Ik denk dat je je eigen geslacht beromantiseert. Heb je nog leuke verhalen/anecdotes die deze bewering onderschrijven? Of is het slechts een 'gevoelskwestie'.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:53 schreef djenneke het volgende:
[..]
Als het gaat om kinderen, denk ik dat vrouwen veel meer aan zelfopoffering doen dan mannen... sterven voor een ander is niet zo'n groot offer, als heel je leven instellen naar je kinderen, maar goed, dat is slechts mijn mening.
Die vraag is denk ik niet echt aan de orde.. Je overleeft zelf tenslotte, en dat geef je aan je kinderen mee. En zo houdt het systeem zich weer in stand..quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:43 schreef djenneke het volgende:
Ja, het zou voor mij de situatie inderdaad drastisch veranderen. Alleen vraag ik me af of ik mijn kinderen in een dergelijke maatschappij wel zou willen laten opgroeien. Dan is de vraag: "wat kun je eraan doen?" opeens een stuk belangrijker....
Je moest eens weten hoeveel middelen er zijn als je wanhoop nabij is.quote:Zoals ik al zei, zou ik ook geen middel onbeproefd laten, eer ik me aan een dergelijke daad waag.
En ik waardeer mannen juist omdat het mannen zijn, met sommige ingebakken instincten waar nog iets van merkbaar is.quote:Daar zou ik ook niet aan moeten denken
Met dat eerste ben ik het mee eens. Ook juist vanwege het idee dat vrouwen maar beperkte mogelijkheden hebben tot voortplanting (lange zwangerschapsperiode, mogelijke complicaties, relatief kleine periode van hun leven vruchtbaar enzovorot), terwijl mannen maar bezig kunnen blijven. De opoffering van de vrouw levert in dat opzicht meer op dan die van de man.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:53 schreef djenneke het volgende:
[..]
Als het gaat om kinderen, denk ik dat vrouwen veel meer aan zelfopoffering doen dan mannen... sterven voor een ander is niet zo'n groot offer, als heel je leven instellen naar je kinderen, maar goed, dat is slechts mijn mening.
Ik ben niet zo gauw emotioneel hoorquote:Op zondag 14 augustus 2005 14:52 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Gemiddelden remember? Niet emotioneel worden graag.
Denk jij dat vrouwen wordt aangeleerd om beta-vakken te vermijden? Of zijn ze daadwerkelijk slechtere beta's? Ik denk nr. 2.
Een man zal denk ik vooral naar buiten gericht zien te overleven, en een vrouw naar binnen gericht. Misschien heeft dat ook te maken met die "spelregel" die is ontstaan.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:45 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, vrouwen en kinderen eerst remember? Een man zal in een levensbedreigende situatie altijd op de laatste plaats komen.
Ik vraag me af of dat het kernverschil is, en of niet weer het intro/extra aspect meespeelt.quote:Wat weten vrouwen nou van opoffering.![]()
Wacht eens even... verhalen? feiten? Geef mij 1 verhaal van een vrouw die zichzelf opoffert en ik geef er 1000 van een man die hetzelfde doet.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:56 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Met dat eerste ben ik het mee eens. Ook juist vanwege het idee dat vrouwen maar beperkte mogelijkheden hebben tot voortplanting (lange zwangerschapsperiode, mogelijke complicaties, relatief kleine periode van hun leven vruchtbaar enzovorot), terwijl mannen maar bezig kunnen blijven. De opoffering van de vrouw levert in dat opzicht meer op dan die van de man.
Met dat tweede ben ik het niet eens. Er is niets zo absoluut en definitief dan de dood. Dan is het simpelweg gebeurd zonder verdere kansen.
Met het doodgaan heb je ook nergens meer last van...quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:56 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Met dat eerste ben ik het mee eens. Ook juist vanwege het idee dat vrouwen maar beperkte mogelijkheden hebben tot voortplanting (lange zwangerschapsperiode, mogelijke complicaties, relatief kleine periode van hun leven vruchtbaar enzovorot), terwijl mannen maar bezig kunnen blijven. De opoffering van de vrouw levert in dat opzicht meer op dan die van de man.
Met dat tweede ben ik het niet eens. Er is niets zo absoluut en definitief dan de dood. Dan is het simpelweg gebeurd zonder verdere kansen.
Hoe overleef je naar buiten toe? en hoe naar binnen? Please elaborate.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:58 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een man zal denk ik vooral naar buiten gericht zien te overleven, en een vrouw naar binnen gericht. Misschien heeft dat ook te maken met die "spelregel" die is ontstaan.
[..]
Ik vraag me af of dat het kernverschil is, en of niet weer het intro/extra aspect meespeelt.
Er zijn weldegelijk (aangetoonde) verschillen ten gevolge van de hormoonhuishouding. Dat betreft vooral de gemiddelden, maar het staat wel vast dat met hormonen bijvoorbeeld het analytische aspect van het denken is te beinvloeden.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:58 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ik ben niet zo gauw emotioneel hoor![]()
Ik denk dat ze vanaf hun jeugd al niet gestimuleerd worden in het technisch zijn ja.
Ik denk wel dat het effectieve is om vrouwen minder afhankelijk op te voeden, dat ze in ieder geval basiskennis hebben, en dan zelf kunnen zien wat ze er mee doen.quote:Vrouwen worden vanaf 0 al afhankelijk gemaakt....
Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel. Zodra je kinderen hebt, kun je veel middelen niet meer aangrijpen, omdat je je kinderen daarmee in gevaar zou brengen. En hou je dus inderdaad het systeem in stand.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:56 schreef Alicey het volgende:
[..]
Die vraag is denk ik niet echt aan de orde.. Je overleeft zelf tenslotte, en dat geef je aan je kinderen mee. En zo houdt het systeem zich weer in stand..
O, maar dat doe ik ook hoor. Ik wil ook een echte vent! Maar onderdrukking gaat me toch echt te ver... veel te ver...quote:En ik waardeer mannen juist omdat het mannen zijn, met sommige ingebakken instincten waar nog iets van merkbaar is.
Een voorbeeld van naar buiten toe is met geweld een bedreiger overmeesteren. Een voorbeeld van naar binnen toe is tot op zekere hoogte een bedreiger pleasen, zodat dodelijk geweld achterwege zal blijven (Even kort door de bocht).quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:02 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Hoe overleef je naar buiten toe? en hoe naar binnen? Please elaborate.![]()
Dat gaf ik ook al aan met:quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:02 schreef Alicey het volgende:
[..]
Er zijn weldegelijk (aangetoonde) verschillen ten gevolge van de hormoonhuishouding. Dat betreft vooral de gemiddelden, maar het staat wel vast dat met hormonen bijvoorbeeld het analytische aspect van het denken is te beinvloeden.
quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:58 schreef djenneke het volgende:
Het is natuurlijk zo dat mannen gemiddeld een beter ruimtelijk inzicht hebben.
exactly my point.quote:Ik denk wel dat het effectiever is om vrouwen minder afhankelijk op te voeden, dat ze in ieder geval basiskennis hebben, en dan zelf kunnen zien wat ze er mee doen.
Generalisation, isn't it beautiful?quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:51 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Of we aanvaarden de overtuiging dat vrouwen niet kunnen rijden en ontzeggen ze de mogelijkheid om het rijbewijs te halen... dan is het probleem ook opgelost..
En je speelt snooker. Sinds wanneer? Was je goed in wis- en natuurkunde? Kan je schaken? Weet je altijd overal de weg te vinden? Kan je kaartlezen? etc.?quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:58 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ik ben niet zo gauw emotioneel hoor![]()
Ik denk dat ze vanaf hun jeugd al niet gestimuleerd worden in het technisch zijn ja. Laat de jongens maar lekker met lego spelen, dingen slopen en bouwen, en laten we de meisjes toch maar vooral met poppen laten spelen. Tegen de tijd dat ze het zelf willen uitmaken zijn ze allang beinvloed door hun groepsgenoten en willen ze alleen maar aan de groepsnormen voldoen.
Het is natuurlijk zo dat mannen gemiddeld een beter ruimtelijk inzicht hebben. Maar ik denk dat je dat verschil best flink zou kunnen verkleinen, door meiden ook meer technische dingen te laten doen.
Ik moest echt zelf mijn band plakken. Mijn vriendinnetjes vonden dat allemaal raar en stom, hun pappie deed dat voor hun. Hetzelfde gold voor het instellen van hun pc's, radio's, tv's etc. Vrouwen worden vanaf 0 al afhankelijk gemaakt....
Om nog even toe te voegen : Talent is waardeloos zonder oefening. Soms kun je met veel oefening meer bereiken dan iemand die gezegd is met veel talent..quote:
sinds 2001, ik had nooit zin in wiskunde of natuurkunde. Daar moest je dingen voor doen, en daar was ik te lui voor. Mara haalde wel voldoendes ja. Ja, ik kan schaken. Ja, ik weet overal de weg te vinden. Ja, ik las 3 jaar geleden voor het eerst kaart, we zijn altijd meteen aangekomen.quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:09 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
En je speelt snooker. Sinds wanneer? Was je goed in wis- en natuurkunde? Kan je schaken? Weet je altijd overal de weg te vinden? Kan je kaartlezen? etc.?
De origine van jouw 'talent' is misschien moeilijk te bepalen, maar ik kan je dit vertellen: als de gemiddelde man precies dezelfde opvoeding als jij kreeg, zal hij nog steeds beter zijn dan de gemiddelde vrouw die ook precies dezelfde opvoeding als jij kreeg.
En wat moeten jongens inhalen op de meisjes?![]()
I see. En hoe komt er uiteindelijk een einde aan de bedreiging?quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:03 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een voorbeeld van naar buiten toe is met geweld een bedreiger overmeesteren. Een voorbeeld van naar binnen toe is tot op zekere hoogte een bedreiger pleasen, zodat dodelijk geweld achterwege zal blijven (Even kort door de bocht).
Daar ken ik in het snookerwereldje maar al te veel voorbeelden van, inderdaad.quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:10 schreef Alicey het volgende:
[..]
Om nog even toe te voegen : Talent is waardeloos zonder oefening. Soms kun je met veel oefening meer bereiken dan iemand die gezegd is met veel talent..
Kan zijn, maar denk je dat je voor 2001 dezelfde score had gehaald als nu?quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:12 schreef djenneke het volgende:
[..]
sinds 2001, ik had nooit zin in wiskunde of natuurkunde. Daar moest je dingen voor doen, en daar was ik te lui voor. Mara haalde wel voldoendes ja. Ja, ik kan schaken. Ja, ik weet overal de weg te vinden. Ja, ik las 3 jaar geleden voor het eerst kaart, we zijn altijd meteen aangekomen.
Het heeft niets met mijn opvoeding te maken. Ik heb gewoon een redelijk ruimtelijk inzicht.
Dat hangt af van opportuniteit. Tot die tijd overleeft iemand echter weer..quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:12 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
I see. En hoe komt er uiteindelijk een einde aan de bedreiging?
Nee, duh... zoals alicey en ik al zeggen: je mag dan talent hebben, oefening baart kunst...quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:16 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Kan zijn, maar denk je dat je voor 2001 dezelfde score had gehaald als nu?
Maar mensen die veel moeten oefenen bereiken weer eerder het plafond van hun kunnen, terwijl mensen met veel talent virtuosen kunnen worden.quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:10 schreef Alicey het volgende:
[..]
Om nog even toe te voegen : Talent is waardeloos zonder oefening. Soms kun je met veel oefening meer bereiken dan iemand die gezegd is met veel talent..
Ja, maar dat betekent dus niet dat als je vroeg begint met dingen te stimuleren, dit later geen vruchten zal afwerpen.quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:19 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Maar mensen die veel moeten oefenen bereiken weer eerder het plafond van hun kunnen, terwijl mensen met veel talent virtuosen kunnen worden.![]()
Maar... waardoor komt de dreiging tot een einde?quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat hangt af van opportuniteit. Tot die tijd overleeft iemand echter weer..
Voor de beeldvorming geldt het voor mij als volgt : Ja, ik haalde voldoendes voor WIskunde (B). Ja, ik kan schaken. Orienteren ben ik slecht in, vooral met kaarten. Wanneer ik eenmaal de weg een keer gevonden heb, lukt het de volgende keren ook.quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:12 schreef djenneke het volgende:
[..]
sinds 2001, ik had nooit zin in wiskunde of natuurkunde. Daar moest je dingen voor doen, en daar was ik te lui voor. Mara haalde wel voldoendes ja. Ja, ik kan schaken. Ja, ik weet overal de weg te vinden. Ja, ik las 3 jaar geleden voor het eerst kaart, we zijn altijd meteen aangekomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |