abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29886284
Wie heeft er ervaring met één of meerdere van deze apparaatjes en/of methodes? Ik wil het voorlopig vooral als anticonceptie methode gebruiken, vooral omdat het met de hormonen nooit echt lekker gaat. Ook hoor je steeds meer over de negatieve gevolgen voor je gezondheid als gevolg van hormonale anticonceptie.
Vooral voor mensen die ervaring hebben met NFP (natural family planning) in de vorm van de sympto-thermale methode en de Mini Sophia - is er een groot voordeel aan het hebben van zo'n apparaatje bij het gebruik van de stm, of is deze op papier net zo makkelijk bij te houden?
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 14:10:02 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_29886761
Mee leest... ik zit ook over de persona na te denken.
Hormonen komen er bij mij nooit meer in, maar ik ben dat geklooi met condooms ook wel goed zat...

Ik had nog nooit van die Mini-Sophia gehoord trouwens. Klinkt ook wel interessant, maar best heel erg duur, en volgens mij en enorm gedoe...
Dat temperaturen kan ik nog volgen maar hoe beoordeel je zelf het verschil in je cervix slijm.

[ Bericht 44% gewijzigd door BE op 23-08-2005 14:16:54 ]
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 14:25:12 #3
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_29887310
Persona heeft bij ons zo'n 5 jaar goed gewerkt, daarna hebben we het ding uitgezet ivm kinderwens.

Houd er rekening mee dat het ding enige discipline vereist (het is een urine-test) en dat het je niet beschermt tegen zwangerschap als je in de 'rode' periode (er zit een rood lampje in...) toch onbeschermd aan de gang gaat.
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 14:30:45 #4
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_29887493
Even aan het zoeken geslagen:
quote:
Op zaterdag 27 september 2003 20:07 schreef jeroenpost17 het volgende:

[..]

De PERSONA bedoel je waarschijnlijk...
Werkt PERFECT!! Je moet elke keer als je ongesteld bent idd op een staafje plassen, en die laten testen door dat apparaat. Na een tijdje leert dat apparaat je helemaal kennen, en weet hij precies wanneer je vruchtbaar bent... Hij heeft dan twee lampjes, een rood en een groen lampje. Groen wilt zeggen dat een jongen gewoon in je kan klaarkomen zonder dat je kans hebt om zwanger te raken, ROOD wilt zeggen dat dat dus niet kan.. Heel handig, gebruiik het nu bijna een jaar met mn vriendin, en werkt perfect!!

[ Bericht 4% gewijzigd door BE op 23-08-2005 14:36:16 ]
  Vis een optie? dinsdag 23 augustus 2005 @ 14:37:34 #5
70532 loveli
N
pi_29887700
Ik gebruik geen hormonale anti-conceptie, maar houd m'n cyclus bij.
In het begin heb ik heel goed gelet op alle aanwijzingen van m'n lichaam en alles "in kaart" gebracht. Daarna volstaat temperaturen op dagen rond de eisprong.

Slijmmethode: De veranderingen in het slijm duiden op veranderingen in de vruchtbaarheid. Erg leuk om bij te houden, maar niet geschikt om alleen op te vertrouwen. Werkt prima als indicatie, is alleen helaas iets minder goed bij te houden bij een actief seksleven: de dag na seks kan het slijm wat anders zijn dan wanneer je geen seks hebt gehad. Deze methode kan heel goed worden gebruikt door vrijgezellen om alles in kaart te brengen in combinatie met temperaturen.

Baarmoedermond: Hier geldt een klein beetje hetzelfde als bij het bovenstaande, omdat het hebben van seks ook invloed heeft op de baarmoedermond. Tijdens de verschillende dagen in de cyclus is de baarmoedermond anders van "hard"heid. Er zijn momenten dat deze aanvoelt als het topje van je neus, het vlezige gedeelte van je kin of de muis van je hand. Handig om als indicatie te gebruiken, niet geschikt als enige methode om niet zwanger te worden.

Temperaturen: De beste methode om je cyclus goed te leren kennen. Een paar maanden goed elke dag bijhouden, daarna volstaat rond de eisprong temperaturen. In de eerste maanden merk je of je eisprong regelmatig genoeg is om er je anti-conceptie mee te regelen.

Persona: Heb ik geen ervaring mee. Het lijkt me een goed hulpmiddel, maar met temperaturen en zelf alles bijhouden begrijp je je cyclus volgens mij een stuk beter dan wanneer je alleen op een apparaatje vertrouwt.

Mini-Sophia: Geen ervaring mee. Net even met Google naar gezocht en het lijkt mij beter dan de persona, omdat er ook naar slijm wordt gekeken.

Er bestaat ook een soort microscoopje waarop je wat speeksel moet laten drogen. Aan de hand van het patroon van de kristallen van het speeksel, kun je zien of je in de vruchtbare periode zit. Een handig hulpmiddel om naast bv. temperaturen te gebruiken.

Mijn mening: natuurlijke methodes kunnen heel goed en betrouwbaar zijn. Hoe meer de vrouw van haar cyclus weet, des te betrouwbaarder is de methode (naast de regelmaat van de cyclus uiteraard). Enige intelligentie is wel gewenst, zelfdiscipline ook.
crap in = crap out
pi_29887779
De Mini-Sophia kost 129 euro, op de site premom beweren ze dat je hem voor 65 euro kunt kopen. Op de weblog van ene beebie (www.komjebeeb.web-log.nl) is te lezen dat ze hem daar besteld heeft, maar ik kon er geen vervolg posts over vinden.
De persona kost zo'n 88 euro, en daar krijg je dan maandelijks de kosten voor de teststrips bij. Dus dan ben je veel duurder uit, lijkt me.
Het zijn natuurlijk wel 2 verschillende methodes, de Persona gaat op de hormonen in je urine af, en de Sophia is eigenlijk gewoon de sympto-thermale methode in een apparaatje.
Je kunt op internet allerlei schema's en foto's vinden over hoe je het cervix-slijm moet beoordelen, maar je kunt er ook een cursus voor volgen, lol. Dat zie ik dus niet zo zitten! Maar het ziet er niet al te ingewikkeld uit, er zijn ook maar 6 verschillende categorieën en er zijn goede beschrijvingen voor dus dat valt wel mee, denk ik.
pi_29887888
Enige intelligentie is wel gewenst, lol! Je drukt het wel netjes uit! Maar dat had ik inmiddels wel begrepen. Nog een vraagje, loveli, ben je met het bijhouden van al die verschillende dingen geen halve dagen bezig?
  Vis een optie? dinsdag 23 augustus 2005 @ 14:51:28 #8
70532 loveli
N
pi_29888118
Het is een kwestie van een goed systeem op de kalender of agenda zetten. Nu houd ik alleen temperatuur en slijm bij, dat zet ik in 'code' op de kalender. Aan de hand van een paar plusjes en streepjes weet ik wat er aan de hand was, bijv. eisprong, vruchtbaar slijm en temperatuurpiek. Het kost uh... evenveel tijd als temperatuur opnemen, naar de wc gaan en 3 kruisjes in je agenda zetten...

In het begin kost het misschien wat meer tijd, maar dat moet je misschien zien als een "investering"
crap in = crap out
pi_29888621
Dus al die ingewikkelde schema's op internet zijn er vooral voor zodat je in het begin een goed overzicht hebt van waar je mee bezig bent? Hoe heb jij het eigenlijk geleerd? Internet, boek uit de bieb, cursus? Wat is aan te raden? Hoe lang doe je het al zo? Gebruik je dan ook geen condooms in de onvruchtbare periode? Voel je je er wel 'veilig' bij?
Zoals ik het begrijp is de mini-sophia idd vooral een hulpmiddel bij deze methode, zodat je zelf niet alles bij hoeft te houden. Ik zou niet zomaar met de mini-sophia beginnen zonder dat ik de methode goed doorheb, je kunt je toekomst toch niet zomaar in 'handen' van zo'n apparaatje leggen. Ik wil wel weten waar ik dan mee bezig ben, en zodat ik het ook zou kunnen herkennen wanneer zo'n apparaatje ernaast zit. Maarja, aan de andere kant, dan kun je het ook wel zonder apparaatje af...
  Vis een optie? dinsdag 23 augustus 2005 @ 15:41:14 #10
70532 loveli
N
pi_29889525
Ik heb het 'geluk' dat ik medici in de familie heb, dus dat was mijn eerste bron van informatie. Ook heb ik (nog voordat het voor mij belangrijk was) allerlei boekjes gelezen over periodieke onthouding en dat soort zaken, NFP, methode Billings, etc. Mijn ouders is het ook 'gelukt' op op de natuurlijke manier te plannen, dus echt bang was ik niet. Bij mij in de familie komen tweelingen voor, door een dubbele eisprong. Vooral dat was voor mij aanleiding om te weten wat mijn cyclus deed.
Voor de 'lol' ben ik slijm gaan bijhouden, daarna (om een completer beeld te krijgen) ben ik ook gaan temperaturen. Baarmoedermond bijhouden heb ik nooit echt gedaan, dat vond ik te omslachtig eigenlijk. Maar ik weet wel hoe het op de verschillende dagen voelt. Het is bij mij dus meer begonnen uit interesse dan als anti-conceptie.
Op internet is behoorlijk veel te vinden tegenwoordig, zoek wel de wetenschappelijke sites op. Ik heb zelf ook veel info uit vakliteratuur en medische boeken gehaald, gewoon om te weten hoe alles werkt. Maar ja, die stonden bij ons gewoon thuis op de plank.
Op vruchtbare dagen heb ik ook een piek in m'n libido... Er is een nieuw soort pessarium op de markt, daar ga ik meer info over zoeken en kijken of het iets is. Niet echt een pessarium wat aangemeten moet worden, maar daar moet ik eerst meer over weten. Dat kan tot 24 uur van te voren worden ingebracht. Lijkt me in ieder geval prettiger dan vruchtbaar zijn en erg voorzichtig doen met condooms. Echt periodiek onthouden doe ik dus niet
Sperma leeft nog geen paar uur buiten de baarmoeder. Als sperma op een dag met vruchtbaar slijm in de baarmoeder terecht komt, kan het max 5 dagen leven. De kans op bevruchting neemt na 3 dagen wel al behoorlijk af. Een eicel kan max. 2 dagen leven, maar voor succesvolle bevruchting moet de eicel niet veel ouder zijn dan 24 uur. De meeste bevruchtingen gebeuren met sperma dat al aanwezig was voor de eisprong. Dus 4 dagen voor de eisprong en 1 dag erna geeft ongeveer voldoende marge om niet zwanger te worden. Zeker in het begin is het misschien verstandig om de marge wat groter te houden, zeker voor je eigen gemoedsrust. Dan heb je ook de tijd om eventuele schommelingen waar te nemen.
Wat voor jou aan te raden is kan ik niet echt zeggen, omdat ik het heel geleidelijk heb geleerd. Als vrijgezel is het een stuk makkelijker om een half jaar lekker de tijd te nemen om alles in kaart te brengen denk ik. Ik zou beginnen met het maken van een temperatuurcurve en daarbij de slijmveranderingen opschrijven. Ook eventuele pijnen en tussentijdse 'spotting' opschrijven, sommige vrouwen voelen hun eisprong (ff googelen op "mittelschmerz"). Dan kun je evt. zelfs bijhouden aan welke kant het ei springt. Bij de een is dat om en om, bij de ander is daar geen pijl op te trekken. Als je het voelt is het handig om te weten.
Als het je iets lijkt kun je ook je baarmoedermond in de gaten houden, maar dat heb ik zelf dus nooit echt structureel gedaan. Als je een apparaatje wilt nemen, lijkt mij de mini-sophia het meest geschikt.
Houd ook bij wanneer je seks gehad hebt, om zo te zien of je slijm daar erg door verandert. Met een dubbele eisprong werkt de natuurlijke methode een stuk minder goed (en je moet langer voorzichtig zijn), dus zeker ook navragen of er tweelingen in de familie zitten.
crap in = crap out
pi_29890697
Nou, jij weet er wel veel van! Een dubbele eisprong, leuk! Maar tweelingen zitten niet echt in de familie, ik geloof alleen een eeneiïge (spelling?) dus dat zit wel goed. En die is van de zus van mijn oma, die had 13 kinderen, dus dan komt het vanzelf een keer, lol!
Verder had ik voor ik aan de anticonceptie ging nooit echt kramp of een ander raar gevoel, de kans dat ik dus mijn eisprong zal voelen is vrij klein denk ik. De mini-sophia lijkt mij ook het meest interessant, in het begin vooral als parallel bij mijn eigen lijsten dan, als een dubbelcheck zeg maar. Nieuw soort pessarium? Wat is er dan anders aan als het bestaande?
Bedankt voor alle info alvast, het heeft me in elk geval wel gerustgesteld dat het wel te doen is op deze manier. Maar of ik me er echt veilig bij zal voelen weet ik niet. Ik denk dat ik het zo ga regelen - onvruchtbare dagen met condoom, vruchtbare dagen helemaal niet... Eens kijken hoe lang we dat vol houden, misschien is een pessarium anders een optie.

edit: bedoel je de femcap? kom hem tegen op anticonceptie-online.
  Vis een optie? dinsdag 23 augustus 2005 @ 18:49:27 #12
70532 loveli
N
pi_29895250
Het ziet ernaar uit dat ik femcap bedoel. Toch nog even heel goed navraag doen hoe prettig dat zit.
crap in = crap out
pi_29895422
Ik zou het toch echt met hormonen proberen, de gevaren daarvan worden in elk vrouwenblad weer behoorlijk overdreven. Er is met geen medicijn in de wereld zoveel ervaring als de pil.

Als dat je niet bevalt, zijn er andere toedieningsvormen, een pleister, een onderhuids depot, een iud, een vaginale ring, etc.

Deze methoden lijken me allemaal een stuk onbetrouwbaarder als de hormonale methode, en dat is toch een van de voornaamste eisen bij anticonceptie, dunkt me.
  Vis een optie? dinsdag 23 augustus 2005 @ 19:10:04 #14
70532 loveli
N
pi_29895858
Kom maar terug in deze topic als je zelf de pil hebt geprobeerd en 5 jaar aan de hormonen hebt gezeten (inkopper: begin maar met de vaginale ring).
De voornaamste eis van anti-conceptie is voor mij dat ik geen lichaamsvreemde troep binnen krijg, dat ik geen last heb van depressies of gewichtstoename. Mijn lichaam doet het prima zonder al die hormonentroep, waarom zou ik dan ingrijpen? Ik ken mijn lichaam en de werking van mijn 'vruchtbaarheidsapparaat' heel goed, daardoor is mijn methode van anti-conceptie betrouwbaarder (voor mij) dan de pil is bij de gemiddelde gebruikster.

Waar haal jij, als man zijnde (graag wetenschappelijke bron) vandaan dat in alle vrouwenbladen de gevaren van de pil worden overdreven? Noem mij een ander medicijn waarbij minimaal 5% van de gebruikers last heeft van bijwerkingen. Zouden mannen een anti-conceptiemiddel slikken als ook maar de mogelijkheid bestond dat ze last zouden krijgen van libidoverlies? Waarom zouden wij vrouwen daar wel genoegen mee moeten nemen?
crap in = crap out
pi_29897590
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 19:10 schreef loveli het volgende:
Kom maar terug in deze topic als je zelf de pil hebt geprobeerd en 5 jaar aan de hormonen hebt gezeten (inkopper: begin maar met de vaginale ring).
De voornaamste eis van anti-conceptie is voor mij dat ik geen lichaamsvreemde troep binnen krijg, dat ik geen last heb van depressies of gewichtstoename. Mijn lichaam doet het prima zonder al die hormonentroep, waarom zou ik dan ingrijpen? Ik ken mijn lichaam en de werking van mijn 'vruchtbaarheidsapparaat' heel goed, daardoor is mijn methode van anti-conceptie betrouwbaarder (voor mij) dan de pil is bij de gemiddelde gebruikster.

Waar haal jij, als man zijnde (graag wetenschappelijke bron) vandaan dat in alle vrouwenbladen de gevaren van de pil worden overdreven? Noem mij een ander medicijn waarbij minimaal 5% van de gebruikers last heeft van bijwerkingen. Zouden mannen een anti-conceptiemiddel slikken als ook maar de mogelijkheid bestond dat ze last zouden krijgen van libidoverlies? Waarom zouden wij vrouwen daar wel genoegen mee moeten nemen?
Bij vrijwel elk geneesmiddel ondervindt minimaal (!) 5% van de mensen bijwerkingen. Welke wil je horen?
Als de ondervonden bijwerkingen voor jou reden zijn om niet aan de pil of een ander soortgelijk middel te gaan, dat is je goed recht. Maar niet op basis van de pil verhalen (bron: vrijwel elke krant en blad heeft er over bericht) dat je er trombose of borstkanker van krijgt. Die kans is er, maar zeer klein en zoals als vaak, overdreven.

Het zou me spijten als met zulke, toch lastige methoden, ongewenste zwangerschappen plaatsvinden doordat iemand om verkeerde redenen afziet van de pil.

En iets minder vijandig mag ook wel .
  Vis een optie? dinsdag 23 augustus 2005 @ 20:40:21 #16
70532 loveli
N
pi_29898738
Nogmaals, graag de (wetenschappelijke!) bron. Waar haal jij je kennis vandaan? Ben je arts?

Vijandig? Ik word moe van al die mannen die weten hoe goed de pil is voor vrouwen. Je bent niet de enige. Meisjes van 14 krijgen de pil voorgeschreven omdat die goed is tegen puistjes en menstruatieklachten, dat is toch waanzin? Voordat de puberteit is afgelopen en hun cyclus een beetje normaal op gang is gekomen wordt er al ingegrepen. Hoe moeten die meiden weten hoe ze zich zonder die hormonen voelen?
Vrouwen die aan de pil zijn, hebben een andere oestrogeen-huishouding dan vrouwen zonder toegevoegde hormonen. In hoeverre beinvloedt dit de partnerkeuze? Uit onderzoek blijkt dat vrouwen rond de vruchtbare periode een ander type mann aantrekkelijk vinden dan op andere momenten in de cyclus. Wat is de invloed op hormonen op de ontwikkeling van een ongeboren kind als de moeder niet weet dat ze zwanger is?
De kans op borstkanker door de pil is overdreven? Borstkanker is een bepaald agressieve vorm van kanker en ik wil in ieder geval weten dat ik dat risico loop. Niet alleen de pil is daarop van invloed, maar ook overgewicht. Vrouwen met meer vetweefsel maken meer oestrogeen aan, daardoor verhoogt het risico op borstkanker. De kans op trombose overdreven? Je zult maar de vrouw zijn die daar last van heeft.

De methode is helemaal niet lastig. Of je nu elke ochtend een pil slikt of een paar dagen per maand je temperatuur opneemt, het kost echt niet zoveel tijd. Je wordt alleen veel bewuster van je lichaam en hoe je daarmee omgaat, ik durf best te zeggen dat je bewuster van je leven wordt.

Noem maar een stapel geneesmiddelen die ook zulke heftige bijwerkingen vertonen (depressiviteit, migraine). En zou je eerlijk antwoord willen geven op de vraag of mannen met al die risico's de pil zouden gaan slikken? Volgens mij niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door loveli op 24-08-2005 12:51:20 ]
crap in = crap out
pi_29899542
Toch worden deze methode's meer aangeraden voor mensen die wel kinderen willen krijgen en willen weten wanneer ze dan moeten vrijen als voor mensen die geen kinderen willen.
Ook wordt het heel soms aangeraden voor mensen met veel last van de hormonen, maar die niet echt problemen ermee hebben als er perongelijk toch een kind komt.

Deze middelen worden sterk afgeraden voor de vrouw die echt geen kinderen wil en dan vraag ik me af waarom als het zo betrouwbaar zou zijn....
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  Vis een optie? woensdag 24 augustus 2005 @ 01:29:22 #18
70532 loveli
N
pi_29908881
Uh.. deze methoden werden voordat er een pil bestond en algemeen werd gebruikt, volop met redelijk succes toegepast om zwangerschappen te voorkomen. Ik heb in mijn eerdere post ook redelijk duidelijk geschreven dat deze methode VOOR MIJ veiliger is dan de pil voor de GEMIDDELDE GEBRUIKSTER.
Afhankelijk van hoe onwenselijk een zwangerschap is, kun je met de temperatuurmethode bepalen wanneer je eventueel een condoom of een pessarium gebruikt, of (uit extreme voorzorg op de piekdagen) helemaal geen gemeenschap hebt. De betrouwbaarheid hangt (naast de regelmatigheid van de cyclus) sterk af van de intelligentie en de zelfdiscipline van de gebruiker. Dat neemt niet weg, dat deze methode (indien goed toegepast/gecombineerd) wel degelijk een hoge betrouwbaarheid heeft.

Voor mij is het ook zo, dat seks binnen een duurzame relatie hoort. Als ik in een relatie geen toekomst zie, komt er ook geen seks. Zelf ga ik erg bewust om met seks, vruchtbaarheid en een eventuele zwangerschap. Ik weet wat de gevolgen kunnen zijn van seks en zal niet voor die verantwoordelijkheden uit de weg gaan. Mogelijk moet ik binnenkort medicijnen slikken die invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van een ongeboren kind, dan zal ik nog nauwkeuriger op moeten letten en wellicht nog meer voorzorgsmaatregelen moeten treffen. Bij elke methode van geboortebeperking horen bepaalde risico's en iedereen moet die voor zichzelf afwegen.
Daarbij vind ik het erg fijn om te weten hoe mijn lichaam werkt en wat er gebeurt, hoe ik reageer tijdens de verschillende stadia van mijn cyclus. Dat heeft (voor mij) een meerwaarde, het gaat niet alleen om de anti-conceptie. Maar goed, iedereen moet voor zich weten hoe hij (of in dit geval zij) met zijn lichaam omgaat.
Maar dat is ook mijn persoonlijke standpunt en ik wijk nogal van her oorspronkelijke onderwerp af. Iedereen gaat hier op zijn eigen manier mee om en uit mijn ervaring kan ik zeggen dat deze manier voor mij de beste is.

Als ik zie dat aan kinderen vanaf een jaar of veertien de pil wordt voorgeschreven
met het idee dat ze dan geen puistjes krijgen en ook nog eens beschermd zijn tegen zwangerschap, ga ik me dingen afvragen. Waarom wordt de pil gebruikt als lapmiddel om tienerzwangerschappen te voorkomen? Is het niet minstens zo belangrijk om SOA's te voorkomen? SOA's komen bij steeds meer jonge tieners voor, er zijn steeds meer onvruchtbare vrouwen dankzij SOA's. Goed opvoeden en goede voorlichting geven is zoveel belangrijker dan zomaar klakkeloos de pil voor te (laten) schrijven.

En in elke post van me over een vergelijkbaar onderwerp in een disclaimer neer te zetten dat dit mijn mening en manier is en dat dit niet voor iedereen hoeft te gelden, gaat eerlijk gezegd ook vervelen.

PS. Erodome, dat van die prullebak klopt helemaal

[ Bericht 0% gewijzigd door loveli op 24-08-2005 12:52:28 ]
crap in = crap out
pi_29915155
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 01:29 schreef loveli het volgende:
Uh.. deze methoden werden voordat er een pil bestond en algemeen werd gebruikt, volop met redelijk succes toegepast om zwangerschappen te voorkomen. Ik heb in mijn eerdere post ook redelijk duidelijk geschreven dat deze methode VOOR MIJ veiliger is dan de pil voor de GEMIDDELDE GEBRUIKSTER.
Afhankelijk van hoe onwenselijk een zwangerschap is, kun je met de temperatuurmethode bepalen wanneer je eventueel een condoom of een pessarium gebruikt, of (uit extreme voorzorg op de piekdagen) helemaal geen gemeenschap hebt. De betrouwbaarheid hangt (naast de regelmatigheid van de cyclus) sterk af van de intelligentie en de zelfdiscipline van de gebruiker. Dat neemt niet weg, dat deze methode (indien goed toegepast/gecombineerd) wel degelijk een hoge betrouwbaar heeft.

Als ik zie dat aan kinderen vanaf een jaar of veertien de pil wordt voorgeschreven
met het idee dat ze dan geen puistjes krijgen en ook nog eens beschermd zijn tegen zwangerschap, ga ik me dingen afvragen. Waarom wordt de pil gebruikt als lapmiddel om tienerzwangerschappen te voorkomen? Is het niet minstens zo belangrijk om SOA's te voorkomen? SOA's komen bij steeds meer jonge tieners voor, er zijn steeds meer onvruchtbare vrouwen dankzij SOA's. Goed opvoeden en goede voorlichting geven is zoveel belangrijker dan zomaar klakkeloos de pil voor te (laten) schrijven.
Ik val je niet aan op jouw methoden, als je dat soms denkt. Bij jou werken die waarschijnlijk goed. Waar het mij om gaat is dat 14 jarige bakvissen niet onnodig bang gemaakt moeten worden voor de pil, want ik ben bang dat die niet dezelfde kennis van hun lichaam hebben als jij nu hebt, en daar ook minder moeite voor zullen doen. Ik denk dat introductie van deze onthoudingsmethode op jonge leeftijd tot een boel ongewenste tienerzwangerschappen zal leiden. Op je 15e is een zwangerschap vrij onwenselijk, of niet?
Daarnaast is de pil is niet alleen tegen zwangerschap, maar ook voor cyclus/hormoon regulatie zoals je wel weet, wat voor sommige meiden gewenst is. Bovendien is het gebruik van de anticonceptiepil geassocieerd met een verlaagde incidentie van SOA's als chlamydia, dus waarschijnlijk zijn pilgebruiksters seksueel bewuster bezig dan hun niet gebruikende geslachtsgenoten. En ja ik heb een medische opleiding genoten.
  Vis een optie? woensdag 24 augustus 2005 @ 12:46:48 #20
70532 loveli
N
pi_29916963
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 11:49 schreef Cheese het volgende:
En ja ik heb een medische opleiding genoten.
Welke? En heb je 'em afgemaakt?
crap in = crap out
pi_29917606
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 12:46 schreef loveli het volgende:

Welke? En heb je 'em afgemaakt?
Farmacie, ja.
Verder nog wat? Je toon bevalt me helemaal niet, ik geef enkel wat informatie en je komt met een persoonlijke "tegenaanval". Jij jouw methode, maar die is dus niet geschikt voor iedereen.
  Vis een optie? woensdag 24 augustus 2005 @ 13:27:53 #22
70532 loveli
N
pi_29918212
Of mijn toon je bevalt of niet zal me kaas wezen. TS vroeg ervaringen met andere middelen dan hormonen. Jouw antwoord dat ze het dan toch maar met hormonen moest proberen vond ik typerend voor een man die niet de tijd neemt om de vraag te lezen. Goed lezen is iets wat me voor iemand in de medische industrie ook niet onbelangrijk lijkt.
Jouw conclusie dat ik introductie van deze onthoudingsmethode bij jonge meisje voorsta is ook totaal onjuist. Zoals je vaak op dit forum kunt lezen weten een hoop jonge meiden totaal niet wat de pil in hun lichaam doet. Ik ben er voorstander van dan mensen weten hoe hun lichaam werkt en hoe ze daar het beste mee kunnen omgaan. De pil is misschien gemakkelijk, maar het blijft ingreep in de hormoonhuishouding, waarbij het natuurlijk hypofysaire regulatie-systeem volkomen buiten werking wordt gesteld.

Nog steeds zie ik graag een antwoord op de vraag of jij mannen kent die een anti-conceptiemiddel zouden slikken als ze er libidoverlies van konden krijgen. Zoals je ongetwijfeld in je vakliteratuur hebt gelezen, heeft de pil absoluut invloed op het libido van pilsliksters.

Disclaimer: bedenk, geen enkele anti-conceptie methode is 100% betrouwbaar en iedereen moet de methode kiezen die voor haar het best geschikt is.
crap in = crap out
pi_29920708
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 13:27 schreef loveli het volgende:
Of mijn toon je bevalt of niet zal me kaas wezen. TS vroeg ervaringen met andere middelen dan hormonen. Jouw antwoord dat ze het dan toch maar met hormonen moest proberen vond ik typerend voor een man die niet de tijd neemt om de vraag te lezen. Goed lezen is iets wat me voor iemand in de medische industrie ook niet onbelangrijk lijkt.
Jouw conclusie dat ik introductie van deze onthoudingsmethode bij jonge meisje voorsta is ook totaal onjuist. Zoals je vaak op dit forum kunt lezen weten een hoop jonge meiden totaal niet wat de pil in hun lichaam doet. Ik ben er voorstander van dan mensen weten hoe hun lichaam werkt en hoe ze daar het beste mee kunnen omgaan. De pil is misschien gemakkelijk, maar het blijft ingreep in de hormoonhuishouding, waarbij het natuurlijk hypofysaire regulatie-systeem volkomen buiten werking wordt gesteld.

Nog steeds zie ik graag een antwoord op de vraag of jij mannen kent die een anti-conceptiemiddel zouden slikken als ze er libidoverlies van konden krijgen. Zoals je ongetwijfeld in je vakliteratuur hebt gelezen, heeft de pil absoluut invloed op het libido van pilsliksters.

Disclaimer: bedenk, geen enkele anti-conceptie methode is 100% betrouwbaar en iedereen moet de methode kiezen die voor haar het best geschikt is.
TS heeft waarschijnlijk alleen de pil gekozen. Waarom het niet zo lekker gaat zegt ze niet. Ik geef haar alternatieve toedieningsvormen, die voor veel mensen een uitkomst bieden. Ook haalt ze de gelezen negatieve verhalen over de pil aan, die ik dus probeer te relativeren. Onthoudingsmethodes zijn notoir onveilig, en ik denk dat de TS zich niet moet per se laten leiden door wat succesverhalen (als de jouwe). Een andere soort anti-conceptiepil hoor ook nog tot de mogelijkheden.

Jouw allereerste reactie op mij komt over als een persoonlijke frustratie, frustratie met de pil in het algemeen. Ook doe je net alsof het libido bij alle pilgebruiksters wordt beinvloed.

Je vraag over mannelijk pilgebruik. Compleet irrelevant en zo te zien uit frustratie gepost.
Maar om toch te antwoorden: ik zou het niet nemen voorlopig. Wetenschappelijk en statistisch is het veel gemakkelijker om 1 eicel te verstoren dan 200 miljoen zaadcellen, waarvan er maar 1 hoeft te werken om zwangerschap te veroorzaken.
pi_29987262
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 14:49 schreef Cheese het volgende:

[..]

TS heeft waarschijnlijk alleen de pil gekozen.
Cheese zou even in het profiel van TS kunnen kijken bij de andere topics waarin zij gereageerd heeft voordat hij conclusies trekt over de motivatie van TS. Iets wat loveli aan haar reacties te zien waarschijnlijk wel gedaan heeft. (overigens ben ik haar in andere topics ook al eens tegengekomen)Ik moet zeggen dat ik van jouw eerste reactie ook behoorlijk begon te steigeren. Het is aardig dat je je kennis wilt delen, maar je brengt het wel een beetje raar.
quote:
[b] Deze methoden lijken me allemaal een stuk onbetrouwbaarder als de hormonale methode, en dat is toch een van de voornaamste eisen bij anticonceptie, dunkt me.
Als je goed leest is dat bij mij niet de voornaamste eis, de rede dat ik op zoek ben naar iets anders is omdat het met de hormonen niet goed gaat.
quote:
[b] Waar het mij om gaat is dat 14 jarige bakvissen niet onnodig bang gemaakt moeten worden voor de pil. Ik denk dat introductie van deze onthoudingsmethode op jonge leeftijd tot een boel ongewenste tienerzwangerschappen zal leiden
ahum - bakvissen? En wie introduceert er hier een onthoudingsmethode aan tieners op jonge leeftijd? Wij niet hoor. Als die bakvissen hier komen kijken dan doen ze dat helemaal zelf, en dan zijn ze duidelijk op onderzoek uit en zullen ze echt niet alleen maar afgaan op de mening van loveli. Misschien dat je het over de vrouwenbladen hebt maar daar hebben wij niks mee te maken.

quote:
[b] Onthoudingsmethodes zijn notoir onveilig, en ik denk dat de TS zich niet moet per se laten leiden door wat succesverhalen (als de jouwe).
Ok, waaruit maak jij op dat ik me alleen laat leiden door de mening van één persoon? Als ik me zou laten leiden door de mening van één persoon of door één succesverhaal, wat doe ik dan überhaupt op een internetforum? En trouwens, misschien dat je het pil-topic, het nuvaring-topic, het mirena-topic, het implanon-topic en het evra-topic even zou kunnen inkijken, maar veel succesverhalen zijn er dus niet.
quote:
[b] Wetenschappelijk en statistisch is het veel gemakkelijker om 1 eicel te verstoren.
Dat is dus wel echt typisch een mannen-uitspraak en misschien komt die ook vanuit je opleiding, maar bij mij verstoren die hormonen dus echt veel meer dan alleen die ene eicel. Dan heeft mijn vriend er gelukkig wel een andere mening over. Die zei gewoon: het belangrijkste is dat jij je goed voelt.

Maarja, ik gedraag me hier dus ook even als pedaalemmer, maar ik kan daar ook gewoon niet tegen. Verder bedankt dat je de tijd hebt genomen om te reageren, maar misschien zou je er volgende keer iets meer tijd voor kunnen nemen om de achtergrond te onderzoeken. Dan zou het hier een stuk gezelliger zijn geweest denk ik...
pi_29987582
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 18:49 schreef loveli het volgende:
Het ziet ernaar uit dat ik femcap bedoel. Toch nog even heel goed navraag doen hoe prettig dat zit.
Ik kan er ook niet veel over vinden, wel over wat het is, hoe het werkt, en een aantal artikelen in bladen, maar weinig ervaringen! Als jij ze wel vindt, laat even weten waar! Hij ziet er best wel groot uit! Mijn vriend voelde de draadjes van mijn Mirena en de ring ook altijd wel zitten, dus dit zou hij zeker ook voelen. De vraag is of hij er dan last van heeft - en of zoiets dan wel goed blijft zitten?
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 21:05 schreef erodome het volgende:
Toch worden deze methode's meer aangeraden voor mensen die wel kinderen willen krijgen en willen weten wanneer ze dan moeten vrijen als voor mensen die geen kinderen willen.
Ook wordt het heel soms aangeraden voor mensen met veel last van de hormonen, maar die niet echt problemen ermee hebben als er perongelijk toch een kind komt.

Deze middelen worden sterk afgeraden voor de vrouw die echt geen kinderen wil en dan vraag ik me af waarom als het zo betrouwbaar zou zijn....
Het klopt wel wat je zegt, maar deze methode is erg betrouwbaar als je hem heel gedisciplineerd toepast. Ook ga ik hem zo toepassen dat ik dus op de vruchtbare dagen aan geheelonthouding doe, en op de onvruchtbare dagen met condoom. Just to be on the safe side. Want ik ben er toch (nog) niet helemaal gerust op! Maar dat ligt vooral aan het feit dat ik nog maar een beginner ben.
En bij alle andere methodes, zelfs sterilisatie, is er altijd wel weer die ene vrouw die dan tóch zwanger wordt. Dus 100% is het toch nooit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')