pfff je bent lekker bezig.. Ik ben al tijden aan het prakkezeren over een heel eenvoudig luikje. Toen ik mijn huis kocht had dat namelijk een luik op zolder, dat heb ik rigoreus weggesaneerd. Nu met een kleintje en metershoge stookkosten droom ik regelmatig van de steeds fraaier wordende herrinering aan het luik.
Het luik was heel licht te openen en te sluiten. Het systeem was eenvoudig, één katrolletje recht boven de scharnieren en een gewicht eraan (zoals iemand anders beschrijft). Het luik opende en sloot als een veertje zonder klappen of knallen. Wellicht dat het geheim in het gewicht van het luik zat dat was namelijk heel laag en het contragewicht bleef keurig net iets boven de vloer hangen bij het openen.
Als ik jou was zou ik toch gewoon beide luiken van een apart systeem voorzien maar er voor zorgen dat je ze bij wijze van spreken opend door er gewoon doorheen te lopen.
Sluiten kan je ze wel eenvoudig samen, namelijk door een touwtje tussen de luiken te bevestigen waaraan je ze naar beneden trekt.