Ik had mijn vorige huis ook op de veiling gekocht..
Het is een hele onderneming geweest..
Zal kort uitleggen hoe ik het toen gedaan had.
Een kennis van mij zat in dat veiling wereldje en die vertelde mij dat er een bepaald huis op de veiling kwam, leek mij een mooi huis (van buiten dan, want erin kon ik niet omdat de vorige eigenaar er nog in zat) in een leuke buurt enz.
Toen hebben wij bij de verkoper van het huis (de hypotheek verstrekker van de vorige eigenaar) een onderhands bod gedaan van dacht ik rond de 160.000 euro (waarde van het huis zat ongeveer rond de 175.000 euro), dat bod was geaccepteerd, ben zelfs bij de notaris geweest, koopacte ondertekent enz, echter was er nog 1 probleem, in dat soort gevallen deed een rechter nog onderzoek naar het onderhandse bod (om enorm lage bedragen te voorkomen) in ons geval vond hij mijn bod dus te laag en werd het hele zaakje weer teniet gedaan.
Weer een weekje stressen in afwachting van de daadwerkelijke veiling.
Eenmaal op de veiling word er inderdaad zoals hierboven beschreven gewerkt met opbieden, blokprijs bepalen en dan naar beneden bieden (en dan afmijnen) echter zijn er op veilingen vaak grote groepen handelaren aanwezig die elkaar allemaal kennen en ook samen zo'n veiling bezoeken.
Bij onze veiling werden er twee huizen geveild, de eerste was totaal niet interessant en mijn huis juist wel.
Die handelaren hadden met elkaar afgesproken dat ze samen het huis zouden afmijnen op een zo'n laag mogelijk bedrag, bij het opbieden was de minimale prijs bepaald op 111.000 euro dus mijn handelaartje wist dat ze op 111.500 zouden afmijnen, vervolgens begint dan dat hele proces waarbij de veiling meester bedragen noemt waarbij hij begint bij 300.000 euro (lang wachten dus)
Nou zit je daar te stressen en te zweten bij dat bieden, of niet iemand snel eerder afmijnt, maar dat gebeurde dus niet en vervolgens mijnde mijn handelaar op 112.000 euro af en toen was ik de trotse eigenaar van een huis
Verdere afhandeling was eigenlijk heel soepel verlopen op die veiling.
En toen begon de ellende pas goed.
De vorige eigenaar (één of andere alcolist die zijn hypotheek niet meer betaalde) zat nog in het huis en ik was nu (bijna) de nieuwe eigenaar, eerst moest de hypotheek nog rond komen en dat kon niet eerder dan dat het huis getaxeerd was, echter kon het huis niet getaxeerd worden met de oude bewoner er nog in, dus moest die vent eruit, maar je hebt dan geen poot om op te staan, omdat je nog geen eigenaar bent van het huis...
Dus zijn we die vent een beetje gaan stalken, beetje pushen en dwingen dat tie eruit moest.. en toen is uiteindelijk alles net op de deadline nog geregeld (verkapt hulde aan de hypotheker Nieuwegein, Alex M.
![]()
)
Toen was ik helemaal de eigenaar van het huis, maanden in aan het klussen geweest en een waar paleisje gemaakt..
Verder heb ik het huis ruim een half jaar geleden verkocht voor 168.000 euro, dus ik heb wel goeie winst gemaakt inderdaad..
Zou ik het als particulier weer doen? NEE nooit meer..
Best veel stress, tegenslagen en ellende meegemaakt dus dat nooit meer..
Hoop dat het een beetje duidelijk verhaal is, zal best het één en ander vergeten zijn, maar dat moet je maar geloven dan..
User aanvaard geen enkele aansprakelijkheid m.b.t. instanties die dezelfde naam dragen.