De meeste van die onderzoeken gebeuren juist niet in ziekenhuizen, maar in priveklinieken (Pharma Bio Research ofzo). Voordat die geneesmiddelen op mensen getest mogen worden, zijn ze idd een heel traject van proefdieren en ethische commissies gepasseerd. Ze zullen allleen op mensen testen als zij denken dat er gevaar is, omdat ze het geneesmiddel dat ze willen testen natuurlijk niet in productie kan worden genomen als er wel gevaar is. Ook aan de hoogte van de vergoeding kun je een beetje zien hoe gevaarlijk het isquote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:46 schreef DIA het volgende:
informeren bij acedemische universiteiten/ziekenhuizen
Hoogte van de vergoeding wordt idd ook bepaald door hoe lang je daar moet zijn. Volgens mij wordt de belasting op de patien/proefpersoont gemeten, en onder belasting vallen de evt bijwerkingen maar ook de hinder door het niet thuis kunnen zijn.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 22:03 schreef p-etr-a het volgende:
Dat zal ik ook al te denken inderdaad, een onderzoek waarvoor je 3000 euro krijgt moet wel iets gevaarlijker zijn dan een onderzoek van 700 euro. Al ligt dat natuurlijk ook deels aan de lengte van de opname(n).
Je krijgt meer geld als je langer opgenomen wordt, of als je meer bezoeken aan de kliniek moet brengen. Vantevoren kun je nog niets zeggen over het gevaar van een medicijn, dus het lijkt me lastig om daar de vergoeding op vast te stellen. In principe heeft elk medicijn dat getest wordt geen zware bijwerkingen veroorzaakt in proefdieren, anders was het testtraject wel stilgelegd.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 22:03 schreef p-etr-a het volgende:
Dat zal ik ook al te denken inderdaad, een onderzoek waarvoor je 3000 euro krijgt moet wel iets gevaarlijker zijn dan een onderzoek van 700 euro. Al ligt dat natuurlijk ook deels aan de lengte van de opname(n).
Dat is waar. Maar wordt dat ook gebruikt om de hoogte van een vergoeding te bepalen?quote:Op zaterdag 30 juli 2005 00:01 schreef fee-tje het volgende:
Het is zeker niet zo dat alle geneesmiddelen evenveel kans hebben op bijwerkingen. Ernstige bijwerkingen zullen zo veel mogelijk uitgesloten zijn door proefdieren, minder ernstige wellicht niet.
Hoor ik verschillende verhalen over. BPR vergoedt per uur geloof ik, terwijl onderzoek in het academisch ziekenhuis waar ik studeer wel gedeeltelijk de vergoeding bepaalt aan de hand van de belasting (dus incl de risico's).quote:Op zaterdag 30 juli 2005 00:15 schreef freako het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar wordt dat ook gebruikt om de hoogte van een vergoeding te bepalen?
Mijn neef heeft dit eens gedaan.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:28 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Een fikse schop...
Zijn er hier mensen die wel eens hebben meegedaan aan dergelijke onderzoeken? Ik overweeg zelf regelmatig om het te doen (heb me nu ook ingeschreven voor een onderzoek, al weet ik nog niet zeker of ik het ook echt ga doen) en ben erg benieuwd naar ervaringen...
Ik ook, maar toen ik ook echt post en uitnodigingen kreeg durfde ik er toch niet meer op te reageren.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb me ingeschreven bij Pharma Bio Research...
Ik heb inmiddels post met een inschrijfformulier voor een specifiek onderzoek gekregen. Opgestuurd. Terugkrabbelen kan altijd nog.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:08 schreef Biancavia het volgende:
Ik ook, maar toen ik ook echt post en uitnodigingen kreeg durfde ik er toch niet meer op te reageren.
Het feit dat ze voor de meeste onderzoeken gezonde mannen vragen geeft denk ikaan dat er weldegelijk risico's aan vast zitten..quote:Op vrijdag 29 juli 2005 14:11 schreef p-etr-a het volgende:
Het klinkt op zich namelijk heel antrekkelijk, maar ik kan me goed voorstellen dat hier een behoorlijk risico aan vast zit.
Net zoals er risico's zitten aan het nemen van een paracetamolletje (daar gaan dus mensen dood aanquote:Op vrijdag 27 januari 2006 21:23 schreef Alicey het volgende:
Het feit dat ze voor de meeste onderzoeken gezonde mannen vragen geeft denk ikaan dat er weldegelijk risico's aan vast zitten..
Maar juist door al dat goede testen is duidelijk geworden wat de risico's zijn, en staat nu dus ook netjes in de bijsluiter vermeld wat het kan doen.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 21:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Net zoals er risico's zitten aan het nemen van een paracetamolletje (daar gaan dus mensen dood aan).
De mogelijke effecten zijn niet volstrekt onbekend, maar er kunnen wel onverwachte dingen optreden. Vandaar ook dat je opgenomen en gemonitord wordt. Als mensen bij bosjes onwel zouden worden bij dit soort onderzoeken, dan vermoed ik dat we er meer over zouden horen...quote:Op vrijdag 27 januari 2006 21:36 schreef Alicey het volgende:
Maar juist door al dat goede testen is duidelijk geworden wat de risico's zijn, en staat nu dus ook netjes in de bijsluiter vermeld wat het kan doen.
Met die troep die je gaat testen weet je dat nog niet..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |