abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 10:56:46 #251
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_29683858
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 10:44 schreef Frances het volgende:
Walgelijk dat iemand het in z,n kop haalt om te liegen over een ontvangen sms na zo,n tragisch incident.
Heeft hij echt gelogen? Tja, ik kom misschien te veel in TRU ofzo, maar ik vind het nou steeds raar dat iemand daar over liegt.

Is die vent alweer vrijgelaten trouwens?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_29684011
Ik las gisteren wel ergens dat hij inmiddels bekend heeft(weet niet meer waar ik dat las). Heb ook geen idee of hij nog vast zit.
Wat zo iemand er toe brengt om dit te verzinnen weet ik niet. Het was een man van begin 30 dus geen bizarre puber-streek ofzo. Hoe dan ook het blijft smakeloos.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:27:39 #253
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_29684687
Hebben ze die piloot al gevonden? Hoorde gister dat ze hem nog niet hebben kunnen vinden tussen alle slachtoffers
pi_29684832
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 10:56 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Heeft hij echt gelogen? Tja, ik kom misschien te veel in TRU ofzo, maar ik vind het nou steeds raar dat iemand daar over liegt.

Is die vent alweer vrijgelaten trouwens?
Ach, mensen doen een heleboel gekke dingen voor hun 15 minutes of fame...

Zag net op het journaal dat de cockpit voice recorder nog niet gevonden is...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_29699983
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 08:58 schreef The_stranger het volgende:

[..]

In een standaard atmosfeer verloopt de temperatuur met 2 graden per duizend voet. Dus op 10.000 voet is het 10 x 2 =20 graden lager dan op de grond. Op 30.000 voet is het dus 60 graden lager dan op de grond, dus zo'n 40 tot 45 graden onder nul. Vraag is dan, hoe snel koelt een vliegtuig af als er een lek in de drukcabine zit? En gezien het een charter was uit een warm land, noe snel ben je dan "bevroren" als je alleen maar een tshirt en een korte broek aan hebt?

Maar de grootste vraag blijft waarom e niets gedaan is door de piloten.
Dit vond Melkert van de TU Delft ervan:
quote:
De airconditioning van een vliegtuig haalt zijn zuurstof uit de compressor van de motor en dat systeem is dubbel uitgevoerd. Stokt de aanvoer van verse zuurstof, of lekt er iets weg, dan gaat in de cockpit meteen het alarm af. Zuurstofmaskers komen tevoorschijn, piloten en passagiers hebben gescheiden systemen en het toestel moet omlaag naar zo'n 2500 meter hoogte, waar de buitendruk draaglijk is. Dat moet meteen: als de luchtdruk is weggevallen, verliezen mensen binnen een minuut hun bewustzijn, en de zuurstofsystemen voor de passagiers reiken hooguit toe voor een kwartiertje.

Maar de piloten zijn niet gedaald. Misschien hadden zij geen zuurstof, waren hun flessen leeg, of hebben ze te traag gereageerd, zegt Joris Melkert van de faculteit luchtvaarttechniek van de TU Delft. Het probleem van zuurstofgebrek is dat je het zelf niet merkt. Je omgeving ziet je blauw worden, maar zelf voel je je fantastisch, een beetje high. Die opwinding duurt maar heel even, al snel ben je niet meer tot nadenken in staat.

Of die nalatigheid van de piloten de enige oorzaak is geweest? Melkert betwijfelt het. Het is een bizar en uniek ongeval. Het zal nog wel even duren voordat we de oorzaak weten. Maar bij dit soort ongelukken is het meestal een kwestie van fout op fout op fout.
De 50 jarige Duitse piloot heeft zich dus kennelijk niet volledig laten verrassen daar hij uit zijn stoel is gekomen. Maar dan nog, waarom is die radiolijn zo spoedig doodgevallen? Overigens hebben passagiers maar hooguit 20 minuten lucht op een niveau van boven de 30000 voet, het vliegtuig moet in die tijd zijn daalvlucht hebben ingezet. Dat deed het dus duidelijk niet, iets bij de cockpit moet wel haast zeker de bron van de ellende zijn geweest.
pi_29699998
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 11:33 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ach, mensen doen een heleboel gekke dingen voor hun 15 minutes of fame...

Zag net op het journaal dat de cockpit voice recorder nog niet gevonden is...
Gister werd nog gezegd dat ze hem zwaar geschonden naar Frankrijk hadden gestuurd, lekker tegenstrijdig die Grieken.
pi_29701588
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:23 schreef kansloze_dertiger het volgende:

[..]

Het is een hoax net als nine-eleven. Je kan niet bellen/smssen vanuit een vliegtuig.
dat zei ik zondag, en wat is er nu, 2 dagen later in het nieuws:
Sms uit gecrasht vliegtuig was verzonnen
objectief en betrouwbaar
*O* Partij voor de Dieren in de Kamer !! *O*
pi_29703597
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 11:33 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ach, mensen doen een heleboel gekke dingen voor hun 15 minutes of fame...

Zag net op het journaal dat de cockpit voice recorder nog niet gevonden is...
Ik las ergens dat die recorder sowieso waarschijnlijk niks op gaat leveren omdat alleen de laatste 30 minuten daadwerkelijk is geregistreerd. En dat vliegtuig heeft ruim een uur met bewusteloze/doden in de cockpit gevlogen.
pi_29703618
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 21:14 schreef okee6 het volgende:

[..]

Gister werd nog gezegd dat ze hem zwaar geschonden naar Frankrijk hadden gestuurd, lekker tegenstrijdig die Grieken.
Dat ging over een van de black boxes.
pi_29704483
weer vliegtuig neer
in Venezula
160doden
pi_29704754
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 22:58 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dat ging over een van de black boxes.
Er zijn er toch maar twee, eentje met de technische data en een met de communicatie, de voice data recorder
pi_29745649
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 23:24 schreef okee6 het volgende:

[..]

Er zijn er toch maar twee, eentje met de technische data en een met de communicatie, de voice data recorder


Al is de voice data recorder vaak van het type dat slechts de laatste 30 minuten opgenomen worden, zodat in dit geval weinig op de band zal staan, waarschijnlijk, maar je weet het nooit...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  donderdag 18 augustus 2005 @ 10:07:19 #263
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29745867
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 09:56 schreef The_stranger het volgende:

[..]



Al is de voice data recorder vaak van het type dat slechts de laatste 30 minuten opgenomen worden, zodat in dit geval weinig op de band zal staan, waarschijnlijk, maar je weet het nooit...
Waarom is dat eigenlijk nog. De technologie heeft toch ook niet stilgestaan? er zou belangrijke info verloren kunnnen zijn gegaan door die half uur opname..
pi_29746131
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 10:07 schreef Libris het volgende:

[..]

Waarom is dat eigenlijk nog. De technologie heeft toch ook niet stilgestaan? er zou belangrijke info verloren kunnnen zijn gegaan door die half uur opname..
Tsja, geen idee waarom, mogelijk is het in de nieuwste types vliegtuigen anders, maar de gebruikelijke voice recorders hebben een ring vormige magneet band, die na 30 minuten weer "op nul" staat en dan de eerste minuut weer overschrijft.

Zou toch ook digitaal moten kunne tegenwoordig zou je zeggen, maar feit is dat 99% van de ongevallen minder dan 30 minuten nodig hebben...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_29782862
quote:
Zuurstoftekort in Cypriotisch rampvliegtuig
Uitgegeven: 19 augustus 2005 11:53
Laatst gewijzigd: 19 augustus 2005 14:38

ATHENE - Het Cypriotische vliegtuig dat zondag neerstortte bij Athene, kampte al enkele minuten na het opstijgen met een acuut tekort aan zuurstof in cockpit en cabine. Dat is gebleken na analyse van de gegevens in de zwarte doos, berichtte vrijdag de Griekse staatsomroep op gezag van de commissie die de ramp onderzoekt.

Het toestel van de Cypriotische prijsvechter Helios stortte zondag neer bij Athene. Alle 121 inzittenden kwamen om. De luchtvaartmaatschappij is in Cyprus aangeklaagd wegens dood door schuld. Vermoed wordt dat gebrekkig onderhoud aan de Boeing heeft bijgedragen aan het ongeluk.

Storing

Volgens de voorzitter van de onderzoekscommissie heeft de piloot van het ramptoestel kort na het vertrek een storing gemeld in de koeling van het elektronisch systeem. Snel daarna werd het radiocontact met de cockpit verbroken, waarschijnlijk omdat de bemanning het bewustzijn had verloren. Het toestel is daarna vermoedelijk onbestuurd doorgevlogen tot de brandstof op was. Donderdag werd bekend dat de brandstoftanks van het vliegtuig leeg waren op het moment dat het neerstortte.

Oververhitting

De storing kan volgens de commissievoorzitter hebben geleid tot oververhitting, waarbij koolstofmonoxide kan zijn vrijgekomen. Toxicologisch onderzoek bij een aantal slachtoffers heeft echter geen gevaarlijk hoge concentratie van dat giftige gas aan het licht gebracht. Bovendien is vast komen te staan dat de meeste inzittenden op het moment van de crash waarschijnlijk buiten bewustzijn waren, maar nog wel leefden.

Recorder

De onderzoekers hebben hun hoop nu gevestigd op de recorder waarop de laatste gesprekken in de cockpit zijn opgenomen. Die werd vrijdag gevonden. Mogelijk verschaffen die opnamen duidelijkheid over wat aan boord van het vliegtuig is voorgevallen waardoor de inzittenden bewusteloos raakten.
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
  woensdag 7 december 2005 @ 03:36:32 #266
19840 Libris
Live from Singapore
pi_32881860
Hier nog een gedetaileerd verslag:
Helios' Boeing 737-300 5B-DBY underwent maintenance on the night prior to the accident. The pressurization system was checked, but after completion of the tests the Pressurization Mode Selector (PMS) was reportedly left in the "Manual" position instead of the "Auto" mode. In manual mode the crew had to manually open or close the outflow valves in order to control the cabin pressure. The outflow valves were one-third in the open position which meant that the cabin would not pressurize after takeoff. The PMS mode was apparently not noted during the pre-departure checks by the crew. In the morning the 737 was to operate Flight 522 from Larnaca to Prague, Czech Republic with an intermediate stop at Athens, Greece. The flight departed Larnaca at 09:07 for the leg to Athens with a planned flying time of 1 hour and 23 minutes. As the airplane climbed over the Mediterranean the cabin altitude alert horn sounded. This occurred as the 737 passed through an altitude of 10,000 feet. Cabin altitude is usually held around 8,000 feet. The crew possibly thought it was an erroneous takeoff configuration warning because the sound is identical. Then, at 14,000 feet, the oxygen masks automatically deployed and a master caution light illuminated in the cockpit. Because of a lack of cooling air another alarm activated, indicating a temperature warning for the avionics bay. The German captain and the Cypriot co-pilot tried to solve the problem but encountered some problems communicating with each other in English. They contacted the Helios´ maintenance base to seek advice. The engineer told that they needed to pull the circuit breaker to turn off the alarm. The circuit breaker was located in a cabinet behind the captain. The captain got up from his seat to look for the circuit breaker. The crew were not wearing their oxygen masks as their mindset and actions were determined by the preconception that the problems were not related to the lack of cabin pressure. As the airplane was still climbing the lack of oxygen seriously impaired the flight crew. The captain probably became unconscious when he was trying to find the circuit breaker. The first officer was still in his seat when he also became unconscious. Because the the plane´s autopilot was programmed for FL340 the Boeing continued to climb until levelling out at that altitude some 19 minutes after takeoff. At 09:37 the 737 entered the Athens FIR but not contact was established with the flight. Over Rodos at about 09:52 the airplane entered the UL995 airway. Around 10:20 the airplane reportedly entered holding pattern over the Kea VOR which is located about 28 nm south of the Athens airport. All efforts by Greek air traffic controllers to contact the pilots were futile. Around 11:00 two Greek F-16 fighter planes were scrambled from the Néa Anghialos air base. About half an hour later the F-16's intercepted the airliner. The F-16 pilots reported that they were not able to observe the captain, while the first officer seemed to be unconscious. Apparently one or two other persons seemed to have entered the cockpit, attempting to control the plane. The F-16's continued to track the flight. At 11:50 the steward, who had just started flying lessons, attempted to control the plane. The airspeed increased and the aircraft turned right. The airplane was then turned left over the island of Evvoia heading toward Athens. By now the aircraft had run out of fuel, being airborne for almost three hours. When descending through an altitude of 7,000 feet both engines flamed out. The aircraft descended further until is crashed in a hilly area some 40 km North of Athens. The same Boeing 737, 5B-DBY, suffered a loss of cabin pressure on December 20, 2004 during a flight from Warsaw to Larnaca. Three passengers needed medical treatment after landing in Larnaca. This incident was caused by a leaking door seal of the right hand rear door.
  woensdag 7 december 2005 @ 03:44:07 #267
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_32881907
Punctuatie, alineas enzo

En was het nodig omdit topic omhoog te krikken? Ik weet dat een kennis van me vandaag naar Griekenland vloog toevallig voor een paar dagen, en ik schrik me dood.... WAT ALWEER EEN ONGELUK?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 7 december 2005 @ 05:44:20 #268
19840 Libris
Live from Singapore
pi_32882421
Ja, sorry.... Zag de link op een luchtvaartveiligheidssite. Vond dit een intrigerend ongeval en deze tekst (ondanks het ontbreken van punctuatie), geeft een duidelijk beeld van dit ongeluk... En om er nu een nieuw topic voor te openen....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')