abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 juli 2005 @ 11:44:18 #1
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_29137051
Nee, nog geen concrete plannen (helaas)...
Maar wie is er wel eens in Mozambique geweest? Ik hoor er vrij veel goede verhalen over en het lijkt me een mooie combinatie van Afrikaanse natuur en vooral ook cultuur. Er zijn wat meer steden die de moeite waard zijn dan in het gemiddelde Afrikaanse land (lijkt me zo op het eerste gezicht).
Ben erg benieuwd of ik me er een béétje verstaanbaar kan maken. Mijn Spaans is vrij vloeiend en in Brazilië kwam ik wel een eindje, maar hoe is Mozambique-Portugees?
Wat is er te zien? Te doen? Hoe reis je er rond (bus?)? en hoe is het allemaal te doen voor een dame alleen?

Geef me wat om bij weg te dromen vanachter het bureau... 8)
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 12:09:30 #2
17698 nappel
raar menneke..
pi_29137412
Misschien kun je wel met hem meevliegen:
Vogel weggevlogen

Maar helaas weet ik helemaal niets van Mozambique..
Op internet zal wel heel veel te vinden zijn!
Kopen ze dure kunstmest, maar als de hond in de tuin schijt doen ze moeilijk..
pi_29153185
Nee, sorry, weet er weinig van.

Maar waarom juist dit land? Zijn er geen andere Afrikaanse landen die veel interessanter zijn? Mali bijv?
  woensdag 27 juli 2005 @ 08:29:26 #4
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_29162173
Een groot voordeel van Mozambique is dat ik verwacht me er (redelijk) verstaanbaar te kunnen maken. Zit zelf ook nog met bijvoorbeeld Ethiopië in mijn hoofd, maar dat is weer Arabisch en Madagascar (Frans en takkedure tickets). Wil niet zeggen nooit meer naar een land te gaan waar ik de taal niet spreek, maar ik merkte wel dat die ene week Egypte me vorig jaar in dat opzicht "zwaar" viel... ik wil gewoon kunnen kletsen!
Er zijn méér interessante landen hoor, zeker, maar Mozambique heeft (wat ik er nu van zie) een boeiende mix van christendom, islam, natuur, cultuur, steden, strand en een Portugees verleden.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  woensdag 27 juli 2005 @ 16:21:49 #5
344 Anja
Neil B. Formy
pi_29173430
Ik ben er niet lang geweest. De taal was nogal een probleem. Engels was bij de meeste niet bekend. Verder hebben de jaren burgeroorlog behoorlijk wat sporen achter gelaten. Veel mensen zijn achterdochtig en er liggen nog steeds veel landmijnen. We mochten de bosjes nog niet in om te plassen. Ook waren er niet veel dieren. Veel zijn er gesneuveld tijdens de oorlog. Maar inmiddels is het Krugerpark doorgetrokken tot in Mozambique.
Het landschap vond ik erg mooi. Ook de stranden waren super. De Bazaruto archipelago is echt een aanrader!
Ik ga uit mijn dak, ga je mee?------------------------------------------------------------Lingerficking good!!
  donderdag 28 juli 2005 @ 11:08:20 #6
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_29195553
Hey, deze ractie had ik nog niet gezien!

Heb je nog wat meegekregen van de steden? Maputo schrijnt best een leuke stad te zijn en ik zag erg mooie foto's van Ilha do Moçambique (UNESCO-site). Wat is die Bazaruto archipel?
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 10:03:18 #7
344 Anja
Neil B. Formy
pi_29682757
Sorry voor de late reactie.
Wat ik van Maputo heb gezien is niet veel. Voornamelijk vanuit de auto maar het was een grote oude zooi. Vergeet niet dat daar tot 1997 ofzo burgeroorlog was. Misschien moet je hier es wat over opzoeken, het hoort tenslotte ook bij het land. Ik ben er maar even geweest maar als ik er langer heen zou gaan, zou ik me hier zeker in verdiepen.
De Bazaruto archipel is een eilandengroep. Enorm geliefd bij duikers. Het is gewoon paradijs daar!
Google heeft er genoeg over!
Het land heeft op mij een dubbele indruk gemaakt. Aan de ene kant een ontzettend mooi land. Mooie natuur. Aan de andere kant de burgeroorlog. Veel armoe en angst bij mensen in de ogen. Maar wat wil je... Zoveel kapot gemaakt in die jaren. Wij toeristen moeten daar weer geld naar toe brengen. Het land ligt ook nog bezaaid met landmijnen.
Maar ik zeg niet dat ik daar nooit meer kom!!
Ik ga uit mijn dak, ga je mee?------------------------------------------------------------Lingerficking good!!
pi_29683097
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 08:29 schreef Hik het volgende:
Een groot voordeel van Mozambique is dat ik verwacht me er (redelijk) verstaanbaar te kunnen maken. Zit zelf ook nog met bijvoorbeeld Ethiopië in mijn hoofd, maar dat is weer Arabisch en Madagascar (Frans en takkedure tickets). Wil niet zeggen nooit meer naar een land te gaan waar ik de taal niet spreek, maar ik merkte wel dat die ene week Egypte me vorig jaar in dat opzicht "zwaar" viel... ik wil gewoon kunnen kletsen!
Er zijn méér interessante landen hoor, zeker, maar Mozambique heeft (wat ik er nu van zie) een boeiende mix van christendom, islam, natuur, cultuur, steden, strand en een Portugees verleden.
Je kunt je in Zuid-Afrika, Namibie, Botswana en Zimbabwe prima verstaanbaar maken met Engels, aangezien dat de (of een van de) voertaal in deze landen is. In Z-A kom je zelfs met NL een heel eind. Er zijn nog wel meer afrikaanse landen waar Engels de voertaal is. Op de site van Buitenlandse zaken kun je veel info over landen vinden, ook de voertaal/talen.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
  zondag 9 juli 2006 @ 12:04:52 #9
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_39654926
Zo. Dus de belissing is gevallen: half augustus ga ik voor 3 weken naar Mozambique.
In dit oude topic, toen ik nog vooral aan het dromen was, nu dus concrete plannen!

De bedoeling is naar Johannesburg te vliegen (goedkoper dan Maputo) en vandaar met bus of trein naar Maputo te gaan. Dat laatste ben ik nu een beetje aan het uitzoeken, maar de informatie is nogal tegenstrijdig: Gaat er nu wel of niet een nachttrein? Is het handig om deze helemaal tot Maputo te nemen of moet je er op de grens uit? Is het een beetje een mooie route? Hoe laat gaan de treinen en bussen? En moet je ze inderdaad vooraf reserveren (en zo ja: kan dat ook van hier?). Met name die laatste twee zaken zijn wel interessant, aangezien ik niet van plan ben lang in J'burg te blijven. We komen 's avonds 21:00 uur aan, zou mooi zijn als we de volgende ochten/avond al onderweg zijn naar Maputo!

Verder ben ik nog even in de war over het visum. Op de site van BuZa staat dat het verkrijgen van visa aan de grens tegenwoordig nogal onbetrouwbaar is. Dus vooraf visum aanvragen, wat dan weer in Brussel moet, omdat Mozambique geen consulaat heeft hier...
Tips?

En verder hoor ik graag tips over leuke steden, lekkere hotels, verlaten stranden, goede busverbindingen, eet- en drinktips....
  zondag 9 juli 2006 @ 12:07:34 #10
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_39654970
Even wat quotes uit een ander topic:
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 10:27 schreef Knormen het volgende:
Mozambique is een absolute aanrader als je houdt van rustige stranden. Grote delen zijn nog niet verpest door massatoerisme. Dit begint overigens wel wat te komen, dus ik zou niet nog eens tien jaar wachten. Ook qua cultuur kent Mozambique een aantal pareltjes.

Je kunt het beste vliegen op Johannesburg. Met een bus ben je dan in acht uur in Maputo. Maar het is eigenlijk veel leuker (en goedkoper) om met de trein te gaan. Dat doet bijn geen toerist. Het duurt wel 20 uur, maar je kunt er een prima slaapcabine huren en de ervaring is onvergetelijk. Reizen in Mozambique zelf duurt lang, tenzij je een vliegtuig neemt, maar de bus is goed te doen.

Van Maputo is het vrij eenvoduig om In Inhambane te komen. Een oude koloniale stad, met daar in de buurt de prachtige stranden van Barra en Tofu.

Verder naar het Noorden zijn er nog Ilha de Mocambique en Ilha de Ibo als historische hoogtepunten

Het mooiste starnd is Wimbe Beach e.o in het Noorden bij Pemba. alleen is het toerisme hier wel snel in opkomst.

Mozambique is een absolute aanrader:

- Relatief ongerept
- Historisch en cultureel interessant
- Hele aardige mensen
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 13:41 schreef Knormen het volgende:
http://www.seat61.com/SouthAfrica.htm#Maputo

Hier vind je een tijdtabel. Er staat wel bij dat er intussen geen slaaptreinen meer zijn en dat de trein in 2005 tijdelijk uit dienst was. De vertrektijden zijn nog hetzelfde als toen ik de reis heb ondernomen in 2002. Je kunt op het treinstation van Jo'burg een kaartje kopen en als het niet lukt gewoon vanaf daar een van de busmaatschappijen nemen. De bussen uit Jo' burg vetrekken dacht ik om een uur of negen 's ochtends. Met de bus ben je dus wel en dag eerder in maputo.

Hoe duur de bussen in Mozambique waren weet ik niet meer, maar het was uitermate betaalbaar, zeg /maar. Overnachtingen zijn niet altijd goedkoop. Maar er zijn wel wat betaalbare hostels. zie: http://www.mozambiquebackpackers.com.

Ik ben gereisd per auto, bus en vliegtuig. Drie weken is te kort om heel Mozambique te doen (tenzij je b.v. een retourvlucht Maputo-Nampula of Maputo-Pemba in boekt). Binnenlandse vluchten zijn erg duur. Dit koste mij toen 400 euro. (Maputo-Pemba v.v.) Tussen Maputo en Inhambane kun je volgens mij via Xai-Xai op een vrij rustige manier in twee dagen doen. Vanaf daar ben je heel dichtnij Barra en Tofu en kun je goed reizen verder Noorderlijk. Ik zoek nog meer info op.
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 13:53 schreef Knormen het volgende:
Eten is in Mozambique in diverse prijsklassen te vinden. Ga je goedkoop dat wordt het snel frites met rundvlees of liever verse vis. Ga je duurder dan zijn de garnalen een aanrader. Ik denk wel dat je per dag (inclusief overnachting, en eten) op 50 dollar per dag moet rekenen. Veel moet er namelijk geimpotrteerd worden en is daarom duur. Maar je kunt veel besparen door b.v. op markten fruit en noten te kopen e.d.

Dan nu wat do's en don'ts:

Wel doen:

- Uitgaan in de Feira Popular in Maputo
- Barra
- Bootocht maken naar Inhaca
- Een dagje varen op een Dhow
- Taxi nemen bij langere afstanden (is goedkoop en veilig)

Niet doen:

- s'nachts op straat lopen in Maputo (de reest van Mozambique kan het wel)
- Maputo Elephant reservaat
- Strand bij Maputo
pi_39655649
quote:
Op zondag 9 juli 2006 12:04 schreef Hik het volgende:
Verder ben ik nog even in de war over het visum. Op de site van BuZa staat dat het verkrijgen van visa aan de grens tegenwoordig nogal onbetrouwbaar is. Dus vooraf visum aanvragen, wat dan weer in Brussel moet, omdat Mozambique geen consulaat heeft hier...
Tips?
*klik*
  zondag 9 juli 2006 @ 12:52:54 #12
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_39655987
quote:
Op zondag 9 juli 2006 12:35 schreef k_man het volgende:

[..]

*klik*
Had ik gezien ja. Punt is dat ik bij hen al verschillende keren visa heb zien staan die je zonder enig probleem en tegen veel minder kosten op het vliegveld/grens krijgen kon. Ik zal morgen wel even de ambassade bellen om te checken...

Heb jij trouwens ervaring met dit bureau? Werkt het een beetje? Breng je je pas er naartoe of stuur je 'm op?
pi_39656486
quote:
Op zondag 9 juli 2006 12:52 schreef Hik het volgende:
Had ik gezien ja. Punt is dat ik bij hen al verschillende keren visa heb zien staan die je zonder enig probleem en tegen veel minder kosten op het vliegveld/grens krijgen kon. Ik zal morgen wel even de ambassade bellen om te checken...
Zou goed kunnen, maar wellicht willen sommige mensen het daar niet van af laten hangen. Dat ze er op een vliegveld in donker AFrika achter komen dat de regeltjes net veranderd zijn.

Je kunt hen niet kwalijk nemen dat ze aanbieden het voor je te regelen.
quote:
Heb jij trouwens ervaring met dit bureau? Werkt het een beetje? Breng je je pas er naartoe of stuur je 'm op?
Ja, heb ik. Nooit problemen mee gehad. Opsturen of wegbrengen kan allebei. Opsturen wel aangetekend natuurlijk, dus wegbrengen is aantrekkelijker als je toch geregeld in Amsterdam bent.
pi_39675626
I like to spend some time in Mozambique
The sunny sky is aqua blue
And all the couples dancing cheek to cheek.
It's very nice to stay a week or two.

There's lots of pretty girls in Mozambique
And plenty time for good romance
And everybody likes to stop and speak
To give the special one you seek a chance
Or maybe say hello with just a glance.

Lying next to her by the ocean
Reaching out and touching her hand,
Whispering your secret emotion
Magic in a magical land.

And when it's time for leaving Mozambique,
To say goodbye to sand and sea,
You turn around to take a final peek
And you see why it's so unique to be
Among the lovely people living free
Upon the beach of sunny Mozambique.
Unox, the worst operating system.
  maandag 10 juli 2006 @ 13:22:30 #15
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_39688062
Leuk!
  woensdag 12 juli 2006 @ 16:48:37 #16
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_39758755
Nog zo'n fijn probleem: gaat m'n pinpas het doen daar (Maestro/Cirrus)? In Tanzania doet-ie niets. Op de site van VISA staat keurig waar je dat ding gebruiken kunt, de site van Mastercard verwijst naar de ING die hier geen informatie over hebben...
pi_39759386
Afgaande op wat ik van Afrika heb gezien: ga er maar vanuit dat je niet kan pinnen, of hoogstens op een paar plekken in het land. Ik zou cash (euro's) of travelerchecks meenemen.
Unox, the worst operating system.
  woensdag 12 juli 2006 @ 17:59:58 #18
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_39760753
In Zuid-Afrika kon je overal pinnen, in Tanzania en Ghana ook alleen niet met je Mastercard of reguliere pin (alleen VISA credit card). Op de site van VISA zie je ook heel veel ATMs staan in Mozambique. Ik ben er (via LP forum) inmiddels achter dat er waarschijnlijk één bank is die ook aan Mastercard doet, maar voor de veiligheid ga ik denk ik toch maar VISA aanvragen.
Voel ik me toch wat veiliger mee dan een hele berg cash.
Traveller checks worden echt bijna helemaal nergens geaccepteerd, of alleen tegen héle hoge commissie...
  zaterdag 15 juli 2006 @ 10:39:31 #19
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_39844682
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 17:59 schreef Hik het volgende:
In Zuid-Afrika kon je overal pinnen, in Tanzania en Ghana ook alleen niet met je Mastercard of reguliere pin (alleen VISA credit card). Op de site van VISA zie je ook heel veel ATMs staan in Mozambique. Ik ben er (via LP forum) inmiddels achter dat er waarschijnlijk één bank is die ook aan Mastercard doet, maar voor de veiligheid ga ik denk ik toch maar VISA aanvragen.
Voel ik me toch wat veiliger mee dan een hele berg cash.
Traveller checks worden echt bijna helemaal nergens geaccepteerd, of alleen tegen héle hoge commissie...
Nou, ik heb gewoon gepind hoor met het maestro logo, toen ik zo'n 3 jaartjes terug in Mozambique was. Heb trouwens ook in Tanzania kunnen pinnen.
Traveller cheques kun je ook bij banken inwisselen, maar dat is een stuk minder bekend en dan heb je een kans dat ze of het niet accepteren of dat ze belachelijke koersen rekenen.

En idd Mozambique is prachtig!

Had je nog meer vragen?
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  zaterdag 15 juli 2006 @ 10:46:01 #20
124676 RobertoCarlos
pi_39844800
O ja, dat visum. Zou ik 'gewoon' in Brussel doen. Ik ken de grensovergang vanuit Jo'burg tussen Z-Afrika en Mozambique niet maar in het algemeen stellen de grensovergangen erg weinig voor.

Ik heb bij andere (mozambikaanse) grenzen vrij slechte ervaringen met erg lang wachten of met vage openingstijden (heb een keer een nacht in de open lucht moeten overnachten, wat niet echt veilig is). Daarnaast heb je natuurlijk kans om door de douane opgelicht worden, waar je op een gegeven moment ook wel weer aan went....

Als je het in Brussel doet moet je een adres in het land opgeven maar dat kan ook gewoon een hotel zijn of zo. Let op dat je, als je in die 3 weken de grens nog een keer overgaat, een multiple entry visum neemt
  zondag 16 juli 2006 @ 21:45:04 #21
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_39886768
Moet eerlijk zeggen dat ik alle posts nog niet helemaal precies heb gelezen, maar wellicht heb je nog een klein beetje aan tips van mijn kant.

Ik ben in april 10 dagen vanuit Zuid-Afrika naar Mozambique geweest. Ik ben met de bus (Translux)van Pretoria naar Maputo gereisd. Die komt langs Johannesburg en doet er zo'n 10 uur over als ik het me goed herinner. Kosten: iets van 40 euro voor heen en terug geloof ik. In ieder geval niet duur Ik heb in Pretoria een visum geregeld, maar dat kan ook gewoon aan de grens. Vrienden van mij die eerder waren gedaan deden dat en dat was geen probleem. Je kan dan desnoods aan de begeleidster in de bus vragen of ze even helpt, zodat je zeker in de goede rij gaat staan.

Translux was overigens echt super! Ik zat erg lekker, ze hadden filmpjes (wel oud, maar toch leuk), toilet in de bus en je kreeg een lunchpakketje
Op de site van Translux (http://www.translux.co.za/ ) kun je vertrektijden etc zien!

In Maputo heb ik overnacht in Fatima's Nest en dat was prima. Daar werd ik geholpen met vervoer naar Inhambane/Tofo, want hun shuttle reed niet (alleen bij genoeg personen). Uiteindelijk met de Oliveira bus gereisd, zo'n 7 uur. Die bus was wat minder, maar ook dat heb ik overleefd en het was zeker de moeite waard, want Tofo was geweldig! (voor ervaringen en foto's kun je op mijn site kijken: http://foeske.waarbenjij.nu

Ik heb daar een duikcursus gedaan (aanrader als je dat nog nooit hebt gedaan!) en dus geen tijd gehad om meer te zien, maar ik heb wel gehoord dat Vilanculos nog veel mooier is! Ook heb ik van Maputo weinig gezien, omdat ik beide keren (ook met de terugreis) laat aankwam en vroeg de bus terug nam. Maar ook Maputo schijnt meer te zijn dan de paupergebouwen die ik heb gezien...

Ik heb twee cursussen spaans gevolgd (tijdje terug en mijn spaans is dus echt naar een bijna nulpunt gedaald) en toch kon ik met sommige mensen nog wel een beetje een gesprek voeren. Dat moet dus voor jou geen probleem worden. Bovendien wordt er in de hostels enzo gewoon Engels gepraat.

Geweldig zeg, dat je daarheen gaat. Ik ben jaloers! Mocht je in Tofo bij Fatima's Place (ja, zelfde eigenaar als hostel in Maputo) overnachten en Bonnie en Adolf zijn er nog, doe ze dan de groeten van Karen!!

Nog dingen die je van mij zou willen weten?

edit: over het visum. Ik had dus al een studentenvisum voor Zuid-Afrika, ik weet niet of het nog uitmaakt of je dat niet hebt als je je visum aan de grens zou willen regelen...

[ Bericht 3% gewijzigd door Foeske op 16-07-2006 21:47:54 (site van Translux toegevoegd) ]
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
  zondag 16 juli 2006 @ 21:49:23 #22
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_39886894
Oh, en over het pinnen. Ik heb een europas van de Rabobank en had geen problemen met pinnen. Van niemand die ik ken en die er voor mij zijn geweest gehoord overigens. Dus dat zal wel meevallen. Let wel op dat je in kleine plaatsen als Tofo en Barra niet kunt pinnen. Daarvoor moet je naar Inhambane.
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
  maandag 17 juli 2006 @ 08:42:27 #23
124676 RobertoCarlos
pi_39897371
quote:
Op zondag 16 juli 2006 21:45 schreef Foeske het volgende:
Translux was overigens echt super! Ik zat erg lekker, ze hadden filmpjes (wel oud, maar toch leuk), toilet in de bus en je kreeg een lunchpakketje
Mee eens, Translux is een goede bus. Anderen busmaatschappijen zijn een stuk minder, qua organisatie (tijdstippen) en qua zitruimte enzo. Maar ach, voor een korte periode hoort dat bij de ervaring.
quote:
maar ik heb wel gehoord dat Vilanculos nog veel mooier is! [quote]Vilanculos is qua duiken prachtig! Wel wat toeristies inmiddels al, maar ik heb dan ook niet gebackpackt in Mozambiek,

[quote]Ook heb ik van Maputo weinig gezien, omdat ik beide keren (ook met de terugreis) laat aankwam en vroeg de bus terug nam. Maar ook Maputo schijnt meer te zijn dan de paupergebouwen die ik heb gezien...
Nou ja, 'paupergebouwen' Mozambique is natuurlijk wel 'gewoon' een van de armste landen van de wereld, dus Maputo is naar verhouding een vrij grote stad.
Of er veel te doen is... Het ligt er natuurlijk aan wat je zoekt. Voor backpackers is er naar mijn idee niet zo veel te doen en echt toeristische trekkers zijn er ook niet, of het moet de kathedraal zijn. Wel kun je natuurlijk rondkijken hoe het dagelijkse leven eruit ziet, zoals op de markt. Wat mij betreft maak je dan al genoeg mee.

Alhoewel het wat beter schijnt te gaan. zou ik in heel Mozambique toch voorzichtig zijn met in het donker naar buiten te gaan en uit te gaan. Laat iig zo min mogelijk zien dat toerist bent en blijf iig weg van het botanische park, daar zijn in het verleden toeristen at gunpoint beroofd.
Op een aantal bandieten na zijn de Mozambicanen zeer vriendelijk overigens.
quote:
Ik heb twee cursussen spaans gevolgd (tijdje terug en mijn spaans is dus echt naar een bijna nulpunt gedaald) en toch kon ik met sommige mensen nog wel een beetje een gesprek voeren. Dat moet dus voor jou geen probleem worden. Bovendien wordt er in de hostels enzo gewoon Engels gepraat.
Het mozambicaans-portugees is naar mijn idee veel beter te verstaan dan het Portugal-portugees. In Mozambique praat men langzamer en niet zo achter in de keel.
quote:
Geweldig zeg, dat je daarheen gaat. Ik ben jaloers!
Ik ook

Tip voor onderweg: koop wat cassettebandjes met locale muziek. Wordt je erg vrolijk van!
  maandag 17 juli 2006 @ 08:45:51 #24
124676 RobertoCarlos
pi_39897393
Ben wel benieuwd waar Hik nu uiteindelijk heengaat
pi_39899295
Ik ben er vorige zomer geweest, per bus uit Nelspruit naar Maputo. Daar een paar dagen geweest en een uitstapje naar Vilanculos gemaakt.

Even de achtergrond, ik ging terug omdat ik in het verleden in daar woonde. Eigenlijk intresseerde me het vrij weinig, want ik leef hier en wil echt niet meer terug. Maar mijn ouders wouden nog een keer terug. Wij hebben tijdens de burgeroorlog er gezeten.

Allereerst is het zoals aangegeven een zeer arm land, maar het positieve er aan is dat het heel hard groeit. Een paar jaar geleden was het nog het ena armste land (of zelfs het armste land) van africa maar het klimt langzaam maar zeker uit het dal.

De weg tussen Nelspruit en Maputo is opnieuw aangelegd en is redelijk netjes. (Autoweg in NL vergelijkbaar). In Maputo zelf is het nog steeds een puinhoop, maar op elke hoek van de straat zie je lichtpuntjes. Het ziekenhuis wordt grondig opgeknapt, gebouwen worden weer geschilderd. Echter moet je niet letten op een gaatje meer of minder in het asfalt. De eerste dag snapte ik dat echt niet, er is geld ervoor maar niemand geeft de opdracht :S.

Verder heb ik Maputo niet als gevaarlijk ervaren, kennissen wonen er en zeiden dat je gewoon overstraat kon zonder gevaar. Let wel op zakkenrollers, want daar zijn ze erg goed in. De kans de je gerollt wordt is redelijk groot, maar men gebruikt geen geweld zoals in Z/A. Fruit is erg lekker en op elke hoek van de straat te koop, net zoals alles wat je nodig hebt.

Zoals eerder aangegeven ga niet naar het strand in Maputo. Het enige wat ik kon herrineren was dat de zee het strand wegspoelt, toen ik wegging dacht ik dat de bomen langs de Marsinal (weg langs de kust) al om zouden vallen. 10 Jaar later staan ze erg nog, moest ik wel even om lachen.

Er veranderd in rap tempo veel, toerisme komt op en veel Zuid Africaanse invloeden. Supermarkten, eerder echte Malls reizen de grond uit. Nog niet te vergelijken met Zuid Africa waar echt Malls staan waar je een plattegrond bij nodig zult hebben.

Ik ben nog wezen stappen in Maputo, Cocunuts heette die tent geloof ik. Erg hard gelachen, jammer dat je gestoort wordt van alle vrouwen die je willen. Het voelde totaal niet onveilig, geld is alleen lastig. Want het gaat in veel briefjes tegelijk :S

Vilanculos was even wat anders, even denken hoe omschrijf je dit. Ben langs de Turkse kust geweest en dat was mooi, hoezo .. lekkere barretjes etc. Strand was dan minder. Dit is iets anders, een geweldig mooie blauwe zee, een prachtig strand. Wij zaten in een lodge waar elke ochtend een heerlijk ontbijt stond te wachten. We zijn wezen snorkelen en dat was ook een aanrader. Vilanculos is nog niet zo toeristisch en dat is wel leuk. Er was maar 1 lange geasfalteerde weg, de rest zandweg. Wij zaten heerlijk rustig, bij een door Zuid Africanen gerunde lodge. Goed eten geweldige huisje (van hout zonder ramen etc.). Jammer dat er een deels islamistische cultuur heerst, WELKE IDIOOT STOPT ER NOU WORSTJE OP MIJN PIZZA HAWAIIIII. Maar dat terzijde.

Vliegen was ook raar, als je op vilanculos land dan heb je wel even het gevoel dat je de landingbaan gaat missen en in de zee gaat landen. Maar voor de rest prima vliegen met de LAM die toen ik terug kwam gelijk ter discussie stond of ze nog wel op Parijs mochten vliegen :S. Tsja er wordt dan ook niet verteld dat je je telefoon etc. uit moet zetten, wel lachen om te smsen vanuit de lucht (Ja je had af en toe bereik).

Misschien ook handig om te weten dat je toch wel normaal mobiel kan bellen. Eigenlijk nergens problemen gehad.

Ik hoop dat je dit mooie land gaat bezoeken, en er net zoveel plezier aan beleefd als mij. Toerisme lijkt me een mooie bron van inkomsten om het land uit de armoede te trekken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')