abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29382896
Vaak hoor je dat mensen die reizen vaak zichzelf tegen komen. Op zon reis leer je ook zelfstandig zijn.

Wat hebben jullie geleerd tijdens het reizen? Had je dit verwacht? Of heb je niks geleerd?

Ik doel op het reizen van minimaal 1.5 maand weg en buiten europa. Dit is natuurlijk niet de reden dat ik ga maar volgens mij kom je jezelf wel tegen tijdens zon reis, denken jullie niet?

[ Bericht 10% gewijzigd door anon_10041401 op 03-08-2005 08:32:38 ]
pi_29382910
Je moet al die praatjes niet allemaal geloven. Het klinkt gewoon niet zo goed als je zegt dat je onderweg verveelt, heimwee hebt, dingen kut gaan, dus zeggen al die toeristen (reizigers bestaan imo al 50 jaar niet meer) dat ze zichzelf tegen zijn gekomen. Klinkt lekker intressant.
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_29382915
Dat geblaat verzinnen ze gewoon omdat hun vakantoe ronduit kut was.
pi_29383472
Het hangt er van af hoe je op reis gaat en vooral waar naar toe. Ga je met een groep 2 maanden aan het Spaanse strand hangen dan zal je niet veel nieuwe dingen meemaken en dus ook nauwelijks jezelf voor het blok zetten om dingen te doen. Ga je 2 maanden in je eentje of met z'n tweeen backpacken door een gebied wat niet zo toeristisch is dan zal je eerder zelf dingen moeten regelen en dus dingen moetendoen die je nooit eerder gedaan hebt.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  woensdag 3 augustus 2005 @ 10:22:31 #5
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_29384676
"Jezelf tegenkomen" vind ik wat hoogdravend, maar ik heb er zeker wat van geleerd.

In eerste instantie is daar het cultuurverschil. Het feit dat je naar zaken leert kijken "door een andere bril". Dat ineens blijkt dat de dingen die jij al die jaren hebt geleerd of voor logisch hebt aangenomen dat misschien helemaal niet altijd zijn. Erg verfrissend, relativerend en gezond! Overigens ben ik (meer dan bij "puur" reizen) die cultuurverschillen meer tegen het lijf gelopen als ik langer met iemand of ergens was: Tijdens een buitenlandse stage, in een (langdurige) relatie met iemand van daar, dat soort dingen.

Dan is er het het "op jezelf teruggeworpen zijn". Zelf je dingen regelen, mensen leren kennen, verantwoordelijk zijn voor je veiligheid... allemaal dingen die je in het dagelijks leven óók wel doet (hopelijk ), maar tijdens het reizen in veel extremere mate.
Zeker als je alleen reist (of langere tijd in het buitenland verblijft) valt tijdelijk je "kader" weg. Mensen waar je normaal terecht kunt met je problemen (vrienden, familie, partner) zijn ineens niet meer voorhanden, dus even klankborden is een stuk lastiger.
Wat voor mij heel belangrijk was is dat je eens kunt zien hoe je zonder dit kader functioneert. Dus niet alleen zonder hulp of luisterend oor, maar ook zonder mensen die een bepaald beeld van jou hebben en je daardoor (onbewust) kunnen remmen of sturen in bepaalde zaken. Als ik thuis een week in bed ga liggen en niets van me laat horen, gaan mensen vanzelf op mijn deur kloppen om te vragen wat er mis is, als ik in een kroeg op tafel wil gaan dansen zullen vrienden waarschijnlijk trachten me te stoppen "omdat ze me zo niet kennen".... Dat referentiekader is er tijdens je reis niet. De mensen die je leert kennen wéten niet wie jij bent, dus heb je de kans om dingen te doen die je anders niet zo snel zou doen, maar je hebt ook de verantwoordelijkheid om er zelf wat van te maken!

Hoe je in al die buitengewone situaties (dus in een land met een andere cultuur, zonder kader) omgaat met stress is ook een goede leerschool: wat als je ziek wordt? je bagage wordt gestolen? Ik heb zelf demonstraties en stakingen meegemaakt, massale straatgevechten en een aantal aardbevingen. En iedere keer (na de eerste schrik) blijkt dan toch weer dat je dat zélf het hoofd kunt bieden... en dat geeft best een krachtig gevoel!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_29385137
1 van de dingen die ik geleerd heb is dat andere culturen niet altijd stom of achterlijk zijn, maar gewoon anders. Das best een mooi leermoment.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_29394265
Verre lange reizen in je eentje hebben het imago van 'aan jezelf overgeleverd zijn', maar in de praktijk heb je altijd je backup van je reisverzekering, je familie en het veilige westen achter de hand, dus zo stoer en zelfredzaam als sommigen het presenteren is het nu ook weer niet.

Een vriendin was onlangs op bezoek in een land waar op dat moment een staatsgreep plaatsvond, zij kon als Europeaan zo met de eerste beste vlucht terug als ze had gewild, haar lokale gastfamilie moest maar zien of ze allemaal levend de politieke storm zouden doorstaan.

Als moderne westerse reiziger ben je eigenlijk altijd een toerist (ja, ook de woestijndoorkruisers en sleehondtrekkers), maar elke toeristische ervaring kan een beetje of een beetje meer leerproces met zich meebrengen.
A clean house is a sign of a wasted life.
pi_29394647
Trouwens: voor een leerproces hoef je beslist niet Europa uit. Ga maar eens met 100 euro op zak 2 maanden door Europa liften, en red jezelf. Qua leermoment kan die georganiseerde safari in Kenia daar echt niet tegenop!
A clean house is a sign of a wasted life.
  woensdag 3 augustus 2005 @ 15:55:53 #9
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_29394677
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 15:45 schreef zwijntje het volgende:
Verre lange reizen in je eentje hebben het imago van 'aan jezelf overgeleverd zijn', maar in de praktijk heb je altijd je backup van je reisverzekering, je familie en het veilige westen achter de hand, dus zo stoer en zelfredzaam als sommigen het presenteren is het nu ook weer niet.
Helemaal waar. Maar ik had het hierboven meer over de emotionele kant van het verhaal: Natuurlijk kun je (met name in praktische zin) op ouders/vrienden/familie terugvallen óók als je aan de andere kant van de wereld zit, maar als er iets "is" zijn ze voor de die emotionele dingen (op bezoek komen, samen ergens heengaan, je frustraties/blijdschap/verliefdheid/ellende ventileren toch ver weg!). Daar komt nog bij dat ik, wanneer ik alleen reis en er erg heftige dingen gebeuren, ik dit meestal bewust niet deel met het thuisfront om ze niet helemaal in zak en as te laten zitten.

En we blijven allemaal toeristen!

Trouwens: Hoi zwijn!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  woensdag 3 augustus 2005 @ 16:00:11 #10
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_29394860
Wat ik ook erg leerzaam vond was omringt te zijn door mensen die écht alleen spaans spraken, terwijl ik écht nog aan het leren was. Op een kantoor, dag in dag uit, wat een ellende!
Wat heel cool was, was dat ik er een heel andere rol door kreeg: waar ik normaal nogal extravert en direct uit de hoek kan komen werd ik daar noodgedwongen in eerste instantie wat stiller. Na een maand merkte iemand als kenmerk bij mij op "dat ik zo goed kon luisteren", bepaald niet iets dat vrienden in NL als eerste hadden genoemd!
pi_29396075
Ik heb een maandlang alleen gereist door griekenland. Ook heb ik daar wat familie gezien die ik nog nooit eerder had ontmoet (incl. mijn vader en broertje en zusje) Ik heb daar zeker meer leren waarderen wat ik hier heb aan vrienden, familie etc. Het was namelijk niet zo'n pretje.
Verder zijn er op mijn reis allerlei dingen gebeurd ontzettend leuke en ook geen leuke (waardonder een ongeluk). Je leert gewoon sneller hoe je dingen moet oplossen en wat je aan jezelf hebt.
Verder ben ik ontzettend blij dat ik dit heb gedaan, ben alweer bezig om dingen voor volgend jaar op te zoeken. Ik vond het vooral geweldig om zo ontzettend veel nieuwe mensen te leren kennen en mn Engels is er erg op vooruit gegaan

Maar 'jezelf tegenkomen' nee....ik denk sowieso niet dat je alleen moet gaan reizen als je jezelf nog niet bent tegengekomen.
  FOK!fossiel woensdag 3 augustus 2005 @ 18:36:07 #12
8443 cptmarco
it's captain...
pi_29399748
Wat ik elke keer weer "leer" is dat wij het hier in Nederland zo slecht nog niet hebben...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')