de dynamo levert als je rijdt in je auto stroom aan de gebruikers, wat hij over heeft gaat naar de accu.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 01:50 schreef Robin__ het volgende:
oke.. dus een auto laad m op met veel pieken enzo? maarja sowieso schommeltje het toch hoe vol je accus nog zijn? Ik geloof niet dat ik uberhaupt iemand ken met een aparte acculader (voor de auto that is)
hmmzz voor battarijen en accu's van een laptop en zo ken ik idd dat verhaal, maar of dat ook vor de accu van een auto geldt?quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 08:51 schreef Tjabbo het volgende:
Mij is altijd geleerd dat het juist goed is voor een batterij om af en toe nagenoeg geheel ontladen te worden. Anders worden ze lui en gaan ze eerder kapot.
Waar haal je dan de ontstekingspaning vandaan? Alleen bij een 20 jaar oude diesel zonder boordcomputer zou dat misschien werken. Bovendien is het een link klusje.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 00:14 schreef vannelle het volgende:
Start je auto met de accu waar stroom in zit, als de auto loopt haal je die accu er uit.( Kijk uit dat je met de pluspool geen massa/carrosserie raakt!). Je auto blijft ook zonder accu gewoon lopen.
Monteer dan de nieuwe accu en laat em opladen door de dynamo.
En klaar ben je.
Wordt geleverd door de dynamo uiteraard. En daar hoeft het echt geen 20 jaar oud dieseltje voor te zijn.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 15:51 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Waar haal je dan de ontstekingspaning vandaan? Alleen bij een 20 jaar oude diesel zonder boordcomputer zou dat misschien werken. Bovendien is het een link klusje.
als je de accu er tussenuit haalt heb je geen gesloten stroomkring meer, slimpiequote:Op vrijdag 18 augustus 2006 17:06 schreef vannelle het volgende:
[..]
Wordt geleverd door de dynamo uiteraard. En daar hoeft het echt geen 20 jaar oud dieseltje voor te zijn.
Een accu is echt niks meer dan een opslagplekkie voor stroom die je nodig hebt om te starten, voor het geheugen van je radio of boordcomputer, parkeerlichten enz.
Als de motor loopt laadt de accu alleen maar bij (als het goed is) en dus heb je'm bij draaiende motor niet nodig in principe.
Als de accu ook nog eens stroom moest leveren na het starten sta je om de haverklap met een lege accu.
een diesel heeft geen ontsteekspanning nodig.....quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 15:51 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Waar haal je dan de ontstekingspaning vandaan? Alleen bij een 20 jaar oude diesel zonder boordcomputer zou dat misschien werken. Bovendien is het een link klusje.
Ik snap niet dat je uberhaupt die nieuwe (lege) accu eruit gehaald hebt, conflict! Gewoon die andere accu ernaast zetten, startkabels, auto starten, startkabels weg, auto poosje laten lopen, klaar.
3000 toeren maken is ook onzin, de spanningsbegrenzer grijpt in bij 13,8 volt. 800 toeren (ongeveer stationair) is meestal ruim genoeg om dat te halen. en met 13,6 volt laad je accu ook prima.
waarom denk je dat ik een diesel als voorbeeld namquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 20:54 schreef gateway het volgende:
[..]
een diesel heeft geen ontsteekspanning nodig.....
Het is omslachtig, echt veilig is het niet maar het kan wél.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 22:03 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Overigens blijf ik bij het standpunt dat ik het een veel te omslachtige en niet bepaald veilige oplossing vind voor een simpel probleempje.
Waar heb je een buffer voor nodig met een goede dynamo?quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 22:03 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Maar vind de electronica van de hedendaagse auto's het wel leuk als je de buffer er tussenuit haalt?
Die gast heeft een naam yupquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 01:05 schreef yup het volgende:
Een vraag over die gast met zijn space gear (wat overigens gewoon een personenbus versie van de L400 is).
Een automaat kan je toch wel aanslepen als je het ding in 1,2 of 3 locked
Of is dat niet mogelijk?
Sleutel ook niet te ver terugdraaien ivm stuurslot.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 03:55 schreef glasbak het volgende:
[..]
Alleen uitzetten! Niet de sleutel uit het contact halen ofzo.
Volgens mij werkt je stuurslot alleen als je de sleutel helemaal uit het contact haalt. Niet als je hem helemaal terugdraait.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 10:47 schreef vannelle het volgende:
[..]
Sleutel ook niet te ver terugdraaien ivm stuurslot.![]()
Dat doe ik al 36 jaar, dus maak je daar maar geen zorgen omquote:Op zondag 20 augustus 2006 05:50 schreef vannelle het volgende:
Volg je gevoel en trek je vooral niks van mij aan.
Ik kan die lader wel gebruikenquote:Op zondag 20 augustus 2006 10:31 schreef Conflict het volgende:
Leuk topic.
Iemand nog een nooitgebruikte accu kopen, met een acculader![]()
Whhow rustig manquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 03:55 schreef glasbak het volgende:
[..]
Die gast heeft een naam yupEn ik dacht dat de nederlandse benaming L200 had, maar kan idd ook L400 zijn..)
Maar een automaat aanslepen is niet mogelijk omdat er een vloeistofkoppeling inzit in tegenstelling tot een handgeschakelde bak die een droge plaat koppeling heeft. En aangezien een vloeistofkoppeling maar 1 kant op kan werken, wordt de kracht wel doorgegeven van motor -> versnellingsbak, maar niet van versnellingsbak -> motor.
Het niet kunnen aanslepen heeft feitelijk niets met de versnellingsbak te maken, maar simpel met het feit dat er een vloeistofkoppeling in zit.
Probeer het maar eens uit. Neem een handgeschakelde bak, ga een kilometertje of 50 per uur rijden en zet het contact uit. Alleen uitzetten! Niet de sleutel uit het contact halen ofzo. Ook niet de koppeling intrappen of gaan remmen, nee.. alleen het contact uitzetten. De motor blijft meedraaien zolang de auto in beweging is. Dit omdat door de droge plaat koppeling de kracht van de versnellingsbak overgebracht kan worden naar de motor.
Probeer het zelfde nu eens bij een automaat. Ga in de D een kilometertje of 50 per uur rijden en zet het contact uit. Wedden dat de motor binnen enkele seconden stilvalt? Dit omdat met een vloeistofkoppeling de kracht maar één kant op gedreven kan worden.
Dit is ook één van de redenen waarom de remmen van een automaat meer belast worden dan met een handgeschakelde bak. Zodra je met een handgeschakelde bak je gas loslaat, wordt er, zolang je je koppeling niet intrapt, automatisch afgeremd op de motor. Dit werkt niet bij een vloeistofkoppeling, dus bij een automaat moet je veel vaker met de rem ingrijpen dan met een handbak.
Duidelijk?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |