quote:
Op woensdag 27 juli 2005 10:24 schreef armpitje_ het volgende:babi pangang en ayam pangang is niet chinees, 'nasi' ook niet.
maargoed, ik hou niet van chinees eten, wat ik wel lekker vind is wontonsoep... of eend.
dat is het wel... die zoet-zure troep yegh hehe
maar als ik veel en goedkoop wil eten dan ga ik wel eens naar fat-kee in de wagenstraat in den haag...
maargoed de vetsin die ze overal in stoppen ... das ook niet alles he?
![]()
Die zoetzure troep zoals jij het noemt, is maar een heel klein deel van de Chinese keuken (en vaak nog enorm verwesterd).
En wat de babi en ayam en zo betreft heb je ook gelijk, dat is Indisch (hoewel de Indische keuken ook Chinese invloeden heeft, maar dat is weer een ander verhaal).
De Chinese keuken zit heel anders in elkaar dan veel mensen denken, je zou eens een goed boek erover moeten lezen! Ik vond dit boek bijvoorbeeld interessant: Deh-Ta Hsiung - De Echte Chinese Keuken.
China is groot, en in het noorden eten ze weer heel andere dingen dan in het zuiden. Net zoals de Zweedse keuken niet echt lijkt op de Mediterrane keuken
![]()
Ik ben wel eens in een écht Chinees restaurant geweest (in Amsterdam, vlakbij het Waterlooplein), en heb daar de menukaart gezien (was een compleet boekwerk), en dan heb je het dus over ingredienten als kwal, darmen en zo. Was mij iets te begrotelijk
![]()
(ik sta wel voor dit soort dingen open!) maar dit soort restaurants zijn héél wat anders dan de "Chinees" waar je je betaalbaar vol kan proppen met het hele gezin!
Niks mis met die goedkope chinezen, hoor! Maar écht Chinees, dat kennen maar weinig mensen... (ik ken het ook alleen van plaatjes en recepten die ik heb, maar nog zelden heb geprobeerd)
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)