abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30005452
quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 18:03 schreef -erwin- het volgende:
laat ik dan ook maar een toevoeging doen

er is geen reden om het bestaan van iets aan te nemen zonder dat daar meetbare zaken aan ten grondslag liggen
Ik begrijp wat je bedoelt, maar om even te plagen: moraal, liefde, rechtvaardigheid :-)
quote:
- snip -

waarom zou bovenstaand bewijscriterium nou niet voor godsdienst gelden? leg me dat eens uit.
Dus je zegt hier: Ok gelovige mensen, kom maar op wetenschappelijke wijze uitleggen wat er zo goed is aan het geloof.
Dat is niet juist, omdat je daarmee eerst godsdienst op het gebied van de wetenschap trekt en daarna op de wetenschappelijke manier wilt beoordelen.
Je legt godsdienst langs de wetenschappelijke maatstaf. Dat klopt niet.

Hetzelfde geldt de andere kant op: Gelovigen moeten de bijbel en de koran niet lezen alsof het een natuurkunde/geschiedenis/biologie- of wetboek is.

Beide moeten op hun eigen terrein blijven.
  vrijdag 26 augustus 2005 @ 19:19:18 #252
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_30005977
quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 19:00 schreef mgerben het volgende:

[..]

Ik begrijp wat je bedoelt, maar om even te plagen: moraal, liefde, rechtvaardigheid :-)
dit zijn toetsbare begrippen, die via de sociologie in samenwerking met de logica te verdedigen zijn.
quote:
Dus je zegt hier: Ok gelovige mensen, kom maar op wetenschappelijke wijze uitleggen wat er zo goed is aan het geloof.
Dat is niet juist, omdat je daarmee eerst godsdienst op het gebied van de wetenschap trekt en daarna op de wetenschappelijke manier wilt beoordelen.
Je legt godsdienst langs de wetenschappelijke maatstaf. Dat klopt niet.
ik ben niet degene die de stelling opwerpt dat het verstandiger is wel te geloven dan niet. dat doen gelovigen zelf. het gaat mij overigens niet eens zozeer over het geloof zelf, en alles wat daarbij komt kijken, en of het goed of niet goed is. ik ben slechts op zoek naar een puur logische verklaring waarom mensen geloven dat er een god bestaat.
quote:
Hetzelfde geldt de andere kant op: Gelovigen moeten de bijbel en de koran niet lezen alsof het een natuurkunde/geschiedenis/biologie- of wetboek is.

Beide moeten op hun eigen terrein blijven.
van mij mogen gelovigen geloven wat ze willen. ik bemoei me er niet mee. ik heb er geen respect voor, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet accepteer. wat mij wel tegenstaat is dat gelovigen hun mening op willen dringen aan anderen door middel van bijvoorbeeld de politiek. daar zijn dergelijke meningen wel schadelijk.
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
pi_30006114
quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 19:19 schreef -erwin- het volgende:

[..]

dit zijn toetsbare begrippen, die via de sociologie in samenwerking met de logica te verdedigen zijn.
Of ze toetsbaar zijn, betwijfel ik en dat de sociologie hierin een potje meeblaast betwijfel ik al helemaal.
pi_30006332
quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 19:24 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Of ze toetsbaar zijn, betwijfel ik en dat de sociologie hierin een potje meeblaast betwijfel ik al helemaal.
hmm.. deze emoties zijn niet veel anders dan biochemische processen in je hersenen.. Dus ze zijn toestbaar.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_30014216
Als het al volledig zou zijn aangetoond hoe de soorten zich uit elkaar hebben ontwikkeld en dus ook hoe de mens is ontstaan, waarom is dat geen algemene kennis? Voor zover ik weet, is men daar dus totaal niet zeker van. Of zijn er ergens, diep onder de grond, wetenschappers tot die ontdekking gekomen? Hou toch op. Geef mij fatsoenlijk bewijsmateriaal daarvoor, dan praten we verder.

Tot nu toe weet ik niet anders, dan dat men nog altijd niet kan verklaren hoe de mens ontstaan is.
  vrijdag 26 augustus 2005 @ 23:19:09 #256
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_30014313
quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 23:16 schreef FuifDuif het volgende:
Als het al volledig zou zijn aangetoond hoe de soorten zich uit elkaar hebben ontwikkeld en dus ook hoe de mens is ontstaan, waarom is dat geen algemene kennis? Voor zover ik weet, is men daar dus totaal niet zeker van. Of zijn er ergens, diep onder de grond, wetenschappers tot die ontdekking gekomen? Hou toch op. Geef mij fatsoenlijk bewijsmateriaal daarvoor, dan praten we verder.

Tot nu toe weet ik niet anders, dan dat men nog altijd niet kan verklaren hoe de mens ontstaan is.
Dus jij geeft anderen de schuld van jouw onkunde?

Was je maar net zo consequent in je eigen gedachtenspinsels als met die van anderen. Beetje om bewijs durven vragen terwijl je zelf geen zinnig woord over jouw "ideeen" op het forum krijgt.
'Nuff said
pi_30014417
Ik pretendeer hier geen wetenschappelijke standpunten te verkondigen anders, Doffy. Jullie daarentegen wel, dus het lijkt mij dat jullie je aan die spelregels dienen te houden. Over consequent gesproken.
  vrijdag 26 augustus 2005 @ 23:22:23 #258
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_30014470
quote:

daar ga ik een topic over openen
fotoboek.fok.nl/-erwin-
  vrijdag 26 augustus 2005 @ 23:23:00 #259
27698 Doffy
pi_30014493
Nee, het enige wat je verkondigt is je gebrek aan kennis van zaken. Voor dat alleen al zou ik me tot op het bot schamen. Temeer omdat je ernaast verkondigt dat jij zo'n beetje alle geheimen van het leven hebt doorgrond
'Nuff said
pi_30014615
quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 23:23 schreef Doffy het volgende:
Nee, het enige wat je verkondigt is je gebrek aan kennis van zaken. Voor dat alleen al zou ik me tot op het bot schamen. Temeer omdat je ernaast verkondigt dat jij zo'n beetje alle geheimen van het leven hebt doorgrond
Alsof het mij dat een moer interesseert. Het enige wat jij kunt is mij constant aanvallen en als een klein zielig kind jezelf boven mij te plaatsen met je misplaatste arrogantie! Daarentegen heb ik je nog geen enkel bewijs zien aanleveren voor datgene waarmee je mij nu telkens om de oren slaat.
pi_30014676
quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 23:22 schreef -erwin- het volgende:

[..]

daar ga ik een topic over openen
Nou, ik ben reuze benieuwd.

Iets zegt mij echter, dat ik er niet te veel van hoef te verwachten, want dat zou toch werkelijk wereldnieuws zijn!
  vrijdag 26 augustus 2005 @ 23:28:41 #262
27698 Doffy
pi_30014739
quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 23:25 schreef FuifDuif het volgende:
Alsof het mij dat een moer interesseert. Het enige wat jij kunt is mij constant aanvallen en als een klein zielig kind jezelf boven mij te plaatsen met je misplaatste arrogantie!
Misplaatste arrogantie? Claimen dat je alles wel begrepen hebt maar er ondertussen niets van weet, dát noem ik pas arrogantie!
quote:
Daarentegen heb ik je nog geen enkel bewijs zien aanleveren voor datgene waarmee je mij nu telkens om de oren slaat.
Ik sla je nergens mee om de oren. Je komt er zelf mee aan. Ga niet anderen de schuld geven van jouw onbenul!
'Nuff said
  vrijdag 26 augustus 2005 @ 23:29:29 #263
27698 Doffy
pi_30014769
quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 23:27 schreef FuifDuif het volgende:

Iets zegt mij echter, dat ik er niet te veel van hoef te verwachten, want dat zou toch werkelijk wereldnieuws zijn!

Niet alles wat met jou te maken heeft is wereldnieuws, Fuif
'Nuff said
  vrijdag 26 augustus 2005 @ 23:31:29 #264
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_30014849
quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 23:27 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

ik pak het probleem meer generiek aan, in plaats van specifiek op dit onderwerp in te gaan. zie je AT
fotoboek.fok.nl/-erwin-
pi_30015159
quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 23:28 schreef Doffy het volgende:
Misplaatste arrogantie? Claimen dat je alles wel begrepen hebt maar er ondertussen niets van weet, dát noem ik pas arrogantie!

Ik sla je nergens mee om de oren. Je komt er zelf mee aan. Ga niet anderen de schuld geven van jouw onbenul!
en weer draaf je door over hetzelfde zonder zelf met iets te komen. Luister! Nergens heb ik gezegd dat ik alles weet van genetica, van evolutie, van natuurkunde of wat dan ook. Dat maakt mij verder ook helemaal niet uit. Ik kan daar niets mee, omdat het uiteindelijk niet relevant is. Leuk om te weten, maar niet noodzakelijk.

Als nu opeens vanuit het niets hier wordt gezegd dat men wel degelijk weet hoe de mens is ontstaan uit een voorganger, terwijl de algemene kennis kennelijk nog niet zo ver is (toevallig heb ik dat gisteren weer mogen horen in een Discovery Channel programma), dan denk ik: waar baseert men dat op en gezien men dat hoogstwaarschijnlijk baseert op wetenschappelijke kennis, vraag ik om bronnen.
  vrijdag 26 augustus 2005 @ 23:45:33 #266
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_30015384
quote:

hoe verklaar jij dat het DNA van een chimpansee voo 98,7% identiek is aan een mens?

edit:
bij een 100% identiek DNA is er sprake van een 1 eiige tweeling (of een kloon)
fotoboek.fok.nl/-erwin-
pi_30015480
quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 23:45 schreef -erwin- het volgende:
hoe verklaar jij dat het DNA van een chimpansee voo 98,7% identiek is aan een mens?
Ah kijk, we komen ergens.

Goed punt, de simpelste verklaring is inderdaad dat de mens en de chimpansee waarschijnlijk een gemeenschappelijke voorouder hebben? Klopt dit?

Maar is het bewijs? Nee.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 00:02:43 #268
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_30015934
quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 23:48 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Ah kijk, we komen ergens.

Goed punt, de simpelste verklaring is inderdaad dat de mens en de chimpansee waarschijnlijk een gemeenschappelijke voorouder hebben? Klopt dit?

Maar is het bewijs? Nee.
het was ook niet bedoeld als bewijs, maar slechts het opwerpen van een stelling. ik ga er van uit dat jij niet gelooft dat ze een gemeenschappelijke voorouder hebben?
fotoboek.fok.nl/-erwin-
pi_30016054
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 00:02 schreef -erwin- het volgende:

[..]

het was ook niet bedoeld als bewijs, maar slechts het opwerpen van een stelling. ik ga er van uit dat jij niet gelooft dat ze een gemeenschappelijke voorouder hebben?
Nou, op zich wel, ik vind de aanwijzing wel heel sterk in ieder geval. Kijk, ik ben heel eerlijk als ik zeg dat ik eigenlijk geen goede alternatieve verklaring zou kunnen bedenken. Want hoe moet de mens dan op aarde zijn gekomen? Zomaar? Vanuit het niets? Vanuit de 'hemel' neergedaald als een mens vanaf het eerste moment? Ik vind het heel aannemelijk dat ook de mens is voortgekomen uit een voorouder.

Waar het mij echter om ging, was enkel dat er naar mijn idee nog geen absoluut bewijs bestaat voor de stap van voorouder naar mens. Het is een speculatie op basis van sterke aanwijzingen, maar meer niet. Toen werd er gesuggereerd dat ik mij maar eens moest gaan verdiepen in deze stof; met andere woorden: dat bewijs is er al wel. Maar dat is niet zo, of wel ?
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 00:17:23 #270
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_30016394
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 00:07 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Nou, op zich wel, ik vind de aanwijzing wel heel sterk in ieder geval. Kijk, ik ben heel eerlijk als ik zeg dat ik eigenlijk geen goede alternatieve verklaring zou kunnen bedenken. Want hoe moet de mens dan op aarde zijn gekomen? Zomaar? Vanuit het niets? Vanuit de 'hemel' neergedaald als een mens vanaf het eerste moment? Ik vind het heel aannemelijk dat ook de mens is voortgekomen uit een voorouder.

Waar het mij echter om ging, was enkel dat er naar mijn idee nog geen absoluut bewijs bestaat voor de stap van voorouder naar mens. Het is een speculatie op basis van sterke aanwijzingen, maar meer niet. Toen werd er gesuggereerd dat ik mij maar eens moest gaan verdiepen in deze stof; met andere woorden: dat bewijs is er al wel. Maar dat is niet zo, of wel ?
de vraag is hoe dat absolute bewijs er uit zou moeten zien. er zijn een aantal gegevens waarmee je rekening moet houden

- er bestaan talloze diersoorten die uitgestorven zijn. we kennen allemaal de dino's etc, maar er zijn duizenden en duizende fossielen gevonden van allerlei verschillende diertjes die nu niet meer bestaan.

- er bestaan talloze varianten van zowel mensen en dieren. verschillende apensoorten, maar ook verschillende menselijke soorten. afrikanen zien er bijvoorbeeld anders uit dan europeanen. deze verschillen komen voort uit verschillen in het DNA.

- het principe van 'survival of the fittest' is logisch aantoonbaar. of het echt gebeurd is is daarvoor irrelevant.

- genen muteren. er worden met enige regelmaat zeer vreemde mensen geboren. als een dergelijke genetische afwijking tot een positieve contributie leidt, dan zal deze eigenschap zich volgens het principe survival of the fittest verspreiden onder de populatie.

Al deze gegevens bij elkaar nemende is er in ieder geval genoeg aanleiding om aan te nemen dat de mens en de aap evolutionair verwant zijn. Daarnaast werp ik nogmaals de vraag op hoe een concreet bewijs er uit zou moeten zien.
fotoboek.fok.nl/-erwin-
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 09:21:20 #271
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_30022099
FuifDuif. Stel je eens voor dat het tot stand komen van de mens een grote puzzel is, dan kan de evolutietheorie voor 85% alle puzzelstukjes plaatsen. Ok, de puzzel is niet compleet maar je kan eenvoudig zien wat er op de puzzel staat afgebeeld. Net zoals je een normale puzzel van zeg maar een boot maakt, met 85% van de puzzelstukjes zie je echt wel dat er een boot staat afgebeeld en niet een vliegtuig. Ik word zo moe van dat gezeik naar de missing links, anders ga je eens kijken naar alle tientallen (!!) verschillende mensachtigen uit de oudheid. Links genoeg.
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
pi_30022145
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 09:21 schreef roobje het volgende:
FuifDuif. Stel je eens voor dat het tot stand komen van de mens een grote puzzel is, dan kan de evolutietheorie voor 85% alle puzzelstukjes plaatsen. Ok, de puzzel is niet compleet maar je kan eenvoudig zien wat er op de puzzel staat afgebeeld. Net zoals je een normale puzzel van zeg maar een boot maakt, met 85% van de puzzelstukjes zie je echt wel dat er een boot staat afgebeeld en niet een vliegtuig. Ik word zo moe van dat gezeik naar de missing links, anders ga je eens kijken naar alle tientallen (!!) verschillende mensachtigen uit de oudheid. Links genoeg.
Ik kan mij voorstellen dat je er moe van wordt, kun je nagaan hoe moe mensen worden wanneer ze iedere keer weer het gezeur naar hun hoofd geslingerd krijgen van: "je doet een claim dat God bestaat, bewijs het maar!" Nee, nee en nee, nee nee! Bewijzen is de taak van de wetenschap en als de wetenschap beweert dat de mens is voortgekomen uit een voorouder doormiddel van evolutie, dan vind ik dat best, maar dan mag ik wel degelijk 100% bewijs verwachten en niet 85%, waarbij ik die 15% maar voor lief moet nemen. Wel volledig zijn, he?
pi_30022155
Erwin, dat is dan een groot probleem. Voor mij althans. Ik geef graag toe dat ook ik het sterke aanwijzingen vind, maar niet meer dan dat. Voor mij is iets pas bewezen, als het 100% is bewezen en als dat in dit geval op geen enkele wijze (nog) mogelijk is, dan is de evolutie van de mens naar mijn idee slechts een aanname, geen theoretisch feit.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 09:38:23 #274
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_30022228
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 09:29 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Ik kan mij voorstellen dat je er moe van wordt, kun je nagaan hoe moe mensen worden wanneer ze iedere keer weer het gezeur naar hun hoofd geslingerd krijgen van: "je doet een claim dat God bestaat, bewijs het maar!" Nee, nee en nee, nee nee! Bewijzen is de taak van de wetenschap en als de wetenschap beweert dat de mens is voortgekomen uit een voorouder doormiddel van evolutie, dan vind ik dat best, maar dan mag ik wel degelijk 100% bewijs verwachten en niet 85%, waarbij ik die 15% maar voor lief moet nemen. Wel volledig zijn, he?
Wat een analogie. Dat slaat ook als een tang op een varken. 100% bewijs bestaat niet, zeker niet van een proces dat al miljarden jaren aan de gang is. En daarnaast, als je alleen maar 100% bewijs wil dan zou je een agnost moeten zijn die niet in de evolutietheorie geloofde. Je zou waarschijnlijk ook de zwaartekrachttheorie in twijfel trekken. Spring eens van een flatgebouw af, ik bedoel.. het is nooit bewezen dus misschien zijn het wel leugens om jou te weerhouden van je vliegkunsten. Maar serieus, als je ziet dat de ene verklaring voor het ontstaan van de mens 85% bewijs heeft en de anderen allemaal 0%, vind je het dan gek dat mensen zeggen; "de evolutietheorie is het meest aannemelijk gezien de 85% bewijs dus die moeten we (voorlopig) aanhouden omdat dat het beste is wat we hebben". Mensen die dat niet doen zijn naar mijn mening gewoon naief, kortzichtig en stupide. Dat wil niet zeggen dat we niet altijd op zoek moeten blijven naar die resterende 15% en andere theorieën onderzoeken.
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 09:42:22 #275
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_30022267
Over de missing links:

Klik, zie vraag 5.5
Hominid Species

En wat dacht je van deze?

This diagram shows roughly the time range in which each hominid species lived:
Ambroce Bierce
pi_30022297
Roobje, ALS mensen de evolutietheorie aannemen met de woorden "die moeten we voorlopig aanhouden omdat dat het beste is wat we hebben, maar we zullen verder zoeken," ja, dan is het prima. Geen enkel probleem. Maar je weet zelf ook wel dat dat niet het geval is in de praktijk. Iedereen die er maar één vraagteken bij zet wordt meteen als een idioot afgeschilderd. "De evolutietheorie is ene feit!" aldus het volk en masse. DAT is pas naief, kortzichtig en stupide!

Ik begrijp best dat het frustrerend is, dat sommigen (ik) gaan zitten zeiken over die 15%, terwijl er zoveel werk en moeite gedaan is om al 85%! bij elkaar te krijgen. Geloof mij, ik heb er veel respect voor en ik verwerp helemaal niets. Het enige waar ik om vraag is daadwerkelijk bewijs waarmee wordt aangetoond dat de mens op een gegeven moment uit *iets* is ontstaan. Dat is er niet. Het kan niet worden aangetoond in een experiment. We moeten het doen met aannemelijke aanwijzingen. Oke, dat is het dan.

Overigens werd dat wel gesuggereerd door Doffy & co toen mij werd verteld dat ik maar eens genetica moet gaan studeren om daar achter te komen. Als ik vraag om nadere toelichting (bewijs dus) hoor ik niets. Ja sorry hoor, donder dan even snel op.
pi_30022346
Roobje, bedankt. Interessante informatie!
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 10:06:19 #278
27698 Doffy
pi_30022518
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 09:45 schreef FuifDuif het volgende:
Roobje, ALS mensen de evolutietheorie aannemen met de woorden "die moeten we voorlopig aanhouden omdat dat het beste is wat we hebben, maar we zullen verder zoeken," ja, dan is het prima. Geen enkel probleem. Maar je weet zelf ook wel dat dat niet het geval is in de praktijk. Iedereen die er maar één vraagteken bij zet wordt meteen als een idioot afgeschilderd. "De evolutietheorie is ene feit!" aldus het volk en masse. DAT is pas naief, kortzichtig en stupide!
Nee Fuifje, mensen die denken gaten te kunnen schieten in een theorie die al 150 jaar stand houdt door alleen maar te zeggen 'kan niet', dát is pas naief, kortzichtig en stupide!
quote:
Ik begrijp best dat het frustrerend is, dat sommigen (ik) gaan zitten zeiken over die 15%, terwijl er zoveel werk en moeite gedaan is om al 85%! bij elkaar te krijgen. Geloof mij, ik heb er veel respect voor en ik verwerp helemaal niets. Het enige waar ik om vraag is daadwerkelijk bewijs waarmee wordt aangetoond dat de mens op een gegeven moment uit *iets* is ontstaan. Dat is er niet. Het kan niet worden aangetoond in een experiment. We moeten het doen met aannemelijke aanwijzingen. Oke, dat is het dan.
Wat voor bewijs zou je dan willen zien?
quote:
Overigens werd dat wel gesuggereerd door Doffy & co toen mij werd verteld dat ik maar eens genetica moet gaan studeren om daar achter te komen. Als ik vraag om nadere toelichting (bewijs dus) hoor ik niets. Ja sorry hoor, donder dan even snel op.
Je zou ook op eigen kracht eens wat verdieping kunnen zoeken, voordat je conclusies trekt. De normale cyclus gaat namelijk zo: vraag -> interesse -> achtergronden -> state-of-the-art -> conclusies -> verdere vraag. Jij begint met de conclusies, zonder je ook maar ergens in in te lezen. Vind je het gek dat je niet serieus genomen wordt?
'Nuff said
pi_30022577
Nee, Doffy, het feit dat jij op geen enkele wijze met die bewijzen kunt komen en maar om de pot blijft heen draaien waarin je mij aanvalt op mijn tekortkomingen, wijst juist op een gebrek aan bewijskracht aan jouw kant. Jij vindt jezelf een expert, dus ik vraag aan jou, als een expert, om met de juiste gegevens te komen.

Het creationisme bestaat al minstens 2000 jaar .
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 10:15:50 #280
27698 Doffy
pi_30022626
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 10:12 schreef FuifDuif het volgende:
Nee, Doffy, het feit dat jij op geen enkele wijze met die bewijzen kunt komen en maar om de pot blijft heen draaien waarin je mij aanvalt op mijn tekortkomingen, wijst juist op een gebrek aan bewijskracht aan jouw kant. Jij vindt jezelf een expert, dus ik vraag aan jou, als een expert, om met de juiste gegevens te komen.
Ga eerst eens op mijn post hierboven in.
quote:
Het creationisme bestaat al minstens 2000 jaar .
De atoomtheorie al 2500 jaar
'Nuff said
pi_30022632
En voordat ik de mogelijkheid van macroevolutie aan wil nemen, verwacht ik dat het wordt aangetoond onder experimentele condities. Sorry hoor, maar wat skeletten en fossielen zijn echt niet voldoende. Die geven misschien een wonderbaarlijke verwantschap weer, maar niet meer dan dat.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 10:17:36 #282
27698 Doffy
pi_30022650
Je meet weer lekker met twee maten, Fuifje
'Nuff said
pi_30022733
Hoezo? Jij vraagt wat voor bewijs ik wil. Ik heb dat aangegeven.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 10:28:13 #284
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_30022834
Ik wil nog ff reageren op iets wat eerder in dit topic stond. @FuifDuif, je meent dat evolutie een doel heeft: namelijk de toename van complexiteit. Maar er zijn ook experimenten gedaan waarbij juist een afname van complexiteit gemeten werd. Het staat in een biochemieboek van mij wat ik hier nu niet bij de hand heb maar het ging over RNA dat ze steeds minder tijd gaven om zich te repliceren. Ze namen toen waar dat er nieuwe RNA moleculen ontstonden die kleiner waren dan de oorspronkelijke RNA moleculen en dus minder tijd nodig hadden om te repliceren. Duidelijk een afname van complexiteit. Evolutie heeft denk ik dus ook geen doel.

Als je macroevolutie definieert als het ontstaan van twee verschillende soorten uit één en als maatstaaf neemt dat het verschillende soorten zijn als ze zich samen niet kunnen voortplanten dan is er bewijs voor macroevolutie:
quote:
As one example, in 1964, Dr. D. J. Reish removed 5 or 6 polychaetes (Nereis acuminata) from Los Angeles/Long Beach Harbor, and grew his sample to a size of thousands. in 1986, four pairs from this group were brought to Woods Hole Oceanographic Institution; the population at Woods Hole thus had gone through two bottlenecks, which are supposed to help drive evolution through genetic drift. In 1977-1978, two new cultures of N. acuminata were gathered from nearby Long Beach and Newport Beach, and grown under the same conditions as the Woods Hole sample. The three populations were later crossed, and it was found that the only crosses that would not produce viable offspring were the crosses involving the Woods Hole culture and the two new cultures. This signifies nothing less than speciation, and all in the laboratory as well. (Weinberg et al. 1992)
Bron
Ambroce Bierce
pi_30022917
Roobje, bedankt voor de bron.

Nou ja, of evolutie wel of geen doel heeft, dat zullen we niet zo snel kunnen achterhalen. We kunnen enkel observeren wat er gebeurt, meer niet. Als ik op grote schaal kijk, zie ik dat het bewustzijn evenredig is toegenomen met de toename van complexiteit in de organismen. En zie nu: hier is de mens met zoveel mogelijkheden. Wij zijn in staat om onze gedachten te laten gaan over het universum waar de planeet waar wij op wonen slechts een zandkorreltje van vormt!

Aannemende dat wij onstaan zijn door evolutie en heel heel ver in het verleden begonnen zijn als eencellig leven, ja, dan zie ik toch wel een duidelijke lijn. En zoals het hindoeïsme altijd al heeft gepredikt: het leven in de stof zal zich ontwikkelen totdat het weer terugkomt bij het Licht. Het aldoordringende bewustzijn in al wat leeft zal zijn sluiers kwijtraken en het Licht van het Al weer terugvinden.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 11:51:40 #286
27698 Doffy
pi_30024189
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 10:35 schreef FuifDuif het volgende:
Aannemende dat wij onstaan zijn door evolutie en heel heel ver in het verleden begonnen zijn als eencellig leven, ja, dan zie ik toch wel een duidelijke lijn.
En welke lijn moge dat zijn?
'Nuff said
pi_30024336
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 11:51 schreef Doffy het volgende:

[..]

En welke lijn moge dat zijn?
Toename van complexiteit en interessanter, van bewustzijn.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 12:06:06 #288
27698 Doffy
pi_30024498
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 11:59 schreef FuifDuif het volgende:
Toename van complexiteit en interessanter, van bewustzijn.
Of er een overall toename van complexiteit is, weet ik niet. Hangt mede af van je definitie van complexiteit. Maar dan nog kan je niet zeggen dat dat dus een doel van het leven is; het kan ook een gevolg zijn.

Wellicht is er een toename van diversiteit. Maar 80% van alle organismen op ons planeetje zijn nog altijd eencelligen.

Wat betreft bewustzijn: je neemt voetstoots aan dat je weet wat bewustzijn is. Maar wie zegt dat eencelligen geen bewustzijn hebben?
'Nuff said
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 13:08:13 #289
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_30026017
quote:

Nou ja, of evolutie wel of geen doel heeft, dat zullen we niet zo snel kunnen achterhalen. We kunnen enkel observeren wat er gebeurt, meer niet. Als ik op grote schaal kijk, zie ik dat het bewustzijn evenredig is toegenomen met de toename van complexiteit in de organismen. En zie nu: hier is de mens met zoveel mogelijkheden. Wij zijn in staat om onze gedachten te laten gaan over het universum waar de planeet waar wij op wonen slechts een zandkorreltje van vormt!

Aannemende dat wij onstaan zijn door evolutie en heel heel ver in het verleden begonnen zijn als eencellig leven, ja, dan zie ik toch wel een duidelijke lijn. En zoals het hindoeïsme altijd al heeft gepredikt: het leven in de stof zal zich ontwikkelen totdat het weer terugkomt bij het Licht. Het aldoordringende bewustzijn in al wat leeft zal zijn sluiers kwijtraken en het Licht van het Al weer terugvinden.
*Zucht*. Je vraagt bewijs, dan krijg je het en dan ga je weer terug op redeneren op onwetendheid.

Note to self: niet meer reageren.
Ambroce Bierce
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 13:43:53 #290
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_30026994
quote:

zou jij de mens dan als 'volmaakt' willen omschrijven, en als einddoel' van de evolutie? er zijn tig dingen die te verbeteren zijn aan een mens, waardoor hij beter zijn werk kan doen.

met andere woorden, is de evolutie voltooid, of is deze nog altijd aan de gang?
fotoboek.fok.nl/-erwin-
pi_30027682
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 14:01 schreef Dj_White_Night het volgende:

[..]

profiel Salvad0R :
Hobbies/interesses: geld, vrouwen, vrienden, kortom: leven

voor hun is er niets anders dan dat ze kunnen gebruiken voor hun zintuigen.
Ik heb geen geloof nodig om een basis te hebben voor mn leven.
Dat vind ik voor DEN ZWAKKEN .
Je vriendin schijnt daar niet zoveel problemen mee te hebben joh, dat ik van zintuiglijke prikkels hou
pi_30027821
Ah ik word GEK van gelovigen.
Word tijd dat er heilige oorlog komt, islam vs. christendom.... Kunnen jullie geloofsfanaten lekker vechten voor jullie geloof, kan ik hier mooi chillen.
Bedankt.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 14:17:20 #293
27698 Doffy
pi_30027833
Zou je even ontopic willen blijven? Bedankt
'Nuff said
pi_30028054
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 13:43 schreef -erwin- het volgende:

[..]

zou jij de mens dan als 'volmaakt' willen omschrijven, en als einddoel' van de evolutie? er zijn tig dingen die te verbeteren zijn aan een mens, waardoor hij beter zijn werk kan doen.

met andere woorden, is de evolutie voltooid, of is deze nog altijd aan de gang?
Het einddoel is de eenwording met de Bron, met het Licht, met God zo je wilt. De mens is daartoe technisch in staat. Ik weet niet of de evolutie daarom verder gaat. Het zou misschien kunnen, zoals de quantumfysicus Goswami zegt, dat de evolutie verder gaat, zodat er een hogere mensensoort zal onstaan die niet meer belemmert wordt door stoffelijke verlangens en gedragsvormen, maar volledig in contact staat met het Al... bij wie het bewustzijn dus niet meer versluierd is.
pi_30028087
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 13:08 schreef roobje het volgende:

[..]

*Zucht*. Je vraagt bewijs, dan krijg je het en dan ga je weer terug op redeneren op onwetendheid.

Note to self: niet meer reageren.
Onwetendheid?!?!?! Hoe je het ook wendt of keert, dat is de Absolute Waarheid. Hoeveel kennis de wetenschap ook vergaart, ik zeg het je, het zal altijd een bevestiging zijn voor de spirituele leer zoals die al eeuwen lang onder de mensen bestaat!
pi_30028106
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 14:16 schreef Salvad0R het volgende:
Ah ik word GEK van gelovigen.
Word tijd dat er heilige oorlog komt, islam vs. christendom.... Kunnen jullie geloofsfanaten lekker vechten voor jullie geloof, kan ik hier mooi chillen.
Bedankt.
Goed, jij staat alvast bovenaan op mijn dodenlijstje, om mee te nemen in die oorlog .
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 14:29:34 #297
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_30028140
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 14:27 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Onwetendheid?!?!?! Hoe je het ook wendt of keert, dat is de Absolute Waarheid. Hoeveel kennis de wetenschap ook vergaart, ik zeg het je, het zal altijd een bevestiging zijn voor de spirituele leer zoals die al eeuwen lang onder de mensen bestaat!
hoe weet je dat zo zeker? houd je stiekem bewijzen achter?
fotoboek.fok.nl/-erwin-
pi_30028238
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 14:29 schreef -erwin- het volgende:
hoe weet je dat zo zeker? houd je stiekem bewijzen achter?
Ik weet het voor mijzelf zeker, laat ik het zo zeggen . Roobje deed voorkomen dat de huidige wetenschappelijke kennis die spirituele leer tegenspreekt, waardoor je dus uit onwetendheid spreekt wanneer je die twee met elkaar verbindt. Dat is daarentegen niet juist! De spirituele leer is tijdloos. Is nog altijd hetzelfde als in het begin van zijn tijd en zal altijd hetzelfde blijven.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 14:34:20 #299
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_30028269
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 14:33 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Ik weet het voor mijzelf zeker, laat ik het zo zeggen .
hoe weet je dat zo zeker? heb je er bewijzen voor?
fotoboek.fok.nl/-erwin-
pi_30028306
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 14:34 schreef -erwin- het volgende:

[..]

hoe weet je dat zo zeker? heb je er bewijzen voor?
Ik wel, eigen ervaring en ervaring van anderen, maar dat is niet het soort bewijs dat jij zoekt vrees ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')