Ik heb verschillende vrienden met een breedbeeld, en stuk voor stuk bekijken ze programma's die in 4:3 worden uitgezonden met een in elkaar gedrukt beeld van 16:9.
Ik heb zelf ook een breedbeeld en ben absoluut allergisch voor zo'n vervormd beeld. Het ziet er echt niet uit, die in elkaar gedrukte (bijv.) hoofden.
Of nog erger, als het dan een 16:9 uitzending betreft, en het dus in principe beeldvullend is, staat 'ie nog steeds op die "in-elkaar-pers" instelling, waardoor je nog steeds een zwarte balk boven en onder in beeld ziet.
Wat me opvalt is dat de meeste het gewoon écht niét zien.
Het meest gehoorde argument van mensen die zeggen het wel te zien: "Daar wen je aan".
Daar snap ik nou echt niks van; daar wíl je toch niet eens aan wennen ?
Wat mij betreft hadden ze die "bekijk 4:3 op 16:9" optie nooit op de breedbeelds hoeven te introduceren.
Je hebt er namelijk niks aan.
Het enige wat je er mee kunt doen is naar een vervormd beeld kijken.
Ik zie het al voor me dat je je vakantie-foto's hebt opgehaald (formaat 10x15) en je ze gaat inscannen en gaat tweaken zodat het net is alsog je fototoestel "panorama-foto's" kan maken ?
Een schilderij ga je toch ook niet proberen op te rekken en 'm in een te lage lijst stoppen ?
Kijk 4:3 op 4:3 !
Of ben ik alleen met deze mening ?
Wat beter kijkt is om dan maar te kiezen voor onder en boven iets weg te laten.
Maar dan mis je daar weer iets.
Laat dan het beeld maar op 4:3 zien. Dan zie je alles maar dan links en rechts een zwarte balk.
Hoe dan ook, je zult het in geen van de gevalen optimaal beeld zien.
[edit]
arzie,
niet iedere breedbeeld heeft van die kromme lijnen in 4:3
[/edit]
[Dit bericht is gewijzigd door bwt op 28-10-2001 20:55]
quote:Dan hebben die mensen een goedkope/slechte TV gekocht lijkt me ?
Op zondag 28 oktober 2001 20:50 schreef Arzie het volgende:
Stel de gemiddelde breedbeeld maar eens in op 4:3, dan krijg je van die aartskromme randen
...
quote:Links en rechts een balk is bij 4:3 het meest optimale wat er uit een breedbeeld te halen is.
Op zondag 28 oktober 2001 20:53 schreef bwt het volgende:
...
Laat dan het beeld maar op 4:3 zien. Dan zie je alles maar dan links en rechts een zwarte balk.Hoe dan ook, je zult het in geen van de gevalen optimaal beeld zien.
quote:* Sjaakman veel films kijkt
Op zondag 28 oktober 2001 20:57 schreef Arzie het volgende:
...Dan moet je dus errug veel films kijken.
quote:nee ik vind breedbeeld fijner om naar te kijken.. niet alleen bij films maar ook bij voetbal enzo
Op zondag 28 oktober 2001 21:23 schreef AlvaK het volgende:
Koop dan geen breedbeeld, maar een grotere en even dure 4:3 ??
quote:!!!!!! dat mag niet op een breedbeeld TV !!!!!!!
Op zondag 28 oktober 2001 21:26 schreef Wisp het volgende:[..]
nee ik vind breedbeeld fijner om naar te kijken (...) bij voetbal enzo
quote:voetbal mag niet. Punt.
Op zondag 28 oktober 2001 21:38 schreef roelio het volgende:[..]
!!!!!! dat mag niet op een breedbeeld TV !!!!!!!
quote:tolerantie!!!!
Op zondag 28 oktober 2001 21:43 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:[..]
voetbal mag niet. Punt.
quote:Ik snap niet waar jij je druk over maakt
Op zondag 28 oktober 2001 20:43 schreef Sjaakman het volgende:
....Wat me opvalt is dat de meeste het gewoon écht niét zien.Het meest gehoorde argument van mensen die zeggen het wel te zien: "Daar wen je aan"....
Laat people toch gewoon naar iets kijken zoals ze daar zelf naar willen kijken?! Deze brief kan je beter sturen naar media in het algemeen en met de vraag waarom ze in Hilversum wel alles opnemen in formaat 16:9 maar terugbrengen naar 4:3 ...
Ik werk zelf in de media en trust me, bijna alles wordt in 16:9 formaat opgenomen.
The Good Looking Gobling
quote:maar dan mis je wel iets onder en boven of niet??
Op zondag 28 oktober 2001 21:16 schreef Sniper het volgende:
Mijn TV rekt het beeld (desgewenst) op tot 16:9. Het enige wat je ervan merkt is verminderde scherpte. Qua proporties is alles zoals het hoort.
ik zie hier de komende 10 jaar ook geen verandering in optreden.
quote:Tuurlijk went het. Alles went als je het maar lang genoeg doet.
Op zondag 28 oktober 2001 22:10 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:
Ik snap niet waar jij je druk over maaktAl kijkt men beeld door een vissekom... who carez
Maargoed, ook ik ben gewend 4:3 gewoon in breedbeeld te zien. het went dus echt..althans bij mij
quote:Van mij mogen ze natuurlijk alles kijken zoals ze zelf willen...
Laat people toch gewoon naar iets kijken zoals ze daar zelf naar willen kijken?!
quote:Ik werk daar zelf ook, en misschien komt het daardoor dat ik er meer op let/het mij meer opvalt.
Deze brief kan je beter sturen naar media in het algemeen en met de vraag waarom ze in Hilversum wel alles opnemen in formaat 16:9 maar terugbrengen naar 4:3 ...Ik werk zelf in de media en trust me, bijna alles wordt in 16:9 formaat opgenomen.
quote:Begrijpelijk.
Op maandag 29 oktober 2001 09:58 schreef Hossie het volgende:
Zo sprak ik ook laatst iemand die mij vertelde dat hij geen breedbeeld tv wilde omdat dan alles zo ingedrukt wordt. Je krijgt dan van die dikke mensen.
Sommige mensen weten dus gewoon niet dat het in te stellen is zodat je 4:3 normaal op een 16:9 tv kan kijken.
quote:ghehehe okay dan! Nuja, ik geef toe dat het wel raar is om naar breedbeeld te kijken wanneer 't voor 4:3 is bedoelt...
Op maandag 29 oktober 2001 09:11 schreef Sjaakman het volgende:[..]
Tuurlijk went het. Alles went als je het maar lang genoeg doet.
Ik vroeg me alleen af waarom je daar aan zou willen wennen.
[..]Van mij mogen ze natuurlijk alles kijken zoals ze zelf willen...
Ik vroeg me alleen af of er meer mensen zijn die niet snappen waarom je naar een "vervormd" beeld zou willen kijken. Of dat misschien iedereen 4:3 op 16:9 kijkt.
[..]Ik werk daar zelf ook, en misschien komt het daardoor dat ik er meer op let/het mij meer opvalt.
![]()
Maarja ik kocht ook met het idee dat straks alles in breedbeeld zou worden uitgezonden...kwam ik even bedrogen uit!
Maar t schijnt dat het ooit toch gaat gebeuren alleen wanneer is mij een raadsel...
mja...kheb altijd nog dvd...
En ten slotte ben ik er al aan gewend .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |