abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 juli 2005 @ 08:24:07 #201
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_29193088
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 08:14 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Die bui zag ik vanuit NW Eindhoven al hangen. Echter valt de neerslag-echo nu weg. Ik ben benieuwd. Nu zit ik in vrijwel strak-blauwe luchten, ook is de wind weer gaan liggen.
Hier trekt de onweersbui inzakkend naar het oosten weg en daarachter ook blauwe luchten met een paar castellanus bankjes. En dat is goed nieuws, dan kan het lekker opwarmen naar 30 graden wat weer voorziet in de belangrijke buienbrandstof; Warme vochtige lucht .
Wat zijn we aan het doen ???
pi_29193102
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 08:24 schreef Oom_Agent het volgende:

[..]

Hier trekt de onweersbui inzakkend naar het oosten weg en daarachter ook blauwe luchten met een paar castellanus bankjes. En dat is goed nieuws, dan kan het lekker opwarmen naar 30 graden wat weer voorziet in de belangrijke buienbrandstof; Warme vochtige lucht .
Het was op de fiets al behoorlijk Maar ja, in Indonesië is het dagelijkst kost, dus zo'n drama kan ik het niet vinden
pi_29193271
Ik ben benieuwd of er voor ons hier in het noorden ook wat weggelegd is.
Gisteren de hele dag bewolking, gemiddeld maar een graad of 19 en miezer regen...
Het mag van mij vandaag wel knallen
  donderdag 28 juli 2005 @ 09:17:44 #204
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_29193610
In Utrecht zonnig en erg vochtig Ik mag hopen dat de aircomonteur vroegh komt vandaag, want een raampje open zetten is ook volslagen kansloos zo
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_29193786
Vanmorgen vanuit Deurne richting werk gereden ( nijmegen ) onderweg op de A73 flink wat regen gehad. Nu schijnt de zon hier in Nijmegen alweer flink en wordt het snel warm.
-
  donderdag 28 juli 2005 @ 09:37:21 #206
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_29193868
In Oirschot is het écht los gegaan. Waarschijnlijk ook een windhoos erbij.

(op een schadecentrum werken heeft zo zijn voordelen)
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  donderdag 28 juli 2005 @ 09:43:32 #207
99916 Robje23
ßiN d¤ G¤k$T¤
pi_29193974
Kan Twente vandaag nog wat verwachten?
  donderdag 28 juli 2005 @ 09:48:59 #208
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_29194062
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 09:37 schreef flugeltje het volgende:
In Oirschot is het écht los gegaan. Waarschijnlijk ook een windhoos erbij.

(op een schadecentrum werken heeft zo zijn voordelen)
Net náást Tilburg was het ook feest, hagelstenen zo groot als duiveneieren. Zijn gewoon echt dóór daken heengeslagen...

Had ik al gezegd dat dit allemaal vlakbij Tilburg was?
  donderdag 28 juli 2005 @ 09:58:12 #209
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_29194198
Weet iemand anders hoe het in Tilburg is?
  donderdag 28 juli 2005 @ 10:07:44 #210
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_29194363
In Utrecht is het inmiddels 22 graden, vochtigheid flink gedaald, eigenlijk gewoon super lekker weer
  donderdag 28 juli 2005 @ 10:19:01 #212
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_29194561
SpeedyGJ heeft mail
  donderdag 28 juli 2005 @ 10:26:18 #213
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_29194684
Nou, een probeerseltje maar weer, want ik ben nog lang niet zo goed als Ben Lankamp (weerwoord), commentaar is welkom

Een convergentielijn trekt voor het koufront uit en nadert langzaam Nederland. De timing is iets waar de modellen het niet over eens zijn. HIRLAM laat hem rond middernacht over west nederland en België liggen, terwijl UKMO hem dan al boven Friesland intekend.

De temperaturen voor deze convergentielijn lopen flink op, doordat warme lucht vanuit het zuiden richting ons land stroomt. De temperatuur loopt dan ook op tot zo'n 23 a 24 graden aan de kust en in het binnenland zelfs boven de 30. In combinatie met de vochtige atmosfeer (het zal vandaag benauwd worden) geeft dit een goede voedingsbodem voor onweer. Ik bespreek nu punt voor punt de "ingredienten" die benodigd zijn voor onweer

Cape: In tegenstelling tot de vorige runs, zijn de Cape-waarden boven Nederland nu zeer hoog, rond 12 uur 1250 m^2/s^2 en rond 18 uur zelfs 2000 boven midden nederland. In ieder geval liggen de waarden over het hele land boven de 1000, dit kan positief zijn omdat er veel energie beschikbaar is, maar het kan ook verkeerd uitpakken (zoals we wel vaker gezien hebben in situaties met Cape-waarden boven de 1000 )

Lifted-index:"Ook de lifted-index is positief voor onweer. Over het hele land een waarde van -3 met in het midden zelfs -5. Het is dus behoorlijk instabiel:

Vocht: Vochtkaartjes berekenen tot 3 km ongeveer 70 tot 80% RH, lijkt me voldoende voor de vorming van buien. Boven de 3 km loopt de vochtigheid zelfs op tot 90% en op het 300 hPa vlak is de vochtigheid zelfs boven heel Nederland en België 90% of hoger (koude bovenlucht dus?)!!!

PVA: Voor de convergentielijn uit vind positieve vorticiteitsadvectie (kromming) plaats en dat is goed voor de vorming van buien.

Low Level Windshear (LLS): Op 10 meter waait de wind eerst uit het zuidwesten, maar na zessen draait deze naar het zuidoosten tot oosten. Op het 850 hPa-niveau waait de wind tot in iedergeval vrijdagnacht uit het zuidwesten. De wind aan de grond is zwak van kracht (2,5 m/s) en op 850 hPa-niveau tussen de 8 en 10 m/s. Lijkt me dat er dus voldoende LLS aanwezig is voor de vorming van buien en de windrichtingsschering is groot genoeg voor de vorming van enkele behoorlijke onweersbuien met kans op windhozen.

Deep-Layer Sheer (DLS): De straalstroom waait ook uit het zuidwesten, maar is niet zeer krachtig. Omdat de wind aan de grond bijna nul is, is het verschil toch nog wel groot genoeg (zometeen een paar vragen hierover, die de experts mogen beantwoorden ).

Stijgstromen: Vanuit het westen nadert een gebiedje waarin de stijgstroom zeer hoog is, dit betekend dus dat buien makkelijker gevormd worden en dat er kans is op een MCS.

Korte samenvatting: Alle ingrediënten zijn aanwezig, de kansen over het land zijn verspreid (ipv gister alleen het zuidoosten en een paar losse buitjes in het westen). De grootste kans maakt natuurlijk nog steeds het oosten, maar dit is ook weer afhankelijk van de timing, als het gebiedje vertraagt heeft het westen misschien betere papieren. Dus zoals altijd is het nowcasten, je ogen open houden, de hele dag achter de pc de satellietbeelden en radarbeelden refreshen en hopen dat het allemaal goedkomt

Tot slot nog de neerslag (die was ik vergeten ). Niet erg spectaculair, maar ik weet niet of dat komt omdat GFS west nederland als zee ziet (en dus niet als voedingsbodem) of dat er gewoon minder kans is op neerslag, want de bovenstaande kaarten laten toch wel zien dat er flinke buien gaan komen.

Vraagje aan de kenners:

Op deze manier bekijk ik altijd of het goed weer is qua onweer, maar hoe kan ik zien of er kans is op supercelletjes of MCSen? En wat bevordert naast de windrichtingsschering de vorming van buien die windhozen kunnen produceren?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  donderdag 28 juli 2005 @ 10:26:56 #214
99916 Robje23
ßiN d¤ G¤k$T¤
pi_29194698
Vandaag kunnen we wel wat verwachten. Of waait alles hier weer over zoals het altijd gebeurt.
  donderdag 28 juli 2005 @ 10:34:19 #215
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_29194838
Dat kan je van tevoren niet zeggen.... allemaal nowcasten, ogen open... radar aan... satellietbeelden in de gaten houden en bidden dat er wat moois overtrekt

Ik heb in anderhalve week tijd 2x op 10 km afstand van een windhoos gezeten (bij Soest, toen zat ik in mn huis in de Bilt) en gister bij Moordrecht (toen zat ik thuis in Gouda )
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  donderdag 28 juli 2005 @ 10:35:41 #216
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_29194859
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 09:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Weet iemand anders hoe het in Tilburg is?

In Tilburg zelf zag het er héél even veelbelovend uit. Begon aardig donker te worden en te rommelen, maar we zaten aan het randje van het gebied. Maar na een gemiddelde regenbui was het al over. Toen ik op het werk aankwam werd al snel duidelijk dat Hilvarenbeek/Esbeek en ook Oirschot de volle laag hadden gekregen.

Ik bedoel maar, hagelstenen die dóór daken heenslaan en mensen die 's ochtends wakker worden omdat er regen op hun hoofd drupt... Tien a vijftien km verschil en ik had vanochtend feest gehad.
  donderdag 28 juli 2005 @ 10:36:47 #217
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_29194874
das zuur... maar je doet er niks aan... zo is het weer nou eenmaal, lokaal veel verschillen en dat maakt het ook mooi
  donderdag 28 juli 2005 @ 10:38:22 #218
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_29194910
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 10:35 schreef flugeltje het volgende:

[..]

Tien a vijftien km verschil en ik had vanochtend feest gehad.
Denk niet dat je staat te juichen als je dak naar de tering geslagen wordt door zulke hagelbuien hoor Leuk om naar te kijken, als je zelf hoog en droog zit Maar om middenin te zitten...

Hagelstenen als duiveneieren die door daken heen slaan Iedereen die op straat loopt is dus dood, dat lijkt me duidelijk
pi_29194915
Ik voel met je mee flugeltje. Dronten mist ook altijd net de boot, of het trekt over het Drontermeer of hij gaat langs lelystad. Altijd wat...
Jaa ik bedoel maar...
  donderdag 28 juli 2005 @ 10:39:16 #220
99916 Robje23
ßiN d¤ G¤k$T¤
pi_29194924
Net als Vroomshoop we pissen altijd buiten de boot
  donderdag 28 juli 2005 @ 10:42:58 #221
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_29195000
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 10:38 schreef Marky-Boom het volgende:
Ik voel met je mee flugeltje. Dronten mist ook altijd net de boot, of het trekt over het Drontermeer of hij gaat langs lelystad. Altijd wat...
Het verveldende is dan nog dat ik ook nog altijd met m'n neus flink op de feiten gedrukt wordt als ik schades van mensen op mag nemen die het geweld van dichtbij meemaakten....
pi_29195057
Stukje uit de Guidance KNMI
quote:
CONVECTIEVE SYSTEMEN:
Overdag bij een T/Td van 28/20 buien vanaf de grond, toppen FL400 of nog hoger.
Volgens de Ivens methode komen de windstoten vanmiddag in een groot gebied boven het midden en oosten met een bereik 24-27 m/s. Zware (tot circa 50 kt) windstoten en hagel zijn bij dit soort buien wel waarschijnlijk. Gezien het windscheringspatroon in de progtemps kun je buien van het multicell-type verwachten. Vrijdagavond zien we aan de noordflank van de convergentielijn een sterke richtingsschering in de (dan stabiele) grenslaag. Dit leidt weer makkelijker tot vorming van MCS-systemen. Bij sommige buien kan lokaal in een klein gebied in korte tijd zeer veel neerslag (>50 mm/3 uur) vallen, wat aanleiding kan geven tot wateroverlast. Vrijdag overdag zijn er dan weer wat meer geisoleerde buien. In de avond/nacht volgt dan van het zuiden dan de golf in het polaire front. De locatie en timing van deze neerslag is nu nog te onzeker om daar uitspraken over te doen.
Jaa ik bedoel maar...
pi_29195091
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 10:42 schreef flugeltje het volgende:

[..]

Het verveldende is dan nog dat ik ook nog altijd met m'n neus flink op de feiten gedrukt wordt als ik schades van mensen op mag nemen die het geweld van dichtbij meemaakten....
U doet verzerkeringswerk? maar tis inderdaad dan nog vervelender. En ik ben nog steeds van mening dat het aan de ZW stroming ligt die hier 90% van de tijd nederland beheerst.
Jaa ik bedoel maar...
  donderdag 28 juli 2005 @ 10:59:51 #224
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_29195365
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 10:42 schreef flugeltje het volgende:

[..]

Dat zal best lastig zijn ja Als je die verhalen opneemt wil je natuurlijk het liefste zeggen "Vet! Gaaf!! Cool!! Wil ik ook!!!" maar dat komt misschien wat raar over bij de gedupeerden
  donderdag 28 juli 2005 @ 11:04:37 #225
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_29195476
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')