De grote verrassing op
Sundance dit jaar was de documentaire
"the Aristocrats" van regisseur Paul Provenza en geproduceerd door Penn Jillette, die we kennen als de luidruchtige helft van her controversiele goochelduo Penn & Teller.
De opzet van de film is simpel; Nodig bevriende stand-up comedians uit om voor de camera een grap te vertellen. Let wel, laat ze allemaal DEZELFDE grap vertellen,ieder op hun eigen manier, monteer de hele zooi aan elkaar et voila: een documentaire van 89 minuten. Easy money zou je zo denken.
Niets is minder waar. Penn en Provenza hebben 4 jaar lang wereldberoemde comedians gefilmd over de gehele wereld, van New York tot Londen. Meer dan 40 uur film, geschoten op gewone huis-tuin en keukencamera's, thuis, backstage, in hotels etc. Meer dan 100 comedians hebben hieraan meegewerkt, waaronder Billy Connely, Paul Reiser, Eddy Izzard, Whoopie Goldberg en de mannen van
South ParkMaar is dit leuk? Honderd keer dezelfde grap? Meer dan anderhalf uur lang?
Ja dat is leuk, en tegelijkertijd is het een kijkje in de keuken van het metier 'comedian'.
De kracht van de grap ligt niet in de clou, die ronduit flauw te noemen is. De kracht ligt in de opzet, het verhaal, 'the journey' zoals ze dat noemen.
De basis van de grap is altijd hetzelfde:
"Een familie bestaande uit vader, moeder, dochter, zoon en hond (of baby) komt een talentenbureau binnen.
De vader zegt: "Wij hebben een verschrikkelijk goeie act, en wij willen dat u onze manager wordt!"
De agent zegt: "Ik doe geen familieacts, die zijn me te oubollig'.
De moeder zegt:"Geef ons twee minuten, ik weet zeker dat u het geweldig vindt".
....Wat volgt is een opeenstapeling van de meest gore gebeurtenissen, waaronder incest, poep en plassex, bestialiteit, verminkingen en iedere denkbare lichaamsvloeistof vloeit rijkelijk.
Als de familie klaar is zit de agent enkele minuten doodstil in zijn stoel en zegt:'' Dat was verpletterend...hoe noemen jullie die act?
Waarop de vader zegt: "the Aristocrats"
Zoals je ziet geen wereldgrap. Toch wordt deze grap al enkele tientallen jaren door comedians aan andere comedians doorverteld. Zie het als een geheime handdruk, een soort broederverbond. De grap is nooit bedoeld geweest voor het publiek en is als zodanig ook nooit verteld. De oorsprong is ook niet te achterhalen. Het is een verbale 'tour de force' met als doel de andere komiek te overtreffen in smerigheid. Hoe smeriger hoe beter.En meer dan dat is het het vertellen van een verhaal. Een verhaal dat zo onwaarschijnlijk goor en onacceptabel is dat het zorgt voor plaatsvervangende schaamte. Een beetje zoals Hans Teeuwen zich, zwetend als een otter, 'aftrekt'voor het publiek.
(Saillant detail is dat veruit de vuilste versie wordt verteld door Bob Saget, die ongelofelijk flauwe presentator van 'America's Funniest Homevideos'.)
De film geeft een interressant kijkje achter de psyche van 'de grap' . Maar vooral is het een loflied op de vrijheid van meningsuiting, Op het feit dat de mens zich niet de mond zal laten snoeren door politieke of religieuze regelgeving. De moraalridders zullen zich wel weer in het harnas hijsen om hun ongenoegen kenbaar te maklen over zoveel moreel verval. Maar voor hun is de film dan ook niet gemaakt.
En of het leuk is.....Freek de Jonge zei eens: "humor is waar de mensen om lachen".
Ik schaar me graag achter deze gedachte.
HIER vindt je wat meer informatie over de grap en kun je je eigen versie insturen.
[ Bericht 1% gewijzigd door Toby op 07-08-2005 19:03:37 ]