Jolene hoi
Beaker hoi
![]()
en arme Bas zeg, wat zielig
Ayla is heel angstig 's nachts weer tegenwoordig. Ze slaapt altijd alleen in de huiskamer met de deur dicht. Als de deur openstaat komen de katten binnen en daar wordt ze doodnerveus van. Ze kan de deur zelf openmaken als ze eruit wil voor de waterbak in de keuken of zo.
De laatste week komt ze steeds 's nachts naar boven stormen, opent dan onze slaapkamerdeur en springt bibberend en rillend op bed (van angst). Ik kan niet achterhalen waar ze bang van is (ja de eerste keer was het onweer, dat is bekend dat ze daar bang van is, maar de andere nachten geen idee). We hebben haar consequent teruggestuurd (we willen haar niet bevestigen in haar angst, dat hebben we allemaal al eens eerder gehad, dat werkt alleen maar averechts). Maar op een gegeven moment waren we zelf zo moe dat ze toch kans zag stilletjes op de slaapkamer te komen en daar te slapen.
Dat kan alleen niet doorgaan. We willen haar angst wel serieus nemen, maar niet bevestigen. We willen niet dat ze went aan slapen bij ons. Dat mag ze al een jaar niet en daar gaan we ook niet aan beginnen alsnog. Bovendien is binnenkort (nu nog niet dus) de bovenverdieping off-limits, want de katten moeten leren dat ze niet meer in de aanstaande babykamer kunnen komen (dat neemt ook maanden in beslag voordat die dat gewend zijn) en Ayla mag de deur van die kamer dus niet steeds openmaken.
Ach, nu heeft ze afgelopen nacht wel gewoon beneden geslapen, is zelfs niet boven geweest, dus misschien was dit het alweer. Ik heb d'r gisteravond wel in d'r oor gefluisterd dat als de baby komt we niet minder van haar houden en dat ze nergens heen hoeft. Misschien raar, maar dergelijke speeches hebben bij Lotje wel eens geholpen. Je weet immers niet wat zo'n hond oppikt?
![]()
Mijn nichtje van 4 at vrijdagavond bij ons, die weet niks van Ayla's nachtelijke problemen en niemand heeft haar dat verteld ook. Opeens zegt ze tegen ons: "Ayla is verdrietig s 'nachts als ze moet slapen en daarom komt ze naar boven". Wij stonden met open mond naar elkaar te kijken
![]()
Maar vandaar mijn speechje in Ayla's oor
![]()
.