abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29234210
Je ziet regelmatig advertenties voor onderzoeken naar geneesmiddelen, waarvoor ze mensen zoeken die deze komen testen. Door middel van een of meerdere opnames in hun kliniek wordt dan een geneesmiddel op jou getest. Hiervoor krijg je een heel aardige vergoeding.

Ik vroeg mij toen ik net eens op internet informatie zocht hierover af hoe gevaarlijk e.d. dit is. Zijn er mensen hier, die ervaring hebben met zulke onderzoeken? Het klinkt op zich namelijk heel antrekkelijk, maar ik kan me goed voorstellen dat hier een behoorlijk risico aan vast zit.
  vrijdag 29 juli 2005 @ 14:21:39 #2
68902 MacPhisto
grootmeester
pi_29234520
Die geneesmiddelen zijn al uitgebreid getest in allerlei modellen inclusief dieren. En dan moet het door tal van ethische commissies goedgekeurd worden. Bovendien wordt alles goed gemonitord tijdens die opnames.
Volgens mij zijn de risico's verwaarloosbaar.

Een vriend van me heeft met dit soort onderzoeken zijn halve studie gefinancierd...
pi_29234907
Ik heb ook een paar keer meegedaan en alhoewel iedereen je voor gek verklaart valt het allemaal wel mee. Je krijgt medicijnen die in een veel hogere mate al op dieren zijn uitgetest of medicijnen die in het buitenland al op de markt zijn maar hier nog geen goekeuring hebben gekregen. Gemiddeld pak je zo'n 100-150 e per dag en de reiskosten zijn ook niet verkeerd. Als je het gaat doen zou ik je wel adviseren niet de zwaardere medicijnen te testen waar ze in de krant vaak voor adverteren, want dat zijn de testen waar ze geen proefkonijnen voor kunnen krijgen..
dikke kans dat je dan met bijwerkingen te maken krijgt, ik zelf heb er nog nooit last van gehad.
pi_29239330
Risico op ineens dood gaan of zo lijkt me inderdaad gruwelijk klein. Risico op dat achteraf blijkt dat bijv 5% vd gebruikers meer kans hebben om hart-problemen op latere leeftijd te ontwikkelen is misschien groter...
Dan kun je je afvragen of je je daar druk om moet maken: als je buiten de 5% valt zul je het nooit weten / als je er in valt, meer risico hebt, maar je krijgt niets, ook niet / en als je wel iets krijgt weet je nooit zeker of het daar door is gekomen.. hart-problemen komen nu eenmaal voor..
Maar je loopt dus wel een klein risico... denk dat je het een beetje zo moet zien...
  vrijdag 29 juli 2005 @ 16:46:26 #5
73888 DIA
die ja .....
pi_29239422
informeren bij acedemische universiteiten/ziekenhuizen
pi_29247483
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 16:46 schreef DIA het volgende:
informeren bij acedemische universiteiten/ziekenhuizen
De meeste van die onderzoeken gebeuren juist niet in ziekenhuizen, maar in priveklinieken (Pharma Bio Research ofzo). Voordat die geneesmiddelen op mensen getest mogen worden, zijn ze idd een heel traject van proefdieren en ethische commissies gepasseerd. Ze zullen allleen op mensen testen als zij denken dat er gevaar is, omdat ze het geneesmiddel dat ze willen testen natuurlijk niet in productie kan worden genomen als er wel gevaar is. Ook aan de hoogte van de vergoeding kun je een beetje zien hoe gevaarlijk het is .
pi_29249045
Dat zal ik ook al te denken inderdaad, een onderzoek waarvoor je 3000 euro krijgt moet wel iets gevaarlijker zijn dan een onderzoek van 700 euro. Al ligt dat natuurlijk ook deels aan de lengte van de opname(n).
pi_29249322
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 22:03 schreef p-etr-a het volgende:
Dat zal ik ook al te denken inderdaad, een onderzoek waarvoor je 3000 euro krijgt moet wel iets gevaarlijker zijn dan een onderzoek van 700 euro. Al ligt dat natuurlijk ook deels aan de lengte van de opname(n).
Hoogte van de vergoeding wordt idd ook bepaald door hoe lang je daar moet zijn. Volgens mij wordt de belasting op de patien/proefpersoont gemeten, en onder belasting vallen de evt bijwerkingen maar ook de hinder door het niet thuis kunnen zijn.
  vrijdag 29 juli 2005 @ 23:55:21 #9
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_29253556
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 22:03 schreef p-etr-a het volgende:
Je krijgt meer geld als je langer opgenomen wordt, of als je meer bezoeken aan de kliniek moet brengen. Vantevoren kun je nog niets zeggen over het gevaar van een medicijn, dus het lijkt me lastig om daar de vergoeding op vast te stellen. In principe heeft elk medicijn dat getest wordt geen zware bijwerkingen veroorzaakt in proefdieren, anders was het testtraject wel stilgelegd.
pi_29253799
Medicijnen die voor ernstigere kwalen worden ingezet, hebben ook vaak meer ruimte voor risico. Een middeltje voor verkoudheid mag geen huiduitslag veroorzaken (doet meer kwaad dan goed), bij iets tegen hartfalen mag dit wel. Het is zeker niet zo dat alle geneesmiddelen evenveel kans hebben op bijwerkingen. Ernstige bijwerkingen zullen zo veel mogelijk uitgesloten zijn door proefdieren, minder ernstige wellicht niet.
pi_29253919
Ja ik zou wel inderdaad zoiets simpels willen testen. Er stonden ook advertenties bij over diabetes enzo, maar daar zou ik niet zo snel aan beginnen. Het klinkt gewoon veel te eng.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 00:15:37 #12
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_29254385
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 00:01 schreef fee-tje het volgende:

Het is zeker niet zo dat alle geneesmiddelen evenveel kans hebben op bijwerkingen. Ernstige bijwerkingen zullen zo veel mogelijk uitgesloten zijn door proefdieren, minder ernstige wellicht niet.
Dat is waar. Maar wordt dat ook gebruikt om de hoogte van een vergoeding te bepalen?
pi_29254847
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 00:15 schreef freako het volgende:

[..]

Dat is waar. Maar wordt dat ook gebruikt om de hoogte van een vergoeding te bepalen?
Hoor ik verschillende verhalen over. BPR vergoedt per uur geloof ik, terwijl onderzoek in het academisch ziekenhuis waar ik studeer wel gedeeltelijk de vergoeding bepaalt aan de hand van de belasting (dus incl de risico's).
pi_29254981
Het is mij al vaker afgeraden omdat het ongezond is chemische middelen in te nemen als je ze niet nodig hebt Maar dan denk ik weer: als het echt zo gevaarlijk en heftig is, waren de media er alláng mee bezig geweest... Ik zou iig goed opletten wát voor test het is.
pi_34525168
Een fikse schop...

Zijn er hier mensen die wel eens hebben meegedaan aan dergelijke onderzoeken? Ik overweeg zelf regelmatig om het te doen (heb me nu ook ingeschreven voor een onderzoek, al weet ik nog niet zeker of ik het ook echt ga doen) en ben erg benieuwd naar ervaringen...
  vrijdag 27 januari 2006 @ 19:04:00 #16
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_34526140
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 18:28 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Een fikse schop...

Zijn er hier mensen die wel eens hebben meegedaan aan dergelijke onderzoeken? Ik overweeg zelf regelmatig om het te doen (heb me nu ook ingeschreven voor een onderzoek, al weet ik nog niet zeker of ik het ook echt ga doen) en ben erg benieuwd naar ervaringen...
Mijn neef heeft dit eens gedaan.
Kreeg ¤900,- voor een weekje controles, maar de selectie was wel zwaar.
Ze zoeken vaak heel specifieke personen.

Hier staat nog het een en ander.
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_34526172
Ik heb me ingeschreven bij Pharma Bio Research...
pi_34526276
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 19:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb me ingeschreven bij Pharma Bio Research...
Ik ook, maar toen ik ook echt post en uitnodigingen kreeg durfde ik er toch niet meer op te reageren.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_34526369
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 19:08 schreef Biancavia het volgende:
Ik ook, maar toen ik ook echt post en uitnodigingen kreeg durfde ik er toch niet meer op te reageren.
Ik heb inmiddels post met een inschrijfformulier voor een specifiek onderzoek gekregen. Opgestuurd. Terugkrabbelen kan altijd nog. Ergens lijkt het me toch wel een makkelijke manier om geld te verdienen...
pi_34530070
Ik ga in de zomer denk ik een weekje meedoen bij Pharma Bio Research. Makkelijk geld verdienen en de gevaren zijn verwaarloosbaar klein..
  vrijdag 27 januari 2006 @ 21:23:56 #21
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_34530751
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 14:11 schreef p-etr-a het volgende:

Het klinkt op zich namelijk heel antrekkelijk, maar ik kan me goed voorstellen dat hier een behoorlijk risico aan vast zit.
Het feit dat ze voor de meeste onderzoeken gezonde mannen vragen geeft denk ikaan dat er weldegelijk risico's aan vast zitten..
pi_34531052
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 21:23 schreef Alicey het volgende:
Het feit dat ze voor de meeste onderzoeken gezonde mannen vragen geeft denk ikaan dat er weldegelijk risico's aan vast zitten..
Net zoals er risico's zitten aan het nemen van een paracetamolletje (daar gaan dus mensen dood aan ).
  vrijdag 27 januari 2006 @ 21:36:04 #23
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_34531161
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 21:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Net zoals er risico's zitten aan het nemen van een paracetamolletje (daar gaan dus mensen dood aan ).
Maar juist door al dat goede testen is duidelijk geworden wat de risico's zijn, en staat nu dus ook netjes in de bijsluiter vermeld wat het kan doen.

Met die troep die je gaat testen weet je dat nog niet..
pi_34531206
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 21:36 schreef Alicey het volgende:
Maar juist door al dat goede testen is duidelijk geworden wat de risico's zijn, en staat nu dus ook netjes in de bijsluiter vermeld wat het kan doen.

Met die troep die je gaat testen weet je dat nog niet..
De mogelijke effecten zijn niet volstrekt onbekend, maar er kunnen wel onverwachte dingen optreden. Vandaar ook dat je opgenomen en gemonitord wordt. Als mensen bij bosjes onwel zouden worden bij dit soort onderzoeken, dan vermoed ik dat we er meer over zouden horen...
pi_34531223
In mijn geval zou het overigens gaan om een middel tegen chronische ontstekingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')