abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29225715
Een taal leeft.
Een taal hoort te leven.
Een taal kan niet star zijn.
Een taal mag niet star zijn.

Sinds de invoering van de Euro wordt steeds meer als meervoud Euri gebezigd.
De die-hards zullen zeggen: het meervoud van euro is euro's, net zoals auto's.
De vorm euri is net zo fout als auti.

Nederlands kent wel meervouden die eindigen op -i.
Maar dat zijn bijna allemaal van oorsprong Latijnse woorden op -us (calssicus - classici)
Euro is niet aan het Latijn ontleend, het is afgeleid van Europa.
En Europa was een mooie jongedame in de Griekse mythologie

referentie:
Gebaseerd op o.a. deze bron
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 21:00 schreef Automatic_Rock het volgende:
Wacht, ik kan misschien wel een 'euri promotie topic' openen!!
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 21:58 schreef Isabeau het volgende:
dat gooi ik op slot hoor
En ter ondersteuning van A_R dit censuurverbod van de overheid

Recentelijk is M. Toonder van ons heen gegaan.
Dat zijn ziel mogen zwerven over de eeuwige jachtvelden, cq Elysische velden.
In allerlei recentelijk verschenen artikelen over deze taalgeweldenaar wordt gemopperd dat hij nooit de PC Hooft prijs heeft gekregen.
Hij heeft de Nederlandse taal een dienst bewezen, bewezen dat een taal leeft.
Door de introductie van allerlei nieuwe woorden en uitdrukkingen.
HIj wordt daarom alom gewaardeerd.

En nu de vervolgstappen in het Europa van de toekomst zijn beslag moet krijgen, is er behoefte om dit Europa te koesteren.
Dat kan door speciale woorden te gebruiken, zoals wij ons lief koesteren met kozenaampjes.
De Euri is ook zo'n woord.

Laten wij dan trots zijn op onze taal en onze vernieuwende krachten en dit woord Euri omarmen en bejubelen als een van de bindende krachten van het Europa waar we in willen wonen.
En laten we de behoudenden in onze maatschappij overtuigen van de kracht van de vernieuwing en hen op sleeptouw nemen om de Euri als gangbare term in de Nederlandse taal te continueren.
Het is geen kwestie meer van introduceren, maar koesteren zodat Europa een vernieuwende vorm krijgt, zelfs door de woorden, waarvan het grote voorbeeld is, de Euri.

[ Bericht 0% gewijzigd door Yosomite op 29-07-2005 12:15:53 ]
pi_29225841
Euri

(en dan druk ik me nog voorzichtig uit)

Euri wordt alleen gebruikt door quasi popi-jopie's die alles toppie vinden

[ Bericht 19% gewijzigd door lurf_doctor op 29-07-2005 10:58:29 ]
Lurf is the message and the message is Lurf
  vrijdag 29 juli 2005 @ 10:01:10 #3
13250 Lod
Sapere aude!
pi_29225953
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 09:54 schreef lurf_doctor het volgende:
Wat hij zegt.
En hoe durf je Marten Toonder aan te halen in je OP? Die man was een meester die zich zou schamen om ooit het woord euri te gebruiken.
GNU Terry Pratchett
  vrijdag 29 juli 2005 @ 10:02:23 #4
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_29225979
*Bier pakt*
  vrijdag 29 juli 2005 @ 10:03:03 #5
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_29225992
Nog erger zijn de mensen die van een "meervoud" nog eens een meervoud gaan gebruiken: "Euries". Echt, die zou ik met liefde een stuk ducttape over de mond plakken.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  vrijdag 29 juli 2005 @ 10:53:06 #6
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_29227201
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 09:45 schreef Yosomite het volgende:
Laten wij dan trots zijn op onze taal en onze vernieuwende krachten en dit woord Euri omarmen en bejubelen als een van de bindende krachten van het Europa waar we in willen wonen.
En laten we de behoudenden in onze maatschappij overtuigen van de kracht van de vernieuwing en hen op sleeptouw nemen om de Euri als gangbare term in de Nederlandse taal te continueren.
Het is geen kwestie meer van introduceren, maar koesteren zodat Europa een vernieuwende vorm krijgt, zelfs door de woorden, waarvan het grote voorbeeld is, de Euri.
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  vrijdag 29 juli 2005 @ 10:55:57 #7
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_29227274
ach, wees eens eerlijk. Een woord met een 'i' als uitgang klinkt gewoon veel leuker.
Veel beter dan een woord met een 'o' als uitgang.

Bv;
Hiero
Daaro
Ziezo
Kado
Bobo

Maak daar een i van en de wereld is een stuk leuker, echt!!
Hieri
Daari
Ziezi
Kadi
Bobi

Als je begrijpt wat ik bedoel
  vrijdag 29 juli 2005 @ 10:58:52 #8
15967 Frollo
pi_29227359
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 10:55 schreef Automatic_Rock het volgende:
Hieri
Daari
Ziezi
Kadi
Bobi
Okay, ik ben om hoor!
  vrijdag 29 juli 2005 @ 11:00:23 #9
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_29227402
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 10:58 schreef Frollo het volgende:

[..]

Okay, ik ben om hoor!
  vrijdag 29 juli 2005 @ 11:01:37 #10
15967 Frollo
pi_29227448
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 11:00 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Tja, zulke leuke woorden kon ik niet weerstaan natuurlijk!
Ik ben benieuwd wie wel!
pi_29227468
Ik ga het nooit, nooit, maar dan ook nooit met je eens zijn, maar het is een prachtige openingspost .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  vrijdag 29 juli 2005 @ 11:06:00 #12
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_29227613
Op het moment dat ik het woord 'euri' serieus gebruik, als de eigenlijke meervoudsvorm van euro, verleen ik hierbij toestemming om door middel van een bot twijgje mijn hart bloot te leggen, er heet water over te gieten en mij daarna met mijn nog kloppende hart in het gezicht te slaan. Eventueel in combinatie met het, met behulp van roodgloeiende gietijzeren tangen, stukken vlees uit mijn lichaam te scheuren.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 29 juli 2005 @ 11:08:32 #13
15967 Frollo
pi_29227694
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 11:06 schreef Dagonet het volgende:
Op het moment dat ik het woord 'euri' serieus gebruik, als de eigenlijke meervoudsvorm van euro, verleen ik hierbij toestemming om door middel van een bot twijgje mijn hart bloot te leggen, er heet water over te gieten en mij daarna met mijn nog kloppende hart in het gezicht te slaan. Eventueel in combinatie met het, met behulp van roodgloeiende gietijzeren tangen, stukken vlees uit mijn lichaam te scheuren.
Dus je vindt het geen leuk woord begrijp ik?
  vrijdag 29 juli 2005 @ 11:10:11 #14
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_29227752
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 11:08 schreef Frollo het volgende:

[..]

Dus je vindt het geen leuk woord begrijp ik?
Nee, niet echt, hoe dat zo?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_29227816
Als je echt wat voor je taal wilt doen, zorg je dat deze zo zuiver en puur mogelijk blijft. Popie-jopie-taal is er al meer dan genoeg. Woorden die in het Nederlands eindigen op een o krijgen in het meervoud 's erachter: auto's, duo's, trio's, combo's, enzovoort. Gebruik de meervouds-i waarvoor deze bedoeld is; doorgaans bij woorden die op 'cus' eindigen. criticus - critici, politicus - politici.
pi_29227862
quote:
Wat hij zegt

Op vakantie ook mensen tegengekomen die alleen 'é' (als in "Dat kostte maar 25 é!") zeiden. Dat is helemaal
  vrijdag 29 juli 2005 @ 11:14:18 #17
15967 Frollo
pi_29227893
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 11:10 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Nee, niet echt, hoe dat zo?
Educated guess
pi_29228659
Euri word veel gebezigd in de buurt waar ik werk.
Veel hoogopgeleid of nog student,en het klinkt zo dom.
En dan niet 1 keer,maar gewoon een paar keer in een zin......
pi_29230376
quote:
Ik begrijp je behoefte aan masochistisch uitingen. En ik voel met je mee (overdrachtelijk).
Het wordt ook bijzonder gewaardeerd dat je uit de kast komt om dit publiekelijk te beleiden.

* Yosomite biedt zich aan als vrijwilliger om de enigszins behoudend overkomende persoon D. mee te sleuren in de stroom van vernieuwende krachten in de taal, zoals het gebruik van de Euri.
pi_29230461
De verbastering van een woord, is wel iets anders dan de hele nieuwe uitdrukkingen die Toonder bedacht heeft. Al wist ik overigens niet dat sommige dingen (kommer en kwel, eenvoudige doch voedzame maaltijd) van hem afkomstig waren.
pi_29230584
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 12:27 schreef ChrisJX het volgende:
De verbastering van een woord, is wel iets anders dan de hele nieuwe uitdrukkingen die Toonder bedacht heeft. Al wist ik overigens niet dat sommige dingen (kommer en kwel, eenvoudige doch voedzame maaltijd) van hem afkomstig waren.
Vergeet minkukel niet

En Euri in het Nederlandse woordenboek.....? ABSOLUUT NIET
A mind with a heart of it's own
pi_29230655
Pfff.. de intellectuelen spreken hoor. :p
Ik vind het geen mooi woord, maar dat komt door het woord an sich. Het doet me denken aan 'Ernie' en die associatie is niet helemaal passend bij een muntstuk. Het zou leuker zijn als er nieuwe namen voor de centen en briefjes in gemeenschappelijk gebruik worden genomen. "Tien eurocent" klinkt dodelijk saai. Tijd voor een revolutie in de euro- onderdelen taal!
pi_29230853
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 12:32 schreef Pauline het volgende:
Het zou leuker zijn als er nieuwe namen voor de centen en briefjes in gemeenschappelijk gebruik worden genomen. "Tien eurocent" klinkt dodelijk saai.
Uhm... een duppie wellicht? Ik heb gemerkt dat ik dat af en toe al begin te gebruiken, maar nog niet zo makkelijk als in het guldentijdperk. Kwartje daarentegen gebruik ik nog wel. Totdat ik me dan weer realiseer dat er geen kwartjes meer zijn
  vrijdag 29 juli 2005 @ 12:38:46 #24
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_29230907
Euri? OMG... alsjeblieft.. mijn eczeem komt accuut terug, zeg.
Ik vind 'Euri' eerder afschrikken dan dan het een koosnaampje zou moeten voorstellen. Van dat woord kan ik echt chagrijnig worden.
(Un)masking for the greater good.
pi_29230984
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 12:37 schreef ChrisJX het volgende:
Uhm... een duppie wellicht? Ik heb gemerkt dat ik dat af en toe al begin te gebruiken, maar nog niet zo makkelijk als in het guldentijdperk. Kwartje daarentegen gebruik ik nog wel. Totdat ik me dan weer realiseer dat er geen kwartjes meer zijn
Wat dat betreft is het echt bizar hoe een woord ontstaat. Iedereen moet zich in het begin toch behoorlijk onwennig voelen bij het gebruiken van een nieuw woord. Zeker omdat mensen misschien niet meteen begrijpen wat je bedoelt en dat eigenlijk wel de essentie van taal is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')