hier durf ik geen uitspraak over te doen, jij bent ook niet een gemiddelde gebruiker wat schoenen betreft, je lijkt haast wel een verzamelaar van die dingen, en dat gegeven is bij aankoop net niet bekend bij de verkoper. Vraag is dan of het redelijk en billijk is van de verkoper om vergelijkbare schoenen gratis beschikbaar te stellen of niet.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 12:59 schreef heaven7 het volgende:
Ja, ik mag andere All-stars uitzoeken, maar alle All-stars die ik graag wil hebben, heb ik alIk hoef dus absoluut geen nieuwe,
Dat is geen reden om een vervanging wel te willen. De winkelier heeft puur te maken met die ene transactie, indien die aan zijn verplichting voldoet dan kun jij nog 1000 andere paren gekocht hebben, maar dan is dat pech. Uitzondering is misschien wanneer jij bijvoorbeeld trouwschoenen gekocht hebt (en dat bij kopen ook aangegeven hebt, met datum erbij), en de verkoper komt een week na je huwelijk met precies dezelfde schoenen aanzetten als vervanging.quote:ik heb sowieso al andere schoenen gekocht (niet omdat deze stuk waren overigens)
Ik weet niet of je makkelijk langs die zaak kunt, maar ik zou vandaag nog zorgen dat die brief met verzoek/eis tot nakoming bij ze in de zaak is.quote:en ik ben het wachten en het bellen, wat ook allemaal geld kost, nu zat, ik wacht maandag nog af maar ik wil echt gewoon mijn geld terug.
Als bemiddeling of zo zou je kunnen kijken of die winkel aangesloten is bij een overkoepelende organisatie van bijvoorbeeld schoenenzaken (dus niet aangesloten bij een keten, maar een branche organisatie), welke misschien een geschillenregeling kentquote:Is er geen instantie die je kunt bellen met dit soort vragen?
Wie bepaalt er eigenlijk of het vergelijkbaar is? Dat doe je toch zeker zelf? Dingen die je daarbij betrekt kunnen zijn kwalitatieve (andere schoenen van hetzelfde merk), of esthetische eigenschappen. Aangezien de esthetische persoonlijk is, vind ik dat je je geld terug zou moeten krijgen als zij het model niet meer hebben. Stukje tegemoetkoming naar de klant voor de overlast die het allemaal met zich meebrengt is ook wel op zijn plaats lijkt me.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:08 schreef heiden6 het volgende:
Ik weet niet of er iets van garantie op die schoenen zit, maar anders heb je sowieso niets te eisen. als dat wel zo is, is de verkoper volgens mij verplicht hetzelfde of een vergelijkbaar product aan te bieden. Dat jij alle All Stars-schoenen al hebt is niet zijn probleem.
Ook de wet geeft garantie.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:08 schreef heiden6 het volgende:
Ik weet niet of er iets van garantie op die schoenen zit, maar anders heb je sowieso niets te eisen. als dat wel zo is, is de verkoper volgens mij verplicht hetzelfde of een vergelijkbaar product aan te bieden. Dat jij alle All Stars-schoenen al hebt is niet zijn probleem.
Overigens, koop gewoon fatsoenlijke schoenen als je er langer mee wilt doen dan zes weken. Je hebt ze nu eenmaal gekocht.
Hetzelfde soort product, van hetzelfde merk, in dezelfde prijsklasse is een vergelijkbaar product. Of jij het product mooi vindt, doet er niet toe.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:17 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Wie bepaalt er eigenlijk of het vergelijkbaar is? Dat doe je toch zeker zelf? Dingen die je daarbij betrekt kunnen zijn kwalitatieve (andere schoenen van hetzelfde merk), of esthetische eigenschappen. Aangezien de esthetische persoonlijk is, vind ik dat je je geld terug zou moeten krijgen als zij het model niet meer hebben. Stukje tegemoetkoming naar de klant voor de overlast die het allemaal met zich meebrengt is ook wel op zijn plaats lijkt me.
"Leuk dat je me voor m'n kapotte Lada tien andere Lada's aanbiedt, maar die vindt ik niet mooi. Ik eis een Ferrari."quote:"Sorry, de Ferrari's zijn op, maar ik heb hier nog een mooie Lada."
"De rode Ferrari's zijn op, hier heb je een pimpelpaarse met gele stippen"quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:20 schreef heiden6 het volgende:
"Leuk dat je me voor m'n kapotte Lada tien andere Lada's aanbiedt, maar die vindt ik niet mooi. Ik eis een Ferrari."
Gelijk op ingaan, die rode zijn er in veelvouden, die pimpelpaarse met gele stippen wordt een collectorsitem, waarde zal stijgen in plaats van dalenquote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:22 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
"De rode Ferrari's zijn op, hier heb je een pimpelpaarse met gele stippen"
Een bijna geheel vergelijkbaar product dus, ware het niet dat Ferrari's niet verkocht of gemaakt worden in die kleur. Bij de schoenen in kwestie is dat wel het geval; deze zijn wel als nieuw en zoals ze horen te zijn.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:22 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
"De rode Ferrari's zijn op, hier heb je een pimpelpaarse met gele stippen"
Maken we er geel van. Een lelijke kleur voor een Ferrari, maar hetzelfde product. Klakkeloos accepteren? Lijkt me niet.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:24 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Een bijna geheel vergelijkbaar product dus, ware het niet dat Ferrari's niet verkocht of gemaakt worden in die kleur. Bij de schoenen in kwestie is dat wel het geval; deze zijn wel als nieuw en zoals ze horen te zijn.
Geel is een prima kleur voor een Ferrari. Dat jij het lelijk vindt is jouw probleem. Redelijkerwijs heb je de keuze tussen de acceptatie van een gelijkwaardig product, of niets. De verkoper is niet verplicht eindeloos alternatieven aan te bieden tot jij het perfect vindt.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:27 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Maken we er geel van. Een lelijke kleur voor een Ferrari, maar hetzelfde product. Klakkeloos accepteren? Lijkt me niet.
In mijn ogen dus wel. De kleur van een auto is net zo belangrijk als het model van een schoen.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:28 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Geel is een prima kleur voor een Ferrari. Dat jij het lelijk vindt is jouw probleem. Redelijkerwijs heb je de keuze tussen de acceptatie van een gelijkwaardig product, of niets. De verkoper is niet verplicht eindeloos alternatieven aan te bieden tot jij het perfect vindt.
Het ZIJN fatsoenlijke schoenen, waar heb je het over? Het zijn echte converse en kostten ¤65,-, ik ben er heel zuinig op geweest en het is echt niet mijn schuld.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:08 schreef heiden6 het volgende:
Ik weet niet of er iets van garantie op die schoenen zit, maar anders heb je sowieso niets te eisen. als dat wel zo is, is de verkoper volgens mij verplicht hetzelfde of een vergelijkbaar product aan te bieden. Dat jij alle All Stars-schoenen al hebt is niet zijn probleem.
Overigens, koop gewoon fatsoenlijke schoenen als je er langer mee wilt doen dan zes weken. Je hebt ze nu eenmaal gekocht.
Op die manier zou je altijd wel iets kunnen vinden om het product af te kraken, zolang het niet exact hetzelfde is; redelijkerwijs houdt dat een keer op. En als er verschillende modellen van hetzelfde merk, van dezelfde prijs worden aangeboden is dat denk ik redelijk genoeg. Dat TS deze allemaal al heeft is niet het probleem van de verkoper.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:29 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
In mijn ogen dus wel. De kleur van een auto is net zo belangrijk als het model van een schoen.
Gelijkwaardigheid gaat dus niet op bij een ander model.
Hetzelfde product zijn dus dezelfde All-stars al die ik heb aangeschaft en niet de blauwe, rooie of gele, dat zijn andere producten welliswaar van hetzelfde merk.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:32 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Op die manier zou je altijd wel iets kunnen vinden om het product af te kraken, zolang het niet exact hetzelfde is; redelijkerwijs houdt dat een keer op. En als er verschillende modellen van hetzelfde merk, van dezelfde prijs worden aangeboden is dat denk ik redelijk genoeg. Dat TS deze allemaal al heeft is niet het probleem van de verkoper.
De wet schrijft hetzelfde of een gelijkwaardig of beter product voor, niet hetzelfde product of een eindeloze stroom alternatieven tot de koper tevreden is.
Redelijkerwijs zijn dat gelijkwaardige producten.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:38 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Hetzelfde product is dus dezelfde All-stars al die ik heb aangeschaft en niet de blauwe, rooie of gele, dat zijn andere producten welliswaar van hetzelfde merk.
Waarom zou je dan uberhaupt nog de moeite nemen om een model schoen uit te zoeken? Alles met dezelfde prijs is immers gelijkwaardig. En als het kapot gaat is het nog maar de vraag wat je terugkrijgt. Ik vind dat de verkoper hier een verantwoordelijkheid heeft. Beetje klantgerichtheid is wel op zijn plaats.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:32 schreef heiden6 het volgende:
[..]
De wet schrijft hetzelfde of een gelijkwaardig of beter product voor, niet hetzelfde product of een eindeloze stroom alternatieven tot de koper tevreden is.
Er is keus genoeg op dit moment, als ik de OP zo lees. Daar houdt het w.m.b. op.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:39 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Waarom zou je dan uberhaupt nog de moeite nemen om een model schoen uit te zoeken? Alles met dezelfde prijs is immers gelijkwaardig. En als het kapot gaat is het nog maar de vraag wat je terugkrijgt. Ik vind dat de verkoper hier een verantwoordelijkheid heeft. Beetje klantgerichtheid is wel op zijn plaats.
Dat het een keer ophoudt ben ik met je eens, maar geld terug zou een van de alternatieven moeten zijn.
Dat ben ik dus absoluut niet met je eens, het zijn stuk voor stuk verschillende producten als er ookmaar een klein verschil is. Als deze, witte niet meer te leveren zijn en ik kan niks met een tegoedbon (geloof me, als het een H&M ofzo was geweest had ik die bon prima gevonden) dan wil ik het aankoopbedrag terug. Ik kan er toch zeker niks aan doen dat die schoenen van slechte kwaliteit zijn?!quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:39 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Redelijkerwijs zijn dat gelijkwaardige producten.
Het zijn geen gelijke producten, maar wel gelijkwaardig. Zeker een tegoedbon is voldoende alternatief, daarme kun je nota bene kiezen uit alle producten in de hele winkel.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:41 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Dat ben ik dus absoluut niet met je eens, het zijn stuk voor stuk verschillende producten als er ookmaar een klein verschil is. Als deze, witte niet meer te leveren zijn en ik kan niks met een tegoedbon (geloof me, als het een H&M ofzo was geweest had ik die bon prima gevonden) dan wil ik het aankoopbedrag terug.
Je hebt ze toch zelf gekocht?quote:Ik kan er toch zeker niks aan doen dat die schoenen van slechte kwaliteit zijn?!
De keus is een bon of andere schoenen. Ik wil geen andere schoenen, als ik andere schoenen had gewild had ik die al eerder aangeschaft en met een bon kan ik niks want het is absoluut niet mijn soort winkel.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:41 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Er is keus genoeg op dit moment, als ik de OP zo lees. Daar houdt het w.m.b. op.
Er stond geen bordje op geplakt dat ze na 1.5 maand stuk zouden gaanquote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:43 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het zijn geen gelijke producten, maar wel gelijkwaardig. Zeker een tegoedbon is voldoende alternatief, daarme kun je nota bene kiezen uit alle producten in de hele winkel.
[..]
Je hebt ze toch zelf gekocht?
En als ze niet van goede kwaliteit zijn, kun je terug naar de winkel, en als je geluk hebt tref je een verkoper die je andere schoenen of een tegoedbon aanbiedt.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:45 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Er stond geen bordje op geplakt dat ze na 1.5 maand stuk zouden gaanDergelijke schoenen moeten van goede kwaliteit zijn. Punt.
Een tegoedbon is geen alternatief.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:43 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het zijn geen gelijke producten, maar wel gelijkwaardig. Zeker een tegoedbon is voldoende alternatief, daarme kun je nota bene kiezen uit alle producten in de hele winkel.
[..]
Je hebt ze toch zelf gekocht?
Het is een koop van 2,5 maand geleden. Die kun je niet meer zomaar terugdraaien omdat je spijt hebt van de aankoop van cheape schoenen, nu blijkt dat ze snel kapot zijn gegaan.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:49 schreef frederik het volgende:
[..]
Een tegoedbon is geen alternatief.
Hiermee is namelijk nog steeds geen schoen geleverd, en is dus niet voldaan aan de leveringsplicht.
Ontbinden wegens niet nakoming van verplichtingen geeft de verkoper geen rechten om het geld te houden en maar een tegoedbon te verstrekken. Ontbinden is ook echt ontbinden, dus koper verlost van verplichting tot betalen, en verkoper verlost van verplichting te leveren
Ja, maar ik vind het niet meer dan normaal dat dat geldt als je je bijvoorbeeld bedenkt oid, dan heb je zelf een fout gemaakt en moet je genoegen nemen met een tegoedbon. Maar dit is iets wat absoluut NIET mijn fout is, moet ik dan wel op de blaren gaan zitten?quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:47 schreef ivetje het volgende:
Kijk hier evenMisschien wordt je wat wijzer hieruit. Maar volgens mij staat bij Britain aangegeven dat je niet het bedrag terug krijgt maar een tegoedbon. Als dat is aangegeven heb je geen poot om op te staan, aangezien je het van tevoren wist.
http://www.staiksterk.nl/StaIkSterk/adviezen.htm?prob=Defect&cat=KledingTextiel&subc=Schoenen&w=1
NOGMAALS, waar heb jij het overquote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:50 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het is een koop van 2,5 maand geleden. Die kun je niet meer zomaar terugdraaien omdat je spijt hebt van de aankoop van cheape schoenen, nu blijkt dat ze snel kapot zijn gegaan.
dat soort bordjes zijn alleen van toepassing in gevallen waar de wet niet anders heeft bepaald (bijvoorbeeld zelf de verkeerde maat uitgekozen hebben zonder hulp van een verkoper, m/v), in het geval van levering niet conform het gekochte (waar hier sprake van is) zijn er 3 mogelijkheden:quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:47 schreef ivetje het volgende:
Kijk hier evenMisschien wordt je wat wijzer hieruit. Maar volgens mij staat bij Britain aangegeven dat je niet het bedrag terug krijgt maar een tegoedbon. Als dat is aangegeven heb je geen poot om op te staan, aangezien je het van tevoren wist.
http://www.staiksterk.nl/StaIkSterk/adviezen.htm?prob=Defect&cat=KledingTextiel&subc=Schoenen&w=1
Al zouden het wel cheape schoenen zijn, ook schoenen van 10 euro van scapino mogen niet binnen 2,5 maand uit elkaar liggen. Ook die hebben een wettelijke "garantie" van minimaal 2 jaar (alleen omdat niemand teruggaat naar scapino heeft die geen last van die regeling, zou ze denk ik het faillisement opleveren indien iedereen zijn of haar recht kwam halen)quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:50 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het is een koop van 2,5 maand geleden. Die kun je niet meer zomaar terugdraaien omdat je spijt hebt van de aankoop van cheape schoenen, nu blijkt dat ze snel kapot zijn gegaan.
Tja, het is ook niet hun fout dat die schoenen kapot zijn, dan moet je bij all stars zelf zijn ipv bij de winkel. En het is 2,5 maand geleden...wie zegt dat je niet zelf die gympen zo hebt afgeragd dat ze daardoor kapot zijn gegaan. Het is jou woord tegen dat van hun, en ik denk dat je nog blij mag zijn met een tegoedbon...als ik eerlijk mag zijn.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:51 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Ja, maar ik vind het niet meer dan normaal dat dat geldt als je je bijvoorbeeld bedenkt oid, dan heb je zelf een fout gemaakt en moet je genoegen nemen met een tegoedbon. Maar dit is iets wat absoluut NIET mijn fout is, moet ik dan wel op de blaren gaan zitten?
quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:57 schreef ivetje het volgende:
[..]
Tja, het is ook niet hun fout dat die schoenen kapot zijn, dan moet je bij all stars zelf zijn ipv bij de winkel. En het is 2,5 maand geleden...wie zegt dat je niet zelf die gympen zo hebt afgeragd dat ze daardoor kapot zijn gegaan. Het is jou woord tegen dat van hun, en ik denk dat je nog blij mag zijn met een tegoedbon...als ik eerlijk mag zijn.
Nou, ze zijn opgestuurd en beoordeeld door Converse, deze schoenen moeten vergoedt worden omdat het niet de schuld is van de klant. Dus ik heb ze zeker niet zelf afgeragd en nogmaals, de schoenen gingen na 1.5 maand al stuk en ik ben direct teruggegaan naar de winkel.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:57 schreef ivetje het volgende:
[..]
Tja, het is ook niet hun fout dat die schoenen kapot zijn, dan moet je bij all stars zelf zijn ipv bij de winkel. En het is 2,5 maand geleden...wie zegt dat je niet zelf die gympen zo hebt afgeragd dat ze daardoor kapot zijn gegaan. Het is jou woord tegen dat van hun, en ik denk dat je nog blij mag zijn met een tegoedbon...als ik eerlijk mag zijn.
`quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:57 schreef ivetje het volgende:
[..]
Tja, het is ook niet hun fout dat die schoenen kapot zijn, dan moet je bij all stars zelf zijn ipv bij de winkel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |