quote:Op donderdag 29 september 2005 20:34 schreef Ivatje het volgende:
Ma ko je lud pa da hoce da uci Srpski?![]()
![]()
![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Een fico met één heuse pk! We zijn niet zo achterlijk als de rest van de wereld ons wil laten gelovenquote:
hehe imas pravo!quote:Op maandag 3 oktober 2005 23:05 schreef desaparacido het volgende:
[..]
@ 4ureyez_only; tako i treba, inace bice batina!![]()
Mag je mij wel spanken, want ik schreeuw het niet echt van de daken dat ik afkomstig ben van een agressief, kortzichtig rotvolkquote:Op maandag 3 oktober 2005 23:05 schreef desaparacido het volgende:
[..]
Een fico met één heuse pk! We zijn niet zo achterlijk als de rest van de wereld ons wil laten geloven![]()
@ 4ureyez_only; tako i treba, inace bice batina!![]()
Over dat laatste: Daar kan ik je geen ongelijk in geven. Helaas......quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 18:32 schreef boskov het volgende:
[..]
Mag je mij wel spanken, want ik schreeuw het niet echt van de daken dat ik afkomstig ben van een agressief, kortzichtig rotvolk
quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 18:32 schreef boskov het volgende:
[..]
Mag je mij wel spanken, want ik schreeuw het niet echt van de daken dat ik afkomstig ben van een agressief, kortzichtig rotvolk
Ik heb juist andere ervaringen. Ten eerste dat de jonge generatie die hier nu woont regelrecht dom is te noemen. Slechte scholing, geen duidelijke visie voor de toekomst, vindt alles maar best. Terwijl dezelfde generatie daar dan weer nationalistisch is, en vaak de hoop voor de toekomst heeft opgegeven. Iedereen geeft het schuld aan het systeem, en iedereen verwacht dat alles voor ze gedaan wordt. Gaat iets mis, zit iedereen weer te schelden op de overheid.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 00:16 schreef desaparacido het volgende:
[..]
dat heet 'temperamentvol'
Ik snap op zich wat je bedoelt, er zitten er een hoop rotte appels bij die zich ontzettend debiel of nationalistisch gedragen, soms zitten er zelfs regelrechte psychopaten tussen. Gelukkig is een groot deel van de 2e generatie in omg. Rotterdam hartstikke normaal, precies een goede mix van onze humor, temperament en Hollands gezond verstand
De mensen in mijn omgeving zijn totaal niet zo. Waarschijnlijk omdat een groot deel van onze ouders hoogopgeleid waren, maar hier in fysieke zware arbeid verzeild raakten (want ach, het was toch maar tijdelijk, dus waarom de taal leren, waarom diploma's omzetten...)quote:Op woensdag 5 oktober 2005 12:42 schreef boskov het volgende:
[..]
Ik heb juist andere ervaringen. Ten eerste dat de jonge generatie die hier nu woont regelrecht dom is te noemen. Slechte scholing, geen duidelijke visie voor de toekomst, vindt alles maar best. Terwijl dezelfde generatie daar dan weer nationalistisch is, en vaak de hoop voor de toekomst heeft opgegeven. Iedereen geeft het schuld aan het systeem, en iedereen verwacht dat alles voor ze gedaan wordt. Gaat iets mis, zit iedereen weer te schelden op de overheid.
Tja, simplisme is inderdaad een zegen.
Het zijn er 7quote:Op woensdag 5 oktober 2005 15:24 schreef Rahja het volgende:
Waarom wil je die kansloze, 9-naamvallen-hebbende taal leren....![]()
kako su hilaricne, faco??quote:Op zondag 28 augustus 2005 00:06 schreef boskov het volgende:
[..]
Sloveens is niet te verstaan, ik versta makkelijker Tjechisch en russisch overigens. Macedonisch is ook geen touw aan vast te knopen.
Maar de overige drie republieken hebben bijna dezelfde taal. Of hadden, de Kroaten hebben in de afgelopen jaren wat woorden erbij verzonnen, en die zijn hilarisch
Oh nee, niet weer de "alles is/was beter in (oud) Joegoslavie" betoog...quote:Op woensdag 5 oktober 2005 16:40 schreef 4ureyez_only het volgende:
Ach, zo heb je in elk volk wel kortzichtige mensen. Persoonlijk houd ik meer van de gastvrijheid en temperament van ''die'' mensen, dan de nuchterheid van Nederlanders, die soms nogal bot kunnen overkomen. Ook mijn ouders vinden dat school op nummer 1 moet staan. Maar ja ik mag eigenlijk geen conclusies trekken want Ik ken bijna geen Joegoslaven hier in Nederland, maar de paar kenissen die mijn ouders hier hebben zijn allemaal hoog opgeleid en hun kinderen ook.
Waar lees je dat nou weer? Er staat alleen dat ze soms liever het temperament en gastvrijheid van Joego's heeft dan de nuchterheid van de Nederlander. Daar ben ik het mee eens, maar dat is geen "alles is/was beter in (oud) Joegoslavie" betoog. Waarom zou 4ureyez_only hier zitten, als ze zou betogen dat alles daar beter zou zijn?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 21:52 schreef Rahja het volgende:
[..]
Oh nee, niet weer de "alles is/was beter in (oud) Joegoslavie" betoog...![]()
Door het toedoen van de omgeving hier, hebben mijn ouders Joegoslavische vrienden die hoogopgeleid zijn, en flink wat te zeggen hadden in het toentertijdse SFRJ, tot laag opgeleide mensen. Maar ik heb het over mensen die ik ben tegengekomen, buiten de groep die mijn ouders kennen. En dat is wel erg vind ik.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 15:13 schreef desaparacido het volgende:
[..]
De mensen in mijn omgeving zijn totaal niet zo. Waarschijnlijk omdat een groot deel van onze ouders hoogopgeleid waren, maar hier in fysieke zware arbeid verzeild raakten (want ach, het was toch maar tijdelijk, dus waarom de taal leren, waarom diploma's omzetten...)
Onze pa's werkten allemaal bij Montkemija(ik heb het hier echt over 90% van joego's in omg. R'dam) en onze ma's in de schoonmaak. We werden letterlijk van jongs af aan het VWO en de universiteit of HBO ingeslagen, om maar niet als onze ouwelui te eindigen
![]()
Het is ons niet toegestaan om alles maar best te vinden. Die positie hebben wij als gastarbeiderskinderen niet, omdat het betekent dat we de rest van ons leven plee's moeten schrobben. Als bijbaan vind ik het best, maar ik heb mijn verstand niet zomaar gekregen, om snellere schoonmaakmethode's uit te vinden zeker?
Tuurlijk zijn hier ook domme, oppervlakkige jugovici, maar ik ken ze persoonlijk niet. Ze komen niet uit dezelfde kringen als mijn ouders, ze hebben nooit 30 jaar aan een stuk kapot hoeven te werken om een plekje in deze maatschappij te veroveren.
sta se ti to kurcis ba?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 18:48 schreef ki_ki het volgende:
[..]
kako su hilaricne, faco??![]()
maar je hebt wel gelijk, kan je er een paar noemen btw
Jij kent geen (ex)-Joego's die dat claimen? & ik "voel" de discussie die kant op gaan...quote:Op woensdag 5 oktober 2005 22:05 schreef desaparacido het volgende:
[..]
Waar lees je dat nou weer? Er staat alleen dat ze soms liever het temperament en gastvrijheid van Joego's heeft dan de nuchterheid van de Nederlander. Daar ben ik het mee eens, maar dat is geen "alles is/was beter in (oud) Joegoslavie" betoog. Waarom zou 4ureyez_only hier zitten, als ze zou betogen dat alles daar beter zou zijn?![]()
Ben blij dat het allemaal goed uitgepakt is voor je...quote:Ik ben persoonlijk erg blij dat de oorlog daar begon zodat ons huis in Prijedor aan stukken is geschoten, betekende voor mij iig dat mijn ouders eindelijk het naturalisatieproces doorzetten waardoor het zeker werd dat we nooit teruggingen. Majke mi, alsof ik elke dag tussen die vampieren in de café's zou kunnen doorbrengen![]()
Je generaliseert echt maximaal! Kom op nou man, "een Nederlander dat héél anders op zou vatten", denk je dat er geen Joego is die je een klap zou verkopen als je zoiets zou zeggen? & dat er geen Nederlander is die er best om zou kunnen lachen?quote:Maar dat neemt niet weg dat ik erg blij ben met mijn vrienden hier, ik vind er iig erg veel aansluiting bij, meer dan dat ik ooit bij een Nederlander zou kunnen vinden. Ik kan een vriend gewoon pickica of konj noemen, terwijl een Nederlander dat héél anders op zou vatten. Ik kijk al de hele week uit naar de dag dat ik met twee van mijn beste vrienden een fles loza soldaat kan maken, zo blij krijg je mij echt niet met een gewoon feestje![]()
ben het helemaal eens met je. Ten eerste de mensen die hier schreeuwen hoe mooi het daar allemaal is. Dan heb ik zo iets, flikker dan een end op, en ga lekker daar weer wonen, en werken voor 150 euro per maand.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 23:12 schreef Rahja het volgende:
Je generaliseert echt maximaal! Kom op nou man, "een Nederlander dat héél anders op zou vatten", denk je dat er geen Joego is die je een klap zou verkopen als je zoiets zou zeggen? & dat er geen Nederlander is die er best om zou kunnen lachen?
Alsof alle Joego's & Nederlanders hetzelfde zijn, je moet het niet in je hoofd halen om mij 1 van die dingen te noemen. Op een Joego "get 2gether" waar ik ben geweest is het altijd: "Ja, die Nederlanders & hun wijven zijn lelijk, & ze zijn zus & ze zijn zo." & ik vind dat echt ZO triest. Als ik in Sarajevo ben (of onder (ex-) Joegoslavisch gezelschap hier) moet ik de nuchtere, saaie Nederlanders als het ware verdedigen, maar in Nederland moet ik de agressieve criminelen genaamd "Joego's" verdedigen. Waarom voelt iedereen zich zo verheven?
ik heb juist het tegenovergestelde, ik heb geen enkele goede vriend uit het voormalige Joegoslavie, en dat vind ik super zo.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 22:05 schreef desaparacido het volgende:
Maar dat neemt niet weg dat ik erg blij ben met mijn vrienden hier, ik vind er iig erg veel aansluiting bij, meer dan dat ik ooit bij een Nederlander zou kunnen vinden. Ik kan een vriend gewoon pickica of konj noemen, terwijl een Nederlander dat héél anders op zou vatten. Ik kijk al de hele week uit naar de dag dat ik met twee van mijn beste vrienden een fles loza soldaat kan maken, zo blij krijg je mij echt niet met een gewoon feestje
Nee, ik voel me eigenlijk bij geen van beiden thuis horen. Ik zie dingen in mijn karakter die én Nederlands zijn én Joego, met als gevolg dat ik bij beide groepen uit de boot val. Ben vroeger door mijn vader erg gedwongen om Joego te zijn, met als gevolg dat ik elk weekend in die klote joegoschool zat (zwaar traumatische ervaring) en ik moest en zou folklor gaan spelen, en ik moest en zou elke vrijdag naar de Klub gaan (SPD in Rotterdam)quote:Op woensdag 5 oktober 2005 23:16 schreef boskov het volgende:
Ik heb even een vraag aan de mensen hier. Voelen jullie je nou echt Nederlander of niet? Ik wel namelijk, ik vind het niet erg om een weekje of wat daar te verblijven, maar dan mis ik mijn kikkerlandje weer, met het vreselijke weer! Ik zing keihard mee met het volkslied, ik ben voor Nederland in alle sporten etc. Ik voel me ook echt Nederlander, daarom irriteer ik me ook als mensen altijd beginnen over mijn afkomst als ik me ergens voorstel.
Nee, de enige die ik ken die dat claimt is mijn gevluchtte oom, en die gaat dit jaar ook terug. Vergeet niet dat de situatie van de mensen die ik ken anders is dan de vluchtelingen. Onze ouders zijn in de jaren '70 hierheen gekomen, en ze zijn simpelweg in die tijd blijven hangen. Als er al iemand is die terug wil op zijn 65'e, denk je dat die niet beseft dat hij dan 4 decennia in een vreemd land heeft gewoond en daar waarschijnlijk niet meer kan aarden.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 23:12 schreef Rahja het volgende:
Jij kent geen (ex)-Joego's die dat claimen? & ik "voel" de discussie die kant op gaan...
Hoe moet ik anders dat punt maken? Moet ik per individueel geval bekijken? Normaal wordt ik aan alle kanten bekritiseerd omdat ik teveel nuanceer, en nu generaliseer ik te veel. Het dient ter illustratie van een wel degelijk bestaand cultuurverschil. Dat verschil zorgt ervoor dat ik me prettiger voel met Joego's en dat Nederlanders mij maar over het algemeen genomen vreemd vinden.quote:Je generaliseert echt maximaal! Kom op nou man, "een Nederlander dat héél anders op zou vatten", denk je dat er geen Joego is die je een klap zou verkopen als je zoiets zou zeggen? & dat er geen Nederlander is die er best om zou kunnen lachen?
Ik heb niet het idee dat ik Nederlanders minder vind of aanval, hoogstens dat ik anders ben dan zij, en dus weinig aansluiting heb met de meerderheid. Ik heb trouwens Nederlandse 'tante's' waar ik het super mee kan vinden, omdat ze dezelfde combinatie van karaktertrekken hebben als ik, eentje noem ik zelfs mijn tweede moeder omdat we zo op elkaar lijken.quote:Alsof alle Joego's & Nederlanders hetzelfde zijn, je moet het niet in je hoofd halen om mij 1 van die dingen te noemen. Op een Joego "get 2gether" waar ik ben geweest is het altijd: "Ja, die Nederlanders & hun wijven zijn lelijk, & ze zijn zus & ze zijn zo." & ik vind dat echt ZO triest.
Dat is een nare trek van de mens, die kan je moeilijk uitroeien. Het merendeel van die opmerkingen komt overigens voor uit diepere kwesties, die die mensen zelf nooit herkennen. In Joego is het bijvoorbeeld jaloezie, wat ook tot uiting komt in gezeik over mensen als mijn ouders die in het buitenland gingen werken. Ik zeg ook nooit dat ik uit Nederland kom als ik daar ben, dan voorkom ik het jaloerse geouwehoer.quote:Als ik in Sarajevo ben (of onder (ex-) Joegoslavisch gezelschap hier) moet ik de nuchtere, saaie Nederlanders als het ware verdedigen, maar in Nederland moet ik de agressieve criminelen genaamd "Joego's" verdedigen. Waarom voelt iedereen zich zo verheven?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |