Wat is comedy/actiefilm toch een geweldig genre als het goed wordt uitgevoerd. En goed uitgevoerd is
Con Air (1997) zeker. De cast is top, met o.a. John Cusack, Steve Buscemi, Ving Rhames, John Malkovich en natuurlijk de eeuwig coole Nicolas Cage. Ook een bekende kop had Colm Meaney, maar die bleek ik niet uit de filmwereld te kennen, maar van Star Trek: DS9
![]()
Hoe dan ook, Con Air is een echte mannenfilm. Ik heb gedurende de 2 uur die de film duurt de glimlach niet van m'n gezicht kunnen krijgen. De muziek ondersteunt ook goed, onder de gevoelige scenes (de held van de film heeft zijn dochter nooit zien opgroeien
![]()
) zijn bijpassende midi-klanken gemonteerd (behalve natuurlijk aan het begin en eind van de film, wanneer Trisha Yearwoods "How Can I Live Without You" uit je speakers schalt) en de actiescenes worden gedragen door uptempo '80ies hardrock. Heerlijk. Tussen de actiescenes door worden natuurlijk de nodige gevatte oneliners gedropt, dus vervelen doe je je niet in deze rollercoaster van emoties en adrenaline
![]()
Cameron Poe (Nicolas Cage): [referring to his wife]
"If this goes bad, you tell her I love her. She's my hummingbird. But I can't leave a man behind. You'll do that for me, won't you, Larkin?"Vince Larkin (John Cusack):
"Sure. What are you gonna do for me?"Cameron Poe:
"What do you think I'm gonna do? I'm gonna save the fuckin' day!"
"Make a move and the bunny gets it!"Con Air is een aanrader voor iedereen die van bier houdt.