Hier een verslagje van mij:
Eindelijk na lange tijd gewacht te hebben, mocht ik vandaag voor het eerst plasma geven.
Ik was toch wel een beetje zenuwachtig, ondanks dat ik zelf in de zorg werk en dit soort situaties wel gewend ben.
Bij de balie werd er om een donorpasje gevraagd. "sorry, die heb ik niet.. dit is de eerste keer".. Geeft ze me een map mee met gegevens enzo... "euh, moet ik eerst een vragenlijst invullen
![]()
".. "oh jah, sorry".. Heeft ze het even uitgelegd en kon ik verder.
Tijdens het invullen van de vragenlijst had ik echt zoiets van "waarom elke keer deze vragenlijst", ze kunnen toch ook bovenaan de vragenlijst neerzetten "is de situatie sinds het vorige bezoek gewijzigd?" iedereen weet wel wat wel en niet kan bij bloedgeven. En de donorarts vraagt het toch steeds weer.
Over 4 weken mag ik weer plasma geven en de kans is 1% dat de situatie wijzigd. Ik kan me wel voorstellen dat mensen afhaken omdat ze die vragenlijst vermoeiend/vervelend vinden.
Maar goed.. weer verder met mijn situatie.. keuring gehad -> gewicht, bloeddruk 120/80, HB 7.8, pols 84 (hoezo zenuwachtig?). Ze waren blij met de mededeling dat ik vorige week te horen heb gekregen dat mijn Hepatitis B titer goed is
![]()
zij kunnen die antistoffen goed gebruiken om nieuwe vaccinaties te maken.
Daarna kon ik verder naar de afnamezaal. Er lagen nog 5 mensen die plasma gaven. Ik moest eventjes wachten en werd daarna vriendelijk geholpen. Ik mocht plaatsnemen en vond het allemaal best interessant wat er ging gebeuren. Ze heeft alles ook heel nauwkeurig uitgelegd. Eerst heel gefrutsel met slangetjes in de machine, toen aangeprikt en eerst via een zakje bloed afgenomen voor onderzoek. Daarna de machine in werking gezet. Het uitzuigen van het bloed voelde ik niks van, maar de teruggave van de bloedcellen was wel ietwat pijnlijk - zwaar drukkend gevoel. Ik heb nu het gevoel lichte spierpijn te hebben in mijn bovenarm.
Tijdens het aanprikken kwam er een vrouw naar mij toe die vroeg of ik iets wilde drinken. Moet ze dat nou net vragen als ik aangeprikt word
![]()
vond dat wel storend.
Ze waren wel erg zorgzaam. Ik had mijn thee nog maar net op en kwam er een andere vrouw naar me toe of ik nog wat wilde drinken. Ik zei "nee, is wel genoeg zo".. zij: "nee, je moet wel goed eten en drinken" *zucht... Na 37 min was het klaar. Mooi zakje groen-geel plasma.. Ze wilden dat ik nog even bleef liggen omdat het voor mij de eerste keer was. Moest weer wat drinken + eten (alsof ik nog nie genoeg vet heb
![]()
). Het is wel vriendelijk allemaal, maar voelde me op dat moment net alsof ik in het ziekenhuis lag waar ik ook gedwongen werd om te eten + drinken.
Over het algemeen vond ik het allemaal meevallen! Ik ga over 4 weken weer op een avond.
Heb trouwens geen kaartje gekregen om het aantal x van geven te noteren - voor speldje. Of een klein presentje zoals Goipie2.
Maar ik heb het gedaan en daar ging ik voor