Je kunt je in Zuid-Afrika, Namibie, Botswana en Zimbabwe prima verstaanbaar maken met Engels, aangezien dat de (of een van de) voertaal in deze landen is. In Z-A kom je zelfs met NL een heel eind. Er zijn nog wel meer afrikaanse landen waar Engels de voertaal is. Op de site van Buitenlandse zaken kun je veel info over landen vinden, ook de voertaal/talen.quote:Op woensdag 27 juli 2005 08:29 schreef Hik het volgende:
Een groot voordeel van Mozambique is dat ik verwacht me er (redelijk) verstaanbaar te kunnen maken. Zit zelf ook nog met bijvoorbeeld Ethiopië in mijn hoofd, maar dat is weer Arabisch en Madagascar (Frans en takkedure tickets). Wil niet zeggen nooit meer naar een land te gaan waar ik de taal niet spreek, maar ik merkte wel dat die ene week Egypte me vorig jaar in dat opzicht "zwaar" viel... ik wil gewoon kunnen kletsen!![]()
Er zijn méér interessante landen hoor, zeker, maar Mozambique heeft (wat ik er nu van zie) een boeiende mix van christendom, islam, natuur, cultuur, steden, strand en een Portugees verleden.
quote:Op vrijdag 7 juli 2006 10:27 schreef Knormen het volgende:
Mozambique is een absolute aanrader als je houdt van rustige stranden. Grote delen zijn nog niet verpest door massatoerisme. Dit begint overigens wel wat te komen, dus ik zou niet nog eens tien jaar wachten. Ook qua cultuur kent Mozambique een aantal pareltjes.
Je kunt het beste vliegen op Johannesburg. Met een bus ben je dan in acht uur in Maputo. Maar het is eigenlijk veel leuker (en goedkoper) om met de trein te gaan. Dat doet bijn geen toerist. Het duurt wel 20 uur, maar je kunt er een prima slaapcabine huren en de ervaring is onvergetelijk. Reizen in Mozambique zelf duurt lang, tenzij je een vliegtuig neemt, maar de bus is goed te doen.
Van Maputo is het vrij eenvoduig om In Inhambane te komen. Een oude koloniale stad, met daar in de buurt de prachtige stranden van Barra en Tofu.
Verder naar het Noorden zijn er nog Ilha de Mocambique en Ilha de Ibo als historische hoogtepunten
Het mooiste starnd is Wimbe Beach e.o in het Noorden bij Pemba. alleen is het toerisme hier wel snel in opkomst.
Mozambique is een absolute aanrader:
- Relatief ongerept
- Historisch en cultureel interessant
- Hele aardige mensen
quote:Op vrijdag 7 juli 2006 13:41 schreef Knormen het volgende:
http://www.seat61.com/SouthAfrica.htm#Maputo
Hier vind je een tijdtabel. Er staat wel bij dat er intussen geen slaaptreinen meer zijn en dat de trein in 2005 tijdelijk uit dienst was. De vertrektijden zijn nog hetzelfde als toen ik de reis heb ondernomen in 2002. Je kunt op het treinstation van Jo'burg een kaartje kopen en als het niet lukt gewoon vanaf daar een van de busmaatschappijen nemen. De bussen uit Jo' burg vetrekken dacht ik om een uur of negen 's ochtends. Met de bus ben je dus wel en dag eerder in maputo.
Hoe duur de bussen in Mozambique waren weet ik niet meer, maar het was uitermate betaalbaar, zeg /maar. Overnachtingen zijn niet altijd goedkoop. Maar er zijn wel wat betaalbare hostels. zie: http://www.mozambiquebackpackers.com.
Ik ben gereisd per auto, bus en vliegtuig. Drie weken is te kort om heel Mozambique te doen (tenzij je b.v. een retourvlucht Maputo-Nampula of Maputo-Pemba in boekt). Binnenlandse vluchten zijn erg duur. Dit koste mij toen 400 euro. (Maputo-Pemba v.v.) Tussen Maputo en Inhambane kun je volgens mij via Xai-Xai op een vrij rustige manier in twee dagen doen. Vanaf daar ben je heel dichtnij Barra en Tofu en kun je goed reizen verder Noorderlijk. Ik zoek nog meer info op.
quote:Op vrijdag 7 juli 2006 13:53 schreef Knormen het volgende:
Eten is in Mozambique in diverse prijsklassen te vinden. Ga je goedkoop dat wordt het snel frites met rundvlees of liever verse vis. Ga je duurder dan zijn de garnalen een aanrader. Ik denk wel dat je per dag (inclusief overnachting, en eten) op 50 dollar per dag moet rekenen. Veel moet er namelijk geimpotrteerd worden en is daarom duur. Maar je kunt veel besparen door b.v. op markten fruit en noten te kopen e.d.
Dan nu wat do's en don'ts:
Wel doen:
- Uitgaan in de Feira Popular in Maputo
- Barra
- Bootocht maken naar Inhaca
- Een dagje varen op een Dhow
- Taxi nemen bij langere afstanden (is goedkoop en veilig)
Niet doen:
- s'nachts op straat lopen in Maputo (de reest van Mozambique kan het wel)
- Maputo Elephant reservaat
- Strand bij Maputo
*klik*quote:Op zondag 9 juli 2006 12:04 schreef Hik het volgende:
Verder ben ik nog even in de war over het visum. Op de site van BuZa staat dat het verkrijgen van visa aan de grens tegenwoordig nogal onbetrouwbaar is. Dus vooraf visum aanvragen, wat dan weer in Brussel moet, omdat Mozambique geen consulaat heeft hier...![]()
Tips?
Had ik gezien ja. Punt is dat ik bij hen al verschillende keren visa heb zien staan die je zonder enig probleem en tegen veel minder kosten op het vliegveld/grens krijgen kon. Ik zal morgen wel even de ambassade bellen om te checken...quote:
Zou goed kunnen, maar wellicht willen sommige mensen het daar niet van af laten hangen. Dat ze er op een vliegveld in donker AFrika achter komen dat de regeltjes net veranderd zijn.quote:Op zondag 9 juli 2006 12:52 schreef Hik het volgende:
Had ik gezien ja. Punt is dat ik bij hen al verschillende keren visa heb zien staan die je zonder enig probleem en tegen veel minder kosten op het vliegveld/grens krijgen kon. Ik zal morgen wel even de ambassade bellen om te checken...
Ja, heb ik. Nooit problemen mee gehad. Opsturen of wegbrengen kan allebei. Opsturen wel aangetekend natuurlijk, dus wegbrengen is aantrekkelijker als je toch geregeld in Amsterdam bent.quote:Heb jij trouwens ervaring met dit bureau? Werkt het een beetje? Breng je je pas er naartoe of stuur je 'm op?
Nou, ik heb gewoon gepind hoor met het maestro logo, toen ik zo'n 3 jaartjes terug in Mozambique was. Heb trouwens ook in Tanzania kunnen pinnen.quote:Op woensdag 12 juli 2006 17:59 schreef Hik het volgende:
In Zuid-Afrika kon je overal pinnen, in Tanzania en Ghana ook alleen niet met je Mastercard of reguliere pin (alleen VISA credit card). Op de site van VISA zie je ook heel veel ATMs staan in Mozambique. Ik ben er (via LP forum) inmiddels achter dat er waarschijnlijk één bank is die ook aan Mastercard doet, maar voor de veiligheid ga ik denk ik toch maar VISA aanvragen.
Voel ik me toch wat veiliger mee dan een hele berg cash.
Traveller checks worden echt bijna helemaal nergens geaccepteerd, of alleen tegen héle hoge commissie...
Mee eens, Translux is een goede bus. Anderen busmaatschappijen zijn een stuk minder, qua organisatie (tijdstippen) en qua zitruimte enzo. Maar ach, voor een korte periode hoort dat bij de ervaring.quote:Op zondag 16 juli 2006 21:45 schreef Foeske het volgende:
Translux was overigens echt super! Ik zat erg lekker, ze hadden filmpjes (wel oud, maar toch leuk), toilet in de bus en je kreeg een lunchpakketje![]()
Nou ja, 'paupergebouwen'quote:maar ik heb wel gehoord dat Vilanculos nog veel mooier is! [quote]Vilanculos is qua duiken prachtig! Wel wat toeristies inmiddels al, maar ik heb dan ook niet gebackpackt in Mozambiek,
[quote]Ook heb ik van Maputo weinig gezien, omdat ik beide keren (ook met de terugreis) laat aankwam en vroeg de bus terug nam. Maar ook Maputo schijnt meer te zijn dan de paupergebouwen die ik heb gezien...
Het mozambicaans-portugees is naar mijn idee veel beter te verstaan dan het Portugal-portugees. In Mozambique praat men langzamer en niet zo achter in de keel.quote:Ik heb twee cursussen spaans gevolgd (tijdje terug en mijn spaans is dus echt naar een bijna nulpunt gedaald) en toch kon ik met sommige mensen nog wel een beetje een gesprek voeren. Dat moet dus voor jou geen probleem worden. Bovendien wordt er in de hostels enzo gewoon Engels gepraat.
Ik ookquote:Geweldig zeg, dat je daarheen gaat. Ik ben jaloers!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |