aKra | woensdag 27 juli 2005 @ 11:57 |
Ik ga morgen op vakantie naar Frankrijk en dat doen we per auto... Alleen wil ik gewoon voor de zekerheid even wat informatie gaan opzoeken over hoe ze rijden in Frankrijk en dingen die gewoon handig zijn om te weten... Zoals hoe de tolwegen werken, kan ik daar met pinpas betalen of moet ik dan maar contant gaan werken gezien ik geen creditcard heb... En hoe werkt dat met die knipperlichten van die mensen?! Ook heb ik een heel verhaal gelezen over dat ik een "leerling" ben gezien ik mijn rijbewijs pas 1 jaar heb en maar 110km/u mag rijden crap natuurlijk want ik ben vorig jaar ook gewoon met 200km/u door Duitsland gesjeest midden in de nacht... Denk je dat ze me eruit zullen pikken en dan meteen ******* lastig zullen doen als ik gewoon zeg dat ik van niks weet ofzo?! 20km/u minder scheelt toch wel een ******* hoop ![]() En ik moet Gazole/Gazoline tanken toch, dat is toch diesel? ![]() Alvast bedankt ![]() | |
chris80 | woensdag 27 juli 2005 @ 12:14 |
tolwegen betalen, creditcard of cash. En hoe dat met een "beginners" rijbewijs zit, geen idee, maar je zou eens even op de site van de anwb moeten kijken.... http://www.anwb.nl Prettige vakantie! | |
johnwoo | woensdag 27 juli 2005 @ 12:22 |
De laatste keer dat ik over de tolwegen in Frankrijk reed (over de route du soleil naar Spanje) kon je niet pinnen bij de tolhokjes; alleen cash of creditcard. Tegenwoordig hebben ze soms ook automatische cash hokjes, dan mik je wat muntjes in een apparaat met vangtrechter. Knipperlichten werkt daar hetzelfde als hier. Vroeger gaven de Fransen richting aan naar links tijdens het inhalen, en zetten de richtingaanwijzer weer uit als ze weer naar rechts gingen na het inhalen, maar dat is inmiddels al een poosje afgeschaft (waarschijnlijk onder invloed van Europa). De maximumsnelheden voor beginnende automobilisten gelden voor zover ik weet alleen voor de Fransen zelf, dus gewoon 130 karren. Wel oppassen dat je niet voor langere tijd harder dan 130 gaat; tegenwoordig meten ze gewoon je tijd tussen de tolhokjes op, en de boete verschijnt automatisch. Gazole is idd diesel, en LPG is GPL trouwens ![]() ![]() Meer info: http://www.anwb.nl/vakantie/buitenland/bestemmingen/land_praktischeinfodetails.jsp?sub=verkeer&land=fr [ Bericht 11% gewijzigd door johnwoo op 27-07-2005 12:44:49 ] | |
hond_in_de_goot | woensdag 27 juli 2005 @ 12:28 |
Pas wel op op dubbelbaans rotondes. Fransen rijden nog al vaak op de binnenste baan en gooien dan ineens hun auto naar rechts, voor jou langs, om van de rotonde af te gaan. Dat zelfde doen ze als ze een rotonde op rijden. Ze rijden er gewoon op en laten de mensen op de rotonde voor hun remmen. | |
BrickTop | woensdag 27 juli 2005 @ 13:49 |
quote:Tijdmetingen tussen twee tolhokjes heb ik nog nooit meegemaakt. en ik rij toch regelmatig ietwat harder dan 130 op de tolwegen.... | |
Youp | woensdag 27 juli 2005 @ 13:53 |
quote:vorig jaar toen wij over de route de soleil gereden zijn ging de snelheidsmeter toch wel erg vaak over de 200km/h... en wij hebben geen boetes gehad ![]() | |
FunnyName | woensdag 27 juli 2005 @ 14:05 |
quote:Rijden in France verschilt niet veel van NL. Een handige tip is wel een 'reddingswerker-vest' mee te nemen. Dat is zo een ding wat lichtgevend is. Als je pech krijgt is dit verplicht te dragen. Er zijn al veel mensen voor beboet. Deze vesten zijn verkrijgbaar bij de blokker BV quote:Je kan met een grote varieteit aan betaal middelen betalen, moet altijd lukken. Tankpassen werken in veel gevallen ook.. quote:knipperlicht kan je gewoon normaal gebruiken. Hun 'leerling' systeem geld niet voor buitenlanders, je kan gewoon normaal rijden. Gasole is inderdaad Diesel, meestal staat dit ook aan de binnenkant van je tankdop, of in de beschrijving van de auto. Veel plezier, hopelijk heb je beter weer dan hier ![]() | |
MewBie | woensdag 27 juli 2005 @ 15:02 |
Als je benzine moet hebben: Sans Plomb ![]() | |
MouseOver | woensdag 27 juli 2005 @ 15:06 |
Niet teveel er van uitgaan dat je ook voorrang krijgt als je die hebt. Verder: have fun! | |
aKra | woensdag 27 juli 2005 @ 16:59 |
Hardrijden is niet slim, ze halen alle buitenlanders eruit die te snel rijden en ze staan overal te controleren, easy money namelijk ![]() Zo'n veiligheidsvest is toch alleen verplicht in Spanje? ![]() | |
Sterke_Yerke | woensdag 27 juli 2005 @ 17:01 |
In frankrijk is het prettig rijden, je mag op de snelwegen 130, maar toen wij er op vakantie waren reed iedereen eerder 160. En dan komt die politie je nog eens in halen in een renault clio's ![]() | |
thumper | woensdag 27 juli 2005 @ 17:04 |
quote:Ik haal je ook nog wel met 200 in in m'n Clio ![]() ![]() | |
Sterke_Yerke | woensdag 27 juli 2005 @ 17:08 |
quote:Ja maar het is zo grappig dat die politie daar veel te hard rijdt zonder dat ze achter iemand aanzitten ![]() | |
PLAE@ | woensdag 27 juli 2005 @ 17:11 |
Het is heerlijk rijden op de snelwegen daar. En als je geflitst wordt (tussen Lille en Parijs bijvoorbeeld staat een kast) krijg je de boete nooit thuis ![]() Had ik geluk mee ![]() Dit gaat trouwens wel veranderen. | |
Sterke_Yerke | woensdag 27 juli 2005 @ 17:20 |
Mijn vader reed daar 140 op een moment, kregen we een klapband, maar we hebben veel geluk gehad omdat er nog een klein laagje van de band de rest afsloot waardoor de band niet gelijk helemaal leeg liep. | |
PLAE@ | woensdag 27 juli 2005 @ 17:21 |
Oja en dat kon niet in Nederland gebeuren ![]() | |
Sterke_Yerke | woensdag 27 juli 2005 @ 17:23 |
quote:Nee want het was daar heel warm, dus loopt de druk veel meer op in de banden, bovendien was de auto volbeladen. Maar nu je het zegt, slaat het nergens op dat ik dit post ![]() | |
Jofunu-kun | woensdag 27 juli 2005 @ 20:58 |
Ik weet niet precies waar je naartoe gaat, tolhokjes kun je heel makkelijk cash betalen *ik heb zelf vorige week ook in Frankrijk gereden, op de westkust lijn, 1x ¤6,30, 1x ¤6,40, 1x ¤5 voor een brug, en nog eens ¤1,80 voor een heel kort stukje.. De Fransen houden hun knipperlicht aan zolang ze nog aan het inhalen zijn, en van plan zijn om weer naar rechts te gaan, want een ander deel van de Fransen die ik gezien heb reed gewoon zoals wij doen (en eigenlijk niet mogen) constant op de linkerbaan, zonder richtingaanwijzer aan te houden.. Flitskasten zijn vrij makkelijk te herkennen, lijken heel erg op onze electro-kasten, maar dan een slag groter en met 3 tot 4 glaasjes erin, en voor zover ik weet 80% in de middenberm.. | |
MikeyMan | woensdag 27 juli 2005 @ 21:02 |
PAs wel op dat ze ook veelvuldig rechts inhalen... En dat er nogal een groot aandeel associale klootzakken tussen zit... ![]() Voor de rest rijdt het prima door ![]() | |
Vitalogy | woensdag 27 juli 2005 @ 21:02 |
quote:Ze doen het anders nog steeds. ![]() | |
Richie_Rich | woensdag 27 juli 2005 @ 21:28 |
Als je overdag met lichten aan rijdt, dan zul je flink wat knipperende Fransen tegenkomen. | |
Snol1ner | woensdag 27 juli 2005 @ 21:41 |
quote:Opblaasbaar? ![]() Ik heb trouwens nooit problemen gehad met rijden in France.. Vond de situaties ''rechts voorrang / niet voorrang beetje verwarrend. Thats it. Nooit snelheidscontroles of ander gezeik gehad. Vind de tip van de dat reddingsvest ( ![]() | |
Klonk | woensdag 27 juli 2005 @ 21:47 |
het verhaal dat er tussen de tolhuisjes een gemiddelde snelheid word gemeten is er een van de afdeling broodje aap, niet waar dus. | |
itsontoday | woensdag 27 juli 2005 @ 21:51 |
Ik ben net een weekje terug. Was ook met de auto naar Frankrijk en Italie. In zuid-frankrijk heb ik die knipperlichten nog veel gezien hoor. | |
MouseOver | woensdag 27 juli 2005 @ 21:53 |
quote:Ik heb het in Italie 1x zien gebeuren. Volgens mij komt het daar vandaan, maar het gebeurt maar heel sporadisch | |
Apie74 | woensdag 27 juli 2005 @ 21:58 |
Heeft iemand ook ervaring met s-nachts rijden in Frankrijk? Bijv met drukte op tolpunten en beschikbare auto slaap plaatsen langs de snelweg? | |
PLAE@ | woensdag 27 juli 2005 @ 22:01 |
quote:Ben je nog nooit van je leven in Frankrijk geweest met de auto ![]() Drukte bij tolpunten 's nachts ![]() ![]() parkeerplaatsen stikt het van met zelfs op sommige animatieteams ![]() | |
Sterke_Yerke | woensdag 27 juli 2005 @ 22:03 |
Hier kan je overnachten: http://www.hotelformule1.com/formule1/ | |
Apie74 | woensdag 27 juli 2005 @ 22:03 |
quote:Idd ben er nog nooit geweest. Ga volgende week voor de 1e keer. Toch bedankt voor de info ![]() | |
MikeyMan | donderdag 28 juli 2005 @ 00:27 |
Beste tip is misschien nog: linker knipperlicht continu aan, helemaal aan de linkerkant van de weg gaan rijden en blazen met die hap ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 28 juli 2005 @ 00:57 |
quote:Moet je maar niet onnodig links blijven rijden... | |
PNG | donderdag 28 juli 2005 @ 03:02 |
![]() Belangrijkste als je nooit in heuvels hebt gereden in Frankrijk bv, rij bergaf op je versnelling, ga altijd zelfde versnelling af als op. Niet op je rem. TIP ! Neem gewoon 5 liter van alles mee, vergeet je papieren niet, je paspoort, je pinpas, en gaan. En veel vakantieplezier ! | |
DaMook | donderdag 28 juli 2005 @ 03:35 |
Wat ik begrepen heb staan ze wel te laseren en pikken ze je er dan bij de eerstvolgende tolpoort uit. | |
Vitalogy | donderdag 28 juli 2005 @ 08:49 |
quote:Dat kan ik bevestigen ja. ![]() | |
misteeq | donderdag 28 juli 2005 @ 09:07 |
Ben net terug...De duurste tol van N naar Z is 23.90, en op route du soleil is het 59 euro in het totaal. Je kan wel goed doorrijden. Ik heb telkens cash betaald, want s`nachts waren maar 2 hokjes open, dus het moest snel gaat. Ik wist perfect waar ik wat moest betalen en waar de flitsers stonden via www. mappy.nl Daarbij mag je maar 110 op de NON tolwegen en ze flitsten daar wel degelijk. Of die boetes aankomen, das wa anders... | |
johnwoo | donderdag 28 juli 2005 @ 11:22 |
quote:Jah, ik ben heel wat keren door Frankrijk naar Spanje gereden (eerst met ouders mee, later zelf). Ook 's nachts kan het druk zijn bij de tolpoortjes op de route du soleil, omdat veel mensen dan rijden. En ze willen nog wel eens hokjes afsluiten 's nachts... Goedkoop overnachten kan langs de snelweg bij de reeds genoemde F1 of vergelijkbare hotels, maar zorg wel dat je alles van waarde uit je auto haalt dan, en niks in het zicht laat liggen, want je hoort nog wel eens verhalen over opengebroken auto's... Alternatieven zijn een "normaal" hotel (ook best te vinden binnen, laten we zeggen, 40km van de snelweg), of de goedkope oplossing: een klein tentje meenemen. De gemeentecampings zijn over het algemeen dik in orde in Frankrijk, en zeker goed genoeg om 1 nachtje te blijven op doorreis. Je kunt natuurlijk ook in 1 keer doorrijden, en om de beurt rijden (dat doen wij meestal). De laatste keer dat ik door Frankrijk naar het zuiden reed zijn we niet over de route du soleil gegaan, maar gewoon binnendoor, aan 1 stuk door. 's Avonds uit Nederland vertrokken, rond middernacht Frankrijk in, en tegen de tijd dat er weer wat leven op de wegen komt ben je al een lekker stuk opgeschoten. Alleen het laatste stuk (vanaf Millau ongeveer) hebben we de snelweg genomen. Om 2 uur ofzo die middag waren we aan de Spaanse grens. 's Nachts rijdt het heerlijk door op die verlaten plattelandswegen in de middle of nowhere ![]() ![]() | |
MikeyMan | donderdag 28 juli 2005 @ 11:28 |
quote:Dat doe ik nooit, maar ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ik aan het inhalen was, en dat de betreffende fransoos, tot de conclusie gekomen dat hij niet ingehaald wil worden door een nederlander, hem er rechts weer langs steekt... [ Bericht 0% gewijzigd door MikeyMan op 28-07-2005 12:52:48 ] | |
#ANONIEM | donderdag 28 juli 2005 @ 12:48 |
quote:Dat zijn inderdaad vuile streken... ![]() | |
Ayaxola | donderdag 28 juli 2005 @ 12:51 |
Haha, die Fransen rijden echt zo kut! Bij een rotonde geven ze geen richting aan, als ze op een snelweg rijden geven ze al richting aan als ze gaan inhalen voordat het kan. ![]() Je moet niet denken dat de tolwegen altjd kleine bedragen zijn, toen ik vorige week terug kwam moesten we na een stuk 19 euro ofzo betalen. Er rijden trouwens ook veel bejaarden rond, die verschrikkelijk sloom rijden, en veel mensen die gewoon niet kunnen rijden. Over het algemeen vind ik dat er een heleboel mensen rond rijden die gewoon niet kunnen rijden daar. Dat zal in Nederland ook wel zo zijn maar daar viel het me gewoon extra op. | |
KonnieKipke | zaterdag 13 augustus 2005 @ 00:56 |
Hehe, net op en neer geweest naar Biarritz en stukje Spanje. In een stuk gereden (1300 km) tja en dan kijk je niet meer op de teller. Op de randweg van Parijs met 140 geflitst waar je 90 mocht en in Belgie 140 waar 120 mocht. Gelukkig zijn er nog geen verdragen met beide landen, dus verwacht ik er niets meer van te horen.quote:Trouwens, die Fransen rijden pas als gekken.. Bumperkleven is door hen uitgevonden. [ Bericht 86% gewijzigd door KonnieKipke op 13-08-2005 01:03:04 ] | |
mistraldk | zaterdag 13 augustus 2005 @ 01:26 |
Volgens mij geldt de snelheidsbeperking ook voor buitenlanders, alleen deze hoeven niet zo'n A sticker achterop de auto te plakken. de kans dat je wordt aangehouden is natuurlijk best klein. Verder flitsen ze vaak rond tankstations met veel ruimte waar je dan aan de kant wordt gezet. Ook de snelheidsmetingen tussen tolpoorten gebeurt zeker wel alleen niet zo vaak. Waar het wel vaak gebeurd is bij tunnels, daar zal je er denk ik niet zo veel van tegenkomen maar toch. | |
Vitalogy | zaterdag 13 augustus 2005 @ 09:59 |
quote:Hoezo er zijn geen verdragen met beide landen? Ik weet toch wel zeker dat de bonnen uit beide landen en zeker die uit Belgie al jaren ook "netjes" in Nederland worden geind. Die van Frankrijk zal wel weer meevallen, maar die van Belgie...dat kan best eens een paar honderd euro worden. ![]() | |
bonke | zaterdag 13 augustus 2005 @ 10:05 |
blijf als je in de file staat gewoon op de baan waar je zit en kijk goed in je spiegels want die motorrijders daar vinden het leuk om een file met soms meer dan 100 km per uur tussen de auto`s door voorbij te gaan dat terwijl je gewoon stapvoets rijd in de file ![]() | |
Marsepein | zaterdag 13 augustus 2005 @ 10:16 |
quote:Ehhh, uit zeeer betrouwbare bron kan ik je vertellen dat die van Belgie zeker wel gaat komen ![]() ![]() | |
KonnieKipke | zaterdag 13 augustus 2005 @ 10:46 |
quote:Volgens velen van autoweek.nl en van flitsservice.nl hoef ik me voor die vanuit Frankrijk geen zorgen te maken. Ben trouwens nogsteeds verrot van die 1300 km non-stop... ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door KonnieKipke op 13-08-2005 10:55:48 ] | |
-_Tommy_- | zaterdag 13 augustus 2005 @ 11:18 |
over bonnen innen kan ik meepraten, heb er vorig jaar 2 gekregen, te hard in frankrijk, 15 kilometer per uur en dan 78¤ en fout parkeren in antwerpen, 12,50¤ kreeg ze ongeveer 3 maanden nadien op mijn adres binnen | |
Klonk | zaterdag 13 augustus 2005 @ 11:21 |
en nog een tip: een creditcard is goud waard in frankrijk ![]() gewoon bij de tolplaatsen de banen/hokjes nemen waar blauwe pijlen boven staan, rijen zijn stukken korter dan de rijen met krenterig nederland die perse contant wil betalen ![]() | |
Vitalogy | zaterdag 13 augustus 2005 @ 11:22 |
quote:Ach mietje niet zeiken. | |
jochem8 | zaterdag 13 augustus 2005 @ 12:01 |
Vorig jaar geflitst met (ik geloof) 170-180 km/h in Frankrijk. Niks meer van gehoord. Van die controle tussen tolpoortjes ook nog nooit van gehoord. | |
scoll0n | zaterdag 13 augustus 2005 @ 13:10 |
quote:Nou echt wel dat hte druk kan zijn bij te tolpoorten snachts Zelf met de bus in de file gestaan ergens bij metz ofzo uurtje of 1 half 2 snachts | |
jochem8 | zaterdag 13 augustus 2005 @ 14:43 |
Voor Parijs ruim een uur stilgestaan voor de tolpoortjes. Edit: 's nachts. |