abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29625967
Het grote 'Had Hitler een zoon?' topic

Na de wilde geruchten over ufo's, Hitler die gevlucht is naar Argentinie of de lans v/h lot, nu een serieuzer verhaal; Ik heb laatst een paar boeken van mijn opa geerfd en een van die boeken was "In het voetspoor van de Fuhrer", de autobiografie van Hitler's kamerheer Heinz Linge. Uit het boek komt vaak een ander beeld naar voren dan de meeste Hitler-biografen beschrijven (Fest, Haffner), maar wat ik het meest opzienbarend vond, was dat hij melding maakt van een zoon die Hitler in 1917 verwekt zou hebben bij een Francaise genaamd Charlotte Lobjoie toen hij als korporaal aan het westfront in Frankrijk zat. De zoon zou Jean-Marie Loret heten, en geboren zijn in 1918 en gestorven in 1985. Professor Werner Maser, die Linge's dagboek heeft uitgegeven en ook en gerespecteerd Hitler-biograaf is, heeft er ook over geschreven (artikel 'Adolf Hitler. Vater eines Sohnes.' in Zeitgeschichte, Historisches Institut der Universitat Salzburg, 5e jaargang. februari 1978 pag. 173 en verder) Zie ook de link onderaan. Hij zou ook negen kinderen hebben volgens het artikel hieronder uit de Daily Express" van wie Hitler dus de grootvader zou zijn. Ik zal hieronder de twee quote's zetten uit het dagboek van Linge waarin de kwestie wordt beschreven. Ik ben erg benieuwd of er mensen hier zijn die er meer over weten (The_General?). Alles is welkom!

Quote 1 (blz.48):
(Na een preek van Hitler over beroemde mannen en hun mislukte zonen)"...Ook een zoon van mij zou alleen maar een last zijn en daarme een ongelukkig mens of zelfs een gevaar. Hitler verzweeg tegenover deze man, Otto Wagener, die 'een zoon hebben' hier duidelijk in verband bracht met een daaraan voorafgaand huwelijk, wat hij anderen toen al wel had verteld, namelijk dat hij al een zoon had. Deze was geboren in 1918 uit een verhouding die de soldaat Hitler, in 1916 en 1917 in Noord-Frankrijk en Belgie, had gehad met een Francaise. Maar Eva Braun die, zoals ze graag vertelde uit een gelukkig gezin kwam, moest een zoon van Hitler ontberen..."

Quote 2 (blz.116):
"...Op 19 juli 1940, Ongeveer drie weken na ons bezoek aan Fournes, sprak Hitler in Berlijn, even voordat hij twaalf generaals onder wie Wilhelm Keitel, tot generaal-veldmaarschalk zou bevorderen, over die dorpen en de tijd die hij daar tijdens de Eerste Werldoorlog als soldaat had doorgebracht. Daarbij sprak hij niet over oorlog, strijd en vijand. Er was iets anders dat hem bezig hield. Ik had al in die weken tot half augustus de indruk dat hij zich met de militairen had verzoend. Hij zei weliswaar dat hij van de geschiedenis had geleerd en de hoge militairen door bevorderingen onderscheiden om hen sterker aan zich te binden, maar zijn prive-gedrag vertelde een ander verhaal. Hoewel hij in kleine kring sprak over een eventuele aanval op Engeland en ook op de Sovjet-Unie, slikten wij dat niet zomaar. Pas na het commando 'Das Ganze Halt' van 24 juli om 13.55 uur, twee dagen voordat hij nog eenmaal naar Fournes, Wavrin en Noyelles lez Seclin ging, leek hij ons, toen wij alleen met hem waren, niet zo oorlogszuchtig. Eindelijk, op 19 juli, kwam de aap uit de mouw. Hij liet Himmler roepen en droeg hem op in de omgeving van de genoemde oorden naar een zeker iemand te laten zoeken. Omdat Hitler onder vier ogen met Himmler wilde spreken, lieten Gerhard Engel en ik hen snel alleen, zodat ik niet wist hoe Hitlers instructies precies luidden en om wie het ging. Ik begreep dat er sprake was van een vrouw en haar zoon. Uit het feit dat Hitler geen getuigen wilde bij dit gesprek met Himmler concludeerde ik dat het om een zeer ongewone zaak moest gaan. Pas 37 jaar later hoorde ik wie Hitler had laten opsporen: Charlotte Lobjoie, een vrouw die hem in maart 1918 een zoon had geschonken die Jean-Marie werd genoemd..." (Ik heb het stuk letterlijk overgetikt, ik denk dat hij wat datum's doorelkaar haalt.)

artikel uit de Daily Express:
WHO DO YOU THINK YOU ARE KIDDING MR HITLER? MYSTERY OF THE MAN WHO CLAIMED HE WAS THE FUHRER'S SON
A man haunted all his life by the thought he was Adolf Hitler's son died yesterday. But the life of 66 year old Jean-Marie Loret ended with many still disbelieving his claim that the Nazi leader was his father. From the day he started school in St. Quentin, Northern France, he knew he was the illegitimate son of a First World War German soldier. Then on her deathbed in 1948 his mother Charlotte told him that his father was realy Adolf Hitler. she had been a 17 year old peasant girl when she was seduced, she said, by a young German army corporal who liked painting. Later in her belongings a landscape signed "A Hitler" was discovered. Loret took his mothers name and was brought up by his grandparents. Before he died, I met railway worker Loret at his little cottage in St. Quentin. he was a slight, nervous little man, married to a plump local woman called Muguett who had borne him nine sons and daughters. To me he looked only vaguely like Hitler. The floppy hair was a bit the same, maybe the eyes. Was he realy Hitler's son? "Everybody says so" he replied "All my life I have known my father was a German corporal and there are records at the town hall which show Hitler was at St. Quentin in 1917 when my mother became pregnant. "He used to visit her on a motorbike and take her into the country to paint her". As we talked, Loret broke down and began to weep. "Imagine what it must feel like to be the son of a man the world regards as a monster" he said. "There where some people who think I should be proud. They've come here to the house to tell me so. I've turned them away, they have offered me money to become some sort of celebrity." He went on "There where phone calls threatening to kill me. Crazy people." He shuddered desperatly. "I am just a little railway porter. I'm nobody. I would have loved to have had a father. Even if it was Hitler I would like to have known, I suppose. But it doesn't matter now." The record book at St. Quentin Town Hall lists Loret's birth under his mothers name. The father is shown as a German soldier, identity unknown. A portrait of Loret's mother was found umong Hitler's possesions after he died in the bunker in 1945. Taken from "The Daily Express" Friday February 15th 1985.

Interview Werner Maser:
http://www.dsz-verlag.de/Artikel_04/NZ30_2.html

[ Bericht 0% gewijzigd door LodewijkNapoleon op 14-08-2005 13:24:01 (titel plaatsen lukte niet goed) ]
  zondag 14 augustus 2005 @ 13:20:00 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_29625998
Het grote... wat?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 14 augustus 2005 @ 13:22:46 #3
66444 Lord_Vetinari
pi_29626073
Overigens vrij onwaarschijnlijk. getuigenissen van Hitler's kameraden uit WO1 geven aan, dat hij op het gebied van sexuele omgang met Francaises een heel duidelijke opvatting had, namelijk dat je dat niet deed. Hij heeft ook nooit verlof opgenomen, heeft nooit het regiment verlaten, behalve toen hij gewond was en (naar ik meen) 1x voor een verlof in Berlijn.

Ik zou graag bronnen zien voor het hele verhaal.
pi_29626242
De weinige bronnen waar ik weet van heb, heb ik geplaatst, hier heb ik nog een franstalige link gevonden: http://perso.wanadoo.fr/memoires-du-chaunois/hitler/hitler.htm
  zondag 14 augustus 2005 @ 13:28:50 #5
66444 Lord_Vetinari
pi_29626264
En hoe wil je dit topic noemen? T is nu een beetje vaag
pi_29626436
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En hoe wil je dit topic noemen? T is nu een beetje vaag
Je bent zo snel en ik zo langzaam Het was de bedoeling om het Het grote "Had Hitler een zoon?" topic te noemen, maar dat ging kennelijk mis en, zoals het een newbie vergaat, weet ik nog niet hoe dat te herstellen Dus als jij dat wel weet, hoor ik dat graag
  zondag 14 augustus 2005 @ 13:35:01 #7
66444 Lord_Vetinari
pi_29626476
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:33 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Je bent zo snel en ik zo langzaam Het was de bedoeling om het Het grote "Had Hitler een zoon?" topic te noemen, maar dat ging kennelijk mis en, zoals het een newbie vergaat, weet ik nog niet hoe dat te herstellen Dus als jij dat wel weet, hoor ik dat graag
Dat kun jij niet, dat kunnen alleen de mods. Maar ik verander het wel even, maar dan wel zonder 'het grote' ervoor. Gewoon de vraag is prikkelender
  zondag 14 augustus 2005 @ 13:36:02 #8
66444 Lord_Vetinari
pi_29626513
Overigens, vrij onwaarschijnlijk. Recentere publicaties dan jij noemt vermelden helemaal niets over die mevrouw.
pi_29626532
Dit houd ik in de gaten. Kan een interessante topic worden.
History became legend, legend became myth.
pi_29626581
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat kun jij niet, dat kunnen alleen de mods. Maar ik verander het wel even, maar dan wel zonder 'het grote' ervoor. Gewoon de vraag is prikkelender
Hartelijk dank!
pi_29626807
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Overigens, vrij onwaarschijnlijk. Recentere publicaties dan jij noemt vermelden helemaal niets over die mevrouw.
Ja het klopt dat er weinig over bekend is, en sommige andere biografen wijzen het idee ook af, daar staat wellicht tegenover dat Werner Maser een reputatie hoog te houden heeft (of had, misschien is hij intussen overleden). Hitler stond er tevens om bekend dat hij vrij intiem en ongedwongen met zijn naaste personeel omging, en de rest van Heinz Linge's boek komt mij ook betrouwbaar over (juist misschien omdat het niet zo heel spectaculair is) Maar laat ik duidelijk zijn; bewijzen kan ik het niet (het tegendeel ook niet trouwens ).
  zondag 14 augustus 2005 @ 13:48:00 #12
66444 Lord_Vetinari
pi_29626879
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:45 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Ja het klopt dat er weinig over bekend is, en sommige andere biografen wijzen het idee ook af, daar staat wellicht tegenover dat Werner Maser een reputatie hoog te houden heeft (of had, misschien is hij intussen overleden). Hitler stond er tevens om bekend dat hij vrij intiem en ongedwongen met zijn naaste personeel omging, en de rest van Heinz Linge's boek komt mij ook betrouwbaar over (juist misschien omdat het niet zo heel spectaculair is) Maar laat ik duidelijk zijn; bewijzen kan ik het niet (het tegendeel ook niet trouwens ).
Kershaw, daarentegen, heeft evenzeer een reputatie op te houden en hij meldt er in zijn biografie niets over. Ik heb het evenmin in andere biografieën teruggevonden.

Het is wel bekend, dat er de nodige vaagheid over Hitler's bewegingen waren zo nu en dan. Zo heb ik hier ook een biografie staan waarin wordt beweerd dat Hitler in de jaren 20 zijn halfbroer Alois in Engeland heeft bezocht. Is ook niet waar.
En vergeet niet dat Linge zelf in het stuk wat jij citeert aangeeft, dat hij pas 37 jaar later heeft gehoord waar men naar op zoek was. Van wie heeft hij dat dan gehoord?
  zondag 14 augustus 2005 @ 13:49:43 #13
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_29626921
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dat hoeft niets te zeggen, dat is het leuke aan historisch onderzoek, er komen vaak nieuwe zaken naar voren..
Toch is het, gezien het beeld dat Hitler tijdens WO I van Fransen had, vrij onwaarschijnlijk dat ie een zoon heeft verwekt.
Hmm, ik ga ook eens graven...heb je Mein Kampf ook gelezen? Kijken of ie er daar iets over zegt; denk t niet overigens, maar mijn versie is in van dat bijna Gothische Duits, dus het kan zijn dat ik er overheen gelezen heb...
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  Admin zondag 14 augustus 2005 @ 13:58:20 #14
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_29627162
Grappig topic, want we hadden er ook een topic over lopen
Maar dan met weer andere informatie:

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=429
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_29628295
Nee, geen zoon maar Hitler heeft wel een paar nog levende neven. Toevallig heb ik hier ooit eens een aflevering van BNN's Unfindable over bekeken. Zeer interessante documentaire die ik iedereen hier ook aanraadt om eens te bekijken. Je kan hem hier vinden: http://www.bnn.nl/view/6040283/1022/5490845
Klik op archief en dan de tweede aflevering.
  zondag 14 augustus 2005 @ 14:44:42 #16
66029 Koobus
Le Grange Marais
pi_29628514
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:37 schreef LordOfTheBoard het volgende:
Nee, geen zoon maar Hitler heeft wel een paar nog levende neven. Toevallig heb ik hier ooit eens een aflevering van BNN's Unfindable over bekeken. Zeer interessante documentaire die ik iedereen hier ook aanraadt om eens te bekijken. Je kan hem hier vinden: http://www.bnn.nl/view/6040283/1022/5490845
Dat ging toch over die vier Amerikanen? Dat waren nakomelingen van een neef van hem, als ik het goed heb.
Master of my domain
pi_29628590
siegfried toch? :p
pi_29628640
quote:
Half-achterneven geloof ik, het zijn de kleinzonen van Alois Hitler jr. de oudere halfbroer van Adolf. Het waren er vier en nu nog maar drie en ze hadden besloten geen kinderen te krijgen, zodat de Hitler bloedlijn uit zou sterven.
Hier een link van CNN:
http://archives.cnn.com/2(...)5/last.hitlers.cnna/
pi_29628656
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:44 schreef Koobus het volgende:

[..]

Dat ging toch over die vier Amerikanen? Dat waren nakomelingen van een neef van hem, als ik het goed heb.
Was me weer voor
pi_29628815
Maar weer even on-topic :
Ik heb een link gevonden naar het in de inleiding v/h topic verwezen artikel van Werner Maser in Zeitgeschichte. Het komt van de universiteitsbibliotheek van Salzsburg, maar het is slecht leesbaar, nu schijn je het ook in pdf te kunnen downloaden, maar bij mij wilde dat niet. Daar baal ik erg van, want het leek me aardig onderbouwd stuk . Anyway hier is de link: http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno-plus?apm=0&aid=ztg&datum=19770003&seite=00000173
Link van de inleiding:
http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno-plus?apm=3&aid=ztg&datum=19780003&seite=00000173&zoom=2
  zondag 14 augustus 2005 @ 15:38:45 #21
66444 Lord_Vetinari
pi_29630077
quote:
Sorry, maar dat was pulp-televisie van de bovenste plank.
pi_29630420
(Ik heb nog steeds geen makkelijker uitgave van het artikel gevonden)
Hier in elk geval een rijtje plaatsen waar Hitler zich in WOI begaf, hij zat dus wel in die buurt in 1916/17

1916:
1.3.-23.6.: Stellungskämpfe in Flandern (im Artois).
24.6.-7.7.: Erkundungs- und Demonstrationsgefechte der 6. Armee im
Zusammenhang mit der Schlacht an der Somme.
8.-18.7.: Stellungskampf in Französisch-Flandern.
19.-20.7.: Gefecht bei Fromelles.
21.7.-25.9.: Stellungskämpfe in Französisch-Flandern.
26.9.-5.10.: Schlacht an der Somme.
5.10.: Verwundung am linken Oberschenkel bei Le Bargur.
9.10.-1.12.: Rotes-Kreuz-Lazarett in Beelitz.
3.12.: Versetzung zur 4. Komp. des I. Ersatz-Batls. des bayerischen
Inf.-Regts. 16 in München.

1917:
5.3.: Frontdienst bei der 3. Komp. des bayerischen Res.-Inf. Regts. Nr. 16.
5.3.-26.4.: Stellungskämpfe in Französisch-Flandern.
27.4.-20.5.: Frühjahrsschlacht bei Arras.
21.5.-24.6.: Stellungskämpfe im Artois.
25.6.-21.7.: 1. Teil der Schlacht in Flandern.
22.7.-3.8.: 2. Teil der Schlacht in Flandern.
4.8.-10.9.: Stellungskämpfe im Oberelsaß.
17.9.: Auszeichnung mit dem Militärverdienstkreuz III. Klasse mit
Schwertern.
30.9.-17.10.: Heimaturlaub in Spital.
17.10.-2.11.: Nachhutgefechte südlich der Ailette.
3.11.1917-25.3.1918: Stellungskampf nördlich der Ailette
(Werner Maser: Adolf Hitler, Legende - Mythos - Wirklichkeit, München 1971,
S. 121-122.)
  zondag 14 augustus 2005 @ 21:36:03 #23
66029 Koobus
Le Grange Marais
pi_29639839
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 15:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Sorry, maar dat was pulp-televisie van de bovenste plank.
Inderdaad zeer jammer dat je een in potentie interessant onderwerp door een oppervlakkige nitwit als Katja S. laat brengen.
Master of my domain
pi_29641362
waarschijnlijk net zo een onzin als in het boek siegfried van harry mulisch, alleen dan niet door 1 persoon verzonnen
pi_29641750
Ik heb inmiddels (met veel pijn en moeite met die kleine lettertjes) dat onderzoek van Maser in Zeitgeschichte gelezen, en hij komt wel met veel details aanzetten. Zo zouden ze aan de universiteit van Heidelberg genetisch onderzoek gedaan hebben (DNA hadden ze toen nog niet) en daar was uitgekomen dat er een grote kans was dat Adolf Hitler en Jean-Marie Loret genetisch waren verwant. Het blijft jammer dat dat stuk van Maser zo slecht toegankelijk is, ik zal morgen eens kijken of ik wat kan quoten (dat moet ik allemaal overtikken dan)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')