abonnement Unibet Coolblue
pi_30128435
Russel van de Jehova's?
pi_30128834
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 12:55 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Russel van de Jehova's?
Uiteraard.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Charles_Taze_Russell
quote:
Charles Taze Russell
Charles Taze Russell (16 februari 1852 – 31 oktober 1916) was de de stichter van de Bible Students Association, volgens sommigen de voorlopers van de Jehovah's Getuigen.

Russell werd geboren in Pittsburgh (Pennsylvania, V.S.). Hij werd presbyteriaans opgevoed door zijn diepreligieuze ouders. Op zeer jonge leeftijd werd hij medebestuurder in de kledingzaken van zijn vader. Rond het begin van de jaren 1870 of iets later had hij al een aanzienlijk fortuin verworven. Op zestienjarige leeftijd sloegen Russells religieuze gevoelens om in twijfel, met name vanwege de leerstelling van het hellevuur. Russell vond het onbegrijpelijk dat een God van liefde mensen voor eeuwig zou pijnigen in een hel. Hoewel hij zijn geloof in de Bijbel verloor, bleef hij wel bidden tot God en zette zijn zoektocht naar waarheid voort.

Ergens in 1869 hield Jonas Wendell een adventistische bijeenkomst waar Russell bij toeval passeerde. Russell ging naar binnen en bleef luisteren. Door de boodschap die daar werd gebracht, werd zijn geloof in de Bijbel hersteld. Onmiddellijk daarna startte Russell een bijbelstudieklas met enkele van zijn vrienden.

De vroege opvattingen van Russell zijn in grote mate beïnvloed door - of zelfs ontstaan uit - de opvattingen van de Second Adventist-beweging. De grondlegger van die beweging was William Miller die geloofde dat Christus zou wederkomen in 1844. Nadat die voorspelling niet was uitgekomen, versplinterde zijn aanhang in vele bewegingen, waarvan de Zevendedagsadventisten de belangrijkste is. Russell nam veel ideeën van deze groeperingen over, zonder dat hij zelf aanhanger werd van één ervan.

Russell werd in hoge mate beïnvloed door Nelson H. Barbour, de uitgever van de "Herald of the Morning". Van Miller nam Russell de interpretatie rond 1874 en 1914 over. Na een conflict over de betekenis van Jezus' offeranderlijke dood, scheidden de wegen van Barbour en Russell. Russell begon daarop in 1879 met het uitgeven van zijn eigen blad: "The Watchtower" (De Wachttoren) en een stortvloed aan boeken, pamfletten en andere geschriften. Na verloop van tijd ontwikkelden groepjes abonnees op dit tijdschrift tot bijbelstudieklassen en later tot ecclesia's (gemeenten) en was er sprake van een op zichzelf staande beweging. Deze stond bekend als "Bible Students" of "Russellisten" (een naam die zijzelf niet accepteerden).

Tot aan zijn dood in 1916 was hij overtuigd dat de gebeurtenissen in 1914 zouden culmineren in de opname van alle ware christenen in de hemel. Na zijn dood ontstonden talloze splintergroeperingen waarvan vele nog altijd actief zijn (met name in de V.S.). De grootste ervan (Jehovah's Getuigen) staat - merkwaardig genoeg - het verst af van Russells oorspronkelijke gedachtegoed. Als president van het Wachttorengenootschap werd hij opgevolgd door Joseph Franklin Rutherford.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_30128914

Ok, dan blijven we in dezelfde sferen...
  woensdag 31 augustus 2005 @ 14:11:37 #104
114152 Bolkonsky
Dronken, dol en dwaas
pi_30130816
Keerde meneer zich tegen de in zijn tijd heersende religieuze opvattingen? Was het toevallig een humanist?
Beet ik in mijn bier
pi_30131927
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 14:11 schreef Bolkonsky het volgende:
Keerde meneer zich tegen de in zijn tijd heersende religieuze opvattingen? Was het toevallig een humanist?
Werkelijk, humanist is men niet toevallig, doch steeds uit overtuiging
Slaapt winter
en zomer
  woensdag 31 augustus 2005 @ 14:51:36 #106
114152 Bolkonsky
Dronken, dol en dwaas
pi_30132197
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 14:44 schreef Parabola het volgende:

[..]

Werkelijk, humanist is men niet toevallig, doch steeds uit overtuiging
Er is meer toeval in de wereld dan u kunt vermoeden.
Beet ik in mijn bier
pi_30132403
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 14:51 schreef Bolkonsky het volgende:

[..]

Er is meer toeval in de wereld dan u kunt vermoeden.
Dat vermoedde ik al
Slaapt winter
en zomer
pi_30133013
Het lijkt me Erasmus. Hans Holbein heeft hem haast hetzelfde afgebeeld: http://www.artchive.com/artchive/h/holbein/erasmus.jpg
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_30133187
Het is een vrij klassiek pose, dus dat zegt niet zo veel.
Aldus.
pi_30133653
Zijn neus is niet echt klassiek te noemen... en het petje lijkt me ook hetzelfde type.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_30134005
Dat petje was gewoon hardstikke hip ooit. Ik denk dat het eerder een Duitser of Italiaan is.
Aldus.
pi_30134368
Ja, het kan evengoed Maarten Luther zijn als Erasmus; of Thomans More om maar iemand te noemen.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_30134883
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 15:52 schreef pyl het volgende:
Ja, het kan evengoed Maarten Luther zijn als Erasmus; of Thomans More om maar iemand te noemen.
Zwingli. .
pi_30134946
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 16:08 schreef beeer het volgende:
Zwingli. .
Dat bedoel ik.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_30137880
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 16:08 schreef beeer het volgende:
Zwingli. .
klopt!
quote:
Huldrych Zwingli (1 januari 1484 – 11 oktober 1531) was een van de leiders van de Zwitserse Reformatie. Hij werd als zoon van een rijke boer geboren in Wildhaus en studeerde in Wenen, Bern en Bazel muziek, filosofie en humanistische onderwerpen en correspondeerde met de humanist Erasmus.

Als pastoor van Glarus was hij als aalmoezenier aanwezig op enkele veldtochten. Hier was hij ooggetuige van de overwinning bij Novara (1513) en de nederlaag bij Marignano (1515). Hij ergerde zich aan het zelfverhuren van de soldaten aan de meestbiedende. Toen hij tegen deze zelfverhuring optrad moest hij weg als pastoor en werd hij in 1516 priester in het bedevaartsklooster van Einsiedeln.

Hij heeft veel invloed gehad op de Reformatie. Drie onderwerpen waar hij onder andere een grote stem in heeft gehad zijn:

Aflaat afschaffen
Celibaat en vasten van de geestelijken afschaffen. (Hij trouwde zelf, hoewel hij monnik was)
Versobering kerkdienst en avondmaal
Zwingli sneuvelde in een gevecht met de katholiek gebleven bergkantons, in de slag bij Kappel.

Volgelingen van Zwingli worden Zwinglianen genoemd
bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Huldrych_Zwingli
pi_30138965


[ Bericht 90% gewijzigd door Z op 31-08-2005 18:22:12 (zo dan) ]
Aldus.
pi_30140136
Sophie Scholl? (Duits verzet, Witte Roos)
pi_30140343
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 19:02 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Sophie Scholl? (Duits verzet, Witte Roos)
Dat is snel

http://www.jlrweb.com/whiterose/
Aldus.
pi_30141221
Toevallig kende ik de foto...

Wie o wie? (tis geen westerling zoals je ziet, maar stiekem wilde hij het wel zijn. )
pi_30142425
Da's keizer Meiji. Die gast uit Last Samurai.
pi_30146063
Das inderdaad keizer Meiji...

Maar die film heb ik niet gezien , dus ik vertrouw je op je woord
quote:
He was only 15 years old when he ascended the Japanese throne in 1868. When he died in 1912, Japan had risen from a feudal country to a powerful Asian nation shaped after Western patterns. Although Emperor Meiji never executed real power, he became the figurehead of the new era named after him.

The Last Shogun
The Japanese emperors had been powerless since the ninth century AD. In 1192 Yoritomo, the head of the powerful Minamato clan became the first Shogun of Japan. The shugunate was a system of military leadership that ended in 1868 when the last Shogun, Yoshinobu from the Tokugawa family was forced to resign. The Tokugawa clan had ruled Japan since 1603.

During the Tokugawa rule Japan was completely isolated from outside. No Japanese was allowed to leave the country and no foreigners were allowed to enter Japan. Trade with the outside world was only permitted with the Dutch East India Company. The Dutch were restricted to the small island enclave of Deshima in Nagasaki Harbor off the shore of Japan.

Things changed drastically when a US fleet of iron ships under commander Matthew Calbraith Perry (1794-1858) anchored in the bay of Tokyo in 1853 and again in 1854 and forced Japan to open its borders in the Treaty of Kanagawa.

In the aftermath of the forced opening it came to unrest and civil war clashes between the Tokugawa shogunate and its opponents led by the Satsuma, Choshu and other powerful family clans. The opponents of the shogunate were adamantly opposed to the opening of Japan to foreigners. The position of the Tokugawa rule was additionally weakened by a terrible economic depression with hyper inflation and famine caused by crop failures.
The forces opposed to the Tokugawa shogunate rallied around Emperor Komei. The emperor had his imperial residence for centuries in Kyoto. In January of 1868 the troops of the shogun Tokugawa Yoshinobu advanced towards Kyoto. But they were defeated in the battle of Toba and had to retreat to Edo (Tokyo). The battle cry of the victorious forces of the Satsuma and Choshu samurai warriors was sonno joi - respect the emperor and expel the barbarians.

On May 15, 1868, a last uprise of the shogunate forces took place at the site of today's Ueno park in Tokyo. Two thousand adherents of the old Tokugawa order were devastatingly crushed by imperial troops under the leadership of Saigo Takamori, the head of the Satsuma forces, in the bloody battle of Ueno.

Prince Mutsuhito, only 15 years old, had ascended to the throne in 1867 as the 122nd emperor of Japan and took the title Meiji, meaning the enlightened ruler. The young emperor moved his permanent residence from Kyoto to Tokyo. All edicts were issued in his name, although the real power was with the men surrounding him - mainly the Satsuma and Choshu clans
The funny thing was that the xenophobia of the victorious forces around the emperor changed from one day to another into the opposite - an attitude of embracing everything foreign with open arms. Sonno joi was replaced by bummei kaika - civilization and enlightenment.

The Japanese nation went on a tour de force to become a modern nation modeled after Western powers. One statesman of the Meiji government, Ito Hirobumi, became a major driving force in the Westernization of Japan. He was a man of humble origins, but became the most influential person of the Meiji until his assassination in 1909.

The process of Westernization tackled with utmost energy. Delegations for all fields of science and technology were sent out to Europe and the United States to study foreign political, economic, administrational and cultural systems. Thousands of young Japanese students were sent abroad to attend Western universities. At the same time thousands of foreign engineers, scientists and teachers were called into the country.

The Japanese pursued Westernization and industrialization so thoroughly that Japan was in danger of throwing its own cultural heritage over board. Ironically it was a handful of influential foreigners working at Japanese universities like Ernest Fenellosa (1853-1908) who convinced the Japanese to preserve their rich traditions.

Today historians think that the events in China were a major driving forces behind the great effort of Japan to become an equal member among Western states. China, for centuries the superior schoolmaster of Japan, was weak during the second half of the nineteenth century. Thus China was forced to make territorial and economical concessions to the big Western powers like England during the period of Western imperialism
Emperor Meiji had only a representational role in the Westernization of Japan. Nevertheless his support of it was paramount. The rural population revered the institution of the emperor as a god-like character. Thus everything he did, was swiftly copied and adopted - like for instance wearing Western clothes.

Emperor Meiji and his wife, Empress Haruko, were continuously on representational duties. The emperor had been brought up with the awareness that his foremost duty was to serve his country. He and the empress played the role of a modern Western family leading the country on its way to 'civilization and enlightenment'. One of the major concerns of the emperor was general education. During his rule an obligatory school system was introduced.

In spite of the permanent presence of the imperial couple for all kinds of occasions like opening of a new iron bridge or a railway line, little leaked out about his private life. Interviews done after Meiji's death in 1912 with some of the men that surrounded him, revealed either trivialities or contradictory statements. The only source that could give an intimate view into his soul, are the poems written by himself. They are called Gyosai and reveal a rather sensitive man.

Banzai for Nippon
In 1894/1895 the Japanese achieved an easy victory against China in the Sino-Japanese war. The conflict had broken out over Japan's quest to take control of Korea. Ten years later in 1904/1905 the Japanese forces defeated the Russian fleet and army. The dispute was over Manchuria. Both wars were won because of the superior technology of the Japanese armed forces.

The Western world was astonished. Japan had developed within less than 30 years from a feudal country into the preeminent Asian power.

On July 30 of 1912, Emperor Meiji died. His son Yoshihito followed his father to the throne. With him the Meiji era ended officially and the Taisho era began.

The Woodblocks
The Meiji restoration created a new genre of woodblock prints. Woodblock prints were a means of illustrating events and news of interest for the public. The first wave of new prints depicted foreigners and their technical achievements. They are called Yokohama prints or Nagasaka prints after the enclaves where the foreigners resided.

After the proclamation of the Meiji restoration, prints depicting scenes from the imperial court and images showing the fast industrial development of Japan became popular. These prints were made by artists such as Chikanobu, Kunichika, Watanabe Nobukazu or Hiroshige III to meet a market demand. And unintentionally they had a propagandistic function too. Most of the prints showing the imperial couple, were designed as triptychs. Chikanobu concentrated on designing prints with court scenes. Hiroshige III specialized on images of transportation and outstanding public buildings.

The popularity of woodblock prints lasted only until the time of the Sino-Japanese war in 1894/95. War prints illustrating the events from the front in Korea and Manchuria were the business of the day. Only ten years later during the Russo-Japanese war, photography had replaced woodblock prints as a means of illustrating news
.
pi_30149463
De film is in essentie zo'n clche indianenfilm waarbij Blauwvoet of Spleetoog of zo zich verzet tegen de modernisering van zijn land en op het eind plegen ze met z'n allen zelfmoord, want dat is natuurlijk de beste manier om de oude deugden te herstellen. En de keizer is dan zo'n slap aftreksel van Lincoln. Zelfs Custer zit er in; die rijdt zich op het laatst ook dood.

Eigenlijk best een leuke film. Als je van slechte films houdt dus.
pi_30149602
Ach ja, geen beter vermaak dan leedvermaak
maarre lurker... verzin jij er nu eens een
pi_30149732
Het lurken zit me in mijn bloed. Ik ben niet zo goed in dat hele gedoe met plaatjes plaatsen.
pi_30149944
Ik heb ff geen inspiratie/zin eigenlijk ...
Dus Nuongirl, Nathalie, Alecks, Jozef de sportnieuwsplaatser of pyl, of wie dan ook, ga je gang
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')