FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Rijden in Frankrijk...
aKrawoensdag 27 juli 2005 @ 11:57
Ik ga morgen op vakantie naar Frankrijk en dat doen we per auto... Alleen wil ik gewoon voor de zekerheid even wat informatie gaan opzoeken over hoe ze rijden in Frankrijk en dingen die gewoon handig zijn om te weten...

Zoals hoe de tolwegen werken, kan ik daar met pinpas betalen of moet ik dan maar contant gaan werken gezien ik geen creditcard heb...

En hoe werkt dat met die knipperlichten van die mensen?!

Ook heb ik een heel verhaal gelezen over dat ik een "leerling" ben gezien ik mijn rijbewijs pas 1 jaar heb en maar 110km/u mag rijden crap natuurlijk want ik ben vorig jaar ook gewoon met 200km/u door Duitsland gesjeest midden in de nacht... Denk je dat ze me eruit zullen pikken en dan meteen ******* lastig zullen doen als ik gewoon zeg dat ik van niks weet ofzo?! 20km/u minder scheelt toch wel een ******* hoop

En ik moet Gazole/Gazoline tanken toch, dat is toch diesel?

Alvast bedankt
chris80woensdag 27 juli 2005 @ 12:14
tolwegen betalen, creditcard of cash.
En hoe dat met een "beginners" rijbewijs zit, geen idee, maar je zou eens even op de site van de anwb moeten kijken.... http://www.anwb.nl


Prettige vakantie!
johnwoowoensdag 27 juli 2005 @ 12:22
De laatste keer dat ik over de tolwegen in Frankrijk reed (over de route du soleil naar Spanje) kon je niet pinnen bij de tolhokjes; alleen cash of creditcard. Tegenwoordig hebben ze soms ook automatische cash hokjes, dan mik je wat muntjes in een apparaat met vangtrechter.

Knipperlichten werkt daar hetzelfde als hier. Vroeger gaven de Fransen richting aan naar links tijdens het inhalen, en zetten de richtingaanwijzer weer uit als ze weer naar rechts gingen na het inhalen, maar dat is inmiddels al een poosje afgeschaft (waarschijnlijk onder invloed van Europa).

De maximumsnelheden voor beginnende automobilisten gelden voor zover ik weet alleen voor de Fransen zelf, dus gewoon 130 karren. Wel oppassen dat je niet voor langere tijd harder dan 130 gaat; tegenwoordig meten ze gewoon je tijd tussen de tolhokjes op, en de boete verschijnt automatisch.

Gazole is idd diesel, en LPG is GPL trouwens (Fransen draaien graag afkortingen om )

Meer info: http://www.anwb.nl/vakantie/buitenland/bestemmingen/land_praktischeinfodetails.jsp?sub=verkeer&land=fr

[ Bericht 11% gewijzigd door johnwoo op 27-07-2005 12:44:49 ]
hond_in_de_gootwoensdag 27 juli 2005 @ 12:28
Pas wel op op dubbelbaans rotondes. Fransen rijden nog al vaak op de binnenste baan en gooien dan ineens hun auto naar rechts, voor jou langs, om van de rotonde af te gaan. Dat zelfde doen ze als ze een rotonde op rijden. Ze rijden er gewoon op en laten de mensen op de rotonde voor hun remmen.
BrickTopwoensdag 27 juli 2005 @ 13:49
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 12:22 schreef johnwoo het volgende:
...

De maximumsnelheden voor beginnende automobilisten gelden voor zover ik weet alleen voor de Fransen zelf, dus gewoon 130 karren. Wel oppassen dat je niet voor langere tijd harder dan 130 gaat; tegenwoordig meten ze gewoon je tijd tussen de tolhokjes op, en de boete verschijnt automatisch.

....
Tijdmetingen tussen twee tolhokjes heb ik nog nooit meegemaakt. en ik rij toch regelmatig ietwat
harder dan 130 op de tolwegen....
Youpwoensdag 27 juli 2005 @ 13:53
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 12:22 schreef johnwoo het volgende:
De laatste keer dat ik over de tolwegen in Frankrijk reed (over de route du soleil naar Spanje) kon je niet pinnen bij de tolhokjes; alleen cash of creditcard. Tegenwoordig hebben ze soms ook automatische cash hokjes, dan mik je wat muntjes in een apparaat met vangtrechter.

Knipperlichten werkt daar hetzelfde als hier. Vroeger gaven de Fransen richting aan naar links tijdens het inhalen, en zetten de richtingaanwijzer weer uit als ze weer naar rechts gingen na het inhalen, maar dat is inmiddels al een poosje afgeschaft (waarschijnlijk onder invloed van Europa).

De maximumsnelheden voor beginnende automobilisten gelden voor zover ik weet alleen voor de Fransen zelf, dus gewoon 130 karren. Wel oppassen dat je niet voor langere tijd harder dan 130 gaat; tegenwoordig meten ze gewoon je tijd tussen de tolhokjes op, en de boete verschijnt automatisch.

Gazole is idd diesel, en LPG is GPL trouwens (Fransen draaien graag afkortingen om )

Meer info: http://www.anwb.nl/vakantie/buitenland/bestemmingen/land_praktischeinfodetails.jsp?sub=verkeer&land=fr
vorig jaar toen wij over de route de soleil gereden zijn ging de snelheidsmeter toch wel erg vaak over de 200km/h... en wij hebben geen boetes gehad
FunnyNamewoensdag 27 juli 2005 @ 14:05
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 11:57 schreef aKra het volgende:
Ik ga morgen op vakantie naar Frankrijk en dat doen we per auto... Alleen wil ik gewoon voor de zekerheid even wat informatie gaan opzoeken over hoe ze rijden in Frankrijk en dingen die gewoon handig zijn om te weten...
Rijden in France verschilt niet veel van NL.
Een handige tip is wel een 'reddingswerker-vest' mee te nemen. Dat is zo een ding wat lichtgevend is. Als je pech krijgt is dit verplicht te dragen. Er zijn al veel mensen voor beboet. Deze vesten zijn verkrijgbaar bij de blokker BV
quote:
Zoals hoe de tolwegen werken, kan ik daar met pinpas betalen of moet ik dan maar contant gaan werken gezien ik geen creditcard heb...
Je kan met een grote varieteit aan betaal middelen betalen, moet altijd lukken. Tankpassen werken in veel gevallen ook..
quote:
En hoe werkt dat met die knipperlichten van die mensen?!

Ook heb ik een heel verhaal gelezen over dat ik een "leerling" ben gezien ik mijn rijbewijs pas 1 jaar heb en maar 110km/u mag rijden crap natuurlijk want ik ben vorig jaar ook gewoon met 200km/u door Duitsland gesjeest midden in de nacht... Denk je dat ze me eruit zullen pikken en dan meteen ******* lastig zullen doen als ik gewoon zeg dat ik van niks weet ofzo?! 20km/u minder scheelt toch wel een ******* hoop

En ik moet Gazole/Gazoline tanken toch, dat is toch diesel?

Alvast bedankt
knipperlicht kan je gewoon normaal gebruiken.
Hun 'leerling' systeem geld niet voor buitenlanders, je kan gewoon normaal rijden.
Gasole is inderdaad Diesel, meestal staat dit ook aan de binnenkant van je tankdop, of in de beschrijving van de auto.
Veel plezier, hopelijk heb je beter weer dan hier
MewBiewoensdag 27 juli 2005 @ 15:02
Als je benzine moet hebben: Sans Plomb
MouseOverwoensdag 27 juli 2005 @ 15:06
Niet teveel er van uitgaan dat je ook voorrang krijgt als je die hebt.

Verder: have fun!
aKrawoensdag 27 juli 2005 @ 16:59
Hardrijden is niet slim, ze halen alle buitenlanders eruit die te snel rijden en ze staan overal te controleren, easy money namelijk

Zo'n veiligheidsvest is toch alleen verplicht in Spanje?
Sterke_Yerkewoensdag 27 juli 2005 @ 17:01
In frankrijk is het prettig rijden, je mag op de snelwegen 130, maar toen wij er op vakantie waren reed iedereen eerder 160. En dan komt die politie je nog eens in halen in een renault clio's
thumperwoensdag 27 juli 2005 @ 17:04
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 17:01 schreef Sterke_Yerke het volgende:
In frankrijk is het prettig rijden, je mag op de snelwegen 130, maar toen wij er op vakantie waren reed iedereen eerder 160. En dan komt die politie je nog eens in halen in een renault clio's
Ik haal je ook nog wel met 200 in in m'n Clio
Sterke_Yerkewoensdag 27 juli 2005 @ 17:08
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 17:04 schreef thumper het volgende:

[..]

Ik haal je ook nog wel met 200 in in m'n Clio
Ja maar het is zo grappig dat die politie daar veel te hard rijdt zonder dat ze achter iemand aanzitten
PLAE@woensdag 27 juli 2005 @ 17:11
Het is heerlijk rijden op de snelwegen daar.

En als je geflitst wordt (tussen Lille en Parijs bijvoorbeeld staat een kast) krijg je de boete nooit thuis
Had ik geluk mee (reed een paar uur 190+ achter een andere Nederlander aan in een Porche)

Dit gaat trouwens wel veranderen.
Sterke_Yerkewoensdag 27 juli 2005 @ 17:20
Mijn vader reed daar 140 op een moment, kregen we een klapband, maar we hebben veel geluk gehad omdat er nog een klein laagje van de band de rest afsloot waardoor de band niet gelijk helemaal leeg liep.
PLAE@woensdag 27 juli 2005 @ 17:21
Oja en dat kon niet in Nederland gebeuren
Sterke_Yerkewoensdag 27 juli 2005 @ 17:23
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 17:21 schreef PLAE@ het volgende:


Oja en dat kon niet in Nederland gebeuren
Nee want het was daar heel warm, dus loopt de druk veel meer op in de banden, bovendien was de auto volbeladen. Maar nu je het zegt, slaat het nergens op dat ik dit post
Jofunu-kunwoensdag 27 juli 2005 @ 20:58
Ik weet niet precies waar je naartoe gaat, tolhokjes kun je heel makkelijk cash betalen *ik heb zelf vorige week ook in Frankrijk gereden, op de westkust lijn, 1x ¤6,30, 1x ¤6,40, 1x ¤5 voor een brug, en nog eens ¤1,80 voor een heel kort stukje..

De Fransen houden hun knipperlicht aan zolang ze nog aan het inhalen zijn, en van plan zijn om weer naar rechts te gaan, want een ander deel van de Fransen die ik gezien heb reed gewoon zoals wij doen (en eigenlijk niet mogen) constant op de linkerbaan, zonder richtingaanwijzer aan te houden..

Flitskasten zijn vrij makkelijk te herkennen, lijken heel erg op onze electro-kasten, maar dan een slag groter en met 3 tot 4 glaasjes erin, en voor zover ik weet 80% in de middenberm..
MikeyManwoensdag 27 juli 2005 @ 21:02
PAs wel op dat ze ook veelvuldig rechts inhalen... En dat er nogal een groot aandeel associale klootzakken tussen zit...

Voor de rest rijdt het prima door
Vitalogywoensdag 27 juli 2005 @ 21:02
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 12:22 schreef johnwoo het volgende:

Knipperlichten werkt daar hetzelfde als hier. Vroeger gaven de Fransen richting aan naar links tijdens het inhalen, en zetten de richtingaanwijzer weer uit als ze weer naar rechts gingen na het inhalen, maar dat is inmiddels al een poosje afgeschaft (waarschijnlijk onder invloed van Europa).
Ze doen het anders nog steeds.
Richie_Richwoensdag 27 juli 2005 @ 21:28
Als je overdag met lichten aan rijdt, dan zul je flink wat knipperende Fransen tegenkomen.
Snol1nerwoensdag 27 juli 2005 @ 21:41
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 14:05 schreef FunnyName het volgende:

Een handige tip is wel een 'reddingswerker-vest' mee te nemen. Dat is zo een ding wat lichtgevend is. Als je pech krijgt is dit verplicht te dragen. Er zijn al veel mensen voor beboet. Deze vesten zijn verkrijgbaar bij de blokker BV
Opblaasbaar?


Ik heb trouwens nooit problemen gehad met rijden in France.. Vond de situaties ''rechts voorrang / niet voorrang beetje verwarrend. Thats it.

Nooit snelheidscontroles of ander gezeik gehad.

Vind de tip van de dat reddingsvest ( ) wel een goeie. Niet alleen voor de boete maar ook voor je eigen veiligheid, zou ook in NL niet verkeerd zijn.
Klonkwoensdag 27 juli 2005 @ 21:47
het verhaal dat er tussen de tolhuisjes een gemiddelde snelheid word gemeten is er een van de afdeling broodje aap, niet waar dus.
itsontodaywoensdag 27 juli 2005 @ 21:51
Ik ben net een weekje terug. Was ook met de auto naar Frankrijk en Italie. In zuid-frankrijk heb ik die knipperlichten nog veel gezien hoor.
MouseOverwoensdag 27 juli 2005 @ 21:53
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 21:47 schreef Klonk het volgende:
het verhaal dat er tussen de tolhuisjes een gemiddelde snelheid word gemeten is er een van de afdeling broodje aap, niet waar dus.
Ik heb het in Italie 1x zien gebeuren. Volgens mij komt het daar vandaan, maar het gebeurt maar heel sporadisch
Apie74woensdag 27 juli 2005 @ 21:58
Heeft iemand ook ervaring met s-nachts rijden in Frankrijk? Bijv met drukte op tolpunten en beschikbare auto slaap plaatsen langs de snelweg?
PLAE@woensdag 27 juli 2005 @ 22:01
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 21:58 schreef Apie74 het volgende:
Heeft iemand ook ervaring met s-nachts rijden in Frankrijk? Bijv met drukte op tolpunten en beschikbare auto slaap plaatsen langs de snelweg?
Ben je nog nooit van je leven in Frankrijk geweest met de auto

Drukte bij tolpunten 's nachts ja er staat een rij van een half uur

parkeerplaatsen stikt het van met zelfs op sommige animatieteams . Maarja hoe veilig het is...mwah de grotere staan zoveel mensen dat het wel veilig is. Mogelijkheden genoeg in ieder geval.
Sterke_Yerkewoensdag 27 juli 2005 @ 22:03
Hier kan je overnachten:
http://www.hotelformule1.com/formule1/
Apie74woensdag 27 juli 2005 @ 22:03
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 22:01 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

Ben je nog nooit van je leven in Frankrijk geweest met de auto

Drukte bij tolpunten 's nachts ja er staat een rij van een half uur

parkeerplaatsen stikt het van met zelfs op sommige animatieteams . Maarja hoe veilig het is...mwah de grotere staan zoveel mensen dat het wel veilig is. Mogelijkheden genoeg in ieder geval.
Idd ben er nog nooit geweest. Ga volgende week voor de 1e keer. Toch bedankt voor de info
MikeyMandonderdag 28 juli 2005 @ 00:27
Beste tip is misschien nog:

linker knipperlicht continu aan, helemaal aan de linkerkant van de weg gaan rijden en blazen met die hap
#ANONIEMdonderdag 28 juli 2005 @ 00:57
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 21:02 schreef MikeyMan het volgende:
PAs wel op dat ze ook veelvuldig rechts inhalen...
Moet je maar niet onnodig links blijven rijden...
PNGdonderdag 28 juli 2005 @ 03:02


Belangrijkste als je nooit in heuvels hebt gereden in Frankrijk bv, rij bergaf op je versnelling, ga altijd zelfde versnelling af als op. Niet op je rem. TIP !

Neem gewoon 5 liter van alles mee, vergeet je papieren niet, je paspoort, je pinpas, en gaan. En veel vakantieplezier !
DaMookdonderdag 28 juli 2005 @ 03:35
Wat ik begrepen heb staan ze wel te laseren en pikken ze je er dan bij de eerstvolgende tolpoort uit.
Vitalogydonderdag 28 juli 2005 @ 08:49
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 03:35 schreef DaMook het volgende:
Wat ik begrepen heb staan ze wel te laseren en pikken ze je er dan bij de eerstvolgende tolpoort uit.
Dat kan ik bevestigen ja.
misteeqdonderdag 28 juli 2005 @ 09:07
Ben net terug...De duurste tol van N naar Z is 23.90, en op route du soleil is het 59 euro in het totaal. Je kan wel goed doorrijden. Ik heb telkens cash betaald, want s`nachts waren maar 2 hokjes open, dus het moest snel gaat. Ik wist perfect waar ik wat moest betalen en waar de flitsers stonden via www. mappy.nl Daarbij mag je maar 110 op de NON tolwegen en ze flitsten daar wel degelijk. Of die boetes aankomen, das wa anders...
johnwoodonderdag 28 juli 2005 @ 11:22
quote:
Heeft iemand ook ervaring met s-nachts rijden in Frankrijk? Bijv met drukte op tolpunten en beschikbare auto slaap plaatsen langs de snelweg?
Jah, ik ben heel wat keren door Frankrijk naar Spanje gereden (eerst met ouders mee, later zelf).
Ook 's nachts kan het druk zijn bij de tolpoortjes op de route du soleil, omdat veel mensen dan rijden. En ze willen nog wel eens hokjes afsluiten 's nachts...

Goedkoop overnachten kan langs de snelweg bij de reeds genoemde F1 of vergelijkbare hotels, maar zorg wel dat je alles van waarde uit je auto haalt dan, en niks in het zicht laat liggen, want je hoort nog wel eens verhalen over opengebroken auto's...
Alternatieven zijn een "normaal" hotel (ook best te vinden binnen, laten we zeggen, 40km van de snelweg), of de goedkope oplossing: een klein tentje meenemen. De gemeentecampings zijn over het algemeen dik in orde in Frankrijk, en zeker goed genoeg om 1 nachtje te blijven op doorreis. Je kunt natuurlijk ook in 1 keer doorrijden, en om de beurt rijden (dat doen wij meestal).

De laatste keer dat ik door Frankrijk naar het zuiden reed zijn we niet over de route du soleil gegaan, maar gewoon binnendoor, aan 1 stuk door. 's Avonds uit Nederland vertrokken, rond middernacht Frankrijk in, en tegen de tijd dat er weer wat leven op de wegen komt ben je al een lekker stuk opgeschoten. Alleen het laatste stuk (vanaf Millau ongeveer) hebben we de snelweg genomen. Om 2 uur ofzo die middag waren we aan de Spaanse grens. 's Nachts rijdt het heerlijk door op die verlaten plattelandswegen in de middle of nowhere Wel zorgen dat je goed wakker bent
MikeyMandonderdag 28 juli 2005 @ 11:28
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 00:57 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Moet je maar niet onnodig links blijven rijden...
Dat doe ik nooit, maar ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ik aan het inhalen was, en dat de betreffende fransoos, tot de conclusie gekomen dat hij niet ingehaald wil worden door een nederlander, hem er rechts weer langs steekt...

[ Bericht 0% gewijzigd door MikeyMan op 28-07-2005 12:52:48 ]
#ANONIEMdonderdag 28 juli 2005 @ 12:48
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 11:28 schreef MikeyMan het volgende:
Dat doe ik nooit, maar ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ik aan het inhalen was, en dat de betreffende fransoos, tot de conclusie gekomen dat hij niet ingehaald wil worden door een nederland, hem er rechts weer langs steekt...
Dat zijn inderdaad vuile streken...
Ayaxoladonderdag 28 juli 2005 @ 12:51
Haha, die Fransen rijden echt zo kut! Bij een rotonde geven ze geen richting aan, als ze op een snelweg rijden geven ze al richting aan als ze gaan inhalen voordat het kan.

Je moet niet denken dat de tolwegen altjd kleine bedragen zijn, toen ik vorige week terug kwam moesten we na een stuk 19 euro ofzo betalen.

Er rijden trouwens ook veel bejaarden rond, die verschrikkelijk sloom rijden, en veel mensen die gewoon niet kunnen rijden. Over het algemeen vind ik dat er een heleboel mensen rond rijden die gewoon niet kunnen rijden daar. Dat zal in Nederland ook wel zo zijn maar daar viel het me gewoon extra op.
KonnieKipkezaterdag 13 augustus 2005 @ 00:56
Hehe, net op en neer geweest naar Biarritz en stukje Spanje. In een stuk gereden (1300 km) tja en dan kijk je niet meer op de teller. Op de randweg van Parijs met 140 geflitst waar je 90 mocht en in Belgie 140 waar 120 mocht. Gelukkig zijn er nog geen verdragen met beide landen, dus verwacht ik er niets meer van te horen.
quote:
Blijf beleefd na een bon in buitenland

door Rudi Buis

DEN HAAG - Geflitst in Frankrijk? Blijven lachen, het vakantiebudget blijft onaangetast. Een parkeerbon onder de ruitenwisser in Spanje? Leuk als souvenir voor in het plakboek.


Zolang de buitenlandse politie toeristen immers niet op heterdaad betrapt, hoeven zij niet meteen te betalen. Pas als je van de weg wordt geplukt is het mis, want dan moet er betaald worden. En in vrijwel alle vakantielanden vallen verkeersboetes fors hoger uit dan in Nederland.

De eerste vakantie-uittocht is inmiddels achter de rug. In Midden-Nederland zijn de schooldeuren dicht en veel bedrijven staan tijdelijk op een lager pitje. Met de drukte van het vakantieverkeer viel het vrijdag en zaterdag mee. Grote caravancontroles zijn er niet gehouden. Alleen bij Rosmalen en Numansdorp waren regionale controles. Volgens de woordvoerder ,,is de technische staat van de caravans over het algemeen best wel goed, maar worden voertuigen soms niet goed beladen''.

Ook zijn er nauwelijks boetes uitgedeeld. Maar medewerkers van de afdeling rechtshulp van de ANWB zitten op het Haagse hoofdkantoor alvast klaar. ,,In vakantietijd krijgen we vele tientallen telefoontjes per dag van Nederlandse toeristen die op de bon zijn geslingerd'', vertelt Yda Matthijssen.

Beste vriend

Buitenlandse agenten halen vakantiegangers die een overtreding begaan het liefst direct van de weg, zodat ze ter plekke de portemonnee moeten trekken. Het is immers amper mogelijk de boete te innen in het land van herkomst van de bestuurder. Wat te doen als je een fout maakt en iemand van de gendarme, Polizei of een Belgische 'flik' je dwingt te stoppen?

In elk geval beleefd blijven, adviseert Matthijssen. ,,De kreet dat de politie je beste vriend is, is typisch Nederlands.'' Ook is het handig een som contant geld in het dashboardkastje te hebben, want lang niet overal kan de boete met creditcard worden betaald of zijn agenten zo vriendelijk even mee te rijden naar een pinautomaat. ,,De Belgen slepen zelfs je auto weg als je niet betaalt.''

Automobilisten die niet van de weg worden gehaald, maar geflitst worden of een (parkeer)bon onder de ruitenwisser vinden, horen daar in de meeste gevallen niets meer van. In Brussel wordt nog gediscussieerd over een eensluidend systeem om boetes te innen in Europa. Een eerste proefproject start echter pas eind 2005.

Nederland heeft al wel verdragen met België, Duitsland en Zwitserland om kentekengegevens uit te wisselen. Uit die landen kan de overtreder een bon verwachten na het negeren van een flitspaal. Matthijssen: ,,Toch zal er geen deurwaarder op je stoep staan als je de bekeuring niet betaalt. Wel loop je risico op een fors hogere boete als je nog een keer in dat land bent en voor een andere overtreding wordt gepakt, of als aan de grens het kenteken wordt gecontroleerd.''

Valkuilen

Voorkomen is beter dan betalen. De meest effectieve maatregel is dan ook simpel: verkeersregels niet te negeren. Plus ervoor zorgen dat een nieuw verbandtrommeltje en gevarendriehoek in de kofferbak liggen, wat in de meeste landen verplicht is. Is het echt zo makkelijk? Nee, want elk land hanteert weer andere verkeersregels die je wél moet kennen.

Matthijssen kent de valkuilen. ,,De maximumsnelheid in Frankrijk ligt twintig kilometer lager als het regent. Veel toeristen weten dat niet.'' Ook berucht in Frankrijk: de stopstreep. De politie staat vaak op de loer bij kruisingen en zelfs wanneer ander verkeer amper voor komt, gaat de toerist die niet even stilstaat voor de krijtstreep onverbiddelijk op de bon.

Toeristen die via België naar de zon rijden, moeten oppassen dat ze het gaspedaal niet te diep in trappen. De Belgen hebben enkele jaren geleden de boetes fors verhoogd en controleren veel vaker dan vroeger. Een kleine overschrijding van de snelheidslimiet kost al 150 euro. ,,Onze zuiderburen hebben ook aangegeven extra te controleren op overbeladen caravans. Vaak bouwen toeristen daar apparatuur zoals koelkasten in, zonder dat ze beseffen dat je dan minder bagage mee kunt nemen."

De Duitsers hebben vooral radarapparatuur langs de snelwegen opgesteld om te controleren of bestuurders voldoende afstand houden. Ook doen toeristen die de bergen doorkruisen er goed aan nog eens te informeren naar voorrangsregels. Vaak gaat stijgend verkeer voor, maar in bijvoorbeeld Italië hebben bussen altijd voorrang.

Bezwaar maken

Toeristen die vinden dat ze ten onrechte zijn beboet, kunnen bezwaar aantekenen. De ANWB adviseert bestuurders die worden aangehouden kalm te blijven, om vervolgens rustig aan de agent uit te leggen dat je bezwaar wilt maken. Die zal eerst een waarborgsom eisen, die moet worden betaald voordat er formeel beroep kan worden aangetekend. Zorg dat je daarvoor papieren krijgt.

De termijn waarbinnen het beroep moet worden ingediend is vaak kort. Bij eventuele onduidelijkheden is het zinvol om met de afdeling rechtshulp van de ANWB contact op te nemen voor advies. De toerist zal wel een gegronde reden moeten hebben om een bezwaar in te dienen. Of zoals in het ANWB Handboek Europa staat: ,,Zelfs de beste advocaat kan een rood licht immers niet van kleur doen veranderen of de geldende maximumsnelheid opschroeven.''


Trouwens, die Fransen rijden pas als gekken.. Bumperkleven is door hen uitgevonden.

[ Bericht 86% gewijzigd door KonnieKipke op 13-08-2005 01:03:04 ]
mistraldkzaterdag 13 augustus 2005 @ 01:26
Volgens mij geldt de snelheidsbeperking ook voor buitenlanders, alleen deze hoeven niet zo'n A sticker achterop de auto te plakken. de kans dat je wordt aangehouden is natuurlijk best klein. Verder flitsen ze vaak rond tankstations met veel ruimte waar je dan aan de kant wordt gezet. Ook de snelheidsmetingen tussen tolpoorten gebeurt zeker wel alleen niet zo vaak. Waar het wel vaak gebeurd is bij tunnels, daar zal je er denk ik niet zo veel van tegenkomen maar toch.
Vitalogyzaterdag 13 augustus 2005 @ 09:59
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 00:56 schreef KonnieKipke het volgende:
Hehe, net op en neer geweest naar Biarritz en stukje Spanje. In een stuk gereden (1300 km) tja en dan kijk je niet meer op de teller. Op de randweg van Parijs met 140 geflitst waar je 90 mocht en in Belgie 140 waar 120 mocht. Gelukkig zijn er nog geen verdragen met beide landen, dus verwacht ik er niets meer van te horen.
[..]

Trouwens, die Fransen rijden pas als gekken.. Bumperkleven is door hen uitgevonden.
Hoezo er zijn geen verdragen met beide landen? Ik weet toch wel zeker dat de bonnen uit beide landen en zeker die uit Belgie al jaren ook "netjes" in Nederland worden geind.

Die van Frankrijk zal wel weer meevallen, maar die van Belgie...dat kan best eens een paar honderd euro worden.
bonkezaterdag 13 augustus 2005 @ 10:05
blijf als je in de file staat gewoon op de baan waar je zit en kijk goed in je spiegels
want die motorrijders daar vinden het leuk om een file met soms meer dan 100 km per uur tussen de auto`s door voorbij te gaan
dat terwijl je gewoon stapvoets rijd in de file
Marsepeinzaterdag 13 augustus 2005 @ 10:16
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 00:56 schreef KonnieKipke het volgende:
Hehe, net op en neer geweest naar Biarritz en stukje Spanje. In een stuk gereden (1300 km) tja en dan kijk je niet meer op de teller. Op de randweg van Parijs met 140 geflitst waar je 90 mocht en in Belgie 140 waar 120 mocht. Gelukkig zijn er nog geen verdragen met beide landen, dus verwacht ik er niets meer van te horen.
[..]

Trouwens, die Fransen rijden pas als gekken.. Bumperkleven is door hen uitgevonden.
Ehhh, uit zeeer betrouwbare bron kan ik je vertellen dat die van Belgie zeker wel gaat komen en die gaat ongeveer 153 euro kosten ....
KonnieKipkezaterdag 13 augustus 2005 @ 10:46
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 09:59 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Hoezo er zijn geen verdragen met beide landen? Ik weet toch wel zeker dat de bonnen uit beide landen en zeker die uit Belgie al jaren ook "netjes" in Nederland worden geind.

Die van Frankrijk zal wel weer meevallen, maar die van Belgie...dat kan best eens een paar honderd euro worden.
Volgens velen van autoweek.nl en van flitsservice.nl hoef ik me voor die vanuit Frankrijk geen zorgen te maken.

Ben trouwens nogsteeds verrot van die 1300 km non-stop...

[ Bericht 10% gewijzigd door KonnieKipke op 13-08-2005 10:55:48 ]
-_Tommy_-zaterdag 13 augustus 2005 @ 11:18
over bonnen innen kan ik meepraten, heb er vorig jaar 2 gekregen, te hard in frankrijk, 15 kilometer per uur en dan 78¤ en fout parkeren in antwerpen, 12,50¤ kreeg ze ongeveer 3 maanden nadien op mijn adres binnen
Klonkzaterdag 13 augustus 2005 @ 11:21
en nog een tip:

een creditcard is goud waard in frankrijk

gewoon bij de tolplaatsen de banen/hokjes nemen waar blauwe pijlen boven staan, rijen zijn stukken korter dan de rijen met krenterig nederland die perse contant wil betalen
Vitalogyzaterdag 13 augustus 2005 @ 11:22
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 10:46 schreef KonnieKipke het volgende:
Ben trouwens nogsteeds verrot van die 1300 km non-stop...
Ach mietje niet zeiken.
jochem8zaterdag 13 augustus 2005 @ 12:01
Vorig jaar geflitst met (ik geloof) 170-180 km/h in Frankrijk. Niks meer van gehoord. Van die controle tussen tolpoortjes ook nog nooit van gehoord.
scoll0nzaterdag 13 augustus 2005 @ 13:10
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 22:01 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

Ben je nog nooit van je leven in Frankrijk geweest met de auto

Drukte bij tolpunten 's nachts ja er staat een rij van een half uur

parkeerplaatsen stikt het van met zelfs op sommige animatieteams . Maarja hoe veilig het is...mwah de grotere staan zoveel mensen dat het wel veilig is. Mogelijkheden genoeg in ieder geval.
Nou echt wel dat hte druk kan zijn bij te tolpoorten snachts Zelf met de bus in de file gestaan ergens bij metz ofzo uurtje of 1 half 2 snachts
jochem8zaterdag 13 augustus 2005 @ 14:43
Voor Parijs ruim een uur stilgestaan voor de tolpoortjes.

Edit: 's nachts.