abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29085228
Ik leen nu maximaal omwille van prive redenen vanaf april 2005 bij de ib-groep en het plan is de lening rond oktober stop te zetten.
De ib-groep doet wel heel vrolijk met die lage rente maar als je eens goed gaat rekenen kan het bij een schuld van rond de 10.000 euro (die ik gelukkig niet heb) best een pittige opgave worden met die rente.
Nu vroeg ik me zo eens af of er hier mensen zijn die zich "verslikt' hebben met het lenen bij de ib-groep tijdens hun studie?
En wat betalen jullie aan aflossing elke maand aan de ib-groep?
  zondag 24 juli 2005 @ 15:06:09 #2
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_29085299
Dat vraag ik me nou ook af. Ik word waarschijnlijk er ook toe gedwongen om veel te gaan lenen. Dat klinkt nu wel harstikke makkelijk. Maar hoe zit dat later
pi_29085360
Ik heb ook het gevoel alsof de studenten van nu de eerste leengeneratie worden wat na zoveel jaar is komen overwaaien uit amerika...
  zondag 24 juli 2005 @ 15:46:58 #4
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_29086220
Tja, ik zal door omstandigheden (Na 3 jaar overstappen van hbo naar universiteit, eigen studie moeten betalen, binnenkort op kamers etc) eindigen met een schuld van rond de 25.000 euro, afhankelijk van hoeveel ik kan bijverdienen naast mijn studie en of ik een één of twee jarige master ga doen. Zal denk ik de eerste jaren elke maand zo'n 250 euro moeten aflossen. Vervelend, maarja, het moet maar, ik moet toch een diploma hebben en als dat betekent dat ik dan de eerste jaren wat zuiniger moet leven, so be it.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zondag 24 juli 2005 @ 15:48:56 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_29086262
Ach je doet het ergens voor. Meestal voor een baan met een salaris waarmee je dat geld op zich wel kan missen.

En als je het niet kan betalen is er de kwijtscheldingsregeling dus ik denk niet dat mensen door studieschulden echt in de problemen komen.
  zondag 24 juli 2005 @ 15:49:33 #6
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_29086275
quote:
Op zondag 24 juli 2005 15:08 schreef Dementor het volgende:
Ik heb ook het gevoel alsof de studenten van nu de eerste leengeneratie worden wat na zoveel jaar is komen overwaaien uit amerika...
Mja, ik heb een meisje bij mij op de studie zitten die uit Canada komt. Die leent maximaal en eindigt naar verwachting dan ook met een schuld van 30 tot 40.000 euro. Maar ze lacht zich daar suf om omdat ze dat helemaal niks vindt. Ze vertelde dat haar vader inderdaad 30.000 euro per jaar leende voor zijn studie en nu (+-20 jaar later) nog steeds aan het aflossen is. Dus zij heeft nu een riant appartement gehuurd in Amsterdam met een vriendin en heeft zoiets van ach, liever nu goed leven en straks een (naar haar maatstaven) kleine studieschuld aflossen dan vier jaar lang op een houtje bijten.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zondag 24 juli 2005 @ 15:50:36 #7
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_29086299
Tja...

Na je studie betaal je 15 jaar lang terug naar draagkracht. Daarna heb je of afbetaald of de rest wordt kwijtgescholden...

Lijkt mij niet zo'n probleem. Verdien je veel, betaal je ook veel, verdien je weinig. Betaal je ook geen drol...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  zondag 24 juli 2005 @ 15:51:23 #8
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_29086314
Leef/leen nu, denk later. Mijn motto, werkt al heel lang prima.
For great justice!
  zondag 24 juli 2005 @ 15:53:53 #9
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_29086374
quote:
Op zondag 24 juli 2005 15:51 schreef QyRoZ het volgende:
Leef/leen nu, denk later. Mijn motto, werkt al heel lang prima.
'Beter maximaal geleend dan minimaal geleefd.' Ken inderdaad veel mensen die zo denken.
pi_29086397
Ik ben blij dat er serieus gereageerd wordt in dit topic want er wordt vaak genoeg lacherig over gedaan.
30 tot 40.000 euro vind ik echt teveel geld om als studieschuld op te bouwen eerlijk gezegd.
Stop dat in je hypotheek en je bent al een heel stuk verder.
  zondag 24 juli 2005 @ 15:55:28 #11
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_29086415
Tja, ik heb ook een schuld van 25.000 euro, maar ik ga me er niet druk over maken, ik verdien nu aardig wat geld en dat aflossen moet ook wel lukken. Ik heb nu toch geen tijd meer om het geld uit te geven, dus dat heb ik in mijn studententijd alvast gedaan.
For great justice!
pi_29086536
Ik ben het totaal met jullie eens....Ook ik moet helaas toegeven aan de lening van de IB....maar of ik hiermee zit....Nou nee...dat niet...ik leef nu..dus wil nu ook lekker kunnen genieten....niemand weet wat morgen ons brengt....ten tweede is het idd als een investering...indien alles verloopt naar behoren heb je straks een goed diploma, wat in de velen gevallen zal leiden tot een goede baan met een goed salaris en goede doorgroeimogelijkheden.....
Het aflossen zal dan ook stukken makkelijker gaan...en het is al eens eerder gezegd...Indien je geen goede baan krijgt, dus niet echt veel zal verdienen, is er altijd de draagkracht meting...

Ik moet wel aangeven dat als het niet nodig is om te lenen, je het dan ook niet moet doen...is dan echt overbodige luxe, maar als je geen kant meer op kan is de IB echt de redder in nood....
  zondag 24 juli 2005 @ 16:21:25 #13
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_29087047
Had het ook liever niet gedaan. Maargoed, het kon niet anders en ik ga niet uit leningsangst maar niet studeren en mijn hele leven baantjes proberen te vinden met mijn havo-diploma.
pi_29087076
quote:
Op zondag 24 juli 2005 16:21 schreef ethiraseth het volgende:
Had het ook liever niet gedaan. Maargoed, het kon niet anders en ik ga niet uit leningsangst maar niet studeren en mijn hele leven baantjes proberen te vinden met mijn havo-diploma.
Ja dat is nu ook weer de trend om heel hard te roepen dat lenen dom is maar wel zelf voor een paar euro per uur ( waarin je ook een boek had kunnen open slaan) gaan staan vakkenvullen.
pi_29087187
quote:
Op zondag 24 juli 2005 15:54 schreef Dementor het volgende:
Ik ben blij dat er serieus gereageerd wordt in dit topic want er wordt vaak genoeg lacherig over gedaan.
30 tot 40.000 euro vind ik echt teveel geld om als studieschuld op te bouwen eerlijk gezegd.
Stop dat in je hypotheek en je bent al een heel stuk verder.
Ik vind 40.000 euro aan studieschuld wel de investering waard...mits er dan ook echt wat van gemaakt wordt natuurlijk. Een dergelijk bedrag en dan filosofie o.i.d. gaan doen of meer met het student zijn bezig zijn dan met daadwerkelijk studeren is dan weggegooid geld natuurlijk.
pi_29087342
Waarschijnlijk zal ik ook wel moeten gaan lenen (is nog niet helemaal zeker).. vind het wel jammer maar het is niet anders! Je hebt dan wel iets waar je iets aan hebt en een kans op een goede baan! De eerste jaren(tot je 35e toch?) zul je moeten terug betalen maar dat lijkt me ook wel te doen!
pi_29087389
quote:
Op zondag 24 juli 2005 16:26 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Ik vind 40.000 euro aan studieschuld wel de investering waard...mits er dan ook echt wat van gemaakt wordt natuurlijk. Een dergelijk bedrag en dan filosofie o.i.d. gaan doen of meer met het student zijn bezig zijn dan met daadwerkelijk studeren is dan weggegooid geld natuurlijk.
De reden waarom ik dit topic open is omdat ik graag voor mijn nieuwe studie een laptop aan wil schaffen zodat ik niet gebonden ben aan het nogal steriele leercentrum maar gewoon lekker in de lunchroom kan gaan zitten.
Zoiets als een laptop is de investering wel waard toch?
Aangezien ik nogal wat moet programmeren etc..
  zondag 24 juli 2005 @ 17:31:06 #18
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_29088985
quote:
Op zondag 24 juli 2005 16:33 schreef Dementor het volgende:

[..]

De reden waarom ik dit topic open is omdat ik graag voor mijn nieuwe studie een laptop aan wil schaffen zodat ik niet gebonden ben aan het nogal steriele leercentrum maar gewoon lekker in de lunchroom kan gaan zitten.
Zeker. Onder de 10.000 euro zou ik me totaal niet druk maken om een ib-groep lening, zelfs niet als je filosofie studeert.

Een laptop kost je 1500-2000 euro ofzo? Gewoon doen, scheelt je zoveel frustraties.
pi_29089248
quote:

[..]

Als jij dat voor jezelf de investering waard vind moet je het doen. Lekker kunnen werken en goed materiaal om mee te werken is ook belangrijk.

Aan de andere kant zie ik persoonlijk niet in hoe je in een lunchroom beter kan werken, laat staan dat een laptop handig is voor programmeren. Lijkt me dat dit echt een flutuitgave is.
pi_29089371
quote:
Op zondag 24 juli 2005 17:41 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Als jij dat voor jezelf de investering waard vind moet je het doen. Lekker kunnen werken en goed materiaal om mee te werken is ook belangrijk.

Aan de andere kant zie ik persoonlijk niet in hoe je in een lunchroom beter kan werken, laat staan dat een laptop handig is voor programmeren. Lijkt me dat dit echt een flutuitgave is.
Geloof me ik vind het fijner
Ik ga HBO Bedrijfskundige Informatica studeren dat vind ik zelf een pittige opleiding.
De een geeft het geld uit aan kamerhuur en ik aan een laptop.
pi_29089391
dubbelpost.
pi_29089400
Ja ik geloof wel dat jij het fijner vindt, ik geloof alleen niet dat je er beter van gaat werken.
pi_29093148
Ik snap niet waarom mensen zo'n enorm bedrag moeten lenen. Ik krijg studiefinanciering, betaal daar zelf mijn collegegeld, boeken en alle andere zooi van die ik nodig heb voor mijn studie. Daarnaast gaat mijn geld op aan ziektekosten verzekering, internet, telefoonrekening, auto, kleding, stappen en ook ik heb een laptop gekocht. Krijg van mijn ouders alleen onderdak en voedsel. De rest financieer ik geheel zelf. Maar ik moet dan wel werken naast mijn studie, wat ik als ontspanning ervaar (horeca).

Ondanks dat studenten vaak als arm worden beschreven, kan ik kopen wat ik wil en heb ik de tijd van mijn leven en over 2 jaar heb ik een HTS diploma (ook niet de gemakkelijkste opleiding, zeker niet voor een meisje )

Met mijn 2 bijbaantjes rond ik mijn studie, naar alle waarschijnlijkheid ook gewoon binnen de daarvoor gegeven tijd (4 jaar) af.
pi_29093382
quote:
Op zondag 24 juli 2005 19:57 schreef Muchacha20 het volgende:
Ik snap niet waarom mensen zo'n enorm bedrag moeten lenen. Ik krijg studiefinanciering, betaal daar zelf mijn collegegeld, boeken en alle andere zooi van die ik nodig heb voor mijn studie. Daarnaast gaat mijn geld op aan ziektekosten verzekering, internet, telefoonrekening, auto, kleding, stappen en ook ik heb een laptop gekocht. Krijg van mijn ouders alleen onderdak en voedsel. De rest financieer ik geheel zelf. Maar ik moet dan wel werken naast mijn studie, wat ik als ontspanning ervaar (horeca).
Sorry hoor, maar je krijgt "alleen" onderdak en voedsel van je ouders? Weet je hoeveel dat is?! En dan heb je waarschijnlijk ook nog eens stufi met een hoge aanvullende beurs, want van 220 euro per maand kan een mens geen collegegeld, boeken en studiemateriaal betalen.

Dat betekent dat je alle grote vaste lasten dus helemaal betaald krijgt. Op die manier hoef je niet te lenen nee, maar bedenk ook dat niet iedereen het zo makkelijk heeft!
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_29099534
Ik leen ook bij het IBG. Ten eerste omdat ik op kamers wilde en ten tweede omdat ik alles zelf moet betalen (collegegeld en boeken enzo) en dat anders niet ging redden omdat ik nu nog geen baantje heb in me nieuwe stad. Zodra ik een baantje heb gevonden dan redt ik het wel weer zonder lening ( uitwonende basisbeurs + aanvullende beurs )en dan zet ik mijn lening weer stop
pi_29100008
quote:
Op zondag 24 juli 2005 19:57 schreef Muchacha20 het volgende:
Krijg van mijn ouders alleen onderdak en voedsel. De rest financieer ik geheel zelf.
Grapjas, mijn huur en mijn eten zijn al zo'n 300-400 euro per maand . Als ik dat van mn ouders erbij kreeg kon ik ook wel zonder.

Ik leen gewoon wel bij het IBG. Inderdaad betaal je alles straks in 15 jaar terug, en als je een beetje redelijk hebt nagedacht over je studiekeuze (dus idd geen filosofie) dan kan dat er echt wel af. Ik wil nu graag wel gewoon es een fles wijn kunnen drinken ipv ranja en een keer gaan stappen en niet hoeven miezeren over elk treinkaartje wat ik zelf moet betalen . Ik heb wel wat beters om me druk over te maken, vind ik.

Bovendien, als je klaar bent met studeren ben je toch al gewend om van een beperkt budget rond te komen. Dan kun je de eerste paar jaar ook wel wat zuinig aan doen om zoveel mogelijk van je schuld zo snel mogelijk weg te krijgen. Daarbij kijkt er echt niemand meer naar je studieschuld als je eenmaal dat papiertje hebt. Tis niet alsof je er minder makkelijk een hypotheek om afsluit.

En ja, ik werk er ook bij . Ik leen niet omdat ik te lui ben om te werken, maar omdat ik het vertik om zes/zeven jaar lang op een houtje te bijten omdat ik panisch ben om geld van het IBG te lenen. Dan heb ik zoiets van, get real .
  maandag 25 juli 2005 @ 00:45:12 #27
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_29101374
Ib-groep lening komt niet eens bij het BKR te staan, dus het vormt ook geen belemmering bij het afsluiten van een hypotheek inderdaad.

En tja, als ik van mijn ouders mijn kamerhuur + voedsel betaald kreeg zou ik mijn lening ook met 500 in de maand kunnen terugbrengen, maar die mazzel heb ik niet. maar ben inderdaad te beroerd om nog 4 jaar lang op een houtje te bijten. Dan maar nog 5 jaar na afstuderen iets minder geld. Liever over de hele linie redelijk leven dan eerst 5 jaar belabberd leven en daarna 5 jaar goed leven.
pi_29107364
quote:
Op zondag 24 juli 2005 16:26 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

* Mee eens *

Ik ken ook filosofie/ geschiedenis/ luie studenten met tig studieschuld. Die gaan ze uiteraard nooit helemaal terugbetalen...................................

Ikzelf heb inmiddels ook al een flinke studieschuld. Maar nog een paar maanden dan ben ik klaar.
  maandag 25 juli 2005 @ 12:41:15 #29
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_29108155
quote:
Op zondag 24 juli 2005 15:46 schreef ethiraseth het volgende:
Tja, ik zal door omstandigheden (Na 3 jaar overstappen van hbo naar universiteit, eigen studie moeten betalen, binnenkort op kamers etc) eindigen met een schuld van rond de 25.000 euro, afhankelijk van hoeveel ik kan bijverdienen naast mijn studie en of ik een één of twee jarige master ga doen. Zal denk ik de eerste jaren elke maand zo'n 250 euro moeten aflossen. Vervelend, maarja, het moet maar, ik moet toch een diploma hebben en als dat betekent dat ik dan de eerste jaren wat zuiniger moet leven, so be it.
Je moet aflossen wat je kutn aflossen. Als jij geen 250 euro kunt aflossen omdat je niet meteen die geweldige baan hebt, dan mag je minder aflossen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_29108428
quote:
Op zondag 24 juli 2005 15:53 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

'Beter maximaal geleend dan minimaal geleefd.' Ken inderdaad veel mensen die zo denken.

* BIGGI heeft zelf geen schuld, geld is geen probleem gelukkig
pi_29109584
Ik ben niet van plan te gaan lenen, dan begin ik straks met een schuld als ik ga werken en daar heb ik geen zin in. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik mijn ouders heel dankbaar ben voor het betalen van mijn boeken, collegegeld en mijn kamer. Dat scheelt natuurlijk een hoop en is lenen dus ook niet nodig imo.
pi_29109660
quote:
Op maandag 25 juli 2005 13:33 schreef kreischer2000 het volgende:
Ik ben niet van plan te gaan lenen, dan begin ik straks met een schuld als ik ga werken en daar heb ik geen zin in. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik mijn ouders heel dankbaar ben voor het betalen van mijn boeken, collegegeld en mijn kamer. Dat scheelt natuurlijk een hoop en is lenen dus ook niet nodig imo.
Idd
pi_29109707
Tjah met andere woorden je krijgt alles.
Laat die topic aub niet verzinken in een "ik leen niet kijk mij eens" topic want anders had ik hem wel anders geopend.
pi_29109894
quote:
Op maandag 25 juli 2005 13:37 schreef Dementor het volgende:
Tjah met andere woorden je krijgt alles.
Laat die topic aub niet verzinken in een "ik leen niet kijk mij eens" topic want anders had ik hem wel anders geopend.
Dat was helemaal niet mijn bedoeling, mijn bedoelings was duidelijk te maken dat je alleen maar moet gaan lenen als het echt nodig is anders niet. Als het echt nodig is het ook zeker een waardevolle investering in jezelf
pi_29110492
Ik wil volgend jaar graag in amerika gaan studeren(volle studie, dus 4 jaar), dit is alleen erg duur. Je betaald daar 26.000 dollar per jaar(daar krijg je dan wel alles voor; onderdak, studie, eten). Nou is de bedoeling dat ik daar ga waterpoloën om daarmee een beurs te krijgen, dit brengt het studie geld terug tot 10.00 - 16.000 dollar per jaar. Dus zeg voor 4 jaar ongeveer 60.000 dollar, nu willen mijn ouders een klein deel meebetalen(zeg maar de kosten van een normale hbo studie in nederland) maar de rest zal ik dus zelf moeten betalen, en mij is dus aageraden om ook een lening af te sluiten bij IBG. Maar ik zie het niet echt zitten om op mijn 20e met een schuld van 60.000 dollar te zitten... Daarbij komt ook nog dat ik niet mag werken in amerika, dus verder geen geld kan verdienen daar.

Nu weet ik niet of ik dit wel moet/wil doen, maar aan de andere kant.. straks zit je over 15 jaar, als je wat meer geld hebt(hopelijk ) te balen dat ik het niet gedaan heb.

Wat vinden jullie?
Coldplay, Jamiroquai, Franz Ferdinand, Editors, Jack Johnson, Parkpop, Rock Werchter, Panic! At the disco, Keane, Blue Man Group, The Killers, Incubus, Roger Waters
28 juni / 1 juli - Rock Werchter :D
pi_29110622
Doen!
Alleen krijg je dat geld niet bij elkaar met de ib-groep hoor.
Weet je 100% zeker dat je goed bent in het water?
Zo ja, grijp die kans
pi_29110823
Tot hoeveel kan je lenen bij de ib-groep dan?

en in het water zit het wel goed
Coldplay, Jamiroquai, Franz Ferdinand, Editors, Jack Johnson, Parkpop, Rock Werchter, Panic! At the disco, Keane, Blue Man Group, The Killers, Incubus, Roger Waters
  maandag 25 juli 2005 @ 14:17:43 #38
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_29110855
Als je een beetje kans lijkt te hebben op een normale baan later (je doet geen antropologie) zou ik gewoon vol lenen. Later heb je namelijk veel minder tijd om geld uit te geven, en die maandelijkse aflossing is echt peanuts. Vergelijk het anders met een hypotheek, mensen liggen ook niet wakker van een hypotheek van een paar ton. Kan die 20/40/60 k aan lening wel bij..
Overal verstand van.
pi_29110904
Mag je wel lenen als je je studie in het buitenland doet? Ik weet dat er ooit paar jaar geleden plannen waren om beleid mbt studies in het buitenland te wijzigen maar is me niet duidelijk of dat ook ooit is doorgevoerd.
In de vakanties mag je voor zover ik weet trouwens wel werken op je F1 (is het toch?) visum... Maar koop je idd weinig voor. Maar als je het rond krijgt, zeker doen. Ben er zelf ook ooit mee bezig geweest.
pi_29111209
quote:
Op maandag 25 juli 2005 14:16 schreef Proper_fucked het volgende:
Tot hoeveel kan je lenen bij de ib-groep dan?

en in het water zit het wel goed
Check www.ib-groep.nl
Het hangt namelijk van een aantal factoren af.
pi_29111255
quote:
Op maandag 25 juli 2005 14:19 schreef nlse het volgende:
Mag je wel lenen als je je studie in het buitenland doet?
Je hebt een punt. Zeker omdat het een niet EU land betreft kunnen de regels wel eens strenger zijn.
  maandag 25 juli 2005 @ 14:38:16 #42
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_29111434
quote:
Op maandag 25 juli 2005 13:33 schreef kreischer2000 het volgende:
Mijn ouders betaalden niets. Soms heb je weinig keuze, zeker als je ook nog een hele intensieve studie hebt.
For great justice!
pi_29111447
quote:
Op maandag 25 juli 2005 14:38 schreef QyRoZ het volgende:
zeker als je ook nog een hele intensieve studie hebt.
pi_29111978
Sommige mensen denken er wel te makkelijk over, imho. Ikzelf zal waarschijnlijk ook eindigen met een behoorlijke studieschuld omdat ik al 3 jaar beurs verbruikt heb en nog zeker 5 á 6 jaar bezig ben (maar als alles volgens plan verloopt heb ik dan wel 2 diploma's). En dan heb ik nog geluk met het feit dat mijn vader een aanzienlijk deel betaalt (220 p.m. plus het collegegeld). Momenteel leen ik ook, maar dat is meer omdat ik geen baan heb (ik ben wel weer op zoek). Zodra ik weer werk heb, zet ik de lening stop
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  maandag 25 juli 2005 @ 16:01:51 #45
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_29113912
quote:
Op maandag 25 juli 2005 12:10 schreef Bijsmaak het volgende:

[..]

* Mee eens *

Ik ken ook filosofie/ geschiedenis/ luie studenten met tig studieschuld. Die gaan ze uiteraard nooit helemaal terugbetalen...................................

Ikzelf heb inmiddels ook al een flinke studieschuld. Maar nog een paar maanden dan ben ik klaar.
Ach, met geschiedenis verdie jet net zoveel als een redelijk goede hbo opleiding volgens de elsevier, dus zó slecht verdient dat niet (gemiddeld 1400 netto 1,5 jaar na afstuderen).

*studeert geschiedenis *
  maandag 25 juli 2005 @ 16:06:16 #46
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_29114045
ik betaal al jaren meer aan rente terug bij de IBG dan dat er iets van m'n schuld afgaat

nog 4 jaar dan ben ik er vanaf...
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  maandag 25 juli 2005 @ 18:02:43 #47
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_29117032
Volgens mij moet je die rente en de schuld zelf pas (terug)betalen wanneer je je studie hebt afgerond of stopt met studeren.
  maandag 25 juli 2005 @ 18:04:10 #48
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_29117059
quote:
Op maandag 25 juli 2005 16:01 schreef ethiraseth het volgende:
gemiddeld 1400 netto 1,5 jaar na afstuderen.
Voor dat bedrag mogen ze van mij iets heels anders doen, eerlijk gezegd.

Maar als het leuk werk is, is het natuurlijk wel okay.
pi_29119008
quote:
Op maandag 25 juli 2005 14:19 schreef nlse het volgende:
Mag je wel lenen als je je studie in het buitenland doet? Ik weet dat er ooit paar jaar geleden plannen waren om beleid mbt studies in het buitenland te wijzigen maar is me niet duidelijk of dat ook ooit is doorgevoerd.
In de vakanties mag je voor zover ik weet trouwens wel werken op je F1 (is het toch?) visum... Maar koop je idd weinig voor. Maar als je het rond krijgt, zeker doen. Ben er zelf ook ooit mee bezig geweest.
contact gehad met ib-groep, kan daar niet lenen om te studeren in amerika.. krijg ook geen studiefinanciering, maar dat wist ik al.. wel kut opzich..
  maandag 25 juli 2005 @ 19:22:35 #50
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29119220
quote:
Op maandag 25 juli 2005 12:41 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Je moet aflossen wat je kutn aflossen. Als jij geen 250 euro kunt aflossen omdat je niet meteen die geweldige baan hebt, dan mag je minder aflossen.
Toch valt dat nog vies tegen, zo'n aflossing kan nog lelijk op je budget drukken.

Al is een niet te grote schuld niet zo'n probleem, tot 10.000 euro valt het mee, daarboven gaat het hard.
Vampire Romance O+
  maandag 25 juli 2005 @ 19:35:03 #51
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_29119569
quote:
Op maandag 25 juli 2005 19:15 schreef Proper_fucked het volgende:

[..]

contact gehad met ib-groep, kan daar niet lenen om te studeren in amerika.. krijg ook geen studiefinanciering, maar dat wist ik al.. wel kut opzich..
Als jij een studie zou doen in de VS aan een enigzins gerenomeerde universiteit waarbij je een studie doet in de richting van een beroep dat je later veel centen oplevert.

Denk je dan later wakker te liggen van een lening van $ 60.000

Ik denk het niet
pi_29119759
Kan iemand misschien een voorbeeld geven van hoeveel je terug moet betalen?
Stel dat je zo ongeveer 1500 euro netto loon hebt (wel reeel denk ik voor eerste jaren na HBO?)
En een gemiddelde schuld van zo'n 10 a 15 duizend euro?

Weet niet of ik zo een goed voorbeeld geef maar ben nieuwsgierig hoeveel het dan zou zijn!
  maandag 25 juli 2005 @ 19:41:25 #53
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_29119788
Volgens mij is op ib-groep.nl veel info te vinden.

Maar wat voorbeelden uit de praktijk zouden handig zijn ja
  FOK!fotograaf maandag 25 juli 2005 @ 19:44:02 #54
13368 NiGeLaToR
pi_29119882
M'n vriendin en ik hebben samen 25k open staan.
Na een jaar werken hebben we 10k gespaard.
Had een wereldreis, een auto, een keuken, een opblaasbare pop of een 20.000 blikjes cola geweest.. maar nu hebben we een opleiding en over 2 jaar is die lening af en blijft het salaris.

Dus.. kut? Jazeker, maar daar kom je wel weer overheen.. moet je alleen wel je diploma halen natuurlijk. Praktijkvoorbeeld genoeg?
pi_29119956
quote:
Op maandag 25 juli 2005 19:41 schreef PLAE@ het volgende:

Volgens mij is op ib-groep.nl veel info te vinden.

Maar wat voorbeelden uit de praktijk zouden handig zijn ja
Ja psies ben wel benieuwd
  maandag 25 juli 2005 @ 19:47:38 #56
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29119996
quote:
Op maandag 25 juli 2005 19:40 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Stel dat je zo ongeveer 1500 euro netto loon hebt (wel reeel denk ik voor eerste jaren na HBO?)

Weet niet of ik zo een goed voorbeeld geef maar ben nieuwsgierig hoeveel het dan zou zijn!
90-170 euro ongeveer.
Vampire Romance O+
  FOK!fotograaf maandag 25 juli 2005 @ 19:48:25 #57
13368 NiGeLaToR
pi_29120020
quote:
Op maandag 25 juli 2005 19:44 schreef NiGeLaToR het volgende:
M'n vriendin en ik hebben samen 25k open staan.
Na een jaar werken hebben we 10k gespaard.
Had een wereldreis, een auto, een keuken, een opblaasbare pop of een 20.000 blikjes cola geweest.. maar nu hebben we een opleiding en over 2 jaar is die lening af en blijft het salaris.

Dus.. kut? Jazeker, maar daar kom je wel weer overheen.. moet je alleen wel je diploma halen natuurlijk. Praktijkvoorbeeld genoeg?
Deze dan!

Overigens, je hoeft pas terug te betalen een jaar nadat het jaar waarin je afstudeerde afgelopen is. Ik studeerde vorig jaar januari af en moet aankomende januari pas iets gaan betalen. Dan hebben we dus al de helft klaar staan
pi_29120034
quote:
Op maandag 25 juli 2005 19:47 schreef MouseOver het volgende:

[..]

90-170 euro ongeveer.
Ach, dat valt ja reuze mee
  maandag 25 juli 2005 @ 19:49:57 #59
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29120064
quote:
Op maandag 25 juli 2005 19:48 schreef KiwiTjuHh het volgende:

[..]

Ach, dat valt ja reuze mee
Tot je het moet lappen wel ja
Vampire Romance O+
pi_29120478
quote:
Denk je dan later wakker te liggen van een lening van $ 60.000
Blijft toch veel geld, hoe je het ook went of keert, er is geen 100% zekerheid dat je later veel geld gaat verdienen
Mensen hebben een natuurlijke weerstand tegen ideeën waar ze zelf niet opgekomen zijn
pi_29120488
Als je het niet kunt betalen dan kun je een aanvraag doen he tot verlagen van het bedrag dat terugbetaald moet worden maar dat is hier al 1000x voorbij gekomen!
pi_29120746
Na je studie kan je die 50 eurie per maand aan afbetaling best missen.
  maandag 25 juli 2005 @ 20:11:53 #63
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29120757
quote:
Op maandag 25 juli 2005 20:03 schreef Dementor het volgende:
Als je het niet kunt betalen dan kun je een aanvraag doen he tot verlagen van het bedrag dat terugbetaald moet worden maar dat is hier al 1000x voorbij gekomen!
Ze verlagen het bedrag dan tot een bedrag waarna je genoeg overhoudt om van te kunnen leven, niet tot een bedrag dat je niet voelt.

Als alles goed gaat is forse schuld helemaal niet zo'n probleem, maar er zijn genoeg gevallen waarin het niet helemaal gaat zoals je gepland had.

* MouseOver is daar een voorbeeld van.
Vampire Romance O+
pi_29120966
quote:
Op maandag 25 juli 2005 20:11 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Ze verlagen het bedrag dan tot een bedrag waarna je genoeg overhoudt om van te kunnen leven, niet tot een bedrag dat je niet voelt.

Als alles goed gaat is forse schuld helemaal niet zo'n probleem, maar er zijn genoeg gevallen waarin het niet helemaal gaat zoals je gepland had.

* MouseOver is daar een voorbeeld van.
Wat ging er mis?
Teveel gefeest?
  FOK!fotograaf maandag 25 juli 2005 @ 20:24:54 #65
13368 NiGeLaToR
pi_29121171
Damn, post ik m'n praktijkvoorbeeld, dan wil ik ook wel wat response ook hoor
pi_29121204
Ik waardeer het zeer NiGeLaToR
pi_29121227
quote:
Op maandag 25 juli 2005 20:24 schreef NiGeLaToR het volgende:
Damn, post ik m'n praktijkvoorbeeld, dan wil ik ook wel wat response ook hoor
Waarom betalen jullie niet gewoon per maand terug?
  maandag 25 juli 2005 @ 20:33:54 #68
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29121508
quote:
Op maandag 25 juli 2005 20:18 schreef Dementor het volgende:

[..]

Wat ging er mis?
Teveel gefeest?
Deels. Met beleid overigens. Ik was 17 toen ik op het hbo terecht kwam en had besloten een volledige lening te nemen omdat alles dan wat gelijkmatiger zou lopen: ruim zitten in m'n studententijd en wat krapper in m'n eerste jaren werken. Met in het achterhoofd dat van een houtjebijt-studentenbudget naar ineens 1500 netto een enorme stap zou zijn en ik dat eigenlijk niet zo gezond vond. Die beslissing was op zich goed. Omdat ik zo jong was toen ik begon heb ik vrij lang over m'n opleiding gedaan en daarnaast veel nevendingen gedaan die ook tijd vraten. Ze waren nuttig en ik ben blij dat ik ze gedaan heb, maar het ging er allemaal niet sneller door.

Maar nadat ik m'n opleiding afgerond had en en een jaar of 3 gewerkt had kwam ik tot de conclusie dat ik verkeerd gekozen had, oa. omdat ik sinds ik voor m'n oorspronkelijke opleiding (it) gekozen had heel erg veranderd was richting het sociale vlak. Ik heb heel zuinig geleefd en daardoor ongeveer de helft terug kunnen betalen toen het op aflossen aankwam waardoor een betaalbaar maandbedrag overbleef. Maar ook tijdens die eerste werkjaren hing die schuld als een molensteen om m'n nek waardoor ik eigenlijk wel in dat vak moest blijven hangen en niet kon switchen. Daardoor was ik bijna richting een burnout gegaan. Dat is trouwens iets dat je pas beseft als het gevaar geweken is.

Uiteindelijk ben ik in het taxivak gerold en heb zo tijd gekregen om me eens goed te kunnen orienteren en ben ik op m'n 26ste met bedrijfskunde begonnen. Zonder beurs dus, maar omdat ik naast die aflossing ook nog vrij goed gespaard had is het allemaal toch wel te doen. Ik heb niet zoveel geld nodig om gelukkig te zijn maar er zijn genoeg mensen bij wie dat anders ligt dus die zouden het veel harder voelen.

Maar als ik terugkijk is het allemaal op een haar na goed gegaan en was de kans dat het fout ging veel groter dan de kans dat het goed ging. Zonder een dergelijke schuld zou de succeskans veel groter geweest zijn dus wil ik de personen die nu gaan beginnen voor dit risico waarschuwen want je rekent er bij aanvang eigenlijk helemaal niet op dat het ook wel eens anders dan gepland kan lopen.
Vampire Romance O+
  maandag 25 juli 2005 @ 20:34:57 #69
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29121546
quote:
Op maandag 25 juli 2005 20:26 schreef KiwiTjuHh het volgende:

[..]

Voor je gevoel is het veel beter om tegenover een schuld een redelijk spaarbedrag te hebben staan.
Vampire Romance O+
  maandag 25 juli 2005 @ 21:06:40 #70
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29122639
ik leen ook wat. iets van 100 euro per maand

Ga ik later terug betalen want ik verwacht een goeie baan te vinden

[ Bericht 4% gewijzigd door McCarthy op 25-07-2005 21:22:45 ]
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  maandag 25 juli 2005 @ 21:07:52 #71
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29122681
quote:
Op zondag 24 juli 2005 15:08 schreef Dementor het volgende:
het bestond natuurlijk al langer alleen in een andere vorm
Via de belastingen
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  maandag 25 juli 2005 @ 21:09:10 #72
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29122724
quote:
Op zondag 24 juli 2005 15:50 schreef SuperWeber het volgende:
Tja...

Na je studie betaal je 15 jaar lang terug naar draagkracht. Daarna heb je of afbetaald of de rest wordt kwijtgescholden...

Lijkt mij niet zo'n probleem. Verdien je veel, betaal je ook veel, verdien je weinig. Betaal je ook geen drol...
dus even een jaartje weinig verdienen
  maandag 25 juli 2005 @ 21:10:58 #73
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29122788
quote:

[..]

Ja
quote:
dan zeker

bovendien hoef je geen dure te kopen
op goedkope kan je ook programeren
  FOK!fotograaf maandag 25 juli 2005 @ 21:11:51 #74
13368 NiGeLaToR
pi_29122816
quote:
Op maandag 25 juli 2005 20:26 schreef KiwiTjuHh het volgende:

[..]

Hoe sneller je terugbetaald... hoe minder rente zich op bouwt
Alleen als de inflatie hoger wordt dan de rente kun je beter stoppen met terugbetalen natuurlijk

Voor mij is het simpel, het zou zo'n 100~200'/maand zijn wat we in moeten leveren.. nu missen we klaarblijkelijk dat geld niet, dus sparen we wat 'makkelijker'. Tis een afweging, wij voelen ons er beter bij als 't sneller afgelost is..
  maandag 25 juli 2005 @ 21:12:51 #75
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29122854
quote:
Op zondag 24 juli 2005 17:46 schreef Dementor het volgende:

[..]

Geloof me ik vind het fijner
Ik ga HBO Bedrijfskundige Informatica studeren dat vind ik zelf een pittige opleiding.
De een geeft het geld uit aan kamerhuur en ik aan een laptop.
ik kan het aanraden.
programeren kan je overal doen, even in de trein je code updaten, perfect gewoon zo'n laptop
  maandag 25 juli 2005 @ 21:15:15 #76
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29122928
quote:
Op zondag 24 juli 2005 23:50 schreef fee-tje het volgende:

Ik leen gewoon wel bij het IBG. Inderdaad betaal je alles straks in 15 jaar terug, en als je een beetje redelijk hebt nagedacht over je studiekeuze (dus idd geen filosofie) dan kan dat er echt wel af. Ik wil nu graag wel gewoon es een fles wijn kunnen drinken ipv ranja en een keer gaan stappen en niet hoeven miezeren over elk treinkaartje wat ik zelf moet betalen . Ik heb wel wat beters om me druk over te maken, vind ik.
wat is er mis met ranja
  maandag 25 juli 2005 @ 21:16:56 #77
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29122976
nou ben ik zelf ook geen big spender dus ik hoef ook niet zoveel te lenen

Ik vind lenen heel normaal. Ik zie het als een investering in mezelf. Net als een bedrijf dat bij de bank geld leent voor een nieuwe machine. Dat betalen ze later als ze winst gaan maken gewoon terug.

Sterker nog, onze econmie draait op schulden
  maandag 25 juli 2005 @ 21:18:09 #78
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29123014
quote:
Op maandag 25 juli 2005 21:15 schreef McCarthy het volgende:

[..]

wat is er mis met ranja
Niets, als je er wodka doorheen doet
Vampire Romance O+
  maandag 25 juli 2005 @ 22:31:38 #79
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_29125604
quote:
Op maandag 25 juli 2005 19:40 schreef KiwiTjuHh het volgende:

Volgens elsevier is gemiddelde salaris van een hbo'er de eerste paar jaar 1275 netto. Afhankelijk van je studie zal dat wel iets hoger of lager liggen, maar hoogste ligt op 1600, dus ik denk dat je eerder moet richten op 1300-1400 euro netto.

http://www.elsevier.nl/su(...)punt/1202/index.html

voor de resultaten.
  maandag 25 juli 2005 @ 22:31:54 #80
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_29125613
quote:
Op maandag 25 juli 2005 18:04 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Voor dat bedrag mogen ze van mij iets heels anders doen, eerlijk gezegd.

Maar als het leuk werk is, is het natuurlijk wel okay.
Wat dan?
pi_29125669
quote:
Op maandag 25 juli 2005 21:15 schreef McCarthy het volgende:

[..]

wat is er mis met ranja
Ranja is goed . Maar niet alleen maar ranja.
pi_29126832
Sjongejonge, wat hebben we weer een studieschuld zeg.

Oke, als je de bedragen voor de eerste keer ziet denk je wat veel, maar als je gewoon even naar de rekensommetjes kijkt:

* Stel je hebt een studiebeurs uitwonend: 233,08
* Daarnaast leen je: 258,69

dat wordt dus voor een studie over 4 jaar 258,69*12*4= 12417,12

Dit mag je over 15 jaar uitsmeren:

12417,12 / 15 / 12 = 68,98 euro aflossing per maand wat je moet betalen. Wat bommen die paar tientjes nou straks, je krijgt na je studie bakken met geld binnen en zeker in het begin heb je weinig kosten en houdt je honderden euro's over.
Bloed, zweet en tranen!
  maandag 25 juli 2005 @ 23:09:16 #83
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29127038
quote:
Op maandag 25 juli 2005 23:03 schreef AtDaMotDaMotDa het volgende:
Sjongejonge, wat hebben we weer een studieschuld zeg.

Oke, als je de bedragen voor de eerste keer ziet denk je wat veel, maar als je gewoon even naar de rekensommetjes kijkt:

* Stel je hebt een studiebeurs uitwonend: 233,08
* Daarnaast leen je: 258,69

dat wordt dus voor een studie over 4 jaar 258,69*12*4= 12417,12

Dit mag je over 15 jaar uitsmeren:

12417,12 / 15 / 12 = 68,98 euro aflossing per maand wat je moet betalen. Wat bommen die paar tientjes nou straks, je krijgt na je studie bakken met geld binnen en zeker in het begin heb je weinig kosten en houdt je honderden euro's over.
Je vergeet de rente. Je komt dan op iets minder dan het dubbele maandbedrag uit.

Overigens, bakken met geld vallen erg mee en daarnaast stijgen je kosten voor levensonderhoud ook flink (omdat je vaak een nieuwe levensfase ingaat, appartement ipv kamer, allerlei verzekeringen, "verplichte" auto e.d.)
Vampire Romance O+
pi_29127147
Het is dus bijzonder link om meer dan 10.000 euro bij de ib-groep te lenen omdat die rente je dan kan nekken?
  maandag 25 juli 2005 @ 23:15:51 #85
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29127287
quote:
Op maandag 25 juli 2005 23:11 schreef Dementor het volgende:
Het is dus bijzonder link om meer dan 10.000 euro bij de ib-groep te lenen omdat die rente je dan kan nekken?
Mwoah, ik vind dat eigenlijk zo'n beetje de grens. Je zit dan rond een maandbedrag van ongeveer 100 euro en dat is niet echt een probleem, maar je voelt het wel en moet dus ook niet meer worden want dan wordt het pijnlijker.

Overigens zie ik geen problemen bij studieschulden van minder dan dat bedrag. Het is niet iets principieels.

Je moet het eigenlijk ook niet zien als "dan ga ik maar een keer minder uit eten" want dat zijn posten waar je makkelijk mee kunt schuiven. Het is een bijtelling bij je vaste lasten en gaat dus ten koste van zaken als pensioenopbouw en hypotheek.
Vampire Romance O+
pi_29127467
Ja ik ben daarom ook van plan om die studieschuld door mijn pa over een paar jaar te laten betalen.
Misschien niet helemaal ok maar hij zwemt nu en straks in het geld en dat mooie diploma is hem die investering dan ook wel waard.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 00:29:11 #87
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_29129672
Lenen kan slim zijn maar alleen als je het ook echt nodig hebt, als je rond komt zonder die lening moet je het niet doen. Als je geen tijd hebt voor een bijbaantje of als dat ten koste zou gaan van je studie kun je beter lenen dan dat je strax je studie niet haalt.
Het is ook weer niet de bedoeling dat je van water en brood gaat leven, maar de extra luxe kun je beter mee wachten totdat je je diploma hebt.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 00:32:10 #88
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29129759
quote:
Op maandag 25 juli 2005 23:20 schreef Dementor het volgende:
Ja ik ben daarom ook van plan om die studieschuld door mijn pa over een paar jaar te laten betalen.
Misschien niet helemaal ok maar hij zwemt nu en straks in het geld en dat mooie diploma is hem die investering dan ook wel waard.
Als je zeker weet dat hij dat doet is het hele topic eigenlijk niet belangrijk toch?
Vampire Romance O+
pi_29130766
quote:
Je vergeet de rente.
Er staat niets voor niets alleen aflossing

En je moet het ook niet overdrijven. Als jij een HBO-WO diploma hebt met een goed startsalaris zou ik mij echt niet druk maken om 100 euro hoor! Als je dat al niet kan lijen doe je echt iets verkeerd...
Bloed, zweet en tranen!
  dinsdag 26 juli 2005 @ 14:55:27 #90
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_29142074
Het voordeel van een grote lening, is dat inflatie je beste vriend is... Hoera! 2,50 voor een biertje!
Overal verstand van.
  FOK!fotograaf dinsdag 26 juli 2005 @ 20:12:05 #91
13368 NiGeLaToR
pi_29150791
Tipje: als je klaar bent met studeren en je hebt een baan spaar dan meer dan die 100,-
Je zit dan nog in het budget traject en je kan dan makkelijk lekker leven en de helft in 1 jaar aflossen met 2 vingers in je neus.. dan is het resterende bedrag zo laag dat je alsnog zo klaar bent met aflossen. Geloof mij, tis een fijn gevoel als het afgelost is!

Ik verdiende het eerste jaar na m'n studie 1400 netto en het 2de jaar een kleine 1500 netto.
Tel daarbij op dat ik een 200,- netto aan pensioen betaal (bedankt bejaarden...), zit ik schijnbaar dus boven het gemiddelde
pi_29150827
Ja dat is een goede manier
pi_29150979
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 20:12 schreef NiGeLaToR het volgende:
Tel daarbij op dat ik een 200,- netto aan pensioen betaal (bedankt bejaarden...)
Pensioen betaal je voor jezelf hoor AOW betaal je voor anderen.
pi_29151030
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 20:18 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Dat geld gaat eerst naar de oudjes toe die nu met pensioen gaan hoor.
  FOK!fotograaf dinsdag 26 juli 2005 @ 20:24:00 #95
13368 NiGeLaToR
pi_29151152
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 20:18 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Het ABP meldde mij 2 maanden terug vrolijk dat het hoger werd om het gat van de huidige pensioengerechtigen te dekken.. zoals Dementor al zegt, tis wel degelijk voor de mensen die nu met pensioen gaan. Tis overigens op het gehele salaris pleurisveel kan ik je verzekeren..
Maargoed, anderzijds krijg ik als ik eenmaal met pensioen ga ook 'pleurisveel'.. 't zal dus wel ergens goed voor zijn.
pi_29151188
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 20:24 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Het ABP meldde mij 2 maanden terug vrolijk dat het hoger werd om het gat van de huidige pensioengerechtigen te dekken.. zoals Dementor al zegt, tis wel degelijk voor de mensen die nu met pensioen gaan. Tis overigens op het gehele salaris pleurisveel kan ik je verzekeren..
Maargoed, anderzijds krijg ik als ik eenmaal met pensioen ga ook 'pleurisveel'.. 't zal dus wel ergens goed voor zijn.
Moet je nagaan he die maatschappij trekt dus rente over jou spaargeld en kan het nog eens investeren ook voor een aantal jaar.
En dan nog ontstaat er een gat, something smells fishy!
  dinsdag 26 juli 2005 @ 20:28:34 #97
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_29151260
Als je later goed verdiend kun je je schuld evt voordeliger laten oversluiten bij je hypotheek op je huis bijvoorbeeld. Kan wellicht nog weleens gunstig uitpakken als je toch onder je budget koopt.
[KNE]-Mod
  FOK!fotograaf dinsdag 26 juli 2005 @ 20:30:10 #98
13368 NiGeLaToR
pi_29151309
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 20:26 schreef Dementor het volgende:

[..]

Moet je nagaan he die maatschappij trekt dus rente over jou spaargeld en kan het nog eens investeren ook voor een aantal jaar.
En dan nog ontstaat er een gat, something smells fishy!
Ik weet het.. ik kan niet eens kiezen om minder te sparen.. 't wordt allemaal voor je besloten en geregeld.. Overigens nog zo'n mooie, voorheen betaalde je steeds meer naarmate je ouder werd.. das nu niet meer omdat het als discriminatie beschouwd werd.. kortom, ik betaal net zoveel als iemand die nog 3 maanden moet. Ondanks dat 't een percentage is, vind ik dat oneerlijk.. de kans dat ik het haal is namelijk stukken kleiner dan iemand van 64... dus dat die meer betaald omdat die er vrij zeker gebruik van gaat maken.. tjah.

Enfin, zo zullen de jongere generaties nog heel wat te verduren krijgen met al die slechtverzekerde bejaarden in dit landje
  dinsdag 26 juli 2005 @ 20:31:51 #99
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_29151353
Ik snap ook niet dat die pensioenfondsen een paar jaar terug zoveel "geld teveel" hebben uitgekeerd. Had dat lekker opgepot voor magerdere jaren...
[KNE]-Mod
  dinsdag 26 juli 2005 @ 20:50:39 #100
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_29151970
Dat je leent om je studie te bekostigen, oke. Maar vaak hoor ik mensen zeggen dat ze dus aan de ene kant lenen, en aan de andere kant een flinke spaarrekening hebben. Dan ben je volgens mij niet goed bezig.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')