Ik zal mijn mening geven over de commerciële zenders en doe het aflopend.
1. RTL4 (De onbetwiste nummer één, qua kijkcijfers kun je ze zeer moeilijk aftroeven. Er zijn wel wat enkele Engelse importprogramma's, maar de kwaliteit die de nieuwsprogramma's uitstralen is een absolute must voor deze zender. Daarom dat ik elke werkdag Editie NL kijk.
![]()
)
2. RTL7 (Wel een saaie zender, maar RTL Z is ook een programma wat het bekijken waard is, hoef je niet naar de NOS te kijken, die de ochtend- en middaguren gebruikt voor komkommer- Randstad- of 020-nieuws.
![]()
)
3. RTL5 (Eigenlijk zou het op nummer twee staan, maar er zitten nog steeds van die programma's bij, die in mijn ogen geen bestaansrecht verdienen. Grote plus is het voetbal wat wordt uitgezonden en ook laat RTL5 in hun voetbalpraatprogramma Voetbal Insite zien dat er meer voetbal leeft dan rondom de regio 020.
![]()
)
4. Talpa (Ik vind dat het geld zich hier loont, maar de reden waarom deze zender nog niet zo denderend loopt is omdat ze nog wat te duchten hebben van RTL4.
![]()
)
5. SBS6 (De grootste kopieer- en campingzender van Nederland. Het is terecht dat zoveel mensen naar deze zenders kijken, want middelmaat siert te vaak de straat. In sportverslagen bulken de commentatoren niet uit in vakbekwaamheid.
![]()
)
6. NET5 (Een vrouwenzender, daarom stem ik heel weinig af op dit net. Ik vind het daarnaast ook terecht dat Expeditie Robinson van deze zender hebben geplukt, dat betekent dat het tweede SBS-net is onthoofd door John de Mol. Nu mag Desperate Housewives van de buis gaan en dan zijn ze helemaal niets meer.
![]()
)
7. Veronica (Bagger, poep, sh*t en alleen geschikt voor mensen die een IQ lager dan de gemiddelde temperatuur in Siberië hebben. Verder grossiert deze zender in herhalingen van diverse series.
![]()
)
Op de gedeelde laatste plaats staan Jetix, Nickelodeon, The Box, MTV en TMF, maar ja dat is ook logisch als je je op een bepaalde doelgroep gaat richten (kleuters/peuters, basisschool, vrouwen of hersendode muziekkenners).