quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 18:21 schreef Thermo het volgende:[..]
Sorry?
Ik heb de 23" en de 30" apple cinema display naast een 24" dell 2405FPW gezet.
De dell wint het ruim.
En dat kan je overal nalezen.
Het ligt er uiteraard een beetje aan waarvoor je het gebruikt. Zie het dell-scherm als de perfect monitor voor het digital home, HTPC of Media-center scherm want het ziet er prachtig uit vanaf de bank in Multimedia toepassingen. Op kleurechtheid en specificaties is ie echter niet te vergelijken met de 23" van Apple. Gerenommeerde sites als Tom's hardware (
Klik ) kraken trouwens juist deze kenmerken van de monitor af, niks gek. Die stellen ook echt de hoogste eisen en vergelijken hem daar met 17" TN-panelen. Eigenlijk een zwaktebod, binnen PVA-panelen presteert hij gewoon goed. Die ruis is voor een leek niet eens op te merken
Het dell-scherm heeft een helderheid van 500 candela per vierkante meter, daartegenover zetten ze vervolgens een contrast van 1000:1 om dat te compenseren. Prima hoor, erg knap zelfs in film, game wat dan ook prachtig. Je kunt de monitor lekker snel houden. Echter een drama bij beeldbewerking. Logisch als je kijkt naar de helderheid (Apple zet daar 270 cd/m2 bij 400:1 tegenover). Misschien zelfs ietsje minder bij donkere kleuren maar perfect voor beeldbewerking op zo'n oppervlak (om over de 30" nog maar te zwijgen, die is echt ongeevenaard). Ook de pixeldichtheid van de Apple is beter, ga maar na. Ze draaien dezelfde resolutie op een kleiner oppervlak. Design valt over te twisten wat het waard is.
Apple zou wel een enorme flater slaan natuurlijk als de grote prijsvechter een betere monitor zou maken voor het vakgebied waar Apple goed in is. De verschillen zijn niet groot, dat is zeker waar. Maar op de kritieke punten wint de Apple met miniem verschil en dat is ook wat je leest in reviews. De Apple is beter, maar voor het geld kun je beter een Dell nemen. Vergis je niet, de Dell is al verkocht voor 800 dollar (!) de apple voor 1500. Dat is niet voor niets bijna het dubbele, reviewers houden daar rekening mee.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich
| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich binen de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"