abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29689715
DH : 12-03-2006
Sinds enige tijd komen er weer wat topics in [NWS] waarbij het gebeuren van 9/11 nogmaals in de diepte wordt uitgewerkt. Er verschijnen op dit moment zelfs complete DVD-werken die alles in een ander daglicht wil plaatsen.
Als reaktie hierop heb ik bewust een aantal topics bij elkaar geraapt en gecentraliseerd in dit topic. En voorzien van een andere TT. Ergens geef ik volmondig toe dat het een [TRU] topic is. Maar andersom kan en wil ik ook de [NWS]-feiten niet van tafel vegen.
Heb je links over dit onderwerp of wil je nog iets bespreken met je mede users over deze gebeurtenis dan kan dat dus hier.
Blijf wel zo veel mogelijk de [NWS]-kaders in acht houden. Dus probeer bij elk bericht en/of artikel een bron vermelden waar je het hebt gevonden. Met daarbij een eigen onderbouwing of een te bediscusseren stelling. Het is niet de bedoeling dat dit een [TRU] topic gaat worden maar eerder een [NWS]-topic. Ofschoon het laatste niet altijd even makkelijk is.
quote:
'Het leek of het vliegtuig op de toren gericht was!'

De communicatie tussen reddingswerkers faalde op 11 september 2001, maar burgers werkten door en toonden moed in New York.

De vrijdag vrijgegeven geluidsbanden geven een gedetailleerd beeld van de dag. 'Het is alsof je de korst van een wond krabt.'

Twee collega's van Suhr reden mee. Ze waren in shock. Hun vriend mocht en zou niet sterven. De hoofdverpleger wist zich geen raad. Dus ging hij door met reanimeren van het dode lichaam, een uit nood geboren, gruwelijk toneelstuk en tegelijk een daad van respect en naastenliefde zoals er die dag talloze zouden volgen.

Ik weet dat hij het niet redt. Iedereen die geraakt wordt door een lichaam van de zeventigste verdieping... Ze bleven roepen: 'Danny! Danny! Danny!' Ik denk: moet ik het vertellen? Niet vertellen? Stop alsjeblieft naar hem te kijken. Je brandt dit beeld in je geheugen. Richard Erdy, verpleger Danny Suhr staat al bijna vier jaar te boek als het eerste slachtoffer van het New York Fire Department (FDNY) op de dag dat terroristen Amerika aanvielen. De rauwe details van Suhrs verhaal kwamen pas eind vorige week naar buiten.

Het hof van beroep in de staat New York besloot dat de gemeente New York alle geluidsopnamen van de rampdag en de op band vastgelegde getuigenissen van erna moest vrijgeven. Dat wilden burgemeester Michael Bloomberg en de brandweer niet, maar bij dit arrest moesten ze zich neerleggen. Nu zijn 23 cd's en honderden pagina's transcripties openbaar gemaakt.

Alle radiocommunicatie van brandweer en politie staat er op. Gevoegd bij de interviews met reddingswerkers geven ze een nieuw en gedetailleerd beeld van wat er precies in New York gebeurde op '11/9 '.

We zagen een verpleger, een van onze jongens, hij kwam uit een rookwolk te voorschijn. (...) We vroegen: 'Waar is je partner?' Hij zegt: 'Die heb ik achtergelaten. Ik zoek mijn vader. Hij was in het World Trade Center.' We zeiden: 'Waarom kom je niet bij ons achterin?' We hadden een non achterin. We dachten dat zij kon helpen. Soraya O'Donnell, ambulancewerker '11 September' was een publieke ramp die iedereen live op CNN kon aanschouwen. In boeken is de dag gereconstrueerd. Familieleden hebben verteld over de laatste telefoongesprekken met hen die zouden sterven. De 11-septembercommissie heeft in haar rapport een coherent verhaal verteld over politiek falen, tragiek en bovenmenselijke dapperheid. Documentaires toonden hoe het 'echt' was. Zeker de film 911 van de Franse broers Gedeon en Jules Naudet brengt de chaos en verwoesting op onwaarschijnlijke wijze, van binnenuit in beeld.

Toch voegt het vrijgegeven materiaal, waarvan delen al eerder gepubliceerd of uitgezonden waren, veel toe aan het begrip van de razendsnelle ontwikkelingen die begonnen met de eerste inslag in de noordelijke toren, om 08.46 uur. Dat de communicatie tussen de reddingwerkers en hun leidinggevenden faalde, was bekend. Maar dat het zo erg was?

Dat mensen desondanks doorwerkten, levens redden en moed hielden, was eveneens duidelijk. Maar uit de eerste hand van getuigen te horen hoe ver dat ging, is anders.

Iemand zei: 'Ik ben een Vietnamveteraan, ik kan helpen. Wat kan ik doen?' Overal waren zulke mensen. 'Ik ben advocaat', en dan zie je hem het verkeer regelen. Ze probeerden ons onderuit te halen. Dat gebeurt gewoon niet, you know? Er zijn zoveel geweldige mensen. Zoals iedereen zijn werk doet, het is ongelooflijk. Deze stad, ik ben trots op waar ik werk. Michael Obert, verpleger De openbaarmaking kwam na een juridische strijd. Groepen van nabestaanden en de New York Times

hadden een zaak aangespannen. Volgens de Vrijheid van Informatie Wet hadden zij recht op het materiaal dat de brandweer had verzameld, besloot het hof van beroep. 'We zijn het onze naasten verplicht om te weten wat er is gebeurd', zei Debra Burlington. Haar broer was piloot in een van de vier gekaapte vliegtuigen.

Anderen, onder wie burgemeester Bloomberg, veel brandweerlieden en sommige nabestaanden, vreesden een onnodige schending van de privacy.

'Het is alsof je de korst van een wond krabt', zei een brandweercommandant. Jennifer Gardner, die haar man verloor in het WTC: 'Ik weet niet zeker of deze verdere emotionele details nodig zijn.' Ze heeft zich niet verzet. 'We moeten het weten. Maar ik wil het niet weten.'

De opnamen zijn beschikbaar op www.nytimes.com. Luisteren naar de woorden van die dag is spookachtig. Het is de beheerste opwinding van reddingswerkers die elke dag ellende en dood zien. Het zijn naamloze stemmen met New Yorkse accenten die je in een actiefilm met Bruce Willis verwacht.

Maar geen van de brandweerlieden had ooit eerder gezien wat zich afspeelde op de zuidpunt van Manhattan. Daarom faalde elke poging tot coördinatie en organisatie.

Daarom bleven 343 brandweerlieden, en in totaal bijna 2800 mensen voor altijd achter in de puinhopen.

De woorden die overlevenden later zouden kiezen om te beschrijven wat zich afspeelde - inferno, slagveld, hel - staan niet op de vrijgegeven cd's. De toon verraadt opwinding en later paniek, maar de taal blijft afstandelijk en zakelijk, zonder emotionele adjectieven, want alleen zo red je mensen en jezelf .

Die regel gold altijd, maar niet op '11/9'. De vroegste radioberichten van de commmandant van de nabijgelegen brandweerkazerne, luttele minuten na de eerste inslag, geven een eerste indicatie: alles zou anders gaan op die heldere morgen.

Terwijl de lokale televisiezenders speculeerden over een 'vliegtuigje' dat 'vermoedelijk per ongeluk' tegen de noordelijke toren aan vloog, stuurde een brandweerman zijn eerste SOS: "Toren 1 van het World Trade staat in brand. Er was een gigantische explosie... Stuur elke beschikbare ambulance, alles wat je heb naar het World Trace Center, NU. (...) Het leek erop alsof het vliegtuig op de toren gericht was! Het zou een terroristische daad kunnen zijn!" Naam van spreker niet bekend

Bron: Volkskrant

[ Bericht 7% gewijzigd door Drugshond op 13-03-2006 11:50:00 ]
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 15:09:12 #2
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_29690197
Interessant stukje, ik ga het eens even luisteren.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_29690912
Het is echt surrealistisch om te horen.
pi_29692975
Er zijn ook 2 geluidsfragmenten van een stewardess die zich in één van de vliegtuigen bevond die het WTC crashten. Ze belde met de American Airlines informatielijn, vanuit het vlieguig en ze vertelt dus een heel verhaal dat de cockpit niet bereikbaar is en dat een stewardess neergestoken is. Iedereen is uit de eerste class naar achter gehaald. Korotm, ze handelt heel kalm en beheerst en blijft aan de telefoon, ondanks het feit dat er iets heel ergs gaande is.

Windows Media:
http://www.thememoryhole.org/911/911_ong.wma

MP3 formaat:
http://www.thememoryhole.org/911/911_ong.mp3

[ Bericht 42% gewijzigd door Mutant01 op 16-08-2005 16:54:18 (Wel erg lange quote, een link ernaartoe is genoeg) ]
pi_29693262
Nieuwsdump, ik verzoek je om nog een OP te verzinnen zodat het niet een copy-paste topic word. Ik laat de topic wel staan (best interessant immers) en ga ervan uit dat je het doet
Allah Al Watan Al Malik
pi_29693790
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 16:53 schreef Mutant01 het volgende:
Nieuwsdump, ik verzoek je om nog een OP te verzinnen zodat het niet een copy-paste topic word. Ik laat de topic wel staan (best interessant immers) en ga ervan uit dat je het doet
dat ik wat doe?... ik begrijp je niet helemaal

dinsdag 16 augustus 2005 @ 17:28:07 #7
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_29694382
Ik heb inmiddels één deel afgeluisterd en kan niet anders dan een heel diepe buiging maken voor de kalmte en professionaliteit van de meldkamer en de eenheden die inmiddels aan het incident gekoppeld staan. Het gaat om meer dan 50 eenheden ! Allen hebben de etherdicipline gehouden en vooralsnog verloopt de communicatie voor een incident van deze omvang buitengewoon goed.

Ik ben zelf regelmatig betrokken bij inzetten die groot mobilofoonverkeer als gevolg hebben en weet uit ervaring dat iedereen zijn eigen bericht op dat moment het belangrijkste is. Tóch zwijgen de eenheden als de meldkamer daar om vraagt. Het zal uiteraard nog een janboel worden op het net van Manhatten maar vergeet niet dat er incidenten zijn die zo groot en onoverzichtelijk worden dat van doelmatig aansturen geen sprake meer kan zijn. De kwaliteit van de losse eenheden op zichzelf is dan waar zo een organisatie op draait.

Voorlopig neemt Captain_Chaos zijn petje af.
Jawohl Herr Kaloin!
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 18:44:00 #8
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_29696157
Deel twee is zomogelijk nóg indrukwekkender.

Ondanks het wegvallen van belangrijke steunpunten in de commandostructuur herpakt de mobilifonist van Manhatten Dispatch zich verrassend snel en begint gewoon met het opbouwen van een commandostructuur met de nog inzetbare eenheden. De collectieve paniek waar de media zo graag over lijkt te spreken hoor ik nog niet terug.

Metéén deel drie luisteren en meelezen.
Jawohl Herr Kaloin!
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 18:48:55 #9
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_29696276
Waarom willen mensen die er niks mee te maken hebben naar zoiets gruwelijks luisters... Wat een ramptoerist ben je dan...
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:18:59 #10
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_29696968
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 18:48 schreef boekenworm het volgende:
Waarom willen mensen die er niks mee te maken hebben naar zoiets gruwelijks luisters... Wat een ramptoerist ben je dan...
Ik beweeg mezelf frequent in dit soort mobilofoonverkeer dus heeft het mijn bovengemiddelde interesse.
Als je het beroepsdeformatie noemt... prima...

Ramptoerisme beticht je een ander maar van
Jawohl Herr Kaloin!
pi_29697028
ik ben heel benieuwd, ik ga snel luisteren
pi_29698843
Ik zeg het nog maar eens, er is een hele docu van de broers Naudet. De titel is 9/11 en het zijn beelden van het eerste brandweerkorps ter plekke. Bijzonder boeiend en indrukwekkend. Overigens ook 1 of 2 keer op RTL uitgezonden.
( http://www.imdb.com/title/tt0312318/ )
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_29705255
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 16:53 schreef Mutant01 het volgende:
Heb je het tegen mij? Ik heb eens gekeken en zie toch echt diverse andere topics in Nieuws en Achtergronden die slechts een nieuwsbericht als OP hebben, waarom moet ik er per se iets bij vermelden als ik er verder niet per se iets interessants bij te vermelden heb? Toen ik dit artikel in de Volkskrant las was ik erg geïnteresseerd in die verslagen op nytimes.com waar in het artikel naar wordt verwezen. Ik kan me voorstellen dat er meer mensen geïnteresseerd in zijn (blijkt ook zo te zijn dus), vandaar dat ik het hier heb gepost, gewoon ter attendering.
  woensdag 8 maart 2006 @ 01:33:54 #14
19194 Oversight
◢◤
pi_35833122
copieen van tapes ontvangen met orginele opnamen van het radioverkeer van de hulpdiensten, tevens ooggetuigen (live) van de tweede inslag.

Zowel de operations controlroom als de hulpdiensten zijn letterlijk te volgen.

Hierop wordt bewezen dat de sprake is van explosies in WTC 1 & 2 ruim vóórdat de torens instorten.

Ook staan er héle duidelijke uitspraken op die geen enkele ruimte voor interpretatie overlaten...

Een van de brandweerlieden op een brandweerboor ziet het tweede vliegtuig inslaan en geeft dit direct door aan de controlroom:

"a large darkgreen bomberstyle airplane has just hit the second tower, that was NOT amarican airlines guys!!!"

Zo is er ruim 30 uur aan geluidstapes afgegeven voor fact-finding....

Binnenkort hier de eerste stukken online.

◢◤
  woensdag 8 maart 2006 @ 01:42:17 #15
19194 Oversight
◢◤
pi_35833228
oorspronkelijk verzoek:
I request a copy of all documents relating to communications emanating from the four hijacked flights of September 11, 2001: American Airlines Flight 11, American Airlines Flight 77, United Airlines Flight 93, and United Airlines Flight 175. This includes:

1) Recordings of communications from any parties on any of the above-mentioned planes during their flights on September 11, 2001. (This would include pilots radioing air traffic control, the widely-reported 911 calls made by passengers, etc.)
1.1) Transcripts of any of these communications.
1.2) Any documents relating to the existence (or nonexistence) of these communications and/or the recordings of these communications.

2) Records relating to any signals, alarms, or any other form of nonverbal communication emanating from any of the above-mentioned planes during their flights on September 11, 2001.

3) Any other documents--whether in written or recorded form--having to do with communications from any of the above-mentioned planes during their flights on September 11, 2001.

Antwoord:

the Federal Aviation Administration's response:

1) The recordings of communications, transcripts and any documents relating to your request are part of an ongoing, sensitive investigation. Therefore, the contents of the investigative file are protected from mandatory disclosure under Exemption 7 of the FOIA, 5 U.S.C. 552(b) (7). Exemption 7(A) protects information to the extent that if disclosed it could reasonably be expected to interfere with enforcement proceedings. Accordingly, your request for recordings of communications and any documents contained in the investigative file is denied.

2) There are no records or other correspondence relating to any signals, alarms, or any other form of noverbal communications emanating from the four hijacked flights.

3) There are no documents in written or recorded form having to do with communications from any of the four hijacked flights.

Welke informatie kun je hieruit halen?

1) Een bevestiging over het bestaan van de opnames.

2) Dit zou betekenen dat er in geen enkele vorm signalen of alarmen vanuit de vliegtuigen zijn waargenomen, This conflicts with a transcript published by the New York Times of radio communications between the New York Air Route Traffic Control Center and several planes on the morning of 9/11. At 8:44 AM, US Air 583 tells the Control Center it received a signal from Flight 11: "I just picked up an ELT [emergency locator transmitter] on 121.5 it was brief but it went off." The Control Center acklowedges: "O.K. they said it's confirmed..." A minute later, another plane confirms the signal: "DAL2433 at 290 we picked up that ELT, too, but its very faint." [See the transcript]. No records of alarms or signals, indeed.

3) Het grote vraagstuk:
There are no documents of any kind having to do with the communications. The recordings of the communications exist; we were told this in #1. Yet there are no documents regarding these recordings? No translations of portions in Arabic? No reports on the meaning or ramifications of what was said in these communications? No notes on technical matters (frequencies used, etc.)? No documents regarding follow-ups with relatives who received cellphone calls from passengers on the flights? This strikes me as inconceivable.
◢◤
pi_35833246
zou dit gecensureerd zijn dat het zolang geduurd heeft?
  woensdag 8 maart 2006 @ 01:47:15 #17
19194 Oversight
◢◤
pi_35833290
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 01:43 schreef lesley het volgende:
zou dit gecensureerd zijn dat het zolang geduurd heeft?
nee, de tapes zijn al een jaar bij ons in bezit, maar de "echtheid" ervan werd ontkend, en is nu bewezen na verklaringen erover door mensen die op de tapes te horen zijn.

Nu kan men niet meer volhouden dat de inhoud niet echt zou zijn.
◢◤
  woensdag 8 maart 2006 @ 01:53:40 #18
19194 Oversight
◢◤
pi_35833364

Leuk zijn de ontkenningen over de communicatie tussen militaire basis en vliegtuigen die eroverheen vlogen maar daar helemaal niet hoorden te zijn....
◢◤
  woensdag 8 maart 2006 @ 02:13:35 #19
19194 Oversight
◢◤
  woensdag 8 maart 2006 @ 03:16:01 #20
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_35833987
Lijkt me vooralsnog een [TRU] of zelfs een [WFL] topic.... maar de streaming is de moeite van het bekijken zeer zeker waard (of je er nu wel of geen brood in ziet).
Ik kijk het wel ff aan..... wanneer zijn die beeldopnames precies vrijgegeven ?! (vandaag) ?
Ik hoop alleen dat de gerommeerde nieuwskanalen het nieuws overnemen. En wellicht wordt het weer onderwerp van discussie. Op dit moment ben ik alleen geintresseerd in de technische beschouwing. En die was best redelijk/goed bij deze streaming.
  woensdag 8 maart 2006 @ 03:37:00 #21
19194 Oversight
◢◤
pi_35834106
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 17:28 schreef Captain_Chaos het volgende:
Voorlopig neemt Captain_Chaos zijn petje af.
* Oversight doet iets vergelijkbaars, en weet hoe mensen op een radionet reageren als er paniek ontstaat, stemverheffing, onbegrip en emoties zijn dan vaak boventoon.

Inderdaad hulde voor de centralist, en HULDE voor enkele eenheden die ongevraagd functies overnemen op het moment dat ze merken dat hun leidinggevenden niet meer reageren.

Vooral het opnieuw opbouwen van een commandostructuur, zónder te vervallen in onnodig dominant gedrag op een moment als dit is bewonderenswaardig.
◢◤
  woensdag 8 maart 2006 @ 03:47:00 #22
19194 Oversight
◢◤
pi_35834158
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 03:16 schreef Drugshond het volgende:
Ik kijk het wel ff aan..... wanneer zijn die beeldopnames precies vrijgegeven ?! (vandaag) ?
The Sept. 11 Records
A rich vein of city records from Sept. 11, including more than 12,000 pages of oral histories rendered in the voices of 503 firefighters, paramedics, and emergency medical technicians, were made public on Aug. 12.
quote:
Ik hoop alleen dat de gerommeerde nieuwskanalen het nieuws overnemen.
The New York Times has published all of them.
quote:
En wellicht wordt het weer onderwerp van discussie. Op dit moment ben ik alleen geintresseerd in de technische beschouwing. En die was best redelijk/goed bij deze streaming.
Beter nog:
The oral histories of dispatch transmissions are transcribed verbatim. They have have not been edited to omit coarse language.

We hebben het dus over ON-gecorrigeerde verslagen en transcripten van de orginele tapes.
Zelfs de vloeken mochten blijven staan, ..They have have not been edited to omit coarse language.
◢◤
  woensdag 8 maart 2006 @ 03:58:25 #23
19194 Oversight
◢◤
  woensdag 8 maart 2006 @ 04:01:08 #24
19194 Oversight
◢◤
pi_35834334
De downloads van de NY Times site gaan beduidend sneller dan deze van thememoryhole of archive.org (ruim 400kB/s ipv 20KB/s)

Op archive.org zijn wel 128kbps versies verkrijgbaar, de rest is 64kbps

BTW: voor de geïnteresseerden, de tapes van de politie dispatch tijdens het Columbine incident zijn ook op het net te vinden

[ Bericht 25% gewijzigd door Doderok op 08-03-2006 04:57:49 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')