abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30004655
Een discussie win je nooit.
Er ging vannacht om 9 uur nog een auto voorbij.
pi_30015778
Die verzendkosten zijn wel ontzettend hoog zeg!

tvp
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 13:44:58 #3
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30027016
De opgegeven prijzen zijn per aankoop van 1000 stuks of zelfs 2500 zonder invoertaksen en transport ... en geloof me daar ga jij met 10 of zelfs 100 nie bij komen...
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 16:24:04 #4
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_30031210
We hadden het in het vorige topic op een gegeven moment over sensoren waar mee je de lampen kon bedienen en dat soort dingen.

Nu zat ik van de week me eens te verdiepen in het merk B&O. Ik ken het merk van de geweldige audio instalaties tot dat ik er achter kwam dat ze nog veeel meer dingen hebben. Waar onder licht schakelaren om je lampen mee aan en uit te doen door middel van je remote control van je TV/radio. Dit ding zet je tussen de schakelaar van een lamp en dan kan je door middel van je remote control het licht dimmen aan of uit doen. Dit zou je met elke lamp kunnen doen. B&O heeft dan ook een sleutelhanger waar mee je met 1 knopje allles aan of uit kan doen op de gewenste manier. Dus als je thuis komt en je zet het aan gaat alles aan zoals jij dat wilt!

Er zijn nog veel meer dingen mogelijk met dat systeem van B&O je moet alleen dan wel alles van B&O hebben om dat optimaal te gebruiken. Maar zo een licht module is wel erg gaaf

Ik weet niet wat het koste. De remote controle alleen al kost een kleine 250 euro. En B&O kennende is alles extreem duur. Weet niet of er een ander merk is dat het zelfde kan. Bij B&O kan je BV je radio en TV linken. Knal je een DVD in je B&O DVD speler dan gaan de gordijnen van zelf dicht. De speakers die je wilt gebruiken gaan van zelf aan TV gaat aan op DVD zender. Lichten dimmen of gaan uit is maar net wat je wilt.

Geweldig systeem is dat
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_30050441
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 13:44 schreef God_de_Vader het volgende:
De opgegeven prijzen zijn per aankoop van 1000 stuks of zelfs 2500 zonder invoertaksen en transport ... en geloof me daar ga jij met 10 of zelfs 100 nie bij komen...
Ze kunnen kleinere partijen leveren, alleen die verzend kosten

Voor een warmwitte spot kom ik met invoer en btw (+- 25%) en vervoerskosten op 5,72 USD per stuk, dat is ongeveer 4,69 euro. Ook heb je het gezeur met invoeren en douane ect...

Weet iemand een goede nederlandse of europeese leverancier van warmwitte led spots?
pi_30052055
ik volg dit topic met erg veel interesse.

Ben voor een toekomstig huis van m'n pa en ma ook aan het kijken naar een domotica systeem, maar je ziet door de bomen het bos niet meer.

Zelf ben ik redelijk thuis in het programmeren van php webpagina's icm een MySQL database.

Het plan zou zijn om een flash interface te maken, met de plattegronden van de verschillende ruimtes. Zodra je op een ruimte drukt (moet via touchscreen) wordt deze vergroot en komen, dynamisch door de database, de verschillende opties van deze kamer tevoorschijn (lampjes, thermostaat, etc).
Als je op zo'n lampje klikt zet je em aan/uit (zie je ook met een animatie of deze aan of uit is, zo min mogelijk tekst), en eventueel een dimmer erbij.

Nu is het totaal geen probleem om deze gegevens in de database in te voeren. Zodra je op een lampje klikt wordt het signaal verwerkt door de controller en gestuurd naar het betreffende relais?

Het probleem is het werkelijk aansturen van de relais. Hier heb ik echt helemaal geen kaas van gegeten. Je moet op een of andere manier via php de controller aansturen die de relais schakelt. Alleen de vraag is, hoe doe je dit? Ik zie jou wel met VB aan de gang gaan, maar ik snap er niet echt veel van. Het is niet mogelijk om via php de controller aan te sturen?

Heb je misschien een linkje naar een site waar voorbeelden staan van een aansturing via een webpagina, daarna desnoods VB, en dan de controller?

Ennuh, je moet natuurlijk ook kunnen kijken of een relais ingeschakeld is of niet, om zo het betreffende icoontje te kunnen laten zien (lamp is aan of uit).

Of doe je dit met behulp van de mysql database? Dus steeds na een actie de database updaten met de andere waarde (aan of uit) en deze waarde steeds controleren? Want dan kom je al meteen in de problemen als je met een gewone lichtschakelaar het licht uitdoet (wat natuurlijk ook moet kunnen). Dan omzeil je natuurlijk de database, en komen de waardes niet meer overeen.

Heeft dat misschien te maken met de out en inputs van zo'n controller?

*complete leek op electronicagebied is
  zondag 28 augustus 2005 @ 18:09:05 #7
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_30057438
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 11:44 schreef _VoiD_ het volgende:

Het plan zou zijn om een flash interface te maken, met de plattegronden van de verschillende ruimtes. Zodra je op een ruimte drukt (moet via touchscreen) wordt deze vergroot en komen, dynamisch door de database, de verschillende opties van deze kamer tevoorschijn (lampjes, thermostaat, etc).
Als je op zo'n lampje klikt zet je em aan/uit (zie je ook met een animatie of deze aan of uit is, zo min mogelijk tekst),
Gewoon snel effe een idee. Rood is uit en groen is aan? Dat is allemaal heel simpel dacht ik zo?
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
pi_30059813
ja, dat snap ik, maar je moet wel met bijvoorbeeld een webpagina een signaal sturen naar het betreffende relais, en hoe je dat dan doet is het grote probleem.

Eventjes verder gezocht, en beetje besproken met m'n pa (die wel into electronica is).
Omdat het een groot huis is is het niet nuttig om één centrale relaiskast te maken. De hoeveelheid draad die je dan nodig hebt is gigantisch.

Waarschijnlijk komt er per vertrek, of per aantal vertrekken, een PLC te staan die geprogrammeerd is op de verschillende signalen (signaal 1 is lamp aan, signaal 2 is alles uit, signaal 3 is beregening buiten aanzetten, signaal 4 is input van regensensor buiten (dan dus beregening uitzetten) signaal 5 is analoge input van temperatuur in kamer, etc). Het voordeel is dat, als je computer uitvalt, je nog wel je lampen aan en uit kan doen. De computer met flash interface is gewoon een soort van SCADA geheel, zodat je het een beetje netjes kan weergeven.

Alleen ik snap nog niet hoe je op je PC (met een php webpagina) signalen kan sturen naar de PLC en signalen kan ontvangen/lezen van deze PLC.
pi_30071942
Ik heb weer een LED spot binnen van electronica plaza en valt me ook een beetje tegen. Ik weet geen exacte specs, deze heb ik zojuist opgevraagd. Het is een witte spot met 18 LED's 12v AC.

God_de_vader, zou je mij eens z'n spot die jij verkoopt willen opsturen (uiteraard word ie betaald ) zodat ik die eens kan verglijken, wellicht kan ik ze dan bij jou kopen? Wat zijn de specs?
pi_30076776
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 11:44 schreef _VoiD_ het volgende:
ik volg dit topic met erg veel interesse.

Ben voor een toekomstig huis van m'n pa en ma ook aan het kijken naar een domotica systeem, maar je ziet door de bomen het bos niet meer.

Zelf ben ik redelijk thuis in het programmeren van php webpagina's icm een MySQL database.

Als je op zo'n lampje klikt zet je em aan/uit (zie je ook met een animatie of deze aan of uit is, zo min mogelijk tekst), en eventueel een dimmer erbij.

Nu is het totaal geen probleem om deze gegevens in de database in te voeren. Zodra je op een lampje klikt wordt het signaal verwerkt door de controller en gestuurd naar het betreffende relais?

Het probleem is het werkelijk aansturen van de relais. Hier heb ik echt helemaal geen kaas van gegeten. Je moet op een of andere manier via php de controller aansturen die de relais schakelt. Alleen de vraag is, hoe doe je dit? Ik zie jou wel met VB aan de gang gaan, maar ik snap er niet echt veel van. Het is niet mogelijk om via php de controller aan te sturen?

Heb je misschien een linkje naar een site waar voorbeelden staan van een aansturing via een webpagina, daarna desnoods VB, en dan de controller?

Ennuh, je moet natuurlijk ook kunnen kijken of een relais ingeschakeld is of niet, om zo het betreffende icoontje te kunnen laten zien (lamp is aan of uit).

Of doe je dit met behulp van de mysql database? Dus steeds na een actie de database updaten met de andere waarde (aan of uit) en deze waarde steeds controleren? Want dan kom je al meteen in de problemen als je met een gewone lichtschakelaar het licht uitdoet (wat natuurlijk ook moet kunnen). Dan omzeil je natuurlijk de database, en komen de waardes niet meer overeen.

Heeft dat misschien te maken met de out en inputs van zo'n controller?

*complete leek op electronicagebied is
Het doel van Domotica is dat je het leven makkelijker maakt... niet moeilijker .
De domotica van mijn ouders hangt aan een centrale computer waarin een hoop standaard instellingen wat verlichting, verwarming en gordijnen betreft. Dwz. buiten is het zo warm dus binnen moet er gestookt worden of gordijnen en rolluiken dicht om zon tegen te houden.

Dit is bij wijze van spreken een database met standaard waarden.
Daarnaast is er in de woonkamer een schermpje waarmee alles in het huis overruled kan worden (qua verlichting en gordijnen) en kan je in elke kamer de gewone lichtknop gebruiken om de verlichtinginstelling van die kamer te overrulen. Persoonlijk vind ik afstandsbedieningen, schemaatjes, grafiekjes etc. allemaal kei leuk om te zien en te gebruiken. Maar een AB ben je ALTIJD kwijt als je em nodig hebt, en die grafiekjes zijn wanneer je het systeem in gebruik hebt na een tijdje alleen maar onnodige ballast. Het geheel is al ingewikkeld genoeg omdat je met de presets met enorm veel dingen rekening moet houden om het woongenot intact te laten.

In de zomer wil je bijv. niet dat het licht automatisch aan gaat wanneer ramen open staan omdat je dan massaal muggen aantrekt. Dit is maar één voorbeeldje maar mijn pa is bijv. een half jaar beziggeweest om alle lichten, gordijnen, rolluiken, temperatuur etc. precies zo te krijgen dat het een aanvulling is op het leven ipv. een leuke gadget die je na een maand niet meer gebruikt.

Je hebt overigens van Velleman (is in deel 1 al over gesproken) USB interface relais kaart gevallen die je dus aan kunt sturen met je pc. Ik meen dat God_De_vader (oid.) daar een bezwaar voor had gevonden, maar hij had ook weer een bruikbaar alternatief .
pi_30079447
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 21:17 schreef blieblie het volgende:

[..]
maar mijn pa is bijv. een half jaar beziggeweest om .....
Je vergeet erbij te vermelden dat het ook bloed, zweet en tranen heeft gekost ?

Ik heb trouwens deze lampen gezien op internet van keramiek (maar 160 euro). Het leek me een leuk idee om deze te gebruiken maar dan van gips ofzo. Leuk effect hebben ze zeker, of dat met led spots ook lukt weet ik niet
pi_30079857
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 22:20 schreef mikezwet het volgende:

[..]

Je vergeet erbij te vermelden dat het ook bloed, zweet en tranen heeft gekost ?

Ik heb trouwens deze lampen gezien op internet van keramiek (maar 160 euro). Het leek me een leuk idee om deze te gebruiken maar dan van gips ofzo. Leuk effect hebben ze zeker, of dat met led spots ook lukt weet ik niet
[afbeelding]
Nah dat viel wel mee .
Elke keer weer iets veranderen in de DB.
  maandag 29 augustus 2005 @ 22:31:15 #13
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_30079890
Maar welk merk kan er voor zorgen dat je gordijnen op en dicht gaan.
Is daar een merk in die dat doet? En wat moet zo iets kosten?
pi_30080730
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 21:17 schreef blieblie het volgende:

een heel verhaal
Ik weet wel wat het nut van domotica is, maar de gedachten erachter en het programmeren is echt niet 123 gedaan.

Zo'n USB interface is leuk, maar veel PLC's hebben standaard al een ethernetpoort. Dus gewoon een kabeltje in je computer leggen en klaar.
De bedoeling is om de PLC's (eventueel ééntje en met remote I/O's werken) op te hangen waar je ze niet gebruikt, aangezien er toch geen schermpje/keypad bijkomt. Alle schakelaars werken op deze manier dus wel anders, namelijk via de PLC. Dus je drukt op knopje, signaal naar PLC, stuurt relais aan, lampje aan.
De toevoeging van een computer in de hal met touchscreen dient ervoor om bepaalde schema's in te stellen (ik ga op vakantie, ik wil alles afsluiten + alarm erop) en meer van dat soort dingen. Je gaat natuurlijk niet op een PDA even het licht aandoen in de kamer boven je, al zou het natuurlijk wel kunnen.

Alleen de relatie met een webpagina in php en de PLC vind ik moeilijk te leggen. Hoe roep je de waarde van een bepaalde Input op je PLC op in php...

en over dat gordijn is heel simpel. Je maakt gewoon twee eindschakelaars die aangeraakt worden als het gordijn open en dicht is, en een motortje die het gordijn open en dicht kan trekken. Als te licht/te heet in de kamer en eindschakelaar dicht is nog niet bereikt, stuur motortje aan tot dat wel zo is. En andersom precies hetzelfde. Gordijn moet open, stuur motortje aan tot eindschakelaar open bereikt is.
Lijkt me dat het zo gedaan wordt.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 17:23:07 #15
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30137570
mensen het is super eenvoudig ... je slaat in een tabel de waardes op van iedere relais die je wil hebben (in sql of zelfs gewoon in een xml of flat teks) daarna maak je in visual basic of zo een kleine service die de database alle seconden polled. Vanuit vb kan je de controller rechtstreeks aansturen is allemaal megeleverd bij dat ding dat ik heb... voor de input schakelaars is er een event in vb

Private sub MyController_Port1_Pulse(status)
hier je code
end sub
pi_30148135
Stoer idee, ik ga dit meenemen in mijn idee voor m'n zelf ontworpen woning
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_30149764
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 17:23 schreef God_de_Vader het volgende:
Private sub MyController_Port1_Pulse(status)
hier je code
end sub
dus hiermee update je de database als je delichtschakelaar omzet? Ennuh, die monitoring van de database is een continu proces of gewoon zoveel keer per seconde?
  donderdag 1 september 2005 @ 03:21:39 #18
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30155021
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 23:17 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

dus hiermee update je de database als je delichtschakelaar omzet? Ennuh, die monitoring van de database is een continu proces of gewoon zoveel keer per seconde?
ik heb een executable gemaakt in vb die ik als service draai. het programma loopt dus steeds op de achtergrond ... het leest om de seconde de status van alle poorten uit de database en doet aan de hand daarvan de functies. Het is erg belangrijk deze service proper te coden ... je wil echt niet dat dit proces fouten bevat ...
pi_30156300
Hoe kan ik 68 LUX en 25 lumen met elkaar verglijken, hoeveel LUX is 25 lumen?
  donderdag 1 september 2005 @ 16:16:37 #20
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30169602
http://www.chemie.fu-berlin.de/chemistry/general/units_en.html

daar kan je zowat alles met mekaar converteren
pi_30171735
quote:
Op donderdag 1 september 2005 16:16 schreef God_de_Vader het volgende:
http://www.chemie.fu-berlin.de/chemistry/general/units_en.html

daar kan je zowat alles met mekaar converteren
Hm ik kan niet uit de results halen hoeveel lumen 1 lux is, zal wel aan m'n opleidings niveau liggen
Anyways, ik heb een led spot van 25 lumen, 25 graden en 18 leds in gewoon wit, dit zou z'n beetje goed moeten zijn om moet het aantal lumen hoger liggen?
  donderdag 1 september 2005 @ 20:14:36 #22
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_30177081
even vraagje dat een beetje off topic is. Maar hoe heet het systeem dat je gordijnen open en dicht kan doen? En kan dat zelfe ook met lamellen?
  donderdag 1 september 2005 @ 22:58:00 #23
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30183507
quote:
Op donderdag 1 september 2005 20:14 schreef ook_gek het volgende:
even vraagje dat een beetje off topic is. Maar hoe heet het systeem dat je gordijnen open en dicht kan doen? En kan dat zelfe ook met lamellen?
Hoe dat presies heet weet ik niet maar ook hier weer ... heb ik al over nagedacht... daar ik op 12 volt werk kan ik wo een mechanisme voor lamellen maken met een ruitenwissermotor
pi_30185396
quote:
Op donderdag 1 september 2005 20:14 schreef ook_gek het volgende:
Ik zal zondag voor je bij mijn ouders kijken .
Mocht ik er komen that is.... Hebt beetje druk met mijn eigen projecten hiero.
Maar het systeem wat mijn ouders dus hebben zijn paneelgordijnen icm. een motor die het of vooruit duwt of naar achteren trekt. Ik geloof dat de voorste met een ketting oid. vast zit en zo naar voren en naar achteren gaat. Ik moet er wel bij zeggen dat het geheel behoorlijk wat herrie maakt (bezoek schrikt altijd ) maar dat het wel een jaar of 3 oud is ondertussen.
  vrijdag 2 september 2005 @ 00:40:01 #25
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_30187089
Belangrijkste is dat het met een B&O remote control werkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')