abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32574061
Paarden

Heb zelf 8 jaar paardgereden, tot zo'n 7, 8 jaar geleden.

Ik rij niet meer, maar hou nog steeds wel van paarden.
pi_32574085
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 18:24 schreef wendy-tje het volgende:
Een familiepaard dus!

Zijn jullie het onderling dan wel eens over rijmethode enzo?
We hebben allemaar prive-les gehad van dezelfde instructeur, en in de loop der tijd hebben we allemaal 'ons ding' gevonden, ik ben meer de buiten-rijder, ik heb een nogal kort lontje en Apollo wil nog wel eens wegspringen voor onzichtbare spoken. Mijn oudste zus is meer de in-de-bak-dressuur-rijder, die is ook de beste ruiter van ons allemaal. En mn tweelingzus zit er tussenin. Mijn moeder was de zand-ruiter hahah

Wij stonden eerst 3 jaar op een doe niks zelf stal, en daar kregen ze allemaal basisbrok, nu staan we op een doe het zelf stal en weten we precies wat hij eet. Straks staan we op een stal waar je zelf mag zeggen wat en hoeveel je paard moet krijgen (verdeeld over 3 porties per dag) en waar dagelijks de stallen uitgemest worden, een hele luxe voor ons en Apollo, omdat hij daar ook dagelijks het land op mag
pi_32574104
Nog even een stukje over haver wat ik al eerder op een ander forum heb geschreven.

Maar haver geeft niet meer pit dan een goede brok.

Waarom geeft dan iedereen een paard brok en geen haver?
Omdat sommige paarden amper kauwen op haver en dan gaat het er heel weer uit en nemen ze dus niet alles op.
Er zitten minder mineralen in en een ongunstige kalk/fosforverhouding.
Daarnaast ontbreekt caroteen (vitamine A) en vitamine D erin.

Het voordeel is weer dat het een ideale VEM/gvrae verhouding heeft, veel ruwe celstof, hoge vetgehalte (dus ze gaan er goed van glimmen) en je kan de kwaliteit goed beoordelen.

Zoro schreef het al... zorg eerst voor goed ruwvoer, dat is de basis. En naar aanleiding daarvan ga je wat krachtvoer geven, met name voor de mineralen, vitaminen en sporenelementen

Als je een halve schep haver geeft, dan staat dat gelijk aan meer dan een hele schep brok. Dit omdat brok meer andere bestanddelen heeft. Je zou dus meer brok moeten voeren om hetzelfde effect te krijgen.
Door haver te geven kost het je dus minder geld, het paard doet langer over het eten (moet meer kauwen met haver) en daardoor maakt het meer speeksel aan.

In speeksel zitten enzymen, die zorgen voor de afbraak van de voedingsstoffen. Dit heb je nodig om alle vitaminen en mineralen goed op te nemen. Daarom geven veel mensen eerst ruwvoer en dan krachtvoer, dan zijn de speekselklieren al goed op gang, begint de vertering al voordat het voedsel in de maag en darmen zit.

Maar in principe is het dus niet zo dat haver veel meer doet. Het kost minder, je hoeft minder te geven voor hetzelfde effect. En dat ze er beter uit gaan zien, dat komt ook door het vettige van haver
pi_32574338
dankje Kleintje, voor je verduidelijkende uitleg!
pi_32574464
Duidelijk stuk kleintje!

Ik voer walter op het moment veeeeel hooi en in totaal een schep basisbrok per dag. Hij is immers nog maar 2,5 en groeit nog flink maar verricht verder dus geen arbeid, en ziet er goed uit. Mooi glimmend vachtje en niet te dun, maar zeker niet te dik.
pi_32574612
Overigens, er zit een tegenstrijdig stukje in mijn stuk.
Goed kauwen en amper kauwen.

Paarden die echt veelvraat zijn en aanvallen op hun voer, die moet je nooit alleen haver geven, die halen er echt niet genoeg stoffen uit. Daar vind je echt hele havertjes in hun mest, die paarden gaan vaak hun mestballen opeten omdat ze te weinig voedingsstoffen binnen krijgen.

Treas krijgt nu ze drachtig is behoorlijk wat voer. Want de kleine groeit nu een pond per 10 dagen.
Ze krijgt nu behoorlijk wat kuil, 2 kilo basisbrok, een volle schep muesli en 2 scheppen lucerne!
pi_32574701
Geef je lucerne van Hertog of Hartog? Want ik sprak laatst met de voerleverancier en die zei dat lucerne een groot risico op hoefbevangenheid geeft omdat er veel eiwit inzit... En ga je ook nog merrie/moederbrok voeren aan Treasure?
pi_32574806
In Lucerne zit inderdaad veel eiwit.
Maar, eiwitarm voeren is ook niet goed. Want, je hebt eiwit nodig om spiermassa te kweken.
En ze heeft veel eiwitten nodig om haar melkproductie te stimuleren.

Ik geef lucerne van Hartog, en ook de muesli + brok van hartog. Alles op elkaar afgestemd.

Als je veel eiwit geeft, dan moet het paard er ook heel erg veel uitkomen om de energie te verwerken, anders krijg je dus teveel melkzuur in de spieren en dan krijg je inderdaad spier- en hoefbevangenheid.

Ik voer zelf, dus ik weet ook precies hoeveel energie we verbruiken op een dag en daar voer ik naar.

En ja, ik ga straks inderdaad over op merriebrok
pi_32575101
Wat is er zo bijzonder aan merriebrok? En wanneer voer je dat eigenlijk, voor, vlak voor of na de bevalling? Want het enige dat ik ervan weet, is dat het bestaat
pi_32575468
In merriebrok zit veel eiwit en verder niet zo verschrikkelijk veel energie.
Het geeft je paard genoeg.

Ik ga dan de speciale merriebrok voeren om OCD tegen te gaan terwijl het veulen nog in de buik zit.

Drachtige en zogende fokmerries hebben een sterk verhoogde behoefte aan energie en hoogwaardige eiwitten en aan de 3 botmineralen Calcium, Fosfor en Magnesium. Ook de behoefte aan Vitamine A is verhoogd, want veulens worden zonder Vitamine A-reserve geboren (moet via de moedermelk verstrekt worden).

Je begint zo'n 4 maanden voor de bevalling en tijdens de zoogperiode. Stop op tijd voordat je het veulen afspeend.
pi_32575836
Oh ok, en is die merriebrok ook van 'jouw' merk?
pi_32578739
nope helaas niet. Die is van Havens.
pi_32579967
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 18:31 schreef Wolkje het volgende:
Paarden

Heb zelf 8 jaar paardgereden, tot zo'n 7, 8 jaar geleden.

Ik rij niet meer, maar hou nog steeds wel van paarden.
Waarom doe je het niet meer dan?
pi_32622858
Gisteren nog een keer wezen kijken op de nieuwe stal. En ik krijg er steeds meer zin in. Bij de 2e rijbak zitten camera's geïnstalleerd. Dus als je daar van je paard af klettert en er is niemand, dan is het toch gewoon te zien in de kantine. Dus je hoeft daar niet stilletjes dood te gaan.
Vind ik wel een erg groot voordeel!

Vandaag met Treas en een stalgenoot naar het strand geweest en daarna door de duinen. Kwam de moeder van mijn leuke ex (:W hoi Manuel) nog tegen. Die herkende me eerst niet eens. Paarden waren erg braaf.

Goh, dat zal ik wel missen hoor, het strand en de duinen. Maar goed, eerst het paardje maar lekker laten bevallen en daarna zie ik wel waar we haar weer gaan neerzetten.

Ook grappig. Ik kwam op stal, deed haar deken af en het was erg grappig, het veulen lag overduidelijk rechts. Dus ik zeg dat tegen mijn stalgenoot. Op dat moment aai ik even over de bult heen. Ik haal mijn hand weg en je zag het zo bewegen. Dus ik mijn hand er weer op en toen voelde ik een heel klein plopje

Zo geweldig. Op dat moment voelt niet alleen Treasure wat in haar buik, maar ik voel dan ook vlinders. Dan voel ik me zo verliefd op haar zwangere buikje... geweldig om dit mee te mogen maken...
pi_32623178
Wat omschrijf je dat allemaal mooi kleintje!

Bij ons stonden de paarden vandaag weer voor het eerst in de sneeuw. Gelukkig had ik mijn camera bij me

Beetje donkere foto, maar toch vind ik hem erg leuk

De sneeuw was op zich wel heftig hoor, afgevallen takken, omgevallen bomen etc.
pi_32628172
Goedenavond allemaal!

Over voer gesproken, (ik val er lekker middenin) Hartog heeft nu ook muesli, is heel erg lekker voor erbij!
Ik heb vandaag alle hoeken van d ebak gezien, ze kon alleen nog maar rennen en briesen en snuiven en gek doen Het enige wat ik nog kon doen was lachen tot ik buikpijn had, en me heel goed vasthouden! Daarna toch weer even lekker opgepakt, want dinsdag hebben we strafkamples
pi_32628197
Wat leuk dat het zo goed gaat met Treas, Kleintje! Goed om te lezen
pi_32628241
quote:
Op zondag 27 november 2005 21:22 schreef Juweel het volgende:
want dinsdag hebben we strafkamples
Wat voor dinges?
pi_32628332
Ik heb 1x in de 3 weken les van de instructeur van mijn instructrice, snap je het nog? Hij is een geweldige ruiter en dito lesgever. Maar het gebeurt wel eens dat hij ons zo hard laat werken dat het bijna zwart voor m'n ogen wordt. Hij haalt echt het onderste uit de kan zeg maar.
pi_32628385
Oeh, daar houd ik van, dat soort slavendrijvers. Dan kan ik meer dan ik zelf voor mogelijk hield. Heb ook zo'n instructeur gehad.
pi_32638151
Ik heb een aantal jaar geleden les gehad, van het hoofd van de "gele rijders" nou dan was ik naar 60min ook wel pies op hoor

Maar strafkamples, klinkt zo hard
pi_32638222
Ik zou graag weer strafkamples willen hebben. Als Treas straks zonder veulen zit gaat het harde leven voor ons weer beginnen.
Heerlijk, lekker afgekraakt worden, helemaal drijfnat van het zweet, niet horen dat je iets goed doet en na de les hoor je dan even 'ging best aardig he'

Dat haalt het beste in mij naar boven!
pi_32638315
Het moet maar net je ding zijn, strafkamples... Misschien is het wat voor de meer serieuze ruiters, het soort dat iets wil bereiken met het paard, maar ik hoef dat niet hahaha! Ik rij liever in t bos dan in de bak
pi_32638497
Ik vind dat je altijd iets moet bereiken met je paard. Een graad in de africhting. Wat je ook doet, western, springen, NH, dressuur of buitenrijden.
En het valt mij op dat het gros niet weet hoe het lichaam van een paard functioneert, hoe ze met houding en zit al dingen kunnen doen zonder aan de teugels te rukken.

Ik heb liever plezier met mijn paard. De ene keer is dat door te longeren, dan door dressuur te rijden, maar een goede galop door de duinen kan ik zeer zeker waarderen.

Door de drachtigheid heb ik plannen moeten bijstellen, maar in 2007 ga ik toch echt met mijn dressuurgefokte merrie een endurancerit maken... heerlijk...
pi_32638624
Het probleem met niet weten hoe een paarden lichaam functioneerd, word denk ik deels veroorzaakt door manege-rijden. Daar rijdt iedereen gewoon zoals hem/haar verteld word zonder na te denken over wat er gebeurt. Ik heb denk ik 7 jaar op een manege gereden en daar heb ik nooit wat over paarden lijven geleerd. Pas toen we Apollo kregen en les van een goeie instructeur werd er ons van alles uitgelegd. Onder andere dat 'zagen en hakken' niet nodig is.

met zagen en hakken bedoel ik om de beurt trekken aan je teugels en schoppen met je hakken tussen de ribben van het paard om zo 'nageeflijkheid' en een 'actieve gang' te krijgen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')