abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29395710
In navolging van onder andere het metaltopic en het indietopic nu een topic over allerlei singer-songwriters.
De laatste tijd zijn singer-songwriters erg succesvol in de hitlijsten. Ik noem een Daniel Powter, een Gavin DeGraw en een Jack Johnson. En natuurlijk zijn er ook oudgedienden die al jaren aan de top staan, zoals Tori Amos, Ani DiFranco, Elliott Smith en Heather Nova.
Maar er zijn ook een boel minder bekende singer-songwriters die zeker wel de moeite van het beluisteren waard zijn.

Ik begin vast:
Anna Nalick. Ze heeft een album uit, genaamd 'Wreck of the Day'. Het is een erg fijn plaatje, wat niet gek is als je bedenkt dat ze hulp heeft gehad van mensen die ook hebben gewerkt met Tori Amos, Alanis Morissette, Kate Bush, Jewel, Sinead O'Connor en nog veel meer.
Nina Nastasia. Heel erg sombere, melancholische muziek, het best te beluisteren op een regenachtige zondagmiddag.
Rachael Yamagata. Enorm hippe nieuwe singer-songwriter met haar roots in de VS, Japan en Duitsland. Haar muziek is moeilijk te omschrijven, maar ik denk dat het een soort kruising tussen Fiona Apple, Norah Jones en Ani DiFranco is.
Allison Crowe is niet vies van covers (ze doet o.a. Ani DiFranco, Tori Amos en Janis Joplin), maar haar eigen werk is ook erg goed. Vooral Lisa's Song is prachtig. En ze komt als het goed is dit najaar naar Nederland, dus dat moet iedereen maar in de gaten houden.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 3 augustus 2005 @ 16:29:13 #2
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_29395854
Wat ik me altijd afvraag, is waarom men hier zo de nadruk op legt? een beetje zanger schrijft z'n eigen nummers. Toch worden mensen als Marco Borsato en Anouk niet onder de singer-songwriters geplaatst. Wat is het verschil?
Nothing lasts forever but the certainty of change
  woensdag 3 augustus 2005 @ 16:30:10 #3
52704 Kirke
www.kirke.nl
pi_29395894
Misschien schrijven die hun eigen liedjes niet? Muziek en tekst?
'T best bewaarde geheim van Nederland
pi_29395916
Ane Brun
er zit een kanarie op het dak!
pi_29395978
Ron Sexsmith

En Borsato schrijft niets zelf toch?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_29396087
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 16:29 schreef Tokus het volgende:
Wat ik me altijd afvraag, is waarom men hier zo de nadruk op legt? een beetje zanger schrijft z'n eigen nummers. Toch worden mensen als Marco Borsato en Anouk niet onder de singer-songwriters geplaatst. Wat is het verschil?
Voor mij is het ook het soort muziek. Singer-songwritermuziek is vaak akoestisch (piano of gitaar, dus) en het gevoel wat de muziek uitdraagt. Meestal is het een beetje somber, of in ieder geval erg gevoelig en persoonlijk.

Marco Borsato schrijft inderdaad geen eigen teksten. En Anouk vind ik moelijk. Het is poprock, maar ik vind haar laatste 2 albums toch wel erg singer-songwriter.
pi_29396134
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 16:32 schreef methodmich het volgende:
Ron Sexsmith
Die heeft nog een erg mooi duet gedaan met Shea Seger, maar ik heb nooit de moeite genomen om meer van 'm te gaan beluisteren. Zal ik toch eens gaan doen.
  woensdag 3 augustus 2005 @ 16:39:55 #8
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_29396235
Tom McRae
Bright Eyes (Conor Oberst)
Shawn Mullins
Steve Reynolds
KT Tunstall
om een paar goede te noemen...
  woensdag 3 augustus 2005 @ 16:41:17 #9
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_29396291
Patrick Wolf
pi_29398182
Adem
Admiral Freebee
Fiona Apple
Badly Drawn Boy
Devendra Banhart
Beck
Will Oldham
Jeff Buckley
Tim Buckley
John Cale
Nick Cave
Ben Christophers
Elvis Costello
John Cunningham
Johnny Dowd
Nick Drake
Nicolai Dunger
Bob Dylan
Jacob Golden
Adam Green
Ed Harcourt
Ben Harper
PJ Harvey
Helder
Tom helsen
Jolie Holland
Damien Jurado
Dayna Kurtz
Mark Lanegan
Jens Lekman
Jesse Malin
Aimee Mann
Malcolm Middleton
The Mountain Goats
Joanna Newsom
Nona Mez
Heather Nova
Now It's Overhead
Ozark Henry
An Pierlé
Lou Reed
Alasdair Roberts
Sharko
Duncan Sheik
Songs:Ohia
Sparklehorse
Regina Spektor
Cat Stevens
Teitur
Martha Wainwright
Rufus Wainwright
Flip Kowlier
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_29400015
John Mayer natuurlijk. Room for squares is geweldig... tweede album een stuk minder maartoch .
Jason Mraz
een droom is een eiland van iets in een ruimte van niets
pi_29400219
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 18:46 schreef mark_03 het volgende:
John Mayer natuurlijk. Room for squares is geweldig... tweede album een stuk minder maartoch .
Jason Mraz
jason mraz wou ik ook net noemen. Verder ook nog David Hodges, volgens mij James Blunt ook.
We're leaving here tonight, there's no need to tell anyone, they'd only hold us down. So by the morningslight. We'll be halfway to anywhere, where love is more than just your name.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 3 augustus 2005 @ 19:00:50 #13
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_29400403
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 16:35 schreef Tom_Tom- het volgende:

[..]

Voor mij is het ook het soort muziek. Singer-songwritermuziek is vaak akoestisch (piano of gitaar, dus) en het gevoel wat de muziek uitdraagt. Meestal is het een beetje somber, of in ieder geval erg gevoelig en persoonlijk.
en daarom vind ik het eigenlijk gewoon een benaming die totaal niet klopt. Ja ok, ze schrijven hun eigen nummers en zingen ze, maar ik kan genoeg zangers noemen die dat doen die totaal ander soort muziek maken dan wat meestal onder singer-songwriter genoemd wordt.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_29400482
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 19:00 schreef Tokus het volgende:

[..]

en daarom vind ik het eigenlijk gewoon een benaming die totaal niet klopt. Ja ok, ze schrijven hun eigen nummers en zingen ze, maar ik kan genoeg zangers noemen die dat doen die totaal ander soort muziek maken dan wat meestal onder singer-songwriter genoemd wordt.
agreed, de meeste bandjes schrijven hun eigen muziek en zingen die ook.
We're leaving here tonight, there's no need to tell anyone, they'd only hold us down. So by the morningslight. We'll be halfway to anywhere, where love is more than just your name.
pi_29401025
Sarah McLachlan
Eugene Ruffolo
Tracy Chapman
pi_29406590
Dit topic heeft natuurlijk mijn zegen .

De genoemde singer-songwriters door Tom zijn inderdaad heel goed, en raad ik ook iedereen die een beetje van dat soort artiesten houd, aan.
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 16:30 schreef pak_melk het volgende:
Ane Brun
Ane Brun is heel erg leuk. Op haar laatste album heeft ze ook een duet met Ron Sexsmith. Alhoewel haar eerste album toch beter is.
Voor 3voor12 heeft ze een paar nummertjes in een lift gespeelt, welke je hier terug kunt zien. Erg leuk.

Verder raad ik iedereen inderdaad Allison Crowe aan. Je kunt aardig wat MP3tjes van haar site afplukken, en ik ben in contact met haar manager op zoek naar een plek waar ze in Nederland kan optreden. Waarschijnlijk wordt het een kleine zaal in de buurt van Utrecht, maar de hoop ligt op Amsterdam. Als iemand nog een geschikte plek weet voor 50-150 man met zowieso één piano, laat me dan graat even weten . Het wordt waarschijnlijk maar één optreden in Nederland, in verband met kosten. Maar toch, het wordt leuk.

En voor de statistieken, volgens Audioscrobbler zijn mijn 5 favoriete singer-songwriters:
- Ani DiFranco
- Melissa Ferrick
- Tori Amos
- Sarah Harmer
- Patty Griffin
It's log, log. It's big, it's heavy, it's wood. It's log, log. It's better than bad, it's good!
pi_29408519
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 19:00 schreef Tokus het volgende:

[..]

Misschien moet je het zo zien, dat Singer-Songwriters meestal als eenmansband (kunnen) functioneren. Dus zowel zanger, als schrijver, als begeleider. Soms hebben ze wel een band mee, maar die leden zijn over het algemeen inwisselbaar.

Inderdaad is het (soms) een beetje een misleidende naam, maar het is wel een soort genre geworden en ik denk dat bijna iedereen nu wel weet wat/wie het precies inhoud en daar gaat het om. Naamkaartjes zijn zowieso altijd een beetje misleidend denk ik.
pi_29408756
Bruce Springsteen

Still a little bit of your face I haven't kissed.
  woensdag 3 augustus 2005 @ 23:03:38 #19
52704 Kirke
www.kirke.nl
pi_29409031
Ik vind Kirke en Leine wel leuk

Alle gekheid op een stokje, geef mij maar Nick Drake, Faye Lovski (is dat er een? Is gewoon leuk) en Kins of Convenience. Lekker ontspannen muziek.
'T best bewaarde geheim van Nederland
pi_29409514
Oke...

Jackie Greene Klinkt als Bob Dylan. En heeft pas een mooie cd, genaamd "Sweet Somewhere Bound" uitgebracht. Daar gaan we nog wel wat van horen.

Missy Higgins Pas via via ontdekt eigenlijk. Wel iemand met veel potentie. Doet het in Australie al een tijdje heel goed en zal binnenkort ook wel Europa veroveren. Beetje in de stijl van: Jewel/Michelle Branch/Natasha Bedingfield/Tori Amos

Verder vind ik Gavin DeGraw ook bijzonder appetijtelijk klinken op zijn debuut-cd Chariot.
Take no prisoners... take no shit!
pi_29410762
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 22:03 schreef Massive het volgende:
Dit topic heeft natuurlijk mijn zegen .

De genoemde singer-songwriters door Tom zijn inderdaad heel goed, en raad ik ook iedereen die een beetje van dat soort artiesten houd, aan.
[..]

Ane Brun is heel erg leuk. Op haar laatste album heeft ze ook een duet met Ron Sexsmith. Alhoewel haar eerste album toch beter is.
Voor 3voor12 heeft ze een paar nummertjes in een lift gespeelt, welke je hier terug kunt zien. Erg leuk.

Verder raad ik iedereen inderdaad Allison Crowe aan. Je kunt aardig wat MP3tjes van haar site afplukken, en ik ben in contact met haar manager op zoek naar een plek waar ze in Nederland kan optreden. Waarschijnlijk wordt het een kleine zaal in de buurt van Utrecht, maar de hoop ligt op Amsterdam. Als iemand nog een geschikte plek weet voor 50-150 man met zowieso één piano, laat me dan graat even weten . Het wordt waarschijnlijk maar één optreden in Nederland, in verband met kosten. Maar toch, het wordt leuk.
Luistert nu naar lisa's song van Allison crowe, klinkt wel lekker op zich, ik ben benieuwd naar de rest
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 11:33:07 #22
88523 BadDay
The One I Love
pi_29599395
Bruce Springsteen... veruit de beste, zijn teksten zijn niet te evenaren...
Ray Lamontange
Damien Rice
Tom Baxter
Amos Lee
Ian Britt
Jack Johnson
Jason Mraz (zijn nieuwe album Mr A-Z is te gek!)
John Mayer
Gavin DeGraw
Ozark Henry
Novastar
Ben Christophers
Die kerel van Solo... Flamman heet ie geloof ik... heef onder een alias een geweldig album uitgebracht!
KT Tunstall
Ken Stringfellow
Ryan Adams
Ben Folds
Josh Ritter
.....

[ Bericht 4% gewijzigd door BadDay op 13-08-2005 14:19:46 ]
Birds, Happiness & Still Not Worried
pi_29600945
Nog niet genoemd:

Johnny Cash
Josh Ritter
Pete Yorn
Brendan Benson
Hayden
Dave Matthews
Ben Lee
Ben Kweller
Sufjan Stevens
Iron & Wine
Smog
Ben Folds
David Gray
Beth Orton
Wilco
Ryan Adams
Josh Rouse
Vic Chesnutt
Appendix Out
Joe Henry
José Gonzales
Piers Faccini
Sam Roberts
Howie Day
The Anomoanon
"I love deadlines. I love the wooshing sound they make as they go by."
"Fuck it Dude, let's go bowling."
pi_29609673
Nick Drake
pi_29609712
Ik weet niet zeker of ze hier ook thuishoort, maar Imogen Heap is ook zeer de moeite waard. Ze zong eerst in Frou Frou, maar is nu solo en gaat enorm doorbreken met het nummer Hide & Seek (wat erg doet denken aan Laurie Anderson's O Superman).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')