abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30072381
Het gaat niet om snelheid van schakelen, of het vinden van de 'perfecte' schakelmomenten. Daar is de automaat in principe beter in. In een sprintje is de automaat een paar tiende langzamer, maar dat komt omdat hij zwaarder is dan hetzelfde model zonder automaat.

Het verschil is dat een automaat niet kan anticiperen op verkeerssituaties, en (sommige) mensen kunnen dat wel. Een menselijke chauffeur kan zijn schakelgedrag aanpassen aan wat er voor hem gebeurt, en hoeft minder vaak te schakelen (en te remmen) dan de automaat. Dus kan een mens altijd sportiever en zuiniger rijden dan de automaat.

Auto's zullen pas perfect kunnen schakelen als ze zelf kunnen autorijden.

In grote, zware auto's met flink motorblok zijn automaten minder nadelig dan in kleine auto's omdat:
- het gewicht van de automaat procentueel minder is tov. een zwaardere auto.
- je met flink wat pk's onder je en lange versnellingen minder last hebt van dat die automaat altijd net in de verkeerde versnelling zit.
Write a wise saying and your name will live forever
pi_30075604
Volgens mij werken die lange versnellingen best nadelig voor de acceleratie van een auto.

Niet voor niets heeft de nieuwe M5 7 versnellingen, zodat hij ook nog een fatsoenlijk top heeft (7ste versnelling) en zodat hij als een raket accelereerd. 507 pk lijkt weinig voor zijn gewicht (serieus) maar als je ziet dat ie een 7 bak heeft dan heeft dat ding gewoon een mega voordeel t.o.v. de rest van de concurrentie.

De meeste automaatbakken zijn een 5 bak, en die zijn een tikkeltje lang ook nog... Bak weegt ook wat meer dus dat zijn allemaal ten nadele van de automaat bak.

Bij de weg, als je een in een verkeerde versnelling zit (te hoog) zal je er met lange versnellingen meer last hebben dan korte versnellingen.
pi_30075949
dat valt ook wel mee hoor. De SLR heeft een automaat met 5 versnellingen en die zit ook in 3,5 seconde aan de 100 met een top van 330 ofzo.

[ Bericht 4% gewijzigd door Repeat op 29-08-2005 17:42:58 ]
pi_30076013
780 nm @ 3250 rpm vergeet je effe te vermelden.

M5 heeft iets van 500+ nm. En dat op debiel hoge toeren.
  vrijdag 2 september 2005 @ 00:42:20 #155
102698 rotterdamse
De enige echte..
pi_30187179
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 22:45 schreef Worldbeater het volgende:
Een automaat is ruk in de winter, levensgevaarlijk.
Zeker als de desbetreffende auto ook nog eens achterwielaandrijving heeft.
O.k die tweede begrijp ik, de eerste niet...leg eens uit?
1 van onze auto's is dus een automaat met achterwiel aandrijving, wat ik me wel altijd afvraag is: wat doe je als je met zo'n auto in een slip raakt?
pi_30269960
Als m'n ouders meerijden moet ik erg letten op m'n schakelgedrag. Schakelen bij hooguit 2500toeren. Maarja, dan komen die pk's niet los (120PK maarliefst ). Best minder als je gang wil maken bij het invoegen op de autosnelweg. Het begint pas te komen rond de 3000, maar dan gaat het verbruik ook ineens hard omhoog.

Ik heb één keer in een automaat gereden (chrysler voyager). Dat reed ook wel erg fijn. Wat ik erg fijn vond is dat je echt veel meer aandacht aan het verkeer om je heen kunt geven. Vooral in onze omgeving (veel 30KM/h wegen met zijstraten) was dat een groot pluspunt.
pi_30270522
Leuk ook zo'n automaat als je lekker uit een bocht wil acceleren dan moet je maar afwachten wanneer hij gaat schakelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')