abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29233431
quote:
Terreur tart Brits multiculturalisme

RENÉ TER STEEGE

De Britse versie van de multiculturele samenleving staat onder druk na de bomaanslagen en de arrestaties. Vooral de 'klaagcultuur' van de moslims moet het ontgelden.

De rechtse tabloids zien hun gelijk bewezen: de immigratie en het toelaten van asielzoekers hebben Groot-Brittannië vooral rampspoed gebracht. Alle arrestanten en zelfmoordterroristen zijn immers van allochtone komaf. En dan hadden sommigen nog een uitkering ook.

'De bombers zijn allemaal klaplopende asielzoekers!' kopte The Daily Express. Een conservatieve concurrent, The Daily Mail, had een groot deel van de voorpagina ingeruimd voor het woord Gratitude, dankbaarheid. Daaronder de tekst: ''Hun families kwamen hier als asielzoekers. Ze kregen woningen, scholing en alle voordelen van British life. En hoe betalen ze ons terug? Door te proberen ons op te blazen!''

Dat sloeg op de zekerheid dat minstens twee verdachten van de mislukte aanslagen op 21 juli van Oost-Afrikaanse afkomst zijn. Een van hen woonde sinds 1999 in een flatje in Noord-Londen. De sociale dienst betaalde al die jaren de huur.

De woede over de profiteurs is niet beperkt tot de gebruikelijke verdachten ter rechter en uiterst rechter zijde. Ook in 'serieuze' kranten vragen commentatoren zich af of het Britse multiculturalisme niet te ver is doorgeschoten. Of het niet tijd wordt om, net als in bijvoorbeeld Frankrijk en Nederland, eisen te stellen aan de allochtonen. Of de Britse regeringen, kortom, niet volslagen gek waren om parallelle samenlevingen te laten ontstaan en lieden te verwelkomen die in de Derde Wereld worden uitgekotst.

Niall Ferguson citeert in The Sunday Telegraph de lof op Londen van de Egyptische fundamentalistische moslim Yasser El-Sirri. ''Overal in de Arabische wereld was het gevaarlijk voor mij, alleen in Engeland hoef ik me geen zorgen te maken.''

El-Sirri was in Egypte veroordeeld tot 25 jaar wegens het binnensmokkelen van gewapende terroristen. In Londen werd hij directeur van het Islamic Observation Center.

Een collega-haatprediker , de Syriër Hani al-Siba'i, liet zich lovend uit over de aanslagen in Londen op 7 juli. Niall Ferguson: ''En waar kunnen wij deze dr. al-Siba'i vinden? In Londen natuurlijk, waar hij directeur is van het al-Maqreze Centre for Historical Studies.'' Ook de radicale prediker Abu Hamza kon zijn gang gaan.

Meer nog dan in Nederland was het in de 'nette' Britse pers lang taboe om iets te schrijven dat kon worden uitgelegd als het oproepen tot vreemdelingenhaat, ook al was die uitleg te kwader trouw. Politici die zich op dat pad waagden, werden met pek en veren overladen. Michael Howard, de Conservatieve tegenstander van Tony Blair bij de laatste verkiezingen, kan ervan meepraten. Toch was er al ruim voor de aanslagen iets aan het veranderen. Ook een liberaal blad als Prospect Magazine had openlijk de vraag gesteld of 'open grenzen een bedreiging vormen voor een open maatschappij'.

Het taboe lijkt na de aanslagen gesneuveld, want de Britse moslims worden nu ook door liberalen streng toegesproken. David Goodhart, hoofdredacteur van Prospect Magazine,laakt hun 'zeur-cultuur'.

''Moslimleiders in Groot-Brittannië zeuren over discriminatie en armoede, terwijl zij behoren tot de rijkste en meest vrije moslims ter wereld. De Labour-regeringen hebben sinds 1997 veel gedaan voor, en gespendeerd aan, hun emancipatie. Moslim-leiders geven dat achter de schermen ook toe. Maar wanneer zegt een van hen dat eens openlijk?''

David Goodhart constateert echter dat het zeuren aanhoudt, dat gezocht wordt naar een 'verklaring' voor wat de terroristen bewoog. Een verklaring die vaak wordt gevonden in 'de oorlog tegen de islam', zoals gevoerd in Irak door de VS en Engeland. Een dom antwoord, vindt Goodhart. ''Wanneer wijzen moslimleiders eens op de Britse steun voor de militaire interventies ten gunste van de Europese moslims in Bosnië en Kosovo?''

Het gejeremieer over een verheviging van de islamofobie is paranoïde, vindt Goodhart. ''Na de bomaanslagen was en is er misschien sprake van een zekere backlash. Maar het is niet meer dan logisch dat de moslims extra het oog worden gehouden. De terroristen komen uit hun midden.''

De Britse versie van het multiculturalisme krijgt een veeg uit de pan van Kenan Malik, een jonge Britse schrijver. Hij hunkert naar een recent verleden, toen immigranten uit alle windstreken zich 'Brits' wilden voelen, ondanks de ondervonden discriminatie.

Het van hogerhand gepropageerde multiculturalisme maakte daar volgens hem een eind aan, het 'slachtofferschap' van minderheden kreeg de nadruk, vooral onder moslims. Kenan Malik: ''Het multiculturalisme maakte moslimgemeenschappen meer in zichzelf gekeerd, en hielp van een groepje jongeren woeste terroristen maken.''

Britse moslimleiders lijken niet aan te voelen wat er van hen wordt verwacht, getuige de opmerking van Mohammed Naseem. Hij is directeur van de grootste moskee van Birmingham. Naseem: ''Er bestaat volstrekt geen bewijs dat die jonge manen op de politievideo's in de ondergrondse de daders zijn. Misschien zijn het onschuldige passanten.'' Naseem zei dit bij de plaats waar de Somaliër werd gepakt wiens bom op 21 juli niet afging.

© Het Parool, 29-07-2005
"If you receive something that says "Send this to all your friends", please consider me not your friend. "
  vrijdag 29 juli 2005 @ 13:48:47 #2
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_29233500
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 13:46 schreef Idiosincrasico het volgende:

[..]
Mooie toelichting op je topic.

Het was wel een beetje te verwachten natuurlijk. Maar het is wel een klote ontwikkeling. Ik denk dat het in Nederland nog een stuk onrustiger zal zijn na een eventuele aansalg.
pi_29233612
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 13:48 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Mooie toelichting op je topic.

Het was wel een beetje te verwachten natuurlijk. Maar het is wel een klote ontwikkeling. Ik denk dat het in Nederland nog een stuk onrustiger zal zijn na een eventuele aansalg.
Hehe, mijn eten was net klaar ...

Maar goed, het is een logische ontwikkeling. Ik begrijp de ergernis van de Britten ook.
"If you receive something that says "Send this to all your friends", please consider me not your friend. "
pi_29233677
Hoe meer personen van een bepaalde groep een samenleving binnenkomt, hoe meer ze op hun zelf gekeerd raken en hun eigen culturen gaan vasthouden, en soms zelfs verstevigen, zich afzonderen ipv in de samenleving op te gaan.
  vrijdag 29 juli 2005 @ 13:57:13 #5
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_29233759
quote:
Of het niet tijd wordt om, net als in bijvoorbeeld Frankrijk en Nederland, eisen te stellen aan de allochtonen. Of de Britse regeringen, kortom, niet volslagen gek waren om parallelle samenlevingen te laten ontstaan en lieden te verwelkomen die in de Derde Wereld worden uitgekotst.
quote:
Britse moslimleiders lijken niet aan te voelen wat er van hen wordt verwacht
Daar zit de kern van het probleem......... en nergens anders.
pi_29234132
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 13:57 schreef Drugshond het volgende:

[..]

[..]

Daar zit de kern van het probleem......... en nergens anders.
Ik snap die gasten gewoon domweg niet. Hoe zien ze hun toekomst in Europa? Door het continue benadrukken van hun 'zielige' positie zal de acceptatie niet toenemen. Tel daarbij de afbraak van de sociale voorzieningen af en ze zijn volkomen kansloos ...
pi_29236630
De hand in eigen boezem komt vaak hard aan, maar Moslims worden opgevoed met de ideologie van: kleur bekennen (Nee mensen ik heb het over de doorsnee Moslims, niet over ALLE). Juist daarom zullen ze immer een zondebok zoeken voor eigen falen.
Zelfinkeer heeft tijd nodig, helaas had men dit eerder moeten starten en was dit allemaal niet gebeurd.

Er staan namelijk een aantal zeer rake punten in het stuk
Yeah baby Yeah!
  vrijdag 29 juli 2005 @ 16:11:14 #8
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_29238279
Die klaagcultuur is blijkbaar niet alleen voorbehouden aan de moslims in Nederland.
Er is tientallen jaren tegen ze gezegd: jullie zijn zielig en hulpbehoevend, maar op een gegeven moment wordt het tijd om op eigen benen te staan. Maar dan is het al te laat en blijven ze zich wentelen in die slachtofferrol.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_29238456
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 16:11 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Die klaagcultuur is blijkbaar niet alleen voorbehouden aan de moslims in Nederland.
Er is tientallen jaren tegen ze gezegd: jullie zijn zielig en hulpbehoevend, maar op een gegeven moment wordt het tijd om op eigen benen te staan. Maar dan is het al te laat en blijven ze zich wentelen in die slachtofferrol.
Ze zullen het wel moet afleren, want ik zie toekomstige generaties niet zo bereidwillig met uitkeringen blijven smijten. Iedereen heeft in dit land redelijk gelijke kansen, maar door jezelf continue in een slachtofferrol te drukken kom je geen steek verder.
  vrijdag 29 juli 2005 @ 16:16:56 #10
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_29238507
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 16:15 schreef Idiosincrasico het volgende:

[..]

Ze zullen het wel moet afleren, want ik zie toekomstige generaties niet zo bereidwillig met uitkeringen blijven smijten. Iedereen heeft in dit land redelijk gelijke kansen, maar door jezelf continue in een slachtofferrol te drukken kom je geen steek verder.
En dat in combinatie wat de overheid al sinds de jaren 70 doet om die mensen de taal te leren. Echt goed hoor.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 29 juli 2005 @ 16:27:38 #11
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_29238850
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 16:16 schreef Megumi het volgende:

[..]

En dat in combinatie wat de overheid al sinds de jaren 70 doet om die mensen de taal te leren. Echt goed hoor.
Niets weerhoud je ervan zelf initiatieven te ontplooien om talen te leren. Dat is toch niet zo onlogisch als je ergens heen emigreert.
Maar blijkbaar wel voor die simpele schapenherders die hier zijn aanbeland.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_29239248
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 16:27 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Niets weerhoud je ervan zelf initiatieven te ontplooien om talen te leren. Dat is toch niet zo onlogisch als je ergens heen emigreert.
Maar blijkbaar wel voor die simpele schapenherders die hier zijn aanbeland.
Dat is de reden uiteraard.
Wij zijn ontwikkeld en beseffen stuk voor stuk wat een handicap het is als je de taal niet machtig bent of de omgangsvormen niet. De Berbers komen uit kleine gemeenschappen die enkel contact met elkaar hadden en er dus ook geen behoefte was voor ontwikkeling.
Yeah baby Yeah!
  vrijdag 29 juli 2005 @ 16:47:01 #13
80268 kLowJow
That's Gay
pi_29239447
Voor GB gaat dit met betrekking tot Pakistanen dan weer niet op, volgens mij. Het taalprobleem dus.
pi_29239558
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 16:47 schreef kLowJow het volgende:
Voor GB gaat dit met betrekking tot Pakistanen dan weer niet op, volgens mij. Het taalprobleem dus.
Haha, die spreken inderdaad vloeiend Engels (als ze willen), maar mijn post had betrekking op Nedeerland.
Yeah baby Yeah!
  vrijdag 29 juli 2005 @ 16:52:40 #15
80268 kLowJow
That's Gay
pi_29239666
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 16:49 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Haha, die spreken inderdaad vloeiend Engels (als ze willen), maar mijn post had betrekking op Nedeerland.
Dat weet ik. Ik vraag me slechts af in hoeverre de situatie vergelijkbaar is met die in Nederland en wat dan vooral verantwoordelijk is voor de geconstateerde problemen.
pi_29239897
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 16:52 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Dat weet ik. Ik vraag me slechts af in hoeverre de situatie vergelijkbaar is met die in Nederland en wat dan vooral verantwoordelijk is voor de problemen.
Nou zoals ik opmaak uit het stuk heet Engeland van alles en nog wat binnen gelaten wat eenmaal vauit een stevige basis in Engeland zijn ware aard laat zien. Pas nu weet men ongeveer met wie men te maken heeft, eerst was het een dumpplaats...

Nederland en Engeland zijn natuurlijk allebei Westerse landen waar beiden een redelijke Ismaitische minderheid is, die nogal wat vrijheden genoot en geniet. In Engeland zitten voornl Islamtien uit oude kolonies, dat is bij Nederland weer niet het geval (Wij hebben weer Surinamers, Antillianen en Indonesiers). Ik denk dat de meeste Nederlandse Islamieten hun oorsprong vinden in de tijd van de gastarbeid.
Waar in oude kolonies vaak pro-Britten het land moesten verlaten (meestal hoger opgeleid en bekend met Engeland) kwamen in Nederland ongeletterde boeren die geen weet hadden van asfalt, sociale voorzieningen of Nederland.
Yeah baby Yeah!
  vrijdag 29 juli 2005 @ 17:08:14 #17
80268 kLowJow
That's Gay
pi_29240171
De beginsituatie en achtergronden zijn dus niet te vergelijken. De problematiek die het gevolg is van deze migratiestromingen naar het westen, kent echter wel grote gelijkenissen. Bindende factor?
pi_29240354
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 17:08 schreef kLowJow het volgende:
De beginsituatie en achtergronden zijn dus niet te vergelijken. De problematiek die het gevolg is van deze migratiestromingen naar het westen, kent echter wel grote gelijkenissen. Bindende factor?
Islam is de bindende factor..

Ik denk dat de broekriem tav de tolerantie naar andersdenkenden is aangetrokken en Moslims steeds meer Nee op het rekset krijgen.
De privilieges/voordelen zijn ze als standaard gaan beschouwen en dan begint het gedonder als mensen daar vanaf willen.
En het westen intervenieert steeds meer in het M-O, Moslims kennen een grote verbroedering onderling, welke stroming ze ook aanhangen..

Verder is men steeds kritischer op alles en ik heb het gevoel alsof de dependances (de moslimgemeneenschappen her en der) tov hun origine vervreemden aangezien zij mindere evolueren dan het thuisfront en de maatschappij waarin zij zich begeven, hierdoor krijg je fricties denk ik...
Yeah baby Yeah!
  vrijdag 29 juli 2005 @ 17:24:19 #19
80268 kLowJow
That's Gay
pi_29240594
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 17:14 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Islam is de bindende factor..

Ik denk dat de broekriem tav de tolerantie naar andersdenkenden is aangetrokken en Moslims steeds meer Nee op het rekset krijgen.
De privilieges/voordelen zijn ze als standaard gaan beschouwen en dan begint het gedonder als mensen daar vanaf willen.
En het westen intervenieert steeds meer in het M-O, Moslims kennen een grote verbroedering onderling, welke stroming ze ook aanhangen..

Verder is men steeds kritischer op alles en ik heb het gevoel alsof de dependances (de moslimgemeneenschappen her en der) tov hun origine vervreemden aangezien zij mindere evolueren dan het thuisfront en de maatschappij waarin zij zich begeven, hierdoor krijg je fricties denk ik...
Islam is een factor ja. Logisch ook als je naar moslimmigranten kijkt. Toch lijkt het me dat de problematiek wat breder is. Bij andere grote migrantenstromen (dus niet islamitisch) zie je namelijk eenzelfde soort situatie. Los van de (religieuze) extremiteiten waar je in het geval van moslims mee te maken krijgt, kom je bij de integratie van andere grote groepen immigranten dezelfde problemen tegen, welke kleiner worden al naar gelang de verschillen in cultuur tussen gastland en land van herkomst kleiner zijn.

Wat het precies is weet ik niet, maar ik heb het gevoel dat bepaalde aspecten simpelweg over het hoofd worden gezien, of geen rekening mee gehouden wordt, en men verwacht(te) dat alles vanzelf wel 'het superieure' karakter van de westerse cultuur in zou zien, en zich hier aan zou conformeren. In de praktijk zie je eerder een mengelmoes van de originele cultuur en de westerse, en in sommige gevallen zelfs een afkering van deze westerse normen en waarden (wat op zich denk ik ook een westers fenomeen is waar meerdere subculturen als bijv. anarchisten hun identiteit aan proberen te ontlenen).
pi_29240768
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 17:24 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Islam is een factor ja. Logisch ook als je naar moslimmigranten kijkt. Toch lijkt het me dat de problematiek wat breder is. Bij andere grote migrantenstromen (dus niet islamitisch) zie je namelijk eenzelfde soort situatie. Los van de (religieuze) extremiteiten waar je in het geval van moslims mee te maken krijgt, kom je bij de integratie van andere grote groepen immigranten dezelfde problemen tegen, welke kleiner worden al naar gelang de verschillen in cultuur tussen gastland en land van herkomst kleiner zijn.

Wat het precies is weet ik niet, maar ik heb het gevoel dat bepaalde aspecten simpelweg over het hoofd worden gezien, of geen rekening mee gehouden wordt, en men verwacht(te) dat alles vanzelf wel 'het superieure' karakter van de westerse cultuur in zou zien, en zich hier aan zou conformeren. In de praktijk zie je eerder een mengelmoes van de originele cultuur en de westerse, en in sommige gevallen zelfs een afkering van deze westerse normen en waarden (wat op zich denk ik ook een westers fenomeen is waar meerdere subculturen als bijv. anarchisten hun identiteit aan proberen te ontlenen).
Het is ongetwijfeld veel brede dan in in 20 regels kwijt kan, maar ik verbaas me er zo over dat Chinezen schijnbaar moeiteloos in onze samenleving opgaan terwijl zij er hun eigen gebruiken er ook op nahouden.
Nu is de aversie tegen nieuwkomers natuurlijk niet vreemd, het is nl overal ter wereld en de gastarbeiders uit zuid-Europa (welke dus ook niet Islamitisch waren) hadden het in hun beginjaren ook moeilijk met de Nederlanders.
Yeah baby Yeah!
  vrijdag 29 juli 2005 @ 17:42:29 #21
80268 kLowJow
That's Gay
pi_29241034
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 17:31 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Het is ongetwijfeld veel brede dan in in 20 regels kwijt kan, maar ik verbaas me er zo over dat Chinezen schijnbaar moeiteloos in onze samenleving opgaan terwijl zij er hun eigen gebruiken er ook op nahouden.
In mijn beleving ontrekken Chinezen zich vrijwel geheel aan de samenleving. Je hebt er inderdaad geen problemen mee, maar ook geen contact.
pi_29241081
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 17:42 schreef kLowJow het volgende:

[..]

In mijn beleving ontrekken Chinezen zich vrijwel geheel aan de samenleving. Je hebt er inderdaad geen problemen mee, maar ook geen contact.
Eigenlijk alleen met diegenen die je op andere gebieden eerder bent tegen gekomen inderdaad (Sport, School, Opleiding, Werk), maar dat geldt natuurlijk ook voor Moslims die ik op dezelfde manier ken.
je ziet ze weinig vertegenwoordigd in vrijwilligerszaken of iets dergelijks, net als de politiek.
Yeah baby Yeah!
  vrijdag 29 juli 2005 @ 18:11:28 #23
80268 kLowJow
That's Gay
pi_29241671
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 17:44 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Eigenlijk alleen met diegenen die je op andere gebieden eerder bent tegen gekomen inderdaad (Sport, School, Opleiding, Werk), maar dat geldt natuurlijk ook voor Moslims die ik op dezelfde manier ken.
je ziet ze weinig vertegenwoordigd in vrijwilligerszaken of iets dergelijks, net als de politiek.
Ik zal wat moslims, of specifieker Marokkanen betreft wellicht een vertekend beeld hebben, omdat ik er natuurlijk veel privé ken, en hier dus veel contact mee heb, maar ik bedoel eigenlijk ook gewoon op straat, onder het winkelend publiek, in uitgaansgelegenheden enz. kom ik ook erg weinig Chinezen tegen.
  vrijdag 29 juli 2005 @ 18:32:58 #24
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_29242180
Nothing but the truth.

[ Bericht 2% gewijzigd door Finder_elf_towns op 29-07-2005 18:56:36 ]
  zaterdag 30 juli 2005 @ 07:22:48 #25
46960 StefanP
polemicist
pi_29259753
quote:
De bombers zijn allemaal klaplopende asielzoekers!' kopte The Daily Express. Een conservatieve concurrent, The Daily Mail, had een groot deel van de voorpagina ingeruimd voor het woord Gratitude, dankbaarheid. Daaronder de tekst: ''Hun families kwamen hier als asielzoekers. Ze kregen woningen, scholing en alle voordelen van British life. En hoe betalen ze ons terug? Door te proberen ons op te blazen!''

Dat sloeg op de zekerheid dat minstens twee verdachten van de mislukte aanslagen op 21 juli van Oost-Afrikaanse afkomst zijn. Een van hen woonde sinds 1999 in een flatje in Noord-Londen. De sociale dienst betaalde al die jaren de huur.

De woede over de profiteurs is niet beperkt tot de gebruikelijke verdachten ter rechter en uiterst rechter zijde. Ook in 'serieuze' kranten vragen commentatoren zich af of het Britse multiculturalisme niet te ver is doorgeschoten. Of het niet tijd wordt om, net als in bijvoorbeeld Frankrijk en Nederland, eisen te stellen aan de allochtonen. Of de Britse regeringen, kortom, niet volslagen gek waren om parallelle samenlevingen te laten ontstaan en lieden te verwelkomen die in de Derde Wereld worden uitgekotst.

''Moslimleiders in Groot-Brittannië zeuren over discriminatie en armoede, terwijl zij behoren tot de rijkste en meest vrije moslims ter wereld.
Amen. Nou de regering no zo ver krijgen en daarna al die lui terug naar hun eigen land. De waarheid is hard. Multiculturalisme heeft het westen niets, maar dan ook echt niets, opgeleverd. Tenzij je negatieve punten wilt gaan noemen. Uitzonderingen als Aziaten daargelaten, maar dat zijn dan ook nette, eerlijke mensen die in geen velden of wegen te vergelijken zijn met dat barbaarse moslim gebeuren. Het is gewoon tijd dat de overheid dat ook eens gaat inzien, in plaats van nog steeds te doen alsof hun neus bloedt. Te belachelijk voor woorden, dat je gastvrijheid biedt en vervolgens als dank alleen maar haat terugkrijgt.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')