abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30939714
Ach ja, zo'n standaard jury. In welke regio rij jij wedstrijden?

Persoonlijk vind ik de L1 en L2 wel leuke proeven hebben, alleen dat wijken. Dat vind ik echt de meest onzinnige oefening ooit en ik vind het dus ook nooit erg als ik er zelf onvoldoendes voor heb of dat mijn leerlingen het niet kunnen. Rij dat maar op met andere oefeningen. Wijken slaat werkelijk nergens op in je voorbereiding voor de hogere dresuur. Weet niet hoe jij daarover denkt.

Ik vind de L1 en L2 een leuke graadmeter om je overgangen en figuren netjes voor elkaar te hebben en het begin van het achterwaarts.
pi_30941659
Ik rijd meestal ind e regio Utrecht, maar wijk ook wel eens uit naar Amsterdam eo. Kom uit Hilversum namelijk. Wijken hebben we best veel moeite mee gehad. Ook nu rijden we erg wisselende cijfers ervoor. In de ene proef een 7 en een 6, en in de proef erna een 5 en een 4. Ze willen het allemaal anders zien geloof ik. De middengangen gaan goed, afgezien van de draf. Ze heeft geen spectaculaire draf, maar op middenstap en en middengalop halen we vaak 7's, en af en toe zelfs een 8! Achterwaarts is nog lang niet bevestigd, dus ik ga zeker niet meteen over bij 10

Wat Treasure betreft; het lijkt me wel uniek om iemand in de ring te zien met een veulentje ernaast Zou je dan extra startgeld moeten betalen?
Wanneer is ze eigenlijk uitgerekend?
pi_30942370
Ik zou niet eens oefenen op het wijken. Ik vind het zo'n butoefening. Je bent met iets bezig wat zo tegenstrijdig is.
Je zet de voorhand voor, die moet eerst opzij, dan de achterbenen. Dus... wat doe je... je ontlast heel de achterhand. Daardoor heeft het geen bijdrage aan de fysieke ontwikkeling van het paard op de lange termijn. Ik ben dan meer voor een keertwending om de voorhand of gewoon schouder binnenwaarts op drie hoefslagen te oefenen.

In principe kan je het veulen laten wennen om zonder moeder te moeten voor een paar uurtjes, ik wil immers ook heel snel de training oppakken na de bevalling. Maar dan moet je dus wel op de wedstrijd je paard gaan melken omdat de uier anders te vol loopt. Sja... zit ik daar allemaal op te wachten? Ik kan nog zoveel wel doen, dan maar even geen wedstrijden.

Ze is pas 31 mei uitgerekend. Ze is nu 93 dagen drachtig. Gisteren precies 3 maanden. Voor meer info over alles rondom de dracht kan je eens kijken op mijn website die in mijn handtekening wordt vermeld.
pi_30944365
Ik was indertijd altijd veel bezig met voltes vergroten en verkleinen, inderdaad schouderbinnenwaarts op 3 hoefslagen om mijn paard wat losser te krijgen. En schakelen natuurlijk.

En ik heb inderdaad al eens een merrie staan melken voor een samengestelde menwedstrijd
Die merrie kende dat allemaal wel, die vond het wel best.
pi_30945666
Ik vrees dat ik dan een probleem heb met Treas. Alhoewel, tegen die tijd is ze het gewend dat er iemand aan die uiers zit.
Ze had met dat warme weer al last van oedeem voor haar uier. Dat wilde ik koelen met wat natte sponsen, maar mooi niet he... ik had bijna een trap naar weet ik veel waar kunnen krijgen.

Wat ook een lekkere oefening is om een paard soepel te krijgen, volte sluiten met stelling naar buiten, en overdreven stelling naar binnen als je hem opent.
Het ziet er niet uit en niet ieder paard vind het leuk, maar het werkt geweldig....
pi_30945968
Training hoeft er wat mij betreft ook niet uit te zien, als het maar werkt
pi_30946524
Inderdaad. Maar goed, je wordt al snel beticht van 'ongeoorloofde en niet diervriendelijke praktijken'

Ik ga vanavond weer heerlijk trainen. Is al even geleden omdat de eigenaar van stal op vakantie was. Er werd niets aan de bak gedaan en ik ga niet trainen in een te zware bak
pi_30951132
quote:
Op maandag 26 september 2005 16:44 schreef Kleintje het volgende:
Inderdaad. Maar goed, je wordt al snel beticht van 'ongeoorloofde en niet diervriendelijke praktijken'
Nogal ja... als je je paard buiten zet in de regen bijvoorbeeld
pi_30951484
In het wild lopen ze toch ook buiten, weer of geen weer? Ik ben het er niet mee eens dat ee paard geen gelegenheid tot schuilen krijgt als het in de wei staat, maar gewoon buiten staan, daar kunnen ze beter tegen als de mens.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_30951684
Een paard is geen mens dat is de moraal van het verhaal volgens mij
Al vinden mensen het heel errug zielug
pi_31037354
Hoe is het hier verder met de paardjes? Treas is op het moment weer redelijk rustig. Langzaam aan ga je het zien dat ze drachtig is.
Ik weet het, het veulen heeft nu net de grote van een flinke kitten, dus het is bijna onmogelijk om het te zien, maar... de darmen zakken wat en gaan opzij zitten, die maken ruimte voor de baarmoeder. Dus wat je nu ziet aan uitstulpsels, dat zijn de darmen. Dus als ik er nu ook wat zou voelen, dan zijn het haar darmen, maar toch is het leuk om te zien omdat Treas normaal heel moeilijk dik is te krijgen. Dus ik weet heel goed waardoor ze er zo uitziet.

Maandag zitten we op 100 dagen dracht. Dan ga ik haar invlechten voor de foto's. Vind ik wel zo leuk, het is een klein feestje waard en dan heb ik weer een keer echt mooie foto's!
pi_31052260
De mijne heeft afgelopen week het leven van de smid goed zuur gemaakt. Het resultaat was helaas dat er niet bekapt is. Volgende keer maar sederen en goed blijven oefenen.

Leuk dat je haar mooi maakt voor de foto's kleintje, ik ben benieuwd!
pi_31053669
Argh... erg is dat he, als ze zo lastig zijn bij de smid.
Wat deed de jouwe??
pi_31053863
Hij gaat gewoon compleet uit zijn dak... je krijgt hem niet rustig, dendert overal doorheen, trapt soms, bijt soms...
Er is iets met dat paard wat met vaststaan te maken heeft, waar hij gewoon helemaal uit zijn dak van kan gaan. Hangen is dus een probleem wat hij ook heeft. Eerst kreeg ik al het advies om hem maar te laten hangen, maar hij gaat door, heeft zelfs al een ketting kapot getrokken.

Nu wil ik hem eerst leren stilstaan (ben ik al een tijd mee bezig) en los voetjes geven kan ook al, maar niet te lang dus.
pi_31053903
En als je hem nou niet vastzet maar gewoon vasthoudt aan een halstertouw?
pi_31054897
Dat hebben we ook gedaan... maar dan nog flipt ie als ie doorheeft dat zijn been niet naar beneden kan
pi_31055958
Dan wordt het idd oefenen, oefenen, oefenen. Al aan clickertraining gedacht?
pi_31056162
Clickertraining kan helpen.
Doe ik zelf ook met die truttenkop van mij.

Maar... nog beter in dit geval....
Koop een gigantisch lange lijn. Dus zo'n Natural Horsemanship lijn.
Die doe je door een ring in de muur, je zet het paard zo neer alsof ze vaststaat op die lengte. Je houdt het touw vast. Als ze gaat hangen dan kan het touw meevieren. Geef haar de ruimte om naar achteren te gaan. Want... iedere keer als er een touw of halster kapot gaat, dan is het gelukt, dus de volgende keer probeert ze het weer.
Vier mee, geef een tikje of moedig haar aan naar voren te komen.
Eenmaal weer ontspannen op haar plek beloon je haar.

Treasure heeft een gloeiende hekel aan het afspoelen van haar voeten. Dat heeft me teveel halsters en halstertouwen gekost. En op deze manier is het helemaal opgelost. Nu staat ze bij wijze van spreke los als ik haar benen doe.

Snap je hoe ik het bedoel? Anders zoek ik er even plaatjes bij. Het is de manier waarop je ook veulens leert vaststaan.

Eerst leren vaststaan. Daarna begin je met de benen afstrijken, dan een beetje oppakken. In het begin snel neerzetten, dat bouw je steeds verder uit!
pi_31057406
Volgens mij staat dat ook zo beschreven in een boek van emiel voest wat ik van iemand te leen heb... was er al wat mee bezig, maar gewoon verder dus.
Omdat ie nog jong is wil ik er ook niet teveel druk op leggen... hij kan immers zijn hele leven nog werken
pi_31058028
Klopt, maar vaststaan kan zo verdomd belangrijk zijn.
Denk er maar aan als er een keer iets gebeurd waarbij het noodzakelijk is dat hij vaststaat.
Ik had Treasure net 3 dagen toen had ze een flinke wond.
En ik kon haar niet afspuiten, ze kon alleen meelopen aan een halster, dat was alles.
Dus toen moesten we opeens alles tegelijk leren.

Spelenderwijs kan je hem vast alles leren.
pi_31058328
Klopt
Wandelen ging in het begin bijvoorbeeld ook niet, maar ook dat gaat beter.
Afspuiten vindt ie niet eng, dat scheelt al. Ben bijna elke dag wel met iets bezig, al is het maar met meelopen en stilstaan wanneer ik stilsta, soms wat loswerken etc. Afwisseling houdt het ook leuk
pi_31170114
Goedemorgen

Al doende leert men idd Wendytje, ons paard was ook bang voor de tuinslang, had nog nooit een deken omgehad dus dat was doodeng allemaal. Maar hoe vaker je het doet hoe beter het gaat.

Ik ga zo even op je site kijken Kleintje, ik ben erg benieuwd hoe groot Treasure haar buik nu is!

Met mijn Dees gaat alles goed. Sterker nog, ik ben supertrots op haar. We hadden zondag wedstrijd in Amsterdam Sloten, en hebben daar de laatste 2 punten voor de L2 gehaald! We waren 2x eerste en hadden 165 en 160. Het gaat opeens zo goed dat ik het bijna raar begin te vinden. Voorlopig starten we nog even door in de L1, tot het achterwaarts en het wijken 10 meter goed bevestigd zijn, en dan gaan we een poging wagen. Iemand nog tips voor recht achterwaarts gaan? Ze gaat rondjes draaien en helemaal scheef als ik bijv. op X achterwaarts wilt gaan Op de hoefslag gaat het ietsjes beter, maar zeker niet goed genoeg. Ik oefen al tussen balkjes en dat gaat tja, redelijk.
pi_31171598

Schaam...
had gisteren foto's moeten maken, maar was te druk met andere dingen.
Deze week komen er nieuwe foto's van mijn hangbuikzwijntje
pi_31174725
Ehm, ondertussen heb ik toch wat maatregelen moeten treffen ivm Walter, ik heb hem niet hard genoeg aangepakt, waardoor hij de leiding over wilde nemen.
Het gevolg is dat hij me een tand uit de mond heeft getrapt. Niet zo mooi dus.

Eerste reactie was natuurlijk dat ik die rotknol moest verkopen, tweede reactie was dat het nu duidelijk tijd is voor de harde aanpak.
pi_31174869
Ik ben nooit zo voor harde aanpak, ook niet bij agressief gedrag. Al overwogen om er een 'paardenfluisteraar' (paardengedragstherapeut) bij te halen? Met een harde aanpak heb je kans dat je dier bang van je wordt of dat het probleem alleen maar verergert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')