Dat is dezelfde jongen die een aantal jaar terug als 13 jarige ooit minutenlang voor een Ajax-match in een soort van toernooitje de bal "hoog" hield , maar toen moest ophouden omdat de match moest beginnen. Doorliep de Ajax jeugd en werd daar weggeplukt door Chelsea waar hij met de komst van Abramovich zag dat hij nooit de eerste ploeg zou halen en bij Gent terecht kwam.quote:
Men had het gisteren even over Boussoufa waarbij je ook even die beelden zag van hem als 13 jarige, maar als je de jongen bedoelt die in de studio zelf zat , dat was Igor De Camargo van Brussels.quote:Op maandag 3 oktober 2005 18:28 schreef tong80 het volgende:
Was dat de jongen die ik gisteren bij jullie op tv zag ?
Raar trouwens dat Rick de Leeuw bij jullie vaak z'n commentaar mag geven in een talkshow. Hij is inmiddels meer Belg dan Nederlander.
Dat was die jongen ja, die speelt hier echt geweldig op het moment ... Als hij nu in Nederland had gespeeld had hij allang een oproep voor Van Bastens clupje gekregen denk ik ...quote:Op maandag 3 oktober 2005 18:35 schreef tong80 het volgende:
Ik bedoelde inderdaad de jongen waar de beelden van te zien waren. Jan Wauters blijft natuurlijk wel een held.
quote:Lensen hervormt met Dragtsma en Pastoor jeugdopleiding Fenerbahçe
Pioniers aan Bosporus
ISTANBOEL, dinsdag
Op zijn eerste werkdag bij Fenerbahçe wist Joop Lensen meteen dat hij in een andere wereld terecht was gekomen. Na jarenlang geen rendement behaald te hebben wilde het Turkse voetbalbolwerk per se een Nederlander aan het hoofd van de jeugdopleiding, waarop de steenrijke voorzitter Aziz Yildirim was uitgekomen bij de Amsterdammer Lensen, die eerder bij AZ dezelfde functie uitoefende. „Samen met de president ging ik naar het jeugdcomplex, waar al het personeel zich in een lange rij had opgesteld. De mensen stonden bibberend in die rij, wisten niet wat er allemaal ging veranderen en wat dat voor hun baan zou betekenen.”
De ongerustheid werd er niet minder op na de eerste introductie van Yildirim. „De president stelde me voor aan de medewerkers en zei: ’zoals jullie nu naar mij luisteren, luisteren jullie voortaan naar mister Lensen’. Nou dat betekent wat hoor, als zó iemand dat zegt. Maar ik heb meteen gezegd dat iedereen gewoon aan het werk moest gaan en dat ik ruim de tijd zou nemen voor ik tot eventuele beslissingen zou komen.”
Na die afwachtende aanloopfase is de wind in de afgelopen vier maanden inderdaad anders gaan waaien in de voetbalschool van de populairste Turkse club uit de metropool aan de Bosporus. In het kielzog van Lensen kwamen oud-FC Volendam-trainer Job Dragtsma en oud-prof Alex Pastoor (onder meer FC Volendam en SC Heerenveen) naar het fraaie jeugdcomplex, dat op een steenworp afstand van de thuisbasis van Fenerbahçe aan de Zee van Marmara ligt.
„Ik kan hier vijftien Nederlanders neerzetten om alles op de Hollandse leest te schoeien, maar dat is niet de weg. Het moet wel iets van het land zelf blijven en daarvoor moeten beide partijen zich een stuk aanpassen. Daarom zijn wij ook op Turkse les gegaan”, aldus Lensen.
Pastoor is trainer van het tweede elftal, terwijl Dragtsma zich bezighoudt met het opleiden van alle jeugdtrainers. „De meesten van hen deden maar wat, daar probeer ik lijn in te krijgen.” Pastoor trekt met zijn ploeg door het land en merkte dat Turkije buiten het westers ogende Istanboel een heel ander gezicht heeft. „We hebben uit gespeeld tegen Rizespor, dat ligt aan de grens met Georgië. Daar is het allemaal heel primitief.”
„Ons werk zit op twee sporen”, aldus Lensen, ,,Aan de ene kant het neerzetten van een structuur in de jeugdopleiding en het inslijpen van een speelwijze. De Hollandse School: 4-3-3 met een aanvallende middenvelder en een inschuivende verdediger. Aan de andere kant is het belangrijk hoe je met kinderen omgaat, hoe je ze leert zelf keuzes te maken in het veld. Maar we mogen één ding niet vergeten: we zijn in Turkije en we moeten rekening houden met de cultuur.”
„Zo is de organisatie hier op een typische manier opgebouwd. Ben jij een vriendje van mij, dan ben ik een vriendje van jou en krijg je een baan. Zo hebben we iemand wiens enige taak is om voor koffie en thee te zorgen. O wee als je zelf een kop koffie gaat halen, dan beledig je hem. Dat zijn dingen waar je niet aan moet tornen.”
Wat niet wil zeggen dat Lensen voortdurend de confrontatie ontloopt. „Ik heb ook ingrijpende beslissingen genomen. Zo werkte hier een oud-speler van Fenerbahçe, die in Turkije dezelfde reputatie heeft als Ruud Krol bij ons. Maar na een maand had ik nog steeds geen idee wat hij eigenlijk uitvoerde. Hij kwam om negen uur en ging dan op zijn kantoor zitten. Daar had hij de beschikking over een computer, maar hij wist niet eens hoe hij die aan moest zetten. Eigenlijk deed hij niets anders dan een beetje koffiedrinken en de krant lezen. Ik heb hem bij me geroepen en gevraagd of hij op papier kon zetten wat zijn functie inhield. Vijf minuten later was hij alweer bij me. Op het briefje stond ’zo veel wedstrijden voor Fenerbahçe, zo veel interlands voor Turkije, zo veel doelpunten’. En dat was het. Toen heb ik er meteen een streep onder gezet. Zo was er geen basis om samen te werken.
De Telegraaf.quote:Nederlandse trainers gewild
EINDHOVEN, dinsdag
Aan het rijtje belangrijke Nederlandse exportproducten als kaas, bloemen en aardgas mag inmiddels ook de voetbaltrainer worden toegevoegd. De vakvereniging voor trainers Coaches Betaald Voetbal zag de afgelopen tien jaar een explosieve groei in het aantal Nederlanders dat in het buitenland werkzaam is. „In 1993 hebben wij het streven gelanceerd om dertig Nederlandse trainers in het buitenland aan de slag te krijgen, vandaag de dag zijn dat er negentig”, aldus CBV-directeur Jan Reker. „Er werken Nederlanders in Gambia, Burkina Faso, Ethiopië, Oekraïne, Zuid-Afrika, Estland, Armenië, Indonesië, Bulgarije, noem maar op. Alleen al in het Midden-Oosten hebben meer dan twintig Nederlandse trainers een baan gevonden. Het zou geweldig zijn als er straks inderdaad vier Nederlandse bondscoaches op het WK zijn, want dan zal die vraag alleen maar verder toenemen.”
zozo, hoeveel heeft ie er nu in totaal inzitten?quote:Op zondag 4 december 2005 13:53 schreef Radegast het volgende:
Levante - Ciudad de Murcia 6-0. De 2-0 en 3-0 gescoord door Mustapha Riga (ex-Sparta)
Geen ideequote:Op zondag 4 december 2005 14:00 schreef DeTolk het volgende:
[..]
zozo, hoeveel heeft ie er nu in totaal inzitten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |