Dan heb je een probleem, want je hebt niets te willenquote:Op vrijdag 26 augustus 2005 11:20 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ik wil op z'n minst vrij zijn om te bepalen wat voor mij volmaaktheid en eenheid precies inhouden...![]()
Ben je weer een paar nieuwe dogma's aan het verzinnen, Fuif?quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:02 schreef FuifDuif het volgende:
Dan heb je een probleem, want je hebt niets te willen. Gelukkig voor jou heeft je hogere zelf die wens ook niet
. Jij denkt nu veel te 'menselijk', veel te 'stoffelijk'.
Nee hoor, allemaal oude koekquote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:04 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ben je weer een paar nieuwe dogma's aan het verzinnen, Fuif?
quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:18 schreef Doffy het volgende:
Tsjee, nog ouwe flauwekullige dogma's ook!
Doe ik ook regelmatig. En weet je? Ik vind daar vooral bevestiging van wat ik onder andere lees in de esoterische literatuurquote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:22 schreef Doffy het volgende:
Ik kan het je nog meer aanraden om eens te snuffelen in een wetenschappelijk bibliotheek. Neem van mij aan; wat je daar vindt is exotischer en vreemder dan wiens esoterische fantasie dan ook
mee eensquote:Op vrijdag 26 augustus 2005 11:34 schreef Doffy het volgende:
Ik ben het er ook mee eens, maar ga graag nog een stapje verder: dat je iets ervaart, wil nog niet zeggen dat daar een externe oorzaak voor is.
Die esoterische kennis is al eeuwen lang onveranderd gebleven! Nu komt dan die wetenschap eens aankakken met allerlei theorieën die precies bevestigen wat eeuwenlang in de esoterische cultuur al bekend was! Zij proberen niet de natuurkunde toe te passen op hun filosofie om daarmee meer backup te krijgen, het IS backup!quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:26 schreef Doffy het volgende:
Tsja, een hoop esoterische zwevers hebben wel eens een paar woorden uit de natuurkunde opgevangen![]()
Voor de wetenschappelijke stellingen zijn er niet alleen aanwijzingen, maar vooral ook heel erg veel bewijzen. Daarom heeft de wetenschap de hypothese 'god' niet nodig. Je mag er wat mij betreft eentje (of een heel pantheon) aannemen, maar het lost niets op, brengt je niet verder.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:26 schreef pmb_rug het volgende:
maar het niet meer of minder rationeel om dit aan te nemen
om te generaliseren: het is niet meer of minder rationeel om God wel of niet te herkennen, er zijn aanwijzingen voor Hem maar geen bewijzen.
Nou, de hele christelijke filosofie is toch voornamelijk gestoeld op de antieke, griekse filosofie. De christenen hebben daar een klein aantal ideeen aan toegevoegd, meestal ontleend aan de joden, de babylonieërs en de oosterse godsdiensten.quote:Alles wat bijv. Christenen daarna met God doen is volstrekt rationeel (zie de hele Christelijk filosofische geschiedenis), net zoals wat niet-gelovigen doen met het niet-bestaan van God ook volstrekt rationeel is.
(dit, natuurlijk met de aanname dat de mens rationeel kan zijn.... maar goed)
Rrright. Zo ongeveer als dat de moslims vinden dat alle moderne wetenschap al was verkondigd in de Koran.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:29 schreef FuifDuif het volgende:
Die esoterische kennis is al eeuwen lang onveranderd gebleven! Nu komt dan die wetenschap eens aankakken met allerlei theorieën die precies bevestigen wat eeuwenlang in de esoterische cultuur al bekend was! Zij proberen niet de natuurkunde toe te passen op hun filosofie om daarmee meer backup te krijgen, het IS backup!
Het bewijs dat er is, wordt niet geaccepteerd en dus houdt het op. Bovendien is er geen enkele reden om iets te bewijzen. Die behoefte voel ik niet eens. Daar ben ik nu wel achter: het heeft geen zin!quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Wie claimt bewijst, is een forumwet, dus als TS even bewijst dat god bestaat..
Niet dat soort wetenschappelijke kennis nee, maar dat is totaal niet relevant. Als je inziet waar het werkelijk om gaat, dan ben je al vele malen verder dan hen die niet verder kijken dan de wetenschappelijke literatuur, omdat ze denken dat al het ander gelijk staat aan Hans en Grietje.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:33 schreef Doffy het volgende:
[..]
Rrright. Zo ongeveer als dat de moslims vinden dat alle moderne wetenschap al was verkondigd in de Koran.
Je kan net zoveel 'wetenschappelijke kennis' halen uit Hans en Grietje...
Je lult nu al tijden over 'dat je het moet inzien', maar ik heb je tot dusver nog niet één keer concreet zien uitleggen wat we moeten inzien, en hoe we dat kunnen....quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:35 schreef FuifDuif het volgende:
Als je inziet waar het werkelijk om gaat, dan ben je al vele malen verder dan hen die niet verder kijken dan de wetenschappelijke literatuur, omdat ze denken dat al het ander gelijk staat aan Hans en Grietje.
Zo ver ben ik zelf ook nietquote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:36 schreef Doffy het volgende:
[..]
Je lult nu al tijden over 'dat je het moet inzien', maar ik heb je tot dusver nog niet één keer concreet zien uitleggen wat we moeten inzien, en hoe we dat kunnen....
Vragen stellen is geen punt, maar verwacht niet dat je antwoord zult krijgen door te redeneren, te rationaliseren, te experimenteren enzovoort.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Sja doffy dat is geloven, blind aannemen wat je verteld wordt en geen vragen stellen
Toch pretendeer je dat laatste wel, op dit forum.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:40 schreef FuifDuif het volgende:
Zo ver ben ik zelf ook niet. Ik kan daar niets zinnigs over zeggen.
Als je wilt dat je ook maar enigszins serieus genomen wordt (althans door mij), dan: ja, dat is noodzakelijkquote:De vraag is ook: is dat noodzakelijk?
Doe zoals het Orakel van Apollo destijds: ga boven een spleet in de grond zitten waar allerlei giftige dampen uitkomen, en orakel dan een eind heen. Wedden dat het Pure Wijsheid is?quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:41 schreef FuifDuif het volgende:
Vragen stellen is geen punt, maar verwacht niet dat je antwoord zult krijgen door te redeneren, te rationaliseren, te experimenteren enzovoort.
Ik geloof dat het zo is, ik heb inmiddels voor mijzelf dat inzicht ontwikkeld, maar ik heb nog een hele lange weg te gaan. Maar dat geeft niet, het komt vanzelf.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:41 schreef Doffy het volgende:
Toch pretendeer je dat laatste wel, op dit forum.
Dan is de volgende vraag: is het noodzakelijk om serieus genomen te worden door iemand die niet inziet hoe het werkelijk zit? De angst om niet serieus genomen te worden is verbonden aan het ego. Als je je ego hebt weggecijferd, dan vormt het ego op geen enkele wijze een bedreiging meer voor je geluksgevoel.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:41 schreef Doffy het volgende:
Als je wilt dat je ook maar enigszins serieus genomen wordt (althans door mij), dan: ja, dat is noodzakelijk
*tik* *tik* *tik* We wachten af... *tik* *tik*quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:45 schreef FuifDuif het volgende:
Ik geloof dat het zo is, ik heb inmiddels voor mijzelf dat inzicht ontwikkeld, maar ik heb nog een hele lange weg te gaan. Maar dat geeft niet, het komt vanzelf.
Nou blijkbaar wel, want je vind het nodig om al je niet onderbouwde ideeen hier op het forum te plempen. Voor mensen die voor 99.9% niet weten waar je het over hebt.quote:Dan is de volgende vraag: is het noodzakelijk om serieus genomen te worden door iemand die niet inziet hoe het werkelijk zit?
in de middeleeuwen ja...quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:31 schreef Doffy het volgende:
Nou, de hele christelijke filosofie is toch voornamelijk gestoeld op de antieke, griekse filosofie. De christenen hebben daar een klein aantal ideeen aan toegevoegd, meestal ontleend aan de joden, de babylonieërs en de oosterse godsdiensten.
Voorbeeld: zo werd het platonische beeld van de 'Logos' geïdentificeerd met Jezus. Zie mn. het evangelie van Johannes. Je kan het dus inderdaad rationeel noemen, maar je kan het ook het betere knip- en plakwerk noemen
Tot op de dag van vandaag zijn hele volksstammen, ook van christelijke komaf, nog sterk (neo-)platonisch. De hele ideologie van de kerk is er op gebaseerd; het idee van de deugd, het idee van het hiernamaals, etc.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 14:01 schreef pmb_rug het volgende:
in de middeleeuwen ja...
in middels zijn we 500 jaar verder, hebben we de reformatie gehad, zijn we van het humanisme weggedreven (of eigenlijk, het humanisme van ons) en is er toch een boel literatuur bijgekomen dat wil je weten....
bijv: wat heeft Kuyper's "sphere sovereignty" met plato te maken? hoe is Dooyeweerd platonisch?
Je vind het eigenlijk alleen nog terug is sommige vage kerken (Christian Science Church)
het zou je goed doen er eens iets van te lezen voordat je er (verouderde) uitspraken over doet.
begin met C.S. Lewis "onversneden Christendom" (uitstekende schrijver met een filosofische benadering), ik weet zeker dat het je zal aanspreken (en updaten)
Enneh, wat is dan precies die 'spirituele visie die al sinds het begin der mensentijden bestaat!?'quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 16:08 schreef FuifDuif het volgende:
Ennuh DP, de zon als vuurvlieg zien valt natuurlijk geenzins te vergelijken met de spirituele visie die al sinds het begin der mensentijden bestaat!
Lees de Upanishaden. Die vormen de bron van alle wijsheid.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 16:32 schreef Doffy het volgende:
[..]
Enneh, wat is dan precies die 'spirituele visie die al sinds het begin der mensentijden bestaat!?'
Juist ja. Ik lees Fok!, en daarop ga jij mij vertellen wat al die wijsheid isquote:Op vrijdag 26 augustus 2005 16:39 schreef FuifDuif het volgende:
Lees de Upanishaden. Die vormen de bron van alle wijsheid.
Ten eerste is het niet mogelijk om in woorden uit te drukken hoe het zit. Dat is onmogelijk! Het is een individuele ervaring. Maar de kernpunten zijn:quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 16:41 schreef Doffy het volgende:
[..]
Juist ja. Ik lees Fok!, en daarop ga jij mij vertellen wat al die wijsheid is
Als je dan toch woorden gebruikt voor wat niet in woorden te vatten is, gebruik dan geen anachronismen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 16:46 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ten eerste is het niet mogelijk om in woorden uit te drukken hoe het zit.
- Biologische evolutie heeft wel degelijk een doel: toename van complexiteit leidt tot toename in bewustzijnsmogelijkheden
Biologische evolutie is stoffelijk en valt dus wel onder woorden te brengen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 16:50 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Als je dan toch woorden gebruikt voor wat niet in woorden te vatten is, gebruik dan geen anachronismen.
Maar ''biologische evolutie'' is geen begrip uit de Indische wijsheid, me dunkt.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 16:52 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Biologische evolutie is stoffelijk en valt dus wel onder woorden te brengen.
Dat klopt, maar de Upanishaden spreken er al wel over. Niet met die woorden, maar het komt op hetzelfde neer: toename van organische complexiteit om het verruimende bewustzijn mogelijk te maken. Voor mij staat het als een paal boven water, dat biologische evolutie zich manifesteert met een doel en dus niet gebaseerd is op toeval. Dat is technisch gezien niet eens mogelijk!quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 16:53 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Maar ''biologische evolutie'' is geen begrip uit de Indische wijsheid, me dunkt.
Ik vind het knap, om ''niet met die woorden'' te doen volgen door ''organische complexiteit.''quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 16:55 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat klopt, maar de Upanishaden spreken er al wel over. Niet met die woorden, maar het komt op hetzelfde neer: toename van organische complexiteit om het verruimende bewustzijn mogelijk te maken.
*zucht*quote:Voor mij staat het als een paal boven water, dat biologische evolutie zich manifesteert met een doel en dus niet gebaseerd is op toeval. Dat is technisch gezien niet eens mogelijk!
Ik zal dit weekend even het desbetreffende stuk opzoeken om het aan te tonen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 16:57 schreef Johan_de_With het volgende:
Ik vind het knap, om ''niet met die woorden'' te doen volgen door ''organische complexiteit.''
Hoezo *zucht*? Wat is dat nu voor onzin om aan te nemen dat het gebaseerd is op toeval!quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 16:57 schreef Johan_de_With het volgende:
*zucht*
Nota bene; ik geloof oprecht dat ik een lul ben dat ik hier nog op in ga ook, maar een mededeling over ''technische onmogelijkheden'' in een biljoenenstudie zonder enige bewijsvoering nies ik van harte weg.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 16:58 schreef FuifDuif het volgende:
Hoezo *zucht*? Wat is dat nu voor onzin om aan te nemen dat het gebaseerd is op toeval!
Er is anders nog geen kip die de enorme sprongen kan verklaren van genus naar genus, laat staan van iets naar de mens!quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 17:03 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Nota bene; ik geloof oprecht dat ik een lul ben dat ik hier nog op in ga ook, maar een mededeling over ''technische onmogelijkheden'' in een biljoenenstudie zonder enige bewijsvoering nies ik van harte weg.
O nee?quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 17:24 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Er is anders nog geen kip die de enorme sprongen kan verklaren van genus naar genus
Maar het uitsluiten van toeval zal bijdragen tot een betere verklaring, denk je?quote:laat staan van iets naar de mens!
Hoe kom je daar toch bij :S Verdiep je eens in de stof voor je zoiets beweert.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 17:24 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Er is anders nog geen kip die de enorme sprongen kan verklaren van genus naar genus, laat staan van iets naar de mens!
quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 17:36 schreef FuifDuif het volgende:
Ik zou zeggen, degene die iets beweert, komt maar met bewijs, dus ik ben benieuwd naar bronnen.
Terwijl jij naar bewijs zoekt, ga ik even iets anders doen.quote:Dat is technisch gezien niet eens mogelijk!
quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 17:36 schreef FuifDuif het volgende:
Ik zou zeggen, degene die iets beweert, komt maar met bewijs, dus ik ben benieuwd naar bronnen.
Dat kunnen die gelovigen niet uileggen. Het gaat ons begrip te boven; ook die van hun maar ze weten wel dat het zo is. Zichzelf tegenspreken? Welnee.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 18:03 schreef -erwin- het volgende:
- knip -
dat is ook mijn observatie. vandaar dat discussies over de logische achtergrond van het geloven naar mijn idee eigenlijk ook geen zin hebben, omdat die logica niet bestaat. stellingen als "ik heb geen bewijs nodig voor het bestaan van god", en "het is een gevoel", of "het is niet alleen de keuze van de hersenen, maar van het hart" maken iedere logische benadering namelijk zinloos. ik word daar erg verdrietig van, omdat ik op die manier nooit een gelijkwaardige discussie kan voeren over hoe het nou toch komt dat een bepaalde persoon in het bestaan van god gelooft. uiteindelijk kom je namelijk altijd uit op een onweerlegbaar argument, zoals de boven genoemden, en dan is het schluss.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 18:16 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Dat kunnen die gelovigen niet uileggen. Het gaat ons begrip te boven; ook die van hun maar ze weten wel dat het zo is. Zichzelf tegenspreken? Welnee.![]()
Fuifduif, alsjeblieft, als je zulke claims wilt maken, ga dan alsjeblieft genetica studeren, en kom DAN nog eens terug..quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 17:24 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Er is anders nog geen kip die de enorme sprongen kan verklaren van genus naar genus, laat staan van iets naar de mens!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |