Dit bericht staat niet op zich... steeds meer lage loon of arbeidsintensief werk verdwijnt naar Oost-Europa of ZO-Azie. Hele industrieen en/of bedrijfstakken verdwijnen en een vervangend of passend alternatief is er niet. Is Europa (lees : globalisering) niet te ver doorgeschoten met de missie naar meer werk en welvaart. Want op dit moment is de tendens toch werkelijk dat Nederland in de etalage staat (met een nog hogere werkeloosheid tot gevolg). Zelfs als we ons zouden richten op puur en alleen dienstverlening (kenmerk 1e wereld) zal ook snel blijken dat ook deze tak van sport door andere landen uitgevoerd kunnen worden. Denk aan de vele Amerikaanse call centers die ik op dit moment in India opgezet worden.quote:'Banen vrachtwagenchauffeurs op de tocht'
Uitgegeven: 31 juli 2005 09:07
AMSTERDAM - De komende vijf jaar verliezen meer dan twintigduizend internationale vrachtwagenchauffeurs in Nederland hun baan. Hun werk wordt overgenomen door goedkoper werkende Oost-Europeanen. Dat vreest FNV Bondgenoten. Ook ander personeel van internationaal opererende transportbedrijven moet vrezen voor zijn baan, zegt vakbondsbestuurder Leo Benjamins zondag in De Telegraaf.
"De trend is niet te stuiten", zegt Benjamins in de krant. Nu zouden Nederlandse transportbedrijven nog voornamelijk Polen in dienst nemen. Wanneer zij te duur worden, wordt hun plek waarschijnlijk ingenomen door andere Oost-Europeanen, denkt Benjamins.
FNV Bondgenoten spreekt van oneerlijke concurrentie. In onder meer Polen en Bulgarije zou een groot rijbewijs eenvoudiger kunnen worden gehaald dan in Nederland. Ook zouden Polen en Bulgaren over minder diploma's hoeven te beschikken dan hun Nederlandse collega's. Bovendien zouden Oost-Europese chauffeurs zich minder hoeven aantrekken van rusttijden tijdens het rijden.
De vakbond is daarnaast bang voor een olievlekwerking. "Eerst verdwijnt de trucker, maar daarna ook de planner en het onderhoudspersoneel", zegt Benjamins. "Er blijft niets over."
Yups, we denken schijnbaar niet Europees genoeg.quote:Op zondag 31 juli 2005 10:23 schreef DennisMoore het volgende:
Want dat laatste blijkt nauwelijks te gebeuren, aldus de docu op tv.
dan mag er wat mij betreft rustig wat minder europees worden gedacht.....quote:Op zondag 31 juli 2005 10:46 schreef DennisMoore het volgende:
Er wordt juist wél Europees gedacht, denk ik.
Polen binnen de EU halen is dé manier om snel de gemiddelde lonen (en welvaat) binnen Europa naar beneden te krijgen, en 'als Europa' beter te kunnen concurreren met bv Azië.
Zolang de Nederlandse overheidsbijdrages in prijs toenemen zal bovengenoemde marktwerking nooit kunnen werken. De prijs voor een fatsoenlijk bestaan komt ermee onder druk en de concurrentieslag met Azie hebben we allang verloren. Zowel op technologisch alsook op prijstechnisch gebied.quote:Op zondag 31 juli 2005 10:46 schreef DennisMoore het volgende:
Er wordt juist wél Europees gedacht, denk ik.
Polen binnen de EU halen is dé manier om snel de gemiddelde lonen (en welvaat) binnen Europa naar beneden te krijgen, en 'als Europa' beter te kunnen concurreren met bv Azië.
als de prijzen in de winkels navenant omlaag gaan wel. dat is mijn punt.quote:Op zondag 31 juli 2005 10:52 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Zolang de Nederlandse overheidsbijdrages in prijs toenemen zal bovengenoemde marktwerking nooit kunnen werken. De prijs voor een fatsoenlijk bestaan komt ermee onder druk en de concurrentieslag met Azie hebben we allang verloren. Zowel op technologisch alsook op prijstechnisch gebied.
Ga jij werken voor een paar euro per uur.... ik niet.
Is dit gemakkelijk te realiseren? En hoe dan?quote:Op zondag 31 juli 2005 10:53 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
als de prijzen in de winkels navenant omlaag gaan wel. dat is mijn punt.
Dat is alleen vol te houden als we de complete verzorgingsstaat op de helling zetten. En het overheidsapparaat (non - productieve sector) drastisch omlaag brengen. Met nog meer werkeloosheid tot gevolg.quote:Op zondag 31 juli 2005 10:53 schreef DennisMoore het volgende:
Het zal zich wel een beetje uitmiddelen. Hier de welvaart wat veel omlaag, daar wat omhoog.
Dat zie ik nooit gebeuren...... het gemiddelde wordt misschien wel beter over alle landen gezien. Maar het totaalplaatje zal nooit beter worden dan waar onze economie voor '98 zat.quote:Idee is dat het totaal straks op een hoger niveau zal zitten dan dat het totaal nu zit.
Flinke renteverhogingen van de ECB (3-5%), zorgen dat de koopkracht van mensen omlaag gaat en het geld in waarde stijgt. Aanvankelijk zal het voor een flinke krimp zorgen, maar uiteindelijk zorgt het voor lagere lonen en een herstelling van de arbeidsmarkt, waarna ook weer groei kan plaatsvinden, juist in de sectoren die nu allemaal naar het buitenland verdwijnen.quote:Op zondag 31 juli 2005 10:59 schreef UncleFunk het volgende:
[..]
Is dit gemakkelijk te realiseren? En hoe dan?
Omgekeerd is een hoge rentestand een slechte drijfveer om te investeren in nieuwe technologieen en bedrijven. Waardoor nog meer startende bedrijven en huishoudens over de kop zullen gaan. En nog meer technologische achterstand in vergelijking met ZO-Azie tot gevolg. Mensen zullen door deze emotionele waarde stijging van het geld nog minder bereid te zijn voor het doen van grote aankopen. En geld moet rollen wil je een economie draaiende houden.quote:Op zondag 31 juli 2005 11:02 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Flinke renteverhogingen van de ECB (3-5%), zorgen dat de koopkracht van mensen omlaag gaat en het geld in waarde stijgt. Aanvankelijk zal het voor een flinke krimp zorgen, maar uiteindelijk zorgt het voor lagere lonen en een herstelling van de arbeidsmarkt, waarna ook weer groei kan plaatsvinden, juist in de sectoren die nu allemaal naar het buitenland verdwijnen.
Ja tuurlijk, laten we allemaal voor een schijntje gaan werkenquote:Op zondag 31 juli 2005 10:41 schreef Mr-Mackey het volgende:
Het minimumloon moet dan ook onmiddellijk worden afgeschaft. Minimumlonen zijn discriminerend:
Kereltje van 18 wordt bij de AH ontslagen en vervangen door een knaapje van 16, want die is goedkoper... En dat, terwijl die knul van 18 misschien wel voor (vrijwel) hetzelfde loon wil werken en beter presteert. Dankzij de overheid verliest onze 18 jarige dus zijn baan... Voor volwassenen geldt op Europese schaal hetzelfde. Globalisering is okay, maar als Nederland zo nodig strakke (milieu)regeltjes wil handhaven, gaan we de slag verliezen. En de vakbonden? Die komen straks met looneisen, voor diezelfde chauffeurs....
ten eerste mag je niet eisen dat er Nederlandse trucks rijden, dat is tegen de Europese regels, aangezien polen inmiddels bij de EU hoort.quote:Op zondag 31 juli 2005 11:22 schreef LowJoe het volgende:
Sjonge,jonge!Als de economie zo eenvoudig was als jullie het voorstellen was het al lang een exacte wetenschap!Maar dat is het niet en zal het ook nooit worden....Mensen reageren vaak anders als de economen denken en dus wordt de beloofde verbetering een verslechtering....Hoe lang roept het centraal planbureau al niet dat de economie volgend jaar een stuk beter zal zijn??Al jaren!!
Om even ontopic te komen....We moeten niet gaan concuren met lagelonenlanden,zullen we altijd verliezen....Dus eisen dat er nederlanders in nederlandse trucks rijden!!Verder beter controleren door heel europa op de werktijden zodat die polen of andere oosteuropeanen zich moeten aanpassen aan ons en niet andersom!Ze willen toch volwaardig europeaan zijn,nou dan moeten ze de europese regels volgen!
Zullen we de Rotterdamse haven ook maar sluiten. Lees afbreken en in Polen her-plaatsen. Want logistiek gezien is Rotterdam een belangrijke levensader van Europa.quote:Op zondag 31 juli 2005 11:33 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ten eerste mag je niet eisen dat er Nederlandse trucks rijden, dat is tegen de Europese regels, aangezien polen inmiddels bij de EU hoort.
en ten tweede moeten de Polen zich al aan al die europese regels houden, het gaat erom dat ze bereid zijn voor veel minder loon hetzelfde werk te doen en dat een poolse vestiging van een Nederlands transportbedrijf zich aan de poolse CAO moet houden en niet aan de Nederlandse.
Vandaar dat Nederlandse transport bedrijven massaal vesigingen openen in Polen. Dat soort werk verdwijnt gewoon, dat is niet tegen te houden. Nu naar Polen, straks naar Roemenië, of waar het maar het goedkoopst is binnen de EU.
je snapt het niet. Ik bedoel dat Nederlandse transport bedrijven vestigingen in polen openen en dan de Poolse chauffeurs volgens de Poolse arbeidsvoorwaarden 100% in Nedeland laten rijden,. Dat is namelijk wat er gebeurt momenteel.quote:Op zondag 31 juli 2005 11:50 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Zullen we de Rotterdamse haven ook maar sluiten. Lees afbreken en in Polen her-plaatsen. Want logistiek gezien is Rotterdam een belangrijke levensader van Europa.
En zo'n haven-terminal zie ik de Polen niet opbouwen.... en qua ligging ligt Polen helemaal niet zo gunstig (met die Oostzee).
Het verplaatsen van logistieke bedrijven zie ik niet zo snel gebeuren.... het inhuren van lage loon krachten wel. De vraag is alleen of dit zo goed is voor de economie. Omdat er structureel geen verschuiving plaatsvindt van werk naar lage loon landen. Je legt alleen een tijdbom onder de lonen maar voor de rest los je niets op.
Ik snap het idd niet....of jij niet.. dan kan ook.quote:Op zondag 31 juli 2005 11:54 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
je snapt het niet. Ik bedoel dat Nederlandse transport bedrijven vestigingen in polen openen en dan de Poolse chauffeurs volgens de Poolse arbeidsvoorwaarden 100% in Nedeland laten rijden,. Dat is namelijk wat er gebeurt momenteel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |