abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29100008
quote:
Op zondag 24 juli 2005 19:57 schreef Muchacha20 het volgende:
Krijg van mijn ouders alleen onderdak en voedsel. De rest financieer ik geheel zelf.
Grapjas, mijn huur en mijn eten zijn al zo'n 300-400 euro per maand . Als ik dat van mn ouders erbij kreeg kon ik ook wel zonder.

Ik leen gewoon wel bij het IBG. Inderdaad betaal je alles straks in 15 jaar terug, en als je een beetje redelijk hebt nagedacht over je studiekeuze (dus idd geen filosofie) dan kan dat er echt wel af. Ik wil nu graag wel gewoon es een fles wijn kunnen drinken ipv ranja en een keer gaan stappen en niet hoeven miezeren over elk treinkaartje wat ik zelf moet betalen . Ik heb wel wat beters om me druk over te maken, vind ik.

Bovendien, als je klaar bent met studeren ben je toch al gewend om van een beperkt budget rond te komen. Dan kun je de eerste paar jaar ook wel wat zuinig aan doen om zoveel mogelijk van je schuld zo snel mogelijk weg te krijgen. Daarbij kijkt er echt niemand meer naar je studieschuld als je eenmaal dat papiertje hebt. Tis niet alsof je er minder makkelijk een hypotheek om afsluit.

En ja, ik werk er ook bij . Ik leen niet omdat ik te lui ben om te werken, maar omdat ik het vertik om zes/zeven jaar lang op een houtje te bijten omdat ik panisch ben om geld van het IBG te lenen. Dan heb ik zoiets van, get real .
  maandag 25 juli 2005 @ 00:45:12 #27
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_29101374
Ib-groep lening komt niet eens bij het BKR te staan, dus het vormt ook geen belemmering bij het afsluiten van een hypotheek inderdaad.

En tja, als ik van mijn ouders mijn kamerhuur + voedsel betaald kreeg zou ik mijn lening ook met 500 in de maand kunnen terugbrengen, maar die mazzel heb ik niet. maar ben inderdaad te beroerd om nog 4 jaar lang op een houtje te bijten. Dan maar nog 5 jaar na afstuderen iets minder geld. Liever over de hele linie redelijk leven dan eerst 5 jaar belabberd leven en daarna 5 jaar goed leven.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_29107364
quote:
Op zondag 24 juli 2005 16:26 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Ik vind 40.000 euro aan studieschuld wel de investering waard...mits er dan ook echt wat van gemaakt wordt natuurlijk. Een dergelijk bedrag en dan filosofie o.i.d. gaan doen of meer met het student zijn bezig zijn dan met daadwerkelijk studeren is dan weggegooid geld natuurlijk.
* Mee eens *

Ik ken ook filosofie/ geschiedenis/ luie studenten met tig studieschuld. Die gaan ze uiteraard nooit helemaal terugbetalen...................................

Ikzelf heb inmiddels ook al een flinke studieschuld. Maar nog een paar maanden dan ben ik klaar.
  maandag 25 juli 2005 @ 12:41:15 #29
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_29108155
quote:
Op zondag 24 juli 2005 15:46 schreef ethiraseth het volgende:
Tja, ik zal door omstandigheden (Na 3 jaar overstappen van hbo naar universiteit, eigen studie moeten betalen, binnenkort op kamers etc) eindigen met een schuld van rond de 25.000 euro, afhankelijk van hoeveel ik kan bijverdienen naast mijn studie en of ik een één of twee jarige master ga doen. Zal denk ik de eerste jaren elke maand zo'n 250 euro moeten aflossen. Vervelend, maarja, het moet maar, ik moet toch een diploma hebben en als dat betekent dat ik dan de eerste jaren wat zuiniger moet leven, so be it.
Je moet aflossen wat je kutn aflossen. Als jij geen 250 euro kunt aflossen omdat je niet meteen die geweldige baan hebt, dan mag je minder aflossen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_29108428
quote:
Op zondag 24 juli 2005 15:53 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

'Beter maximaal geleend dan minimaal geleefd.' Ken inderdaad veel mensen die zo denken.

* BIGGI heeft zelf geen schuld, geld is geen probleem gelukkig
pi_29109584
Ik ben niet van plan te gaan lenen, dan begin ik straks met een schuld als ik ga werken en daar heb ik geen zin in. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik mijn ouders heel dankbaar ben voor het betalen van mijn boeken, collegegeld en mijn kamer. Dat scheelt natuurlijk een hoop en is lenen dus ook niet nodig imo.
pi_29109660
quote:
Op maandag 25 juli 2005 13:33 schreef kreischer2000 het volgende:
Ik ben niet van plan te gaan lenen, dan begin ik straks met een schuld als ik ga werken en daar heb ik geen zin in. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik mijn ouders heel dankbaar ben voor het betalen van mijn boeken, collegegeld en mijn kamer. Dat scheelt natuurlijk een hoop en is lenen dus ook niet nodig imo.
Idd
pi_29109707
Tjah met andere woorden je krijgt alles.
Laat die topic aub niet verzinken in een "ik leen niet kijk mij eens" topic want anders had ik hem wel anders geopend.
pi_29109894
quote:
Op maandag 25 juli 2005 13:37 schreef Dementor het volgende:
Tjah met andere woorden je krijgt alles.
Laat die topic aub niet verzinken in een "ik leen niet kijk mij eens" topic want anders had ik hem wel anders geopend.
Dat was helemaal niet mijn bedoeling, mijn bedoelings was duidelijk te maken dat je alleen maar moet gaan lenen als het echt nodig is anders niet. Als het echt nodig is het ook zeker een waardevolle investering in jezelf
pi_29110492
Ik wil volgend jaar graag in amerika gaan studeren(volle studie, dus 4 jaar), dit is alleen erg duur. Je betaald daar 26.000 dollar per jaar(daar krijg je dan wel alles voor; onderdak, studie, eten). Nou is de bedoeling dat ik daar ga waterpoloën om daarmee een beurs te krijgen, dit brengt het studie geld terug tot 10.00 - 16.000 dollar per jaar. Dus zeg voor 4 jaar ongeveer 60.000 dollar, nu willen mijn ouders een klein deel meebetalen(zeg maar de kosten van een normale hbo studie in nederland) maar de rest zal ik dus zelf moeten betalen, en mij is dus aageraden om ook een lening af te sluiten bij IBG. Maar ik zie het niet echt zitten om op mijn 20e met een schuld van 60.000 dollar te zitten... Daarbij komt ook nog dat ik niet mag werken in amerika, dus verder geen geld kan verdienen daar.

Nu weet ik niet of ik dit wel moet/wil doen, maar aan de andere kant.. straks zit je over 15 jaar, als je wat meer geld hebt(hopelijk ) te balen dat ik het niet gedaan heb.

Wat vinden jullie?
Coldplay, Jamiroquai, Franz Ferdinand, Editors, Jack Johnson, Parkpop, Rock Werchter, Panic! At the disco, Keane, Blue Man Group, The Killers, Incubus, Roger Waters
28 juni / 1 juli - Rock Werchter :D
pi_29110622
Doen!
Alleen krijg je dat geld niet bij elkaar met de ib-groep hoor.
Weet je 100% zeker dat je goed bent in het water?
Zo ja, grijp die kans
pi_29110823
Tot hoeveel kan je lenen bij de ib-groep dan?

en in het water zit het wel goed
Coldplay, Jamiroquai, Franz Ferdinand, Editors, Jack Johnson, Parkpop, Rock Werchter, Panic! At the disco, Keane, Blue Man Group, The Killers, Incubus, Roger Waters
  maandag 25 juli 2005 @ 14:17:43 #38
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_29110855
Als je een beetje kans lijkt te hebben op een normale baan later (je doet geen antropologie) zou ik gewoon vol lenen. Later heb je namelijk veel minder tijd om geld uit te geven, en die maandelijkse aflossing is echt peanuts. Vergelijk het anders met een hypotheek, mensen liggen ook niet wakker van een hypotheek van een paar ton. Kan die 20/40/60 k aan lening wel bij..
Overal verstand van.
pi_29110904
Mag je wel lenen als je je studie in het buitenland doet? Ik weet dat er ooit paar jaar geleden plannen waren om beleid mbt studies in het buitenland te wijzigen maar is me niet duidelijk of dat ook ooit is doorgevoerd.
In de vakanties mag je voor zover ik weet trouwens wel werken op je F1 (is het toch?) visum... Maar koop je idd weinig voor. Maar als je het rond krijgt, zeker doen. Ben er zelf ook ooit mee bezig geweest.
pi_29111209
quote:
Op maandag 25 juli 2005 14:16 schreef Proper_fucked het volgende:
Tot hoeveel kan je lenen bij de ib-groep dan?

en in het water zit het wel goed
Check www.ib-groep.nl
Het hangt namelijk van een aantal factoren af.
pi_29111255
quote:
Op maandag 25 juli 2005 14:19 schreef nlse het volgende:
Mag je wel lenen als je je studie in het buitenland doet?
Je hebt een punt. Zeker omdat het een niet EU land betreft kunnen de regels wel eens strenger zijn.
  maandag 25 juli 2005 @ 14:38:16 #42
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_29111434
quote:
Op maandag 25 juli 2005 13:33 schreef kreischer2000 het volgende:
Mijn ouders betaalden niets. Soms heb je weinig keuze, zeker als je ook nog een hele intensieve studie hebt.
For great justice!
pi_29111447
quote:
Op maandag 25 juli 2005 14:38 schreef QyRoZ het volgende:
zeker als je ook nog een hele intensieve studie hebt.
pi_29111978
Sommige mensen denken er wel te makkelijk over, imho. Ikzelf zal waarschijnlijk ook eindigen met een behoorlijke studieschuld omdat ik al 3 jaar beurs verbruikt heb en nog zeker 5 á 6 jaar bezig ben (maar als alles volgens plan verloopt heb ik dan wel 2 diploma's). En dan heb ik nog geluk met het feit dat mijn vader een aanzienlijk deel betaalt (220 p.m. plus het collegegeld). Momenteel leen ik ook, maar dat is meer omdat ik geen baan heb (ik ben wel weer op zoek). Zodra ik weer werk heb, zet ik de lening stop
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  maandag 25 juli 2005 @ 16:01:51 #45
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_29113912
quote:
Op maandag 25 juli 2005 12:10 schreef Bijsmaak het volgende:

[..]

* Mee eens *

Ik ken ook filosofie/ geschiedenis/ luie studenten met tig studieschuld. Die gaan ze uiteraard nooit helemaal terugbetalen...................................

Ikzelf heb inmiddels ook al een flinke studieschuld. Maar nog een paar maanden dan ben ik klaar.
Ach, met geschiedenis verdie jet net zoveel als een redelijk goede hbo opleiding volgens de elsevier, dus zó slecht verdient dat niet (gemiddeld 1400 netto 1,5 jaar na afstuderen).

*studeert geschiedenis *
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  maandag 25 juli 2005 @ 16:06:16 #46
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_29114045
ik betaal al jaren meer aan rente terug bij de IBG dan dat er iets van m'n schuld afgaat

nog 4 jaar dan ben ik er vanaf...
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  maandag 25 juli 2005 @ 18:02:43 #47
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_29117032
Volgens mij moet je die rente en de schuld zelf pas (terug)betalen wanneer je je studie hebt afgerond of stopt met studeren.
  maandag 25 juli 2005 @ 18:04:10 #48
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_29117059
quote:
Op maandag 25 juli 2005 16:01 schreef ethiraseth het volgende:
gemiddeld 1400 netto 1,5 jaar na afstuderen.
Voor dat bedrag mogen ze van mij iets heels anders doen, eerlijk gezegd.

Maar als het leuk werk is, is het natuurlijk wel okay.
pi_29119008
quote:
Op maandag 25 juli 2005 14:19 schreef nlse het volgende:
Mag je wel lenen als je je studie in het buitenland doet? Ik weet dat er ooit paar jaar geleden plannen waren om beleid mbt studies in het buitenland te wijzigen maar is me niet duidelijk of dat ook ooit is doorgevoerd.
In de vakanties mag je voor zover ik weet trouwens wel werken op je F1 (is het toch?) visum... Maar koop je idd weinig voor. Maar als je het rond krijgt, zeker doen. Ben er zelf ook ooit mee bezig geweest.
contact gehad met ib-groep, kan daar niet lenen om te studeren in amerika.. krijg ook geen studiefinanciering, maar dat wist ik al.. wel kut opzich..
  maandag 25 juli 2005 @ 19:22:35 #50
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29119220
quote:
Op maandag 25 juli 2005 12:41 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Je moet aflossen wat je kutn aflossen. Als jij geen 250 euro kunt aflossen omdat je niet meteen die geweldige baan hebt, dan mag je minder aflossen.
Toch valt dat nog vies tegen, zo'n aflossing kan nog lelijk op je budget drukken.

Al is een niet te grote schuld niet zo'n probleem, tot 10.000 euro valt het mee, daarboven gaat het hard.
Vampire Romance O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')