quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 14:41 schreef kless het volgende:
Wij nederlanders hebben wat goud in de schelde gemieterd.
en ook een deel tewater gelaten zodat de duitsers er niks mee kondenquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 14:48 schreef Nuongirl het volgende:
Wat ik wel weet is dat het grootste deel van het goud van De Nederlandsche Bank in veiligheid gebracht werd direct na het uitbreken van de oorlog.
Wat er dus nog steeds ligt? Zonde....quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:06 schreef kless het volgende:
[..]
en ook een deel tewater gelaten zodat de duitsers er niks mee konden
Geloof je het zelf? In 1940 was er goud ter waarde van 135 000 000 aanwezig in Nederland. Daarvan is 5 000 000 in Nederland gebleven. In Mei 1940 is te samen met de koningin een bedrag van 1 miljard naar Engeland overgebracht.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:06 schreef kless het volgende:
en ook een deel tewater gelaten zodat de duitsers er niks mee konden
rest mij de vraag, waar is de 30 én de 5 miljoen gebleven? 30 in ut water?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:24 schreef -Angel- het volgende:
[..]
Geloof je het zelf? In 1940 was er goud ter waarde van 135 000 000 aanwezig in Nederland. Daarvan is 5 000 000 in Nederland gebleven. In Mei 1940 is te samen met de koningin een bedrag van 1 miljard naar Engeland overgebracht.
Bron: Document.
Het goud van België, Nederland, Monaco, Oostenrijk, etc. dat aan het einde van de oorlog hier en daar in grote getallen werdt verborgen. En al dat niet gevonden werdt.quote:
Ik ben meer benieuwd waar NL die andere 900 miljoen vandaan heeft gehaald die ze dan naar Engeland hebben verscheept.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:27 schreef koentjuh18 het volgende:
[..]
rest mij de vraag, waar is de 30 én de 5 miljoen gebleven? 30 in ut water?
Er is 135 miljoen in Nederland? Er blijft 5 miljoen in Nederland en er gaat 1 milJARD naar Engeland? Die optelsom klopt ergens niet hoor..quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:24 schreef -Angel- het volgende:
[..]
Geloof je het zelf? In 1940 was er goud ter waarde van 135 000 000 aanwezig in Nederland. Daarvan is 5 000 000 in Nederland gebleven. In Mei 1940 is te samen met de koningin een bedrag van 1 miljard naar Engeland overgebracht.
Bron: Document.
Ja, dat vraag ik me ook af. Is een "milliarde" in het Duits?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:30 schreef Seraphin het volgende:
Ik ben meer benieuwd waar NL die andere 900 miljoen vandaan heeft gehaald die ze dan naar Engeland hebben verscheept.
1 miljard is 1,000,000,000 en geen 100,000,000
Nu weet ik nog niks.. Achtergronden? Bronnen? Sappige verhalen? Ik heb die docu niet gezien. Ik heb het verhaal ook nog nooit gehoord en ben het ook niet tegengekomen in L. de Jong, bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:27 schreef -Angel- het volgende:
[..]
Het goud van België, Nederland, Monaco, Oostenrijk, etc. dat aan het einde van de oorlog hier en daar in grote getallen werdt verborgen. En al dat niet gevonden werdt.
Die docu ging over het volgende:quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb die docu niet gezien. Ik heb het verhaal ook nog nooit gehoord en ben het ook niet tegengekomen in L. de Jong, bijvoorbeeld.
Neuh, ik denk niet dat ze zich druk hebben gemaakt om een som van 580 miljoen aan goud.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Als er echt zoveel goud zou zijn verdwenen hadden er allang regeringen een enorme hoop heibel geschopt.
Als ik het zo begrijp dan valt de waarde van de van de verdwenen middelen nog wel mee. 150 miljoen Euro naar huidige maatstaven is niet zo veel als je kijkt naar macro-economische standaarden. Om maar een voorbeeldje te noemen; de ABN heeft in de afgelopen 3 maanden een nettowinst behaald van een kleine miljard Euro.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:36 schreef -Angel- het volgende:
[..]
Die docu ging over het volgende:
"April 1945, with the Allies advancing from the west and the Red Army only 55 miles east, the circle was closing tightly around Berlin. Deep in the vaults of the Reichsbank, Nazi officials came to a desperate decision: all the remaining contents of the Reichsbank was to be transported to the Oberbayern in southern Bavaria. It was to this naturally fortified Nazi stronghold in the Alps that the regime planned to retreat, regroup and gather strength.
Transport was quickly arranged and, within days, more than nine tons of gold, hundreds of sacks of foreign currency, crates of unstamped coins and other treasures quietly left the devastated city, headed for the mountains. It was accompanied by Georg Netzeband, a high-ranking Reichsbank official.
After many detours and some danger, the convoy reached its destination. Here, under the cover of night, soldiers of the German Alpine Regiment carried 730 gold bars and 164 sacks and crates full of gold coins and US currency up into the mountains above the lake known as Walchensee. The value of this loot today would be more than £100 million.
At least part of the fate of the hoard can be traced through the careful report made by Netzeband. He was horrified to realise that no one – and particularly not the local commanding officer Colonel Franz Pfeiffer – would give him a receipt for the gold and other valuables."
Hoe kom je nou weer aan dit getal? Je eerdere quote noemde 100 miljoen Pond (gecorrigeerd naar huidige waarde), dat is ongeveer 150 miljoen euro. Eerst die fout met dat miljard, en nu dit????quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:49 schreef -Angel- het volgende:
[..]
Neuh, ik denk niet dat ze zich druk hebben gemaakt om een som van 580 miljoen aan goud.
Onderzoek, wat ik beter had ik kunnen doen in plaats van dit topic te openen. Maar dat is een leer voor de volgende keer.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:52 schreef Seraphin het volgende:
Hoe kom je nou weer aan dit getal? Je eerdere quote noemde 100 miljoen Pond (gecorrigeerd naar huidige waarde), dat is ongeveer 150 miljoen euro. Eerst die fout met dat miljard, en nu dit????
Ik hoop dat je je door mijn vraagstelling niet in een hoek geduwd voelt; bepaalde dingen vielen me gewoon op, maar ik vind het zeker een leuk/interessant topic.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:11 schreef -Angel- het volgende:
Voor degene die het willen weten: http://news.bbc.co.uk/1/h(...)/nazi_gold/35981.stm.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |