abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 18:42:44 #1
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_29585209

Wat is het?
Audiocrobbler is een plugin (voor de populairste media/music players) die bijhoudt wat je luistert. het zendt de naam en nummer van het liedje naar de server van Audioscrobbler en het houdt een profiel van je bij. die gegevens kan je van iedereen bekijken en laten bekijken.

Er zijn al heel veel mensen die Audioscrobbler gebruiken, maar dat zal je waarschijnlijk niet zo interessant vinden. De Audioscrobbler server rekent uit welke mensen ongeveer dezelfde smaak hebben met jou, gebaseerd op de meest beluisterde nummers.

Met die informatie kan Audioscrobbler suggesties genereren voor nieuwe artiesten die je misschien wel leuk vindt.
Je kan net zoals bij Whatpulse een groep maken, het lijkt me dus leuk om een Fok! groep te maken.

Wat is Last.fm?
Last.fm is een ingebouwde radiozender in de site, en sinds de recente revamp van Audioscrobbler ook de 'officiële' naam van de service. Het idee achter last.fm is niet te vergelijken met normale online zenders, er is geen specifieke playlist vooraf die kan worden gestreamed. Last.fm kijkt echter naar jouw eigen muzieksmaak (zoals die is geregistreerd via je Audioscrobbler plug-in), en past haar playlist daarop aan.

En dat niet alleen, maar je hebt ook de optie om een radiozender te horen die specifiek alleen liedjes van een bepaalde artiest en verwante artiesten speelt, of muziek toegespitst op een bepaald genre. Bovendien kun je ook nog radiostreams beluisteren die weer kijken naar de smaak van andere AS/Last.fm gebruikers, in het geval dat je iemand tegenkomt wiens smaak je wel bevalt, of als je gewoon nieuwsgierig bent naar de artiesten die in zijn profiel staan.

Als je overigens een 'subscriber' bent (zie ook hieronder voor meer info), dan heb je meer specifieke radio-mogelijkheden, waaronder eentje waarbij alleen maar muziek wordt gespeeld die jijzelf of een andere AS-gebruiker zelf ook een keer gespeeld hebt.

Voor meer info over de speler kun je ook even hier kijken.

Wat heb je eraan?
Als het je alleen om de statistieken gaat, dan helemaal niks. Het is misschien wel leuk om alles bij te houden. Als het niet goed uitpakt maakt het ook niet uit, er is niks te verliezen.
De last.fm speler biedt weer andere mogelijkheden. Als je bijvoorbeeld op je werk zit of in het buitenland, of gewoon ergens weg van je eigen computer of muziekcollectie, heb je nu toch de mogelijkheid om naar je eigen muziek te luisteren met deze service. En verder heeft het alle andere functies van een webradio.

Waar kan ik me aanmelden?
Hier. Je hebt er niet eens een email adres voor nodig.

Ik vind het maar traag/buggy af en toe. Is dat normaal?
Er wordt continu aan de site gebouwd door de ontwikkelaars, en door goede mond-tot-mond-reclame zijn er dagelijks honderden nieuwe gebruikers. Daardoor kan het wel eens voorkomen dat de site er even uitligt, of dat er door de grote drukte wel eens een server even overbelast is. Maar geen paniek, alle statistieken (mits goed getagged) worden netjes door je plug-in opgeslagen, en zo gauw de server weer een beetje draait, worden die statistieken alsnog verwerkt. Als je specifieke problemen ondervindt, kun je natuurlijk ook altijd even de forums raadplegen.

En is dit een gratis service?
Jazeker. Je kunt er overigens voor kiezen om een geheel vrijblijvende donatie te doen (het makkelijkste is via paypal), wat je extra privileges geeft, die je hier nog even rustig kunt nalezen.

En waar kan ik dan de plugins vinden?
Hier, maar hieronder staan de links ook. Er zijn plugins voor de volgende players:

Winamp

Windows Media Player 9/10

iTunes (Windows)

foobar2000

er zijn er nog meer, maar dan moet je even op de site kijken.

Is dit wel veilig? Geen spyware ofzo?
Ja, het is volkomen veilig. Audioscrobbler is open source. Hier is er meer over te vinden op de site.
voor meer info, hier is de site van Audioscrobbler, en hier staat de FAQ.

En waar is dan die befaamde Fok! group?
Deze kun je hier vinden. Er is er ook eentje speciaal voor Fok! Trivia-spelers, overigens.

Vorige delen:
Fok! Audioscrobbler group
Fok! Audioscrobbler group deel II

[ Bericht 0% gewijzigd door Grobbel op 12-08-2005 18:49:42 ]
pi_29585248
Grobbel, mond op mond-reclame vind ik best wel kinky......
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 18:45:39 #3
69655 mordradead
Wat is een leesje?
pi_29585254
kwaliteitstopic... ik ben aan het proberen om een winamp plugin op m'n eigen pc draaiende aan het te krijgen maar dat lukt nog niet
Bernie en ik zijn tof.
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 18:48:46 #4
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_29585305
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 18:45 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Grobbel, mond op mond-reclame vind ik best wel kinky......
Ik zie het, het moet mond-tot-mond zijn.

edit: veranderd nu.
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 18:48:58 #5
15869 gr8w8
Better by design.
pi_29585307
Op aanraden van Sebbo ( of dat wel zo slim is... ) ook op mijn PC nu dus.
Welkom bij de V&D der webfora.
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 19:08:05 #6
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_29585602
Mis overigens de belangrijkste reden om de plugin te installeren.
pi_29585785
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 18:48 schreef gr8w8 het volgende:
Op aanraden van Sebbo ( of dat wel zo slim is... ) ook op mijn PC nu dus.
Sebbo heerscht.
pi_29585968
Ik heb mijn lijst maar een beetje opgeruimd, er stonden artiesten in als 'Soundtrack', 'Jesus Christ Pose' en 'KinkFM'. Die laatste zelfs in de top 10 omdat ik een verzamel CD van KinkFM heb gedraaid.
No Dukes of Hazzard in the classroom
pi_29586001
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 19:29 schreef Berkery het volgende:
Ik heb mijn lijst maar een beetje opgeruimd, er stonden artiesten in als 'Soundtrack', 'Jesus Christ Pose' en 'KinkFM'. Die laatste zelfs in de top 10 omdat ik een verzamel CD van KinkFM heb gedraaid.
Ja, die verzamel-cd's met various artists enzo... is het niet mogelijk om dat gewoon per track te benoemen of moet je ze dan toch gaan rippen?
pi_29586845
Kan iemand me ff vertellen wat de makkelijkste manier is om een track als 'loved' te markeren (dus niet taggen)..
Audioscrobbler! | Those who live are those who dare..
pi_29587929
het derde topic alweer.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_29588182
over die signatures uit het vorige topic:
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 16:39 schreef Laverne het volgende:

[..]

Hier en hier staat meer info
dat ziet er wel ingewikkeld uit zeg..!
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 21:23:16 #14
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_29588282
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 20:20 schreef Laverne het volgende:
Kan iemand me ff vertellen wat de makkelijkste manier is om een track als 'loved' te markeren (dus niet taggen)..
Geen idee, eigenlijk. Ik dacht dat het vooral bedoeld was om bepaalde tracks die langskomen op je last.fm-speler te markeren als 'loved', om ze later makkelijker nog een keer terug te horen op je radio. Ik denk niet dat het zozeer om een overzicht van je favoriete tracks gaat - daarvoor is de last.fm database toch te smal en incompleet voor velen, vermoed ik.
pi_29588443
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 19:31 schreef Seborik het volgende:

Ja, die verzamel-cd's met various artists enzo... is het niet mogelijk om dat gewoon per track te benoemen of moet je ze dan toch gaan rippen?
Ik heb geen idee, ik draai alleen mp3's (mijn CD-ROM is een lawaai-kutCompaq). Maar als je gaat rippen wordt weer dezelfde data uit CDDB gebruikt en moet je ze alsnog met de hand aanpassen.
pi_29588696
Mooi om te zien dat last.fm hier op fok! ook populair wordt.
Heb me ook aangemeld bij de fok! group.
http://www.last.fm/user/LivingEnd/
Like bringing a knife to a gunfight.
pi_29588761
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 21:23 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Geen idee, eigenlijk. Ik dacht dat het vooral bedoeld was om bepaalde tracks die langskomen op je last.fm-speler te markeren als 'loved', om ze later makkelijker nog een keer terug te horen op je radio. Ik denk niet dat het zozeer om een overzicht van je favoriete tracks gaat - daarvoor is de last.fm database toch te smal en incompleet voor velen, vermoed ik.
Dit zou dus betekenen dat ik niet zomaar mijn zelfgedraaide tracks kan beluisteren via de loved tracks radio.. dat is wel jammer. Via mijn profiel radio krijg ik alleen maar tracks gesorteerd op artiest, dus komt er nog veel willekeurige meuk langs..

Maarja thanks iig.. ik ga maar eens stoeien met de tags optie en tagradio..
Audioscrobbler! | Those who live are those who dare..
pi_29590275
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 21:29 schreef Berkery het volgende:

[..]

Maar als je gaat rippen wordt weer dezelfde data uit CDDB gebruikt en moet je ze alsnog met de hand aanpassen.
Ligt eraan hoe je ript denk ik en aan de instellingen, mijn verzamel-cd's ript Audiograbber meteen met de juiste tags.
pi_29598597
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 22:44 schreef nachtzuster het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe je ript denk ik en aan de instellingen, mijn verzamel-cd's ript Audiograbber meteen met de juiste tags.
Hee, gaaf. Ik heb even Audiograbbler gedownload en als je dan een vinkje aanzet voor compilation cd werkt het perfect.

Voorheen gebruikte ik altijd CDex, omdat dat zo lekker makkelijk was.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 11:27:47 #20
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_29599328
Oe! Deel 3 alweer, ben zojuist de magische 2000 nummer grens gepasseerd.
pi_29605873
Zijn er mensen die 'tags' gebruiken? Wat is precies het nut hiervan?
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 17:05:13 #22
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_29606195
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 16:51 schreef Berkery het volgende:
Zijn er mensen die 'tags' gebruiken? Wat is precies het nut hiervan?
Die zijn vooral interessant als je ook van de last.fm radiospeler gebruik maakt.
pi_29609080
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 17:05 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Die zijn vooral interessant als je ook van de last.fm radiospeler gebruik maakt.
Aha. Het leek me al ietwat overbodig om The Smiths te taggen als 'muziek die ik goedvind' als ze al op 1 staan bij 'most played'.
pi_29612768
yeah morgen voor de eerste keer sinds de update nieuwe weekly sats
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 21:47:16 #25
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_29613072
Is ie al wat sneller? Al ruim een dag niet gekeken en geluisterd, vandaar de vraag...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')