Kickje van mij.
Het uitzicht op de Kili is prachtig. Mocht je daar toch in de buurt zijn, grijp je kans en ga naar boven!
![]()
Het was inderdaad een helse tocht. De eerste dagen waren een peulenschil, leuke wandeling, genieten van de natuur. Maar de summit day (nacht eigenlijk) is heel zwaar. Ik las eens een heel herkenbaar stuk in een boek: tijdens de laatste tocht naar boven is je wereld opeens heel klein, het bestaat slechts uit het stukje aarde voor je voeten waar je hoofdlampje op schijnt. Stap voor stap, voetje voor voetje, het licht volgend loop je de gids achterna. Op gehoor, want ik was zo moe dat ik vaak mijn ogen even dicht deed

En koud dat het was! Geen idee hoeveel graden onder nul het was, maar de gevoelstemperatuur moet zeker nog eens tien graden lager zijn geweest want het waaide zo hard dat het als een mes in mijn gezicht sneed ondanks mijn mummievermomming. Vele pauzes (zowat om het kwartier, want 'we konden écht niet meer!') en uren later kijk je omhoog, je ziet in het donker de rand van de krater, Stella point. Je kijkt achter je, ziet wat vage lichtpuntjes van klimmers.
Nog even doorklimmen en dan ben je bij Stella point. Je kijkt achterom...de zon komt op. Heel langzaam verkleurt het zwart in een oranje gloed.
Door de wolken zie je waar je de afgelopen vier dagen hebt gelopen. Je ziet de berg, je ziet Afrika.
Maar je bent er nog niet. Stella point is een mooie stop voor de zonsopgang, Uhuru peak is nog een uur lopen. De zonsopgang geeft weer wat kracht en het laatste stukje door de sneeuw is dan ook een stuk makkelijker (maar nog steeds ontzettend koud). Op de piek aangekomen kijk je je ogen uit. Al die gletjers, ongelooflijk dat je daar tussen het ijs staat, in Afrika! Na de nodige foto's , want je moet toch echt bewijs hebben dat je het echt hebt gehaald, gauw weer naar beneden zodat je niet doodvriest.
![]()
De tocht naar beneden is misschien wel nog moeilijker dan de tocht omhoog. Ja, met 4 uurtjes slaap en een nachtelijke beklimming ben je toch al niet meer zo fit. En toch moet je die steile berg weer af, nu het liefst met mijn ogen open, want het was gevaarlijk door de losse kiezels. Inmiddels staat de zon hoog aan de hemel. De mummievermomming gaat weer af, zonnebril op.
Bij de tent aangekomen mag je eventjes rusten en eten en vind je dat het wel leuk geweest is zo, maar nee, daarna ga je weer gelijk door naar het volgende kamp. Nog eens zo'n vijf uur een marteling voor je knie.
De laatste dag geëindigd met spierpijn over het hele lichaam. Lopen ging met gestrekte knieën, we werden best raar aangekeken in het hotel.
Na afloop zei ik dat ik het nooit meer zou doen.
Maar zwervend op het internet kwam ik daarnet op een site over een expeditie naar de Kilimanjaro en ik bekeek wat filmpjes op YouTube. Met een brede glimlach.
En het kriebelt weer. Ik zou het zo weer doen.