben 16. Vrienden hoeven ook niks te betalen, da's toch normaal? Die krijgen zelfs nog kleed- en zakgeld .
Er zijn ook genoeg volwassenen en 17 jarige die nog bij hun ouders wonen. Als je met je 17e op school zit krijgen je ouders plotseling geen kinderbijslag meer en krijg jij geld van de overheid voor je school. Vanaf dat moment is het niet zo gek als je zelf ook iets bijdraagt. Verder zijn er mensen die fulltime werken maar nogsteeds elke dag thuis aanschuiven. Dan is het al wat minder normaal dat je je ouders alles voor je laat betalen.
Niemand zegt dat een 16 jarige scholier kostgeld moet betalen.
  † In Memoriam † zaterdag 15 juli 2006 @ 10:49:28 #77
43556 miss_dynastie
pi_39844860
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 23:03 schreef YourMaster het volgende:

[..]

Wat kan je anders als vaste last zien als je geen eigen huis hebt. O, een auto kan je natuurlijk ook onder vaste lasten rekenen.
Sommige mensen rekenen alle vaste kosten als vaste lasten. Dus ook het tijdschriftenabonnement, spartabbo, mobiele telefoon, etc. Ik denk dat dat soort dingen bedoeld wordt, want bij kostgeld zit gwl enzo vaak al in.
pi_39844912
100 euro kostgeld, en 45 euro voor verzekering en belasting auto.
Ik ben nog studerend, en kan eten en drinken wat ik wil!
Sappig !!
  zaterdag 15 juli 2006 @ 11:18:22 #79
21865 WaVe
WaVe detected
pi_39845507
Zodra een kind een fatsoenlijk eigen inkomen heeft en nog wel thuis woont is kostgeld wel zo logisch. Is dan wel afhankelijk van je salaris/inkomen hoeveel redelijk is. Ikzelf heb nooit kostgeld betaald, ben toen ik ging studeren het huis uitgegaan, maar als vergelijking, ik betaal nu ook 450 euro p/m aan huur en woonlasten. Stel dat ik nog bij mijn ouders zou wonen, dan zou ik 200-300 euro heel erg redelijk vinden.
pi_39847809
Ben ik verwend als ik zeg dat ik geen kostgeld betaal en kleding krijg? Internet betalen m'n ouders omdat ze er zelf ook veel gebruik van maken. Telefoneren idem.

Al het overige wat betreft hobby's enzo moet ik wel zelf betalen.

Studeer nog
I think I'm a banana tree
pi_39853304
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 10:49 schreef miss_dynastie het volgende:
Sommige mensen rekenen alle vaste kosten als vaste lasten. Dus ook het tijdschriftenabonnement, sportabbo, mobiele telefoon, etc. Ik denk dat dat soort dingen bedoeld wordt, want bij kostgeld zit gwl enzo vaak al in.
Telefoon noemde ik al op. Voor 330¤ kan je een hoop tijdschriften binnen krijgen hoor. Het is maar te hopen dat hij een auto heeft.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 16:31:03 #82
81237 releaze
best of both worlds
pi_39853618
ik vind meebetalen aan de huur complete onzin. Alsof ze door mijn aanwezigheid extra huurlasten hebben ofzo. Nee, meebetalen aan huur vind ik onzin. Meebetalen aan eten, gas en licht, water, eventueel gemeentebelastingen, telefoon, etc, dat vind ik wel allemaal heel redelijk.
Op hoeveel je dan uitkomt weet ik niet...
pi_39854215
Ik woon nu al een tijd op mezelf, maar toen ik nog thuis woonde met 19/20 jaar, hoefde ik alleen de internet verbinding te betalen á 50 euro per maand. Nu betaal ik nog steeds de internet verbinding en zelfs de telefoonkosten voor m'n ouders hoewel ik er niet meer woon

Ik ben ze wel tegemoed gekomen met 4000 euro wanneer ze vraagde om hulp vanwege financiele redenen. Dit krijg ik echter op termijn wel weer terug.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 18:15:42 #84
136816 Otto215
I am Lite!
pi_39856323
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 00:45 schreef YourMaster het volgende:

[..]

Er zijn ook genoeg volwassenen en 17 jarige die nog bij hun ouders wonen. Als je met je 17e op school zit krijgen je ouders plotseling geen kinderbijslag meer en krijg jij geld van de overheid voor je school. Vanaf dat moment is het niet zo gek als je zelf ook iets bijdraagt. Verder zijn er mensen die fulltime werken maar nogsteeds elke dag thuis aanschuiven. Dan is het al wat minder normaal dat je je ouders alles voor je laat betalen.
Niemand zegt dat een 16 jarige scholier kostgeld moet betalen.
M'n zussen zijn 20 en 22 die krijgen ook nog kleedgeld e.d.
jammer
  † In Memoriam † zaterdag 15 juli 2006 @ 18:18:24 #85
43556 miss_dynastie
pi_39856392
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 16:19 schreef YourMaster het volgende:

[..]

Telefoon noemde ik al op. Voor 330¤ kan je een hoop tijdschriften binnen krijgen hoor. Het is maar te hopen dat hij een auto heeft.
Ja, zag ik, sorry. Nou ja, misschien zit elke week stappen voor hem ook wel bij de vaste lasten of zo
pi_39856559
In prinicipe zou ik iets van 135 in de maand moeten betalen, alleen ben ik daar maar mee gestopt
Zij wouden kinderen hebben, en kinderen kosten geld.
En daarnaast ik verdien het zelf, en als ik betaal zie ik er geen donder meer van, beide ouders werken en hebben het ruim zat. Helemaal als je later hoort dat je ma 20.000 euro op der spaarrekening heb.
Dan is het voor mij over.
Told my girl I just had to forget her,
Rather buy me a new cartburettor,
So she made tracks sayin' ths is the end now,
Cars don't talk back they're just four wheeled friends now
pi_39856828
dus als jij op jezelf woont en je hoort dat de woningbouw 3 miljoen winst heeft gemaakt stop je ook maar met de huur betalen. logisch
Doet ie het, of doet ie het niet
  † In Memoriam † zaterdag 15 juli 2006 @ 18:39:44 #88
43556 miss_dynastie
pi_39856902
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 18:25 schreef E-ratic het volgende:
Voor kinderen ja, niet voor op hun zak terende volwassenen (en ja, je bent met bijna 23 toch echt volwassen hoor).
pi_39857150
Ik ben op mijn 16e uit huis gegaan, dus nooit kostgeld betaald. Mijn man pas op zijn 25e, en zijn ouders hadden de regel: 10% van je inkomen afdragen + eigen deel van de telefoonrekening. Vind ik persoonlijk nog best aan de lage kant....
Eva
pi_39857792
hier 100 euro per maand,en ik heb een fulltime baan.
in dat bedrag zitten ook de internetaansluiting en al het eten bij.
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
pi_39858283
10% van je inkomen is wel redelijker als een vast bedrag.. soms zit je zonder werk, je kan niet altijd evenveel werken door je studie of werksituatie, etc..
pi_39860709
Ik heb 575 in de maand & moet daar 225 van inleveren Teveel als je het mij vraagt.
pi_39863514
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 18:25 schreef E-ratic het volgende:
In prinicipe zou ik iets van 135 in de maand moeten betalen, alleen ben ik daar maar mee gestopt
En daarnaast ik verdien het zelf, en als ik betaal zie ik er geen donder meer van, beide ouders werken en hebben het ruim zat. Helemaal als je later hoort dat je ma 20.000 euro op der spaarrekening heb.
Dan is het voor mij over.
Met zo'n houding zouden mijn kinderen op oorlog aansturen...

Ten eerste heb jij er niets mee te maken wat iemand op zijn spaarrekening heeft. Per slot van rekening heeft jouw moeder daarvoor gewerkt en gespaard (dus niet gefeest) en krijg jij het als je dood gaat.

Ten tweede kosten kinderen altijd geld, maar dat betekent niet dat ze gratis hoeven te wonen.
Niemand in Nederland (16 miljoen mensen) woont gratis.
Ik vind dat dus een verkeerde boodschap naar de kinderen toe. Als ik kinderen heb moeten ze vanaf de eerste dag dat ze een baantje hebben er aan wennen dat je nooit al het geld dat je verdient allemaal mag houden. Jaahaa, dat is wel leuk, maar het is niet de realiteit.
Dus: Kostgeld, vanaf het moment dat ze een krantenwijk hebben.

Maakt de overstap naar op zichzelf wonen veel makkelijker, omdat ze er dan aan gewend zijn dat een deel van hun inkomen altijd aan vaste lasten opgaat.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 23:13:36 #94
81237 releaze
best of both worlds
pi_39863756
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 23:04 schreef mgerben het volgende:

[..]

Ten eerste heb jij er niets mee te maken wat iemand op zijn spaarrekening heeft. Per slot van rekening heeft jouw moeder daarvoor gewerkt en gespaard (dus niet gefeest) en krijg jij het als je dood gaat.

Ten tweede kosten kinderen altijd geld, maar dat betekent niet dat ze gratis hoeven te wonen.
Ik vind dat dus een verkeerde boodschap naar de kinderen toe. Als ik kinderen heb moeten ze vanaf de eerste dag dat ze een baantje hebben er aan wennen dat je nooit al het geld dat je verdient allemaal mag houden. Jaahaa, dat is wel leuk, maar het is niet de realiteit.

Maakt de overstap naar op zichzelf wonen veel makkelijker, omdat ze er dan aan gewend zijn dat een deel van hun inkomen altijd aan vaste lasten opgaat.
ik heb nooit kostgeld hoeven te betalen, alleen maar de telefoonrekening.
Er zijn meerdere manieren waarop je je kinderen kan leren met geld om te gaan dan kostgeld te betalen. Als ik kies voor kinderen, en ze mochten bij mij in huis wonen tot hun 21e, dan leven ze hier voor de vaste huiselijke lasten gratis, (gas+licht, water, belastingen en huur) tenzij wij het echt heel erg nauw hebben. Ik hoop m'n kinderen te kunnen stimuleren om voor hun 21e het huis uit te zijn, en dus ook zelfstandig met inkomen en geld om te gaan.
pi_39864234
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 23:13 schreef releaze het volgende:
[..]
ik heb nooit kostgeld hoeven te betalen, alleen maar de telefoonrekening.
Er zijn meerdere manieren waarop je je kinderen kan leren met geld om te gaan dan kostgeld te betalen. Als ik kies voor kinderen, en ze mochten bij mij in huis wonen tot hun 21e, dan leven ze hier voor de vaste huiselijke lasten gratis, (gas+licht, water, belastingen en huur) tenzij wij het echt heel erg nauw hebben. Ik hoop m'n kinderen te kunnen stimuleren om voor hun 21e het huis uit te zijn, en dus ook zelfstandig met inkomen en geld om te gaan.
Ik ben het met je eens (zullen we trouwen? Hoeveel kinderen wil je?)
Maar ik vind dat als kinderen alles wat ze verdienen zelf mogen houden, daar twee zwakke punten aanzitten (ongeacht hoe rijk ik ben en of ik het makkelijk kan betalen):
1) Ze krijgen het idee dat bij pa&ma alles gratis is. En voor iets dat gratis is krijg je ook geen waardering. Je krijgt geen waardering voor het eten op tafel, een dak boven je hoofd en altijd een volle fles cola in de koelkast; en je wordt boos als je daarvoor moet betalen.
Terwijl het de normaalste zaak van de wereld is dat iemand daarvoor betaalt.

2) De overstap van geen vaste lasten en alles zelf houden leidt tot verkeerd budgetteren. Als jij 500 per maand binnenkrijgt en datzelfde geld plant als besteedbaar inkomen (dus voor 500 gaat shoppen of na 2 maanden voor 1000 op vakantie) kom je jezelf heel zwaar tegen als je ineens gas, water, licht, huur, eten en telefoon moet betalen.
Als mijn kinderen het huis uit gaan moet de grootste verandering (financiëel) zijn dat ze merken dat de vaste lasten anders zijn.
NIET dat ze na 3 maanden met hangende pootjes bij pa en ma staan omdat ze er te laat achterkwamen dat ze vaste lasten hadden!
  zondag 16 juli 2006 @ 00:12:12 #96
81237 releaze
best of both worlds
pi_39865461
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 23:29 schreef mgerben het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens (zullen we trouwen? Hoeveel kinderen wil je?)
Maar ik vind dat als kinderen alles wat ze verdienen zelf mogen houden, daar twee zwakke punten aanzitten (ongeacht hoe rijk ik ben en of ik het makkelijk kan betalen):
1) Ze krijgen het idee dat bij pa&ma alles gratis is. En voor iets dat gratis is krijg je ook geen waardering. Je krijgt geen waardering voor het eten op tafel, een dak boven je hoofd en altijd een volle fles cola in de koelkast; en je wordt boos als je daarvoor moet betalen.
Terwijl het de normaalste zaak van de wereld is dat iemand daarvoor betaalt.

2) De overstap van geen vaste lasten en alles zelf houden leidt tot verkeerd budgetteren. Als jij 500 per maand binnenkrijgt en datzelfde geld plant als besteedbaar inkomen (dus voor 500 gaat shoppen of na 2 maanden voor 1000 op vakantie) kom je jezelf heel zwaar tegen als je ineens gas, water, licht, huur, eten en telefoon moet betalen.
Als mijn kinderen het huis uit gaan moet de grootste verandering (financiëel) zijn dat ze merken dat de vaste lasten anders zijn.
NIET dat ze na 3 maanden met hangende pootjes bij pa en ma staan omdat ze er te laat achterkwamen dat ze vaste lasten hadden!
Voor mijn kinderen blijft het tot hun 21e "gratis" bij pa en ma. Zeker niet alles hoor. Op hun 18e zullen ze verzekering moeten betalen, laten ze het maar doen. Willen ze een mobieltje? Sigaretten? Kleding? Willen ze iets anders eten dan dat wat de pot schaft? Be my guest, maar niet van mijn geld. Verantwoordelijk met geld om gaan is iets wat je kinderen al vroeg moet aanleren. Sommige kinderen krijgen van pa en ma alles, alles, en als ze dan 18 zijn is het, en nu geef je me maar wat terug. Mijn ouders hebben me niet zozeer gestimuleerd in verstandig met geld omgaan, het was gewoon noodzaak. Ik kreeg alleen nog wat voor mn verjaardag en 7 tot 12 gulden zakgeld en voor de rest van de leuke dingen moest ik zelf zorgen. Toen ik later een baantje had en een kamer, gingen de kosten beheren zonder enige problemen. Nu ik m'n eigen huis heb (wel huur) zie ik pas welke andere vaste lasten er nog meer bij komen kijken, belastingen bijvoorbeeld, aparte rekeningen voor alles. Het is net een stapje complexer.

Ik hoop dat mijn kinderen rond hun 18e het huis verlaten. Niet omdat ik ze kwijt wil, maar omdat ik ze die vrijheid en verantwoordelijkheid wil leren. Ik heb liever dat ze op een studentenkamertje hun leven rooien en hun geld daadwerkelijk uitgeven aan hun eigen onderhoud, dan dat ze dat hier in mijn huis doen. Het is lang niet zo effectief.
pi_39866551
Ik vind het wel grappig dat zoveel mensen kostgeld hier iets als iets educatiefs zien. Er is meer dan 1 manier om je kind te leren zelfstandig te zijn en ik denk dat kostgeld vragen niet de meest effectieve is. Elke maand een automatische transactie naar de spaarrekening naar mams is nou geen realistische afspiegeling van de financiele wereld waarin je buitens huis in terecht komt, waar juist de grote schok is dat je met dingen rekening moet houden. Er kan wel eens onverwacht een afvalstoffenheving op de deurmat vallen, of een wasmachine in vlammen opgaan.

Kostgeld moet niet educatief maar rechtvaardig zijn. Een 14 jarige jongen die zeer druk met zijn studie bezig is hoeft niet persé mee te betalen aan de gasrekening, maar mag wel van verlangd worden dat hij langzamerhand binnenhuis begint mee te draaien. Iemand die geld binnenkrijgt om te studeren mag het daar ook aan uitgeven, en iemand die kosten maakt om naar zijn bijbaantje gaat mag daar zelf voor opdraaien. Aan iemand die langer in huis blijft dan gewenst kunnen veel strengere eisen gesteld worden, iemand die gelijk verdient mag ook gelijk betalen. Een thuiswonende man van ver in de 30 is toch niet iets waar je op zit te wachten en had gewoon voor zijn 25e het huis uit geschopt moeten worden.

Kostgeld is gewoon een ideale oplossing voor die gevallen waarbij uit huis gaan ideaal zou zijn maar financieel niet haalbaar. Het leren met geld omgaan begin in mijn ogen dan ook voor het 4e levensjaar, niet na het 14e. Kleine kinderen moeten onderhouden worden en mogen gerust meegenieten van de luxe die de ouders vergaard hebben, maar het is van belang dat ze wel beseffen hoeveel uur vader heeft gewerkt voor die nieuwe Nintendo DS, of voor de maaltijd en verwarming.
  zondag 16 juli 2006 @ 01:02:52 #98
81237 releaze
best of both worlds
pi_39866673
quote:
Op zondag 16 juli 2006 00:56 schreef YourMaster het volgende:
knip
PRECIES.
pi_39870095
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 23:04 schreef mgerben het volgende:

[..]

Ik heb nog 2 broers waarmee ik het geld mag gaan delen Als dat geld dan niet op is want ze nog wel wat van plan volgens mij

Ik heb altijd voor mijn eigen centen gwerkt en dus nooit geld van mijn ouders gevraagd. Daarvoor heb ik er ook geen behoefte aan om te gaan betalen.
En de educatieve ervan is ook onzin, het komt gewoon op haar spaarrekening, er gebeurt wat dat betreft niet veel mee, behalve dan dat ze nu verbouweing in het huis en dergelijke aan het doen zijn.
En ik heb zo al prima vaste lasten en weet echt wel hoe ik met geld om moet gaan.
Told my girl I just had to forget her,
Rather buy me a new cartburettor,
So she made tracks sayin' ths is the end now,
Cars don't talk back they're just four wheeled friends now
  zondag 16 juli 2006 @ 09:11:29 #100
35189 Troel
scherp en bot
pi_39870194
Ik vind kostgeld eigenlijk heel logisch, er mag best wat tegenoverstaan als je als werkende persoon nog bij je ouders woont. Maar wel in fatsoenlijke proporties. Daarnaast vind ik dat het ook zo moet zijn dat je al veel eerder met geld leert omgaan. Heb je geen baantje, dan is er vast wel een andere manier waarop je de handen uit de mouwen kunt steken, bijvoorbeeld door 1 dag in de week te koken, de was te doen etc.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')