En bij de BBC:quote:FOREIGN POLICY: What do you think is more of a problem in Europe today: Islamophobia or Judeophobia?
Tariq Ramadan: I think that both are problematic. I think that, yes, we have Judeophobia, and this is unacceptable and we have to condemn it. To tell you the truth, beyond discussing and comparing Islamophobia and Judeophobia, there is a new wave of racism arising in many European societies. And I think we don't have to put a hierarchy between this and that. All racism is unacceptable. Some Muslims today feel they are targeted because they are Muslims or Arabs, and this is the case.
But it is dangerous to speak in that way. Especially in Europe now, there is a competition: Are the Arabs or Muslims more targeted than the Jews? I think that all together, if really we are citizens and it's exactly the same in the United States all kinds of racism are wrong. If we see acts of anti-Semitism or Islamophobia, we should condemn them not simply as Jews or Muslims. As citizens, we have to condemn all these cases.
FP: How do you feel when Islam is used to justify terrorism?
TR: Horrified. But responsible. When the Luxor terrorist attack took place [in Egypt] eight years ago, long before 9/11, I wrote a letter from a Swiss Muslim to his fellow citizens saying that this is not acceptable. We have to condemn this as Muslims and as human beings. And we have to do whatever possible within Islamic communities to spread better understanding about who we are and what we can do to deal with other people. We can have a legitimate resistance to oppression, but the means should be legitimate. Terrorism, which kills innocent people, is not Islamically acceptable. Within Islam there is an accepted diversity; you can be a literalist, a Sufi mystic, or a reformist, so long as you don't say others are less Muslim than others and we must never say that terrorism or violence is part of this accepted diversity.
FP: Should a Muslim girl who doesn't want to wear the veil do so if her parents insist on it?
TR: No. It's an act of faith, and I'm saying to the parents, don't force your girls to wear the hijab [headscarf]. No one should be forced to wear it, and no one should be forced to take it off.
FP: Which head of state in any Arab country comes kind of closest to your idea of what a leader should be?
TR: No one.
Zijn ideeen lijken mij voor zowel moslims als niet-moslims een veel gezondere basis als de ideologie van uitsluiting en de demonisatie van de Islam. Hij heeft toch volkomen gelijk als hij stelt dat zowel moslims als 'westerlingen' veel te krampachtig met elkaar omgaan?quote:While Muslim critics say he betrays the faith, some Western academics say he nevertheless pushes an agenda of "Muslim first and European second" - an agenda that hinders integration.
"That's all wrong," he says. "My work is about what it is to be truly Muslim and truly European at the same time. And that is why I get the support that I have found."
"Lets say you are vegetarian and a poet, and you are at a dinner. You are going to say you are vegetarian. But at a party, you will say you are a poet.
"We all have multiple identities which are also moving identities - and this is what European Muslims must solve. How can they remain true to their ethics and values? I think they need to start by getting rid of some of the confusion over what are Muslim values."
Prof Ramadan says large numbers of Western Muslims recognise that, like the rest of their society, they can be selective in what they subscribe to.
"There are many elements in British culture which are not against Islamic values. For a start, you are not obliged to drink alcohol, and many British people don't drink at all," he says.
So rather than having some kind of theological panic over going into a bar with colleagues, the confident, young European Muslim may simply recognise drink as a fact of life for others, but not allow it to morally damage themselves.
Twee wedervragen dan voor jou; Is het alleen voor de Westerse wereld beter of voor alle moslims en waarom zal het nooit aanslaan?quote:Op maandag 25 juli 2005 16:04 schreef Tobbes het volgende:
Ik ga niet zeggen dat het beter is. Voor de westerse wereld is het natuurlijk WEL beter.
alleen zal het nooit aanslaan.
Ik weet toch niet of het voor die moslims daar beter is? Wat mij betreft wel; maar ik kan me moeilijk verplaatsen in die mensen die heel anders denken.quote:Op maandag 25 juli 2005 16:08 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Twee wedervragen dan voor jou; Is het alleen voor de Westerse wereld beter of voor alle moslims en waarom zal het nooit aanslaan?
Dan heb jij het toch niet echt goed gelezen.quote:Op maandag 25 juli 2005 16:12 schreef BigGayAllah het volgende:
zoals het een echte moslim betaamt kruipt hij gelijk in de rol van racisme slachtoffer..
Als we de volksverhuizing van moslims deze eeuw zouden terugdraaien, zullen zowel "islamophobia" als "judeophobia" als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Ik dacht dat hij het had over jodenhaat van vandaag de dagquote:Op maandag 25 juli 2005 16:14 schreef Tijger_m het volgende:
Dan heb jij het toch niet echt goed gelezen.
De 6 miljoen europese joden zijn niet door moslim vermoord, weet je nog?
quote:Op maandag 25 juli 2005 16:16 schreef BigGayAllah het volgende:
Ik dacht dat hij het had over jodenhaat van vandaag de dag
Racisme is van alle culturen, klaar, er zijn blanke Nederlandse racisten en Marokkaanse moslim racisten. Het is allemaal verwerpelijk en dat is precies wat hij zegt.quote:But it is dangerous to speak in that way. Especially in Europe now, there is a competition: Are the Arabs or Muslims more targeted than the Jews? I think that all together, if really we are citizens and it's exactly the same in the United States all kinds of racism are wrong. If we see acts of anti-Semitism or Islamophobia, we should condemn them not simply as Jews or Muslims. As citizens, we have to condemn all these cases.
Kun je ook met iets meer komen als een platitude want dit voegt weinig toe, denk ik.quote:Op maandag 25 juli 2005 16:32 schreef zoethout het volgende:
Als de vos de passie preekt, boer pas op je kippen.
De pot verwijt de ketel dat hij zwartziet.quote:dit voegt weinig toe, denk ik.
Hij geeft daar een voorbeeld van, jonge moslims die niet weten hoe ze bijvoorbeeld met een cultuur van samen wat drinken moeten omgaan en het dan afwijzen/verketteren in plaats van mee te gaan naar de kroeg en dan geen alcohol te drinken.quote:Op maandag 25 juli 2005 16:55 schreef dVTB het volgende:
Hoezo verkrampt omgaan? Er zijn best wel wat problemen met moslims ja, maar er zijn ook genoeg dingen die wel goed gaan. Moslims kunnen hier moskeeën bouwen, hebben de vrijheid om hun geloof te belijden zoals ze dat willen, werkgevers houden steeds meer rekening met islamitische feestdagen en via de moslim-omroep hebben ze ook uitzendtijd op radio en TV. - Maar dacht je echt dat een gemiddelde terrorist daar oog voor heeft? Die ziet alleen dat Nederland in Irak en Afghanistan aanwezig is met militairen...
Mischien is het veel belangrijker om de niet extremisten aan te spreken en die te wijzen op een weg naar een methode om samen te leven, extremisten zijn een verloren zaak, het voorkomen van meer extremisme niet.quote:Verder heeft die Tariq op zich wel gelijk, natuurlijk, maar ja.... wat heb je er verder aan als je extremisten niet hard aanpakt. Extremisten gaan echt niet naar zo'n man luisteren.
Er is wel degelijk kritiek uit islamitische hoek op zijn denkbeelden, ik kan mij zo voorstellen dat de wat meer extreme moslims zijn ideeen niet zo leuk vinden.quote:Op maandag 25 juli 2005 20:19 schreef Adnan het volgende:
Uhm ok als moslim zijnde zie ik in de quotes die de ts heeft neergepleurd nix wat tegen de opvattingen van de gemiddelde moslim zou zijn..
hmm
Ik bedoel dus dat ik het verschil tussen de weg van 90% van de moslims en van deze heer niet echt in zie?quote:Op maandag 25 juli 2005 20:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er is wel degelijk kritiek uit islamitische hoek op zijn denkbeelden, ik kan mij zo voorstellen dat de wat meer extreme moslims zijn ideeen niet zo leuk vinden.
Maar kan jij je vinden in zijn opvattingen of zie jij dit als een heilloze weg?
Ligt eraan naar wie je luistert, als ik zo eens rondkijk in de media en op FOK dan zijn alle moslims achterlijk of extremisten. Blijkbaar is zijn visie een totaal andere maar hij stelt zelf dat er momenteel teveel moslims zijn die niet mee gaan in een Westerse samenleving.quote:Op maandag 25 juli 2005 20:23 schreef Adnan het volgende:
Ik bedoel dus dat ik het verschil tussen de weg van 90% van de moslims en van deze heer niet echt in zie?
Waarin is hij anders dan de overige moslims, en van de moslims die kritiek op hem uiten?
Het lijkt mij niet dat je met het terugdraaien van de volksverhuizing van de moslims. De "judeophobia" verdwijnt want dan blijven Israel en Palestina gewoon bestaan. En dat is wel de grootste bron van de jodenhaat.quote:Op maandag 25 juli 2005 16:12 schreef BigGayAllah het volgende:
zoals het een echte moslim betaamt kruipt hij gelijk in de rol van racisme slachtoffer..
Als we de volksverhuizing van moslims deze eeuw zouden terugdraaien, zullen zowel "islamophobia" als "judeophobia" als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Dat komt misschien omdat je vanuit moslim hoek hoogstens te horen krijgt: wij veroordelen <vul in gruweldaad> maar <vul in excuus-retoriek>.quote:Op maandag 25 juli 2005 20:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ligt eraan naar wie je luistert, als ik zo eens rondkijk in de media en op FOK dan zijn alle moslims achterlijk of extremisten. Blijkbaar is zijn visie een totaal andere maar hij stelt zelf dat er momenteel teveel moslims zijn die niet mee gaan in een Westerse samenleving.
Denk je dat een persoon objectief kan zijn als ze op grond van haar eigen cultuur ontdaan is van haar clit? Dus niet vanwege haar religie maar cultuur! DEnk je dat zo iemand objectief kan zijn? onzin.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:53 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Dat komt misschien omdat je vanuit moslim hoek hoogstens te horen krijgt: wij veroordelen <vul in gruweldaad> maar <vul in excuus-retoriek>.
Het pertinent afkeuren van een dergelijke houding en alles daaromheen heeft wat mij betreft niets met racisme te maken. Ik zie dus ook geen enkele aanleiding om dan te gaan zoeken naar iemand die de houding van de moslims enigszins tegemoet komt. Want dat is eigenlijk het enige wat ik tot nu toe lees.
Nee als je dan zo nodig naar iemand op zoek bent die er verstand van heeft of vanuit ervaring spreekt ga dan nog eens lezen wat Ayaan Hirshi Ali of Afshin Elian over het Islamitische geloof te zeggen hebben. Zij hebben iig recht van spreken verdiend.
Waarom zou *ik* hem als achterlijk beschouwen, dat stel ik ook helemaal niet.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:34 schreef Adnan het volgende:
Ok maar waarom vind je hem niet achterlijk of extremistisch?
Moslims die in de media komen en op fok aanwezig zijn achterlijk?
Volgens mij besef je niet wat je zegt maarja.
Waarom hebben zij wel recht van spreken en deze hoogleraar niet? Iemand die Time noemt als een van de 20 meest innovatieve denkers voor de komende eeuw.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:53 schreef Vitalogy het volgende:
Nee als je dan zo nodig naar iemand op zoek bent die er verstand van heeft of vanuit ervaring spreekt ga dan nog eens lezen wat Ayaan Hirshi Ali of Afshin Elian over het Islamitische geloof te zeggen hebben. Zij hebben iig recht van spreken verdiend.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |