quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 14:21 schreef Oldbie het volgende:Nu is mijn vraag dus: wat is er zo leuk aan fotograferen? Wat zet je op de foto en waarom doe je dat? Wat doe je met je foto's?
Fotograferen is een hobby zoals computeren, gitaar spelen, voetballen, postzegels verzamelen of kantklossen ook een hobby kan zijn. Het is iets waar je plezier in hebt en/of rust of energie in kwijt kan. Fotograferen moet je leuk vinden, als het je interesse totaal niet heeft dan gaat een toestel al snel verstoffen in de kast, net als mijn gitaar dat nu doet op mn kamer
![]()
.
Natuurlijk is een interesse iets wat je deels hebt, maar wat je ook vooral moet krijgen met uitproberen. Als je niet weet hoe het is dan weet je ook niet of je het leuk vindt.
Ik kan best genieten van schitterende foto's van bijvoorbeeld National Geographic. Ik fotografeer omdat ik het leuk vind en omdat ik ook graag die ene foto wil maken waarbij iedereen denkt 'Wow'. Ik fotografeer vanalles, maar net wat ik tegenkom of uitzoek. Ik heb wel mijn voorkeuren qua onderwerp, maar zo speelt de één liever electrisch en de ander liever op een spaanse gitaar.
De meeste van mijn foto's trash ik vrij snel. Juist omdat ik die ene foto wil maken en ik veel in het beoordelingtopic reageer en lurk en zo veel meer foutjes heb leren zien ben ik behoorlijk critisch geworden. Ik moet ook nog wel iets fanatieker worden in het fotograferen, maar sinds ik mn nieuwe camera heb, heb ik nog niet echt tijd gehad om er eens flink op uit te trekken.
quote:
Hebben jullie leuke, makkelijke en handige tips voor een überleek zodat hij het fotograferen ook meer gaat waarderen? Ik vind het zonde van mijn geld dat ik dat ding heb aangeschaft en dat hij nu werkloos boven op de kast ligt.
De allerbelangrijkste tip voor je is dat je als de sodemieter je huis uit moet gaan met dat ding. Als je blijft hangen bij het fotograferen van je kat had je net zo goed een webcam kunnen kopen. Ga ermee naar buiten, zoek iets uit dat je wilt fotograferen en ga foto's maken. Bedenk wat je voorkeur zou kunnen zijn, landschappen, de stad, mensen, dieren noem het maar op. Als je geen inspiratie hebt, neem een onderwerp of thema in gedachten. Probeer foto's te maken die binnen dat thema vallen.
Wat ook belangrijk is, is dat er vooruitgang moet zitten in de kwaliteit die je aflevert. Als je na 3 jaar elke dag oefenen nog steeds alleen maar Kort Jakje kan spelen dan gaat de lol er ook vanaf. Het is belangrijk om je foto's te beoordelen, door een ander, maar vooral ook door jezelf. Leer jezelf technieken aan om je foto spannender te maken en beter gecomposeerd. Leen een boek in de bieb over fotografie, al is het boek 15 jaar oud, de techniek blijft de basis. Als je het boek geleend of misschien gekocht hebt, pas de technieken toe, één voor één, zodat je langzaam maar zeker alle technieken onder de knie krijgt. Als je een techniek onder de knie hebt kan je deze ook breken. De gulden snede zorgt wel voor een betere compositie, maar door deze regel te breken kan je weer een stap verder gaan.
Het hele eieren eten is dat je de kijker moet verrassen en moet vasthouden. Verrassen doe je met een niet alledaags plaatje en/of een verrassende techniek. Heb je een foto van een bloem uit je tuin dan is dat zo cliché dat het de kijker niet bijster zal boeien. Heb je een foto van
zoiets als dit dan heb je de kijker al een stuk sneller te pakken. Een rechttoe rechtaan vakantiekiekje van een dierentuindier is een stuk minder spannend dan een foto met fantastische techniek.
Het is allemaal een leerproces. Je moet er tijd voor hebben en willen leren. So far vind ik het nog leuk
![]()
.
GEILE VROUWPERSONEN!Als je je doelen hebt bereikt heb je de lat te laag gelegd.
If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory