abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29420180
Mijn werkgever laat een aantal werknemers testen afnemen waaronder een IQ-test. Mijn vriendin zegt dat dat verboden is.

Is dat zo? Ik kan met Google daar niets over vinden. Heeft iemand daar wat leeswerk over?

Overigens: hij heeft de IQ-test zelf ook gedaan maar hij wil niet zeggen hoe hoog (laag?) zijn score was
pi_29420437
Waarom wil je werkgever dat? Wat gaat ie met de uitslag doen? Overigens kan je werkgever je m.i. niet verplichten om hieraan deel te nemen.
Heads I win, tails you lose
Out of my way, I'm coming through
pi_29420477
Wat voor reden heeft hij om een IQ test te doen bij mensen die al bij hem werken?

Als het nou solicitanten waren of zo
Je moet pas oversteken als er niets aankomt.
pi_29420502
Goed zo, gelijk het kaf van het koren scheiden. Stupid people, EXIT!
pi_29420729
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 11:47 schreef Developersrus het volgende:
Jouw eventuele kunde om cijferreeksen en rekensommen te maken is van geen enkele invloed op hoe je functioneert. Bullshit dus.
Anatidaephobia
The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
pi_29420737
Wat de bedoeling met de test is weet ik niet, we zijn overgenomen en het is een voor mij nieuwe werkgever.

Developersrus: bedankt voor de zinnige bijdrage aan deze discussie
pi_29420829
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 11:57 schreef wadgem het volgende:

[..]

Jouw eventuele kunde om cijferreeksen en rekensommen te maken is van geen enkele invloed op hoe je functioneert. Bullshit dus.
Het leggen van logische verbanden is een essentieel onderdeel van het wel of niet goed kunnen functioneren binnen een onderneming, naar mijn mening. Vandaar mijn opmerking...
pi_29420842
Dat zal ik je dan vertellen.. heb het zelfde meegemaakt..

Er komt een reorganisatie.. oude eruit.. nieuwe erin..

Die testen slaan nergens op.. maar het is slechts een wettelijk middel voor de werkgever om mensen eruit te knikkeren..
pi_29420852
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 12:01 schreef Developersrus het volgende:

[..]

Het leggen van logische verbanden is een essentieel onderdeel van het wel of niet goed kunnen functioneren binnen een onderneming, naar mijn mening. Vandaar mijn opmerking...

Mijn excuses dat het wellicht wat kort door de bocht was...
pi_29420945
Dat zou ik als baas ook doen. Je wilt toch weten wat er bij je werkt.
Of het mag weet ik niet. Ik neem aan dat hij je niet kan verplichten. En hij zal je zeker niet kunnen ontslaan op basis van die testen. Maar ja, dan vinden ze wel iets anders. Als je weet dat je goed zal scoren. Gewoon maken. Als je twijfelt, sta je volgens mij in je recht om te weigeren.
pi_29420973
Psychologische testen, waar ik een IQ-test ook even onder schaar, zijn naar mijn mening nooit af te dwingen door de werkgever en zijn dus altijd op vrijwillige basis. Daarnast mag het geen reden zijn voor ontslag.
  donderdag 4 augustus 2005 @ 12:09:45 #12
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29420983
Een profiel van je maken is niet ongewoon om te kijken wie ze op cursus moeten schoppen of wie bepaalde promoties tegemoet kan zien (+/- extra verantwoordelijke functie). Ik heb echter vaker gehoord dat dit meer psychologische testen zijn dan pure IQ testen maar misschien is het een onderdeel.
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_29420987
Bij weigering zal de beoordeling van de teamleider doorslaggevend zijn..
pi_29421101
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 11:47 schreef Developersrus het volgende:
In dat geval: tot nooit meer ziens, Developersrus
pi_29421122
ben je lid van een vakbond? of misschien een collega?
informeer daar dan naar je rechten en plichten rondom die testen
uit een aspergernest
  donderdag 4 augustus 2005 @ 12:22:08 #16
111773 Monocultuur
3,68 Kills per Minute
pi_29421180
je moet voor hem werken. iq testen maken is geen onderdeel van je werk. Hij kan je toch ook niet vragen om naakt op de tafel te gaan staan dansen. Of zou je dat dan ook gewoon slaafs opvolgen?
Communism will be conquered with the help of God ...and a few marines.
  donderdag 4 augustus 2005 @ 12:23:17 #17
111773 Monocultuur
3,68 Kills per Minute
pi_29421200
als ik een tip mag geven. als ze het mij vroegen, maakte ik zoveel mogelijk fouten erin, dat ik een iq van een mongooltje kreeg toegewezen. lachen!!
  donderdag 4 augustus 2005 @ 12:23:49 #18
111773 Monocultuur
3,68 Kills per Minute
pi_29421205
dan ben je tenminste goed rebels bezig.
  donderdag 4 augustus 2005 @ 12:30:18 #19
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_29421284
dat kon best in 1 post monocultuur

OT: uiteraard mag je weigeren, hij kan je niet ontslaan omdat je dat weigerd lijkt me.
We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
pi_29421353
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 12:01 schreef Omkron het volgende:
Dat zal ik je dan vertellen.. heb het zelfde meegemaakt..

Er komt een reorganisatie.. oude eruit.. nieuwe erin..

Die testen slaan nergens op.. maar het is slechts een wettelijk middel voor de werkgever om mensen eruit te knikkeren..
het meest zinnige antwoord van vandaag

er gaan koppen rollen en jongere komen terug om de gaten te vullen
pi_29421359
Ontslaan zullen ze niet.. ze scheepen je af met een paar maandlonen en dan zoek je het maar uit..

Eenzijdige verbreking van contract is namelijk niet mogelijk.. maar als ze hard kunnen maken bij de rechter dat er vanwege bedrijfsorginisatorische redenen bepaalde mensen niet meer kunnen functioneren.. (en deze testen zijn daar dus bewijsmateriaal voor) dan wordt je afgescheept met een paar maandlonen..

Been there.. seen everything about that..
  Forum Admin donderdag 4 augustus 2005 @ 12:36:46 #22
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_29421401
Ik zou grote twijfels gaan zetten bij het verstandelijk vermogen van mijn werkgever als hij iq testen nodig heeft bij het beoordelen van zijn werknemers...

@Monocultuur, het is misschien wel rebels, maar als ze toch mensen eruit willen hebben zullen waarschijnlijk de rebelse er als eerste uitgaan.. (kzat dat idee ook al te bedenken maar leek me niet echt verstandig om te doen)

Daarnaast is naast een hoog iq nog wel meer belangrijk, sociale vaardigheden, gemotiveerd, gedreven, representatief etc etc.

Ik zelf zou weigeren mee te werken en het als een belediging zien dat er iemand aan mijn verstandelijk vermogen twijfelt.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_29421483
Nogmaals.. bij weigering van de test.. zal de beoordeling van de leidinggevende de doorslag geven. Let dus goed op de relatie onderling bij het weigeren van de test.!
pi_29421513
Mag ik overigens weten wat voor soort werk het is.. of in welke tak van het bedrijfsleven.. zonder dat je de anonymiteit opgeeft..?
pi_29422827
Ik hoef de testen niet te doen, volgens mij halen ze alleen de verkopers door de testen heen. Ik werk in de kantoorautomatiserings-industrie, zogezegd. Ik werk aan de technische kant, blijkbaar is mijn IQ niet belangrijk, of misschien komt het nog.

Ik zou het op zich nog wel leuk vinden ook, ik heb nog nooit een echte IQ-test gemaakt, alleen van die simpele op internet. Daar kwam ik altijd wel goed uit.

Maar ik heb dus nog nergens een min of meer 'officieel' document kunnen vinden waarin staat of je werkgever je nu kunt verplichten dit te ondergaan of niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')