Nou, een probeerseltje maar weer, want ik ben nog lang niet zo goed als Ben Lankamp (weerwoord), commentaar is welkom
![]()
Een convergentielijn trekt voor het koufront uit en nadert langzaam Nederland. De timing is iets waar de modellen het niet over eens zijn. HIRLAM laat hem rond middernacht over west nederland en België liggen, terwijl UKMO hem dan al boven Friesland intekend.
![]()
De temperaturen voor deze convergentielijn lopen flink op, doordat warme lucht vanuit het zuiden richting ons land stroomt. De temperatuur loopt dan ook op tot zo'n 23 a 24 graden aan de kust en in het binnenland zelfs boven de 30. In combinatie met de vochtige atmosfeer (het zal vandaag benauwd worden) geeft dit een goede voedingsbodem voor onweer. Ik bespreek nu punt voor punt de "ingredienten" die benodigd zijn voor onweer
![]()
Cape: In tegenstelling tot de vorige runs, zijn de Cape-waarden boven Nederland nu zeer hoog, rond 12 uur 1250 m^2/s^2 en rond 18 uur zelfs 2000 boven midden nederland. In ieder geval liggen de waarden over het hele land boven de 1000, dit kan positief zijn omdat er veel energie beschikbaar is, maar het kan ook verkeerd uitpakken (zoals we wel vaker gezien hebben in situaties met Cape-waarden boven de 1000
![]()
)
![]()
![]()
Lifted-index:"Ook de lifted-index is positief voor onweer. Over het hele land een waarde van -3 met in het midden zelfs -5. Het is dus behoorlijk instabiel:
![]()
Vocht: Vochtkaartjes berekenen tot 3 km ongeveer 70 tot 80% RH, lijkt me voldoende voor de vorming van buien. Boven de 3 km loopt de vochtigheid zelfs op tot 90% en op het 300 hPa vlak is de vochtigheid zelfs boven heel Nederland en België 90% of hoger (koude bovenlucht dus?)!!!
PVA: Voor de convergentielijn uit vind positieve vorticiteitsadvectie (kromming) plaats en dat is goed voor de vorming van buien.
Low Level Windshear (LLS): Op 10 meter waait de wind eerst uit het zuidwesten, maar na zessen draait deze naar het zuidoosten tot oosten. Op het 850 hPa-niveau waait de wind tot in iedergeval vrijdagnacht uit het zuidwesten. De wind aan de grond is zwak van kracht (2,5 m/s) en op 850 hPa-niveau tussen de 8 en 10 m/s. Lijkt me dat er dus voldoende LLS aanwezig is voor de vorming van buien en de windrichtingsschering is groot genoeg voor de vorming van enkele behoorlijke onweersbuien met kans op windhozen.
Deep-Layer Sheer (DLS): De straalstroom waait ook uit het zuidwesten, maar is niet zeer krachtig. Omdat de wind aan de grond bijna nul is, is het verschil toch nog wel groot genoeg (zometeen een paar vragen hierover, die de experts mogen beantwoorden
![]()
).
Stijgstromen: Vanuit het westen nadert een gebiedje waarin de stijgstroom zeer hoog is, dit betekend dus dat buien makkelijker gevormd worden en dat er kans is op een MCS.
![]()
Korte samenvatting: Alle ingrediënten zijn aanwezig, de kansen over het land zijn verspreid (ipv gister alleen het zuidoosten en een paar losse buitjes in het westen). De grootste kans maakt natuurlijk nog steeds het oosten, maar dit is ook weer afhankelijk van de timing, als het gebiedje vertraagt heeft het westen misschien betere papieren. Dus zoals altijd is het nowcasten, je ogen open houden, de hele dag achter de pc de satellietbeelden en radarbeelden refreshen en hopen dat het allemaal goedkomt
![]()
Tot slot nog de neerslag (die was ik vergeten
![]()
). Niet erg spectaculair, maar ik weet niet of dat komt omdat GFS west nederland als zee ziet (en dus niet als voedingsbodem) of dat er gewoon minder kans is op neerslag, want de bovenstaande kaarten laten toch wel zien dat er flinke buien gaan komen.
![]()
Vraagje aan de kenners:
Op deze manier bekijk ik altijd of het goed weer is qua onweer, maar hoe kan ik zien of er kans is op supercelletjes of MCSen? En wat bevordert naast de windrichtingsschering de vorming van buien die windhozen kunnen produceren?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.