Het stoere alpha male instinct is niet meer houdbaar in onze huidige samenleving en de richting die we op gaan. Gelijkwaardigheid, een benadering in ieder geval, wordt steeds meer essentieel om de samenleving leefbaar te houden. Ik ben zelf geen stoere alpha male type, maar ik ben ook niet onder de indruk van mannen die wel die eigenschappen vertonen. Het laat mij in feite koud.quote:Op zondag 14 augustus 2005 05:09 schreef Salvad0R het volgende:
Zou het ook geen fijn toekomstbeeld vinden... dat mn verre nakomelingen een stel watjes zijnmaar als dat nu eenmaal de evolutie is, zou ik er best vrede mee kunnen hebben, als het zo zou zijn dat mannen steeds minder mannelijk worden, dan zou dat niet direct de ondergang van de mensheid betekenen denk ik... wel van het Stoere AlphaMale Instinct waar sommigen van ons trotse eigenaar van zijn, maar dat moet dan maar
Niet mee eens, geschiedenis heeft wel uitgewezen dat een stabiele samenleving eindig is, en soms sneller dan je zou verwachten of willen.quote:Op zondag 14 augustus 2005 10:46 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Het stoere alpha male instinct is niet meer houdbaar in onze huidige samenleving en de richting die we op gaan. Gelijkwaardigheid, een benadering in ieder geval, wordt steeds meer essentieel om de samenleving leefbaar te houden. Ik ben zelf geen stoere alpha male type, maar ik ben ook niet onder de indruk van mannen die wel die eigenschappen vertonen. Het laat mij in feite koud.
Altijd weer op de man (vrouw) spelen, beetje jammer, want we hadden een discussie hier. Ik heb me in dit topic niet bediend van flames. Die mentale weerbaarheid van jou doet op dit punt echt te kort.quote:Op zondag 14 augustus 2005 03:32 schreef -Angel- het volgende:
[..]
Aan de hand van de reacties van een aantal dames in het vorig topic zeg ik: nee, dat zijn ze niet.
Dat vond ik ook, tot ik zojuist iets terug las, beetje jammer.quote:Op zondag 14 augustus 2005 11:45 schreef Mukie het volgende:
@ Nickthedick, -Angel-, Brennie, Djenneke en FuifDuif:
Ik vond het iig een fijne, goed onderbouwde en volwassen discussie!
Mee eensquote:Op zondag 14 augustus 2005 11:45 schreef Mukie het volgende:
Mja, hier had ik niet aan gedacht. Op het primaire niveau is natuurlijk de 'traditionele rolverdeling' en feit. Het is slechts de moderne samenleving zoals die ontwikkeld is, die het mogelijk maakt om dat primaire beginsel te overstijgen. Maar, inderdaad, als er dan iets gebeurt waardoor de samenleving uit elkaar valt en mensen worden teruggeworpen op een meer primaire structuur, dan komen ook de primaire gedragsvormen en verhoudingen weer naar boven.quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:11 schreef DumDaDum het volgende:
Niet mee eens, geschiedenis heeft wel uitgewezen dat een stabiele samenleving eindig is, en soms sneller dan je zou verwachten of willen.
En vanuit een contingentie-gedachte (o.m. Lawrence & Lorsch) is wel te stellen dat een bepaald type organisatie of samenleving alleen onder de gegeven omstandigheden (status quo) succesvol is.
Wanneer die orde dan bedreigd of aangetast wordt -doordat omstandigheden veranderen- vallen we toch weer terug op de traditionele rolverdeling. En dat is maar goed ook! (dat houdt de boel leefbaar, zeg maar, maar dit terzijde)
Mwoah, ik heb wel eens betere gehad.quote:Op zondag 14 augustus 2005 11:45 schreef Mukie het volgende:
Stel dat je gelijk hebt, wat met vrouwen die het niet zomaar over zich heen laten komen? Ik vraag me dat ook altijd af in context met islamitische staten....quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:01 schreef Alicey het volgende:
Ik haak even in, ik heb maar een paar posts gelezen..
De vraag is of als mannen een "machtsgreep" zouden doen, of het wel zo zeker is dat ze relatief snel vrouwen "er onder" hebben. Ik neig er naar om te denken dat dat toch het geval is, maar ik denk dat dat niet te maken zal hebben met de fysieke zwakheid van de vrouw, maar eerder de mentaliteit van de vrouw. (*)
De vraag is op die manier echter ook of je de man onafhankelijk kan noemen, want die leeft toch ook voor een groot deel om nageslacht te verwekken, en is in die zin ook niet zelfstandig.
(*) Het gaat hier uiteraard om gemiddelden/modalen. Er zijn veel uitzonderingen, daar ben ik me van bewust.
Drift is genetisch aangeboren, culturele maatstaven niet.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:01 schreef Alicey het volgende:
Ik haak even in, ik heb maar een paar posts gelezen..
De vraag is of als mannen een "machtsgreep" zouden doen, of het wel zo zeker is dat ze relatief snel vrouwen "er onder" hebben. Ik neig er naar om te denken dat dat toch het geval is, maar ik denk dat dat niet te maken zal hebben met de fysieke zwakheid van de vrouw, maar eerder de mentaliteit van de vrouw. (*)
De vraag is op die manier echter ook of je de man onafhankelijk kan noemen, want die leeft toch ook voor een groot deel om nageslacht te verwekken, en is in die zin ook niet zelfstandig.
(*) Het gaat hier uiteraard om gemiddelden/modalen. Er zijn veel uitzonderingen, daar ben ik me van bewust.
1. Je leest verkeerdquote:Op zondag 14 augustus 2005 14:04 schreef djenneke het volgende:
[..]
Stel dat je gelijk hebt, wat met vrouwen die het niet zomaar over zich heen laten komen? Ik vraag me dat ook altijd af in context met islamitische staten....
1. Ik dacht het niet, Alicey zegt dat ze denkt dat vrouwen er "snel onder zouden komen te zitten"quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:08 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
1. Je leest verkeerd
2. Ja, vrouwen accepteren het gewoon.
Wat wil je als een klein groepje vrouwen beginnen tegen een veel grotere groep mannen? Van je sexegenoten vind je weinig meestand, want die hebben zich geschikt in hun lot en ervaren het misschien zelfs niet eens als slecht.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:04 schreef djenneke het volgende:
[..]
Stel dat je gelijk hebt, wat met vrouwen die het niet zomaar over zich heen laten komen?
Daar zie je hetzelfde : Kleine groepjes vrouwen die zich verzetten worden in eerste instantie niet serieus genomen. Ook andere vrouwen steunen die groepjes niet, er is geen draagvlak. Mochten ze wel "gevaarlijk" worden, wordt er gewoon flink wat geweld gebruikt. Het is een systeem wat moeilijk te breken is.quote:Ik vraag me dat ook altijd af in context met islamitische staten....
Daar zijn mannen dus aan onderhevig,quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:07 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Drift is genetisch aangeboren, culturele maatstaven niet.
Heb jij toevallig last van een Multi Personality Syndrome?quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:10 schreef djenneke het volgende:
[..]
1. Ik dacht het niet, Alicey zegt dat ze denkt dat vrouwen er "snel onder zouden komen te zitten"
2. Echt niet alle vrouwen, dat kun je mij niet wijsmaken...
sterker nog, ik heb wel eens een artikel gelezen waarin stond dat vrouwen vaak andere vrouwen (en zichzelf) nog zwaarder dwingen tot onderdrukking dan mannen. Een soort van: wat ik niet heb (vrijheid), zul jij zeker niet hebben. Wat dat betreft kunnen vrouwen heel eng zijn. Ik ben het ook in boeken tegengekomen, en ik geloof wel dat het zo ook werkt. Vrouwen moeten echt eens van die jaloezie zien af te stappen...quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:11 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat wil je als een klein groepje vrouwen beginnen tegen een veel grotere groep mannen? Van je sexegenoten vind je weinig meestand, want die hebben zich geschikt in hun lot en ervaren het misschien zelfs niet eens als slecht.
Ja, dat begrijp ik, maar wat ik niet begrijp, is dat er toch altijd wel sterke vrouwen zijn, overal. Zo vluchten er ook behoorlijk wat vrouwen uit Pakistan. Ik vind het zo moeilijk te begrijpen dat ze dat toestaan, dat dat draagvlak er dus niet is.quote:Daar zie je hetzelfde : Kleine groepjes vrouwen die zich verzetten worden in eerste instantie niet serieus genomen. Ook andere vrouwen steunen die groepjes niet, er is geen draagvlak. Mochten ze wel "gevaarlijk" worden, wordt er gewoon flink wat geweld gebruikt. Het is een systeem wat moeilijk te breken is.
Wat betreft voortplanting wel. Voor vrouwen lijkt het me een meer doordachte keuze.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:11 schreef Alicey het volgende:
[..]
Daar zijn mannen dus aan onderhevig,
Neequote:Op zondag 14 augustus 2005 14:13 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Heb jij toevallig last van een Multi Personal Syndrome?
1. Ja klopt, maar dat zei jij niet in je vorige post. Je trok daar een verkeerde conclusie die je hier weer tegensspreekt.
2. Alsof een handjevol vrouwen een dreiging is.![]()
Dat laatste aspect speelt denk ik niet mee. Het is wel zo dat vrouwen graag in de smaak vallen bij mannen, en elkaar snel ophitsen daarbij. Als mannen een vrouw willen die zich laat onderdrukken, en een hoop vrouwen schikken zich er in.. Is de kans aanwezig dat vrouwen dit t.o.v. elkaar gaan propageren.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:16 schreef djenneke het volgende:
[..]
sterker nog, ik heb wel eens een artikel gelezen waarin stond dat vrouwen vaak andere vrouwen (en zichzelf) nog zwaarder dwingen tot onderdrukking dan mannen. Een soort van: wat ik niet heb (vrijheid), zul jij zeker niet hebben.
Jaloezie is denk ik maar 1 aspect. Het andere aspect is dat vrouwen van nature vaak zichzelf op een latere plaats zetten dan een man. Het overlevingsinstinct van een man is gebaseerd op overleven van zichzelf. Het overlevigsinstinct van een vrouw is in eerste instantie gebaseerd op overleven van haar nageslacht, en pas daarna zichzelf. De overlevingstactiek is hierbij ook heel verschillend.quote:Wat dat betreft kunnen vrouwen heel eng zijn. Ik ben het ook in boeken tegengekomen, en ik geloof wel dat het zo ook werkt. Vrouwen moeten echt eens van die jaloezie zien af te stappen...
Ik vind dat helemaal niet zo moeilijk te begrijpen. Bijna elke medaille heeft 2 kanten. Je kunt kiezen om je te verzetten, en te hopen op betere rechten voor vrouwen. Je weet dat je hiermee praktisch een hele maatschappij tegen je krijgt, dat geen man je wil hebben, en je op de vlucht bent. Wanneer je je schikt in minder vrijheid, heb je wel veiligheid, en de mogelijkheid om een veilig nestje op te bouwen.quote:Ja, dat begrijp ik, maar wat ik niet begrijp, is dat er toch altijd wel sterke vrouwen zijn, overal. Zo vluchten er ook behoorlijk wat vrouwen uit Pakistan. Ik vind het zo moeilijk te begrijpen dat ze dat toestaan, dat dat draagvlak er dus niet is.
Met wie zij willen voortplanten wel. De drang om hun nageslacht te beschermen is denk ik instinctief.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:18 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Wat betreft voortplanting wel. Voor vrouwen lijkt het me een meer doordachte keuze.
Het zit niet in hun persoonlijkheid. Mannen denken meer zwart-wit, vrouwen gaan zich druk maken over de details voor het zover is om zich daar mee bezig te houden. 'T is genetisch bepaald.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:19 schreef djenneke het volgende:
[..]
Nee
1. Dat was toch wel mijn bedoeling (om dat dus te zeggen). Ik zei: stel dat je daarin gelijk hebt, daarmee openlatend hoe ik daar zelf over denk (jij trok wellicht een (andere) conclusie)
2. Nee, dat zijn ze niet, en dat is mijn punt: hoe kan dat toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |