Momenteel volg ik de studie Communicatiesystemen: Multimedia & Ontwikkeling aan de Hanzehogeschool in Groningen.
Dingen die ik in deze 4 jaar leer zijn o.a.:
HTML, javascript, SQL, PHP, Director/Flash, InDesign, Photoshop
Daarnaast veel in projectvorm producten maken met bovengenoemde pakketten.
Ook vakjes als presenteren, projectvaardigheden, rapporteren.
Standaard HBO opleiding dus (net propedeuse gehaald, dus nog 3 jaar te gaan).
Nu ben ik naast mijn studie actief bij mijn studentenvereniging als netwerk/systeembeheerder.
Taken daar zijn het beheren van een netwerk met 1 Windows Server 2003 config, 15 workstations (XP Pro), wireless netwerk, netwerkprinters en alles wat daarbij komt kijken.
Dit doe ik sinds maart 2003 en vind ik erorm leuk en leerzaam. Het is een leuke manier om geleidelijk meer te leren over netwerken, servers etc.
Ik zit er nu dan ook aan te denken om hier verder mee te gaan.
Voor zover ik weet zijn er twee manieren om een papiertje te halen op dit vlak
* MBO ICT beheer
* MCSE/MCSA certificaten
Aangezien ik VWO heb gedaan en nu op het HBO zit, ga ik zeker geen MBO doen. Dus de 1e optie valt af.
De certificaten zijn een goede optie, maar ik vrees dat ik naast mijn studie/bijbaan (15u per week)/sysbeheer weinig tijd heb om voor die examens te studeren.
Daarom vraag ik mij af of er in Nederland ook HBO/WO bachelor/master opleidingen zijn die op dit vakgebied zijn gericht. Dus geen design of informatica, maar systeembeheer.
Ik zie mijzelf in een eventuele baan niet als "gewone" systeembeheerder (daar kun je prima MBO'ers voor inzetten) maar meer als Manager Systeembeheer. Dus het aansturen van de systeembeheerders, vergaderen met de directie over aankopen, contact met leveranciers etc.
Met mijn huidige opleiding kan ik alleen via een omweg op zo'n plek terechtkomen.
Graag zou ik mijn dan ook verdiepen in het hele systeembeheergebeuren, wat er mogelijk is qua diploma's.
Iemand met ervaring met opleidingen? Mag overal in Nederland zijn, geen probleem om na deze studie te verhuizen naar een andere stad.
Ook zit ik te denken aan een het volgen van een MBA in de VS, om op meerdere fronten als manager uit de voeten te kunnen.
PS: Als ik klaar ben met deze studie (juni 2008) , ben ik net 24 en ik heb dan nog 15 maanden de mogelijkheid om geld van de IBG te lenen. Daarna kan ik wel bij mijn vader geld lenen.