abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29930018
Tja,... afkomstig uit een vrij aristocratische familie, droeg ik de de Louistjes een vrij warm hart toe, maar ja... na de revolutie koos ik eieren voor mijn geld en ontsprong de dans. Ik diende in Austerlitz, Eylau, Heilsberg, en Friedland. Ik zat in Rusland (Smolensk en Borodino), daarna in Dresden, Leipzig en Hanau. Ik ben onderscheiden voor bewezen diensten bij Bautzen en werd "General-de-Division" in november 1813.
Ik kan het uitleggen...
pi_29930423
Mmmm........Colbert was het niet..........maar welk jasje dan?
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 24 augustus 2005 @ 19:37:19 #78
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_29930556
Colbert kan het niet zijn, die leefde veel eerder. Van de hoge piefen bij Napoleon sluit ik Bernadotte en Murat uit, ook Talleyrand en Fouché komen niet overeen met je omschrijving. Ik denk dus aan militairen rondom Napoleon en heb twee mogelijke opties, een markies en een maarschalk. Ik ga voor de maarschalk: Ney?

(Ja, Internet doet het weer hier en de eerste opgave was inderdaad goed, Albert I van Monaco)
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_29930588
Bij napoleontische modeverschijnselen van generaals ken ik alleen de Wellington. Maar ik geloof niet dat die onder Napoleon gediend heeft...
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_29930658
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 19:33 schreef pyl het volgende:
Mmmm........Colbert was het niet..........maar welk jasje dan?
General Pierre-David (Edouard) Colbert de Chabanais

afstammeling van de bekende minster onder Louis 14?

Toch echt wel... Colbert...
Ik kan het uitleggen...
pi_29930682
pi_29931016
Ik moet afhaken; de vloer is vrij ...........
pi_29931028
Ik moet helaas bekennen dat omdat google niet gebruikt mag worden, dit niet echt een voor de hand liggende optie was... my mistake... sorry
Ik kan het uitleggen...
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 24 augustus 2005 @ 19:59:17 #84
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_29931291
Nou, ik denk dat generaal Colbert historisch gezien te veel in de schaduw van zijn beroemde voorvader staat, zeker qua naam. Weet je trouwens zeker dat het jasje naar hem is vernoemd en niet naar de minister? Dat verbaasd me het meest.

Overigens zijn er genoeg Napoleon kenners hier die het best hadden kunnen raden.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_29931539
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 19:59 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Weet je trouwens zeker dat het jasje naar hem is vernoemd en niet naar de minister? Dat verbaasd me het meest.
Minister was wel heel bekend ... zeker het Colbertisme... begin te twijfelen nu je dat zegt... Ik hoop toch zeker niet dat ik zelfs met google jullie nog op het verkeerde been heb gezet.
Ik kan het uitleggen...
pi_29931675
Vernoemd naar de bedenker, Jean-Baptiste Colbert (1614-1683), de minister van financiën onder de zonnekoning Lodewijk XIV. Colbert hield er een gortdroge levensstijl op na. Zijn kleding stak dan ook schril af tegen de barokke bombarie van zijn in tule gehulde superieur. In Frankrijk is dit eponiem overigens onbekend. Daar spreekt men van une veste. In Nederland kunt u ook gewoon jasje zeggen. [zie: jasje]

Ik buig diep en bied dan ook mijn nederige excuses aan de lezers aan...
Ik kan het uitleggen...
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 24 augustus 2005 @ 21:42:11 #87
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_29935120
Ik heb de wiki-pagina bijgewerkt.
Kan iemand de link trouwens in de OP zetten?

http://wiki.fok.nl/index.php/Wie_ben_ik
  Voormalig Sport Koningin donderdag 25 augustus 2005 @ 08:41:26 #88
35237 Nuongirl
pi_29947407
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 21:42 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ik heb de wiki-pagina bijgewerkt.
Kan iemand de link trouwens in de OP zetten?

http://wiki.fok.nl/index.php/Wie_ben_ik
Done en thanks
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  Voormalig Sport Koningin donderdag 25 augustus 2005 @ 10:41:28 #89
35237 Nuongirl
pi_29949241
Geboren in 1583, en in mijn leven schreef ik onder andere Latijnse tragedies, theologische verhandelingen, en ook Latijnse en Nederlandse gedichten. Mijn beroemdste werk is De jure belli ac pacis, wat de basis vormt voor het moderne volkenrecht.

Maar iedereen kent mij wel van de manier hoe ik uit de gevangenis wist te ontsnappen.

Wie ben ik ?
pi_29949299
Hugo de Groot.
  Voormalig Sport Koningin donderdag 25 augustus 2005 @ 10:51:48 #91
35237 Nuongirl
pi_29949473
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 10:44 schreef Alecks het volgende:
Hugo de Groot.
pi_29949562
Zijn kist deed het hem. En ik zie hem regelmatig, in Delft.

Goed, nieuwe:
---------------------------------------------------------------------------------
Als middeleeuws geestelijke ben ik al zo goed als vergeten, toch hoort men mijn naam nog regelmatig.
pi_29950172
Als middeleeuws geestelijke ben ik al zo goed als vergeten, toch hoort men mijn naam nog regelmatig. Ik preekte verzoening tussen de Vetkopers en de Schieringers en ook de moderne schaatser kan mede dankzij mij nu rekenen op goddelijke bescherming. Wie ben ik?
pi_29957341
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 11:20 schreef Alecks het volgende:
Als middeleeuws geestelijke ben ik al zo goed als vergeten, toch hoort men mijn naam nog regelmatig. Ik preekte verzoening tussen de Vetkopers en de Schieringers en ook de moderne schaatser kan mede dankzij mij nu rekenen op goddelijke bescherming. Wie ben ik?
Crap, ik weet het maar ik kom er niet op...
pi_29958815
Het was toch niet echt een nietszeggend personage...

Hij heeft een historie over een schaatsongelukje op het ijs en de daaropvolgende lijdensweg van het veel later (1890 pas) heilig verklaarde beschreven.

Ook liet hij bij de twisten tussen de vetkopers en schieringers een klein kind, wellicht zelfs een baby zweren de moord op zijn vader niet te vergelden.

Maar hij is toch het meest beroemd geworden op zijn mooie preken. Soms donderpreken, maar hij maakte nooit korte metten!
pi_29959012
Mmmmmmm..........pater Brugman?
  donderdag 25 augustus 2005 @ 16:45:40 #97
86021 Anyanka
Hello and goodbye...
pi_29961387
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 15:36 schreef Alecks het volgende:
Maar hij is toch het meest beroemd geworden op zijn mooie preken. Soms donderpreken, maar hij maakte nooit korte metten!
Dat betekent vast dat hij iets heet als "Langeweer" ofzo...maar heb geen flauw idee
...as always
pi_29962591
Pier Gerlofs Donia van Heemstra oftewel "Grutte Pier"?
pi_29965028
Grote Pier is moeilijk voor te stellen als middeleeuws geestelijke...
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 15:42 schreef pyl het volgende:
Mmmmmmm..........pater Brugman?
Sorry voor de vertraging... Het is Brugman!

De metten is de middernachtsmis. Als je korte metten maakt kan ke weer snel naar bed. Nu was Brugman nogal lang van stof dus ik denk niet dat zijn missen kort waren...

Anyway: Hij is rond 1400 geboren in het duitse Kempen, hij is gestorven in 1473 in Nijmegen. Daartussen heeft hij gereisd. Eerst voor zijn studie naar Parijs, daarna door de hele Nederlanden. Hij was een franciscaan, al zegt dat op zich nog niets. Er waren in die tijd namelijk twee stromingen. Oorspronkelijk hadden de franciscaners een boetedoening en armoede ideaal, maar na twee eeuwen was dat al aanzienlijk verzacht. De beweging der observanten wilde terug naar de wortels met rondereizende bedelmonniken. Brugman werd er één van.

Waar hij kwam preekte hij de leer van Franciscus. Niet alleen in het latijn, zoals gebruikelijk was, maar ook in de lokale volkstaal. In zijn latere leven trok hij fel van leer tegen de gevestigde orde. In boetepreken van vele uren elk hekelde hij andere priesters, stadsbestuurders, gierigaars, gokkers, ieder die zich niet aan Gods wetten hield. Waar hij kwam trok hij een menigte mensen die aandachtig bleven luisteren. De preken hield hij vaak in kerken en kloosters maar ook in de buitenlucht. Een aantal zijn er bewaard gebleven, na afloop opgeschreven door toehoorders, vaak nonnen.

Hoewel de stadsbesturen nooit blij waren met zijn komst konden zij hem het spreken ook maar moeilijk verbieden. Hij was namelijk niet alleen onder de gewone burgers geliefd, ook de hertogen van Bourgondië steunden hem. Bovendien trok hij zich niet veel aan van eventuele verboden. Toen hij in 1462 niet welkom was in amsterdam is hij toch gewoon gekomen om te preken. Het stadsbestuur en de franciscanen hadde in die tijd een conflict over het stichten van een klooster in de stad. Door directe toestemming te geven voor het stichten van het klooster liet Filips de Goede subtiel zien wat hij ervan vond.

Op één van zijn reizen naar het noorden, in 1452 of 1455 riep Brugman hij op tot verzoening tussen de Schieringers en Vetkopers. Tussen deze twee partijen liep al generaties lang een vete.

In 1456 schreef hij over de lijdensweg die het meisje Lidwina in Schiedam had. Door een val tijdens het schaatsen in 1395 als 15 jarig meisje had zij enkele ribben gebroken. Deze wond is echter nooit genezen en naarmate haar leven vorderde verergerden haar kwalen steeds meer, met gezwellen en open wonden. Dit veroorzaakte niet alleen een weeïge zoete geur maar ook raakte zij hierdoor in extase, waarover zij later vertelde. Ze had daarna verhalen over reizen naar het paradijs, het vagevuur, hel en hemel, maar ook wereldlijke plaatsen zoals Parijs of Rome. Ze stierf uiteindelijk in 1433. Als een wonder waren daarop opeens al haar wonden verdwenen.

In de 17e eeuw is er een kleine poging geweest om hem ook heilig te verklaren. Een franse franciscaner genaamd Arturus heeft hem op de heiligenkalender gezet.als Baetus (St. Beate?) maar dat is nooit officiëel geworden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Alecks op 25-08-2005 18:35:03 ]
  Voormalig Sport Koningin vrijdag 26 augustus 2005 @ 12:25:09 #100
35237 Nuongirl
pi_29991200
Heel mooi verhaal Alecks

Als er iemand een nieuwe opgave heeft, shoot .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')