abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29754563
Bij Nova was op 27 april 2005 te zien hoe met een speciale sleutel bijna alle cilindersloten, ook gecertificeerde en dure exemplaren, zo open te krijgen zijn zonder braaksporen of andere beschadigingen.

Nova

Praktijk filmpje

Workshop:
In this workshop Barry Wels and Han Fey will react to these statements, explain how bumping works, demonstrate on stage how easy it is to make your own bumpkeys and show what lock manufacturers have (tried to) come up with to protect their locks against this problem.
filmpje

cursus

Als je de inhoud van dat artikel leest, kun leren hoe je met een vijl van 2 euro een sleutel kunt maken die ieder slot opent, zoder schade achter te laten.

Nu vraag ik me ean paar dingen af:

1. Zet Nova nu aan tot inbreken, of is ze het grote publiek aan het informeren over een onveilige situatie die door betrokken sleutelfabrikanten en politie wordt genegeerd?

2. Waar ligt nou de grens tussen informeren, discussieren en "aanzetten tot"?

3. Wie bepaalt die grens?

* Oversight Oversight loop al een tjidje tegen overijverige Mods aan die de TS steeds beschuldigen van aanzetten tot diefstal/ fraude/ oplichting/ enz....

Als de TS dan in het wetboek kijkt, en uitlegt aan Mods waarom ze geen gelijk hebben,
(de Wet is nou eenmaal erg duidelijk in deze zaken)
wordt de discussie afgebroken of wordt er een volgend argument verzonnen.

Wanneer is er sprake van aanzetten tot?

Als iemand misbruik zou kunnen maken van openbare informatie, moet die informatie dan geheim blijven voor de Fokkers?

Gaan we er vanuit dat de Fokkers zich laten aanzetten tot het plegen van strafbare feiten na het lezen van een topic , of zijn we een groep gebruikers die kunnen praten over openbare misstanden zonder dat we geljik de aandrang hebben om op anarchistise wijze chaos te creeren?

Mogen Fokkers gesprekken hebben over hoe iets gedaan zou kunnen worden, zonder hiermee mensen "aan te zetten tot"?

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen!

[ Bericht 2% gewijzigd door Oversight op 18-08-2005 19:49:49 ]
◢◤
pi_29755092
1. Nova waarschuwd de kijkers. Mensen krijgen niet zomaar slechte plannen, of überhaupt het lef om na het zien van het programma ineens tot inbraak over te gaan. Mensen die dit van plan zijn/willen doen hadden de info die in dit programma versterkt wordt waarschijnlijk al lang ergens anders vandaan gehaald.
2. Waar de grens ligt? Nova informeert, voorzover ik de TS begrijp. Discussieren doen we hier. Aanzetten tot strafbaar handelen gebeurt pas wanneer we extreem gedetailleerd laten zien hoe je (in dit geval) zo'n sleutel maakt en gebruikt, met behulp van afbeeldingen/een stappenplan. De link werkt niet, maar ik neem aan dat dit bij Nova niet zo gedetailleerd is uitgelegd?

inbrekers etc. hebben hun eigen bronnen, en gaan zulke info niet van een forum vol leken halen.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_29755830
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 15:36 schreef Casparovvv het volgende:
Aanzetten tot strafbaar handelen gebeurt pas wanneer we extreem gedetailleerd laten zien hoe je (in dit geval) zo'n sleutel maakt en gebruikt, met behulp van afbeeldingen/een stappenplan.
Nova heeft tot in detail laten zien:
- Hoe de sleutel te maken is
- Hoe de sleutel gebruikt wordt
- Waarom het werkt zoals het werkt.
- Inclusief doorzichtige sloten, zodat je exact kunt zien wát er in het slot gebeurt.

Alleen het matriaal waarvan de gebruikte "kloppertje" gemaakt was werd opzettelijk niet genoemd, maar de maker verwees glimlachend naar zwemvliezen die in iedere speelgoedwinkel te koop zijn, en het kloppertje bestaat voor 90 % uit een zwemvlies....

p.s. Links aangepast.
◢◤
pi_29755910
En waar zat nova toen ik zondag bij sixflags stond en me autodeur op slot dichtgooide met de sleutels in het contact
M'n signature, wat doe je :{
pi_29755963
Als er op die manier bij mij wordt ingebroken, klaag ik ze aan!
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_29756006
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 16:01 schreef Oversight het volgende:

[..]

Nova heeft tot in detail laten zien:
- Hoe de sleutel te maken is
- Hoe de sleutel gebruikt wordt
- Waarom het werkt zoals het werkt.
- Inclusief doorzichtige sloten, zodat je exact kunt zien wát er in het slot gebeurt.

Alleen het matriaal waarvan de gebruikte "kloppertje" gemaakt was werd opzettelijk niet genoemd, maar de maker verwees glimlachend naar zwemvliezen die in iedere speelgoedwinkel te koop zijn, en het kloppertje bestaat voor 90 % uit een zwemvlies....

p.s. Links aangepast.
Dan denk ik dat Nova te ver is gegaan, die transparante sloten waren totaal niet nodig geweest, men hoeft niet te weten wat er binnen in gebeurt om te zien dat dat slot vrij makkelijk is te openen. Maargoed, ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen met mensen die ineens op ideeen worden gebracht.
pi_29759824
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 16:08 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Dan denk ik dat Nova te ver is gegaan, die transparante sloten waren totaal niet nodig geweest, men hoeft niet te weten wat er binnen in gebeurt om te zien dat dat slot vrij makkelijk is te openen.
Zonder heldere info begrijpt het grote publiek het niet.
quote:
Maargoed, ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen met mensen die ineens op ideeen worden gebracht.
Dus als er hier op Fok dezelfde informatie op een vergelijkbare manier gepresenteerd zou worden zou dat NIET de gebruikers aanzetten tot het inbreken met behulp van dergelijke sleutels ?
◢◤
pi_29759860
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 16:06 schreef djenneke het volgende:
Als er op die manier bij mij wordt ingebroken, klaag ik ze aan!
Waarom niet de fabrikant die jou het slot als "veilig" verkocht, terwijl de fabrikant door de ontdekkers van deze truc op de hoogte was gebracht ?
◢◤
pi_29760030
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:21 schreef Oversight het volgende:

[..]

Zonder heldere info begrijpt het grote publiek het niet.
Die heldere info die dus wel geleverd is.

edit: eerst trek je in twijfel of dit geen aanzet tot illegale handelingen is, en vervolgens wek je de indruk dat je denkt dat die info toch niet zó duidelijk was?
quote:
[..]

Dus als er hier op Fok dezelfde informatie op een vergelijkbare manier gepresenteerd zou worden zou dat NIET de gebruikers aanzetten tot het inbreken met behulp van dergelijke sleutels ?
Het zou misschien aanzet geven, maar uiteindelijk denk ik niet dat er mensen zijn die hierdoor dusdanig gestimuleerd worden inbraak te plegen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Casparovvv op 18-08-2005 19:30:45 (toevoeging.) ]
pi_29760584
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:28 schreef Casparovvv het volgende:

Het zou misschien aanzet geven, maar uiteindelijk denk ik niet dat er mensen zijn die hierdoor dusdanig gestimuleerd worden inbraak te plegen.
nu komen we ergens.....

Vergeet nu de details over de sleutels en Nova en Netwek, en ga 1 stap terug naar de oorspronkelijke vraag:

Waar houdt informeren op, en waar begint "aanzetten tot"?
◢◤
pi_29761707
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 19:48 schreef Oversight het volgende:

[..]

nu komen we ergens.....

Vergeet nu de details over de sleutels en Nova en Netwek, en ga 1 stap terug naar de oorspronkelijke vraag:

Waar houdt informeren op, en waar begint "aanzetten tot"?
Dat is lastig te omschrijven, omdat ieder geval anders is.
Maar ik denk dat je de grens moet trekken op het punt waarop het voor iedereen duidelijk is waar het over gaat, wat het probleem is en wat er aan gedaan kan worden. Om toch stiekem terug te vallen op Nova: ze zijn dus veel te ver gegaan als je het aan mijn richtlijn toetst. een ander voorbeeld: iemand de documentaire ''de jungle van de tienersex'' gezien? Hierin wordt uitgebreid verslag gedaan over sex onder jongeren, hoe ver ze gaan en welke grenzen ze overschreiden. Grenzen die overigens steeds verder komen te liggen. In de documentaire kom je te weten wat het probleem is en worden er eventuele oplossingen aangedragen, maar er wordt niet aangezet tot tienersex! Die grens hóeft dus niet overschreden te worden.
pi_29761770
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 20:24 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Dat is lastig te omschrijven, omdat ieder geval anders is.
Maar ik denk dat je de grens moet trekken op het punt waarop het voor iedereen duidelijk is waar het over gaat, wat het probleem is en wat er aan gedaan kan worden. Om toch stiekem terug te vallen op Nova: ze zijn dus veel te ver gegaan als je het aan mijn richtlijn toetst. een ander voorbeeld: iemand de documentaire ''de jungle van de tienersex'' gezien? Hierin wordt uitgebreid verslag gedaan over sex onder jongeren, hoe ver ze gaan en welke grenzen ze overschreiden. Grenzen die overigens steeds verder komen te liggen. In de documentaire kom je te weten wat het probleem is en worden er eventuele oplossingen aangedragen, maar er wordt niet aangezet tot tienersex! Die grens hóeft dus niet overschreden te worden.
trek deze lijn eens door naar Gratis Bellen 0.2 en Gratis Cola 1.0 ?

In beide gevallen wordt er nérgens "aangezet tot", en toch hebben de mods er moeite mee om met een duidelijke reden te komen, behalve persoonlijke.....

De vraag zou niet moeten zijn of een Mod er een persoonlijke mening over heeft, maar of het Fok!Beleid/ Policy hierdoor overtreden wordt...

En als blijkt dat de Mod vind dat de Policy gaten vertoont is het aan die mof om actie te nemen in de richting van een forum-admin lijkt me.... of zie ik het nou helemaal verkeerd?

[ Bericht 12% gewijzigd door Oversight op 18-08-2005 20:32:01 ]
◢◤
pi_29761964
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 20:26 schreef Oversight het volgende:

[..]

trek deze lijn eens door naar Gratis Bellen 0.2 en Gratis Cola 1.0 ?

In beide gevallen wordt er nérgens "aangezet tot", en toch hebben de mods er moeite mee om met een duidelijke reden te komen, behalve persoonlijke.....

De vraag zou niet moeten zijn of een Mod er een persoonlijke mening over heeft, maar of het Fok!Beleid/ Policy hierdoor overtreden wordt...

En als blijkt dat de Mod vind dat de Policy gaten vertoont is het aan die mof om actie te nemen in de richting van een forum-admin lijkt me.... of zie ik het nou helemaal verkeerd?

Ik hoef maar een ding te zeggen: de Mod die je 2e topic sloot was behoorlijk duidelijk

edit: Je zet in die topics wel aan, door het tot in de details uit te leggen hoe je die coke automaat in breekt, en ook uit te leggen hoe je dat gratis blikje cola bemachtigd. Dat is dus hetzelfde als eerst uit te leggen hoe die tienersex gaat, en vervolgens in geuren en kleuren te vertellen hoe lekker dat wel niet is!

[ Bericht 11% gewijzigd door Casparovvv op 18-08-2005 20:39:09 ]
  Admin donderdag 18 augustus 2005 @ 20:35:34 #14
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_29762016
Ik vind dit zo'n goed topic , mag het naar WGR?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_29762073
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 20:33 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Ik hoef maar een ding te zeggen: de Mod die je 2e topic sloot was behoorlijk duidelijk
Het was inderdaad duidelijk dat hij niet van plan was om zijn besluit te onderbouwen.
En hij kent me als iemand die met een hoop argumenten komt, en die argumenten zijn over het algemeen erg redelijk, én onderbouwd met feiten.

Het gebrek aan antwoord en duidelijk beleid stoort dan erg, als je de Fokkers nog over 100 vergelijkbare zaken wilt informeren.
◢◤
pi_29762112
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 20:35 schreef yvonne het volgende:
Ik vind dit zo'n goed topic , mag het naar WGR?
Tuurlijk.....

Misschien krijgen we antwoorden.....
◢◤
  Admin donderdag 18 augustus 2005 @ 20:47:44 #17
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_29762419
GC>>WGR, ik ben heel benieuwd.En laat eens open?
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

donderdag 18 augustus 2005 @ 20:51:50 #18
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_29762541
Ten eerste: Nova heeft een aantal zaken weggelaten in de documentaire. In de praktijk blijkt het allemaal niet zo makkelijk te gaan als ze willen doen geloven. Je moet wel precies het juiste type sleutel hebben waarna je exact de goeie inkepingen moet maken. De pro's zijn een stuk minder lang bezig met het 'op de ouderwetse manier' openbreken van een gemiddelde deur. Kortom, een hoop stennismakerij die nergens voor nodig was.

* flugeltje werkt bij verzekeringsmaatschappij en je moest eens weten hoeveel telefoontjes van geschrokken mensen we kregen...

Voor de rest denk ik dat je topics laten zie hoe makkelijk het wel niet is om de boel op te lichten, of het nu voor een telefoongesprek of een blikje cola is maakt dan niet uit. Je geeft gedetaileerd aan hóe je moet handelen en ja, dat is mijn ogen 'aanzetten tot'.

Het zou voor mij overigens heel makkelijk zijn om een paar tips van de hand te doen over 'hoe de verzekering op te lichten'. Ik kan uitleggen waar blinde vlekken liggen en welke zaken niet of zelden gechecked worden. In dat geval zou ik ook alleen maar aangeven dat er een hiaat is en in jouw ogen niets verkeerds doen. Ik denk echter dat ik in dat geval direct een ban aan m'n broek heb hangen en terrecht ook....

ik vind het overigens niet eens zo interessant of het wettelijk nu wel of niet mag, als de policy zegt dat het niet mag moet een mod het topic sluiten, simpel toch?
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_29762602
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 20:38 schreef Oversight het volgende:

[..]

Tuurlijk.....

Misschien krijgen we antwoorden.....
check mijn edit in mijn een-na-laatste post.
  donderdag 18 augustus 2005 @ 20:59:10 #20
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_29762808
Staat het topic overigens wel goed? Vlgns mij staat ie nu in WFL ipv WGR....
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  Admin donderdag 18 augustus 2005 @ 21:11:37 #21
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_29763301

Admin donderdag 18 augustus 2005 @ 21:12:17 #22
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_29763322
Deze dan?

pi_29763942
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 21:12 schreef yvonne het volgende:
Deze dan?

Dank !

Game-on !
◢◤
pi_29764019
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 20:51 schreef flugeltje het volgende:
ik vind het overigens niet eens zo interessant of het wettelijk nu wel of niet mag, als de policy zegt dat het niet mag moet een mod het topic sluiten, simpel toch?
Dan moet eerst iemand het even in de policy zetten..... en definieren.

Staat er niet in, dus vallen we terug op algemeen verstand, gevolgd door Wetboek v Strafrecht, nadrukkelijk in die volgorde.
◢◤
pi_29764099
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 21:32 schreef Oversight het volgende:

[..]

Dan moet eerst iemand het even in de policy zetten..... en definieren.

Staat er niet in, dus vallen we terug op algemeen verstand, gevolgd door Wetboek v Strafrecht, nadrukkelijk in die volgorde.
En hoe gaan we "het" omschrijven in de policy?

Wáár leg je dan de grens tussen informeren, klokkeluiden en "aanzetten tot"?
◢◤
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')