abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 augustus 2005 @ 16:34:03 #1
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_29487783
Volk,

Ik kwam een raar bericht tegen, het is al aardig gedateerd, en ik weet niet wat de huidige status is, maar kan iemand mij vertellen waarom een dergelijke maatregel geimplementeerd zou kunnen zijn? Is er iets mis met het hergebruiken van zaad? Komen daar problemen van? Wat zijn de haken en hogen, waarom heeft de VS een dergelijke maatregel ingevoerd in Irak (wellicht dat deze maatregel ook geldt in de VS zelf, of in andere landen), etc.

---

Iraqis Can't Save Seed
By Bud Landry
Jan 19, 2005, 10:58

"U.S. Declares Iraqis Can't Save See," by David Deschesne

According to Order 81, paragraph 66 -[B], issued by L. Paul Bremer [CFR], the people in Iraq are now prohibited from saving seeds and may only plant seeds for their food from from licensed, authorized U.S. distributors.

The paragraph states, "Farmers shall be prohibited from re-using seeds of protected varieties or any variety mentioned in items 1 and 2 of paragraph [C] of Article 14 of this chapter."

Written in massively intricate legalese, Order 81 directs the reader at Article 14, paragraph 2 [C] to paragraph [B] of Article 4, which states any variety that is different from any other known variety may be registered in any country and become a protected variety of seed - thus defaulting it into the "protected class" of seeds and prohibiting the Iraqis from reusing them the following season. Every year, the Iraqis must destroy any seed they have, and repurchase seeds from an authorized supplier, or face fines, penalties and/ or jail time.

This is the freedom that comes with the American form of democracy?

-- Bud

---

Alvast bedankt!
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  zondag 7 augustus 2005 @ 16:35:34 #2
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_29487811
Hier eventueel een link naar een artikel met meer informatie:

- http://globalresearch.ca/articles/KHA501A.html
pi_29488192
Zou je het even in het nederlands willen samenvatten?
Is wat toegankelijker
  zondag 7 augustus 2005 @ 17:03:17 #4
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_29488267
Bij veel ontwikkelingslanden wordt het zo geregeld, dat de boeren leningen krijgen om zaad in het buitenland te kopen. Dit zaad is van genetisch gemodificeerde planten en de planten die eruit groeien dragen zelf geen zaad, waardoor de boeren dus tot het einde der tijden hun zaad in het buitenland moeten inkopen. Misschien is dit ook zoiets?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  zondag 7 augustus 2005 @ 17:04:26 #5
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_29488280
Het komt er op neer dat Irakese boeren geen eigen zaad meer mogen (her)gebruiken, ze worden nu verplicht om goedgekeurd zaad te kopen bij geauthoriseerde bedrijven.

De boeren hebben hun zaad gekweekt door de eeuwen heen, waarschijnlijk door kruising en dergelijke zijn ze gekomen daar waar ze nu zijn, echter, dat zaad moeten ze dus weggooien, als ze 't gebruiken riskeren ze boetes of zelfs gevangenisstraf.

En ik begrijp niet waarom...
pi_29488615
allemaal de schuld van Bush natuurlijk
Free people own guns! Slaves do not!
  zondag 7 augustus 2005 @ 18:46:59 #7
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_29489611
Nou, waar ik meer geinteresseerd in ben is of er een bepaalde (bio)logische achterliggende gedachte achter schuilt, en daar ik weinig verstand heb van tuinieren dacht ik, laat ik er hier eens naar vragen.

Ik ga er niet van uit dat de boeren in Irak hun ways of doing moeten opgeven puur en alleen omdat ze in het globalistische systeem moeten worden geïncorporeerd, en dat zoiets dus enkel op deze wijze kan slagen.

Bush heeft hier verder niets mee te maken, dat lijkt me duidelijk, die arme man is daar veel te dom voor
pi_29489756
er zou best eens een politieke reden achter kunnen zitten
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  zondag 7 augustus 2005 @ 21:05:38 #9
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_29491588
Vooruit, een schopje Politiek dan maar, Bluezz?
pi_29495112
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 21:05 schreef Hallulama het volgende:
Vooruit, een schopje Politiek dan maar, Bluezz?
Yo
  maandag 8 augustus 2005 @ 00:46:09 #11
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29495783
tvp
Vampire Romance O+
pi_29496972
Lijkt mij dat Irak hiermee de regels van UPOV wil toepassen (waar zowat alle westerse landen lid van zijn).
Dit betekent dat men geen gepatenteerde zaden (gemanipuleerde en/of resistentere vormen enzo)mag gebruiken, wil men dat wel, moet men deze jaarlijks inkopen.
Volgens mij kunnen de Iraakse boeren dus wel voortdoen gelijk ze al jaren doen.
pi_29497093
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 17:28 schreef Vampier het volgende:
Yo.
  maandag 8 augustus 2005 @ 01:55:10 #14
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_29497139
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 17:28 schreef Vampier het volgende:
Als het over zaad gaat...
[KNE]-Mod
  maandag 8 augustus 2005 @ 02:32:02 #15
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_29497681
Leesvoer:
http://www.fao.org/docume(...)/y5703e/y5703e06.htm
http://www.globalaging.org/ruralaging/world/seed.htm
http://brianhayes.com/2005/02/suicide-seeds.html

Zijdelings artikel over andere problemen met GM planten:
http://www.twnside.org.sg/title/hawa1.htm

Het probleem speelt al langer in Afrika waar volgens sommigen het een middel is om de mensen afhankelijk te houden van de hulpindustrie, zoals vermeld in deze Afrikaanse post. Ontwikkelingsindustrie is big business en de meest betrokkenen lijken er niet op gebrand dit snel uit de wereld te helpen en zichzelf overbodig te maken.

Ook de beroemde schrijver/reiziger Paul Theroux haalt uit naar de hulporganisaties in zijn boek "Dark Star Safari" waar hij meermalen van dichtbij ziet hoe er wordt omgesprongen met de hulptegoeden.

Als we trouwens kijken naar wat USAID er zelf over te zeggen heeft dan is het normaal gesproken geen beletsel om zaad te herplanten:
http://www.usaid.gov/loca(...)sis/bio_answers.html
En is het dus slechts via regelingen zoals nu in Irak getroffen dat het tegen te gaan is en men gedwongen wordt om steeds maar weer opnieuw zaad af te nemen bij de producenten. Op deze manier wordt een land dus nooit onafhankelijk, men zal altijd moeten onderhandelen, de oogst zelf wordt dus ook veel duurder en dat is weer slecht voor de economie omdat er minder geld vrijkomt dat voor andere doeleinden gebruikt kan worden.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  maandag 8 augustus 2005 @ 03:20:00 #16
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_29498246
Ze schoppen dus eerst het bewind het land uit, en maken er daarna een marionet van, een knap staaltje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')