Mja, ik heb een meisje bij mij op de studie zitten die uit Canada komt. Die leent maximaal en eindigt naar verwachting dan ook met een schuld van 30 tot 40.000 euro. Maar ze lacht zich daar suf om omdat ze dat helemaal niks vindt. Ze vertelde dat haar vader inderdaad 30.000 euro per jaar leende voor zijn studie en nu (+-20 jaar later) nog steeds aan het aflossen is. Dus zij heeft nu een riant appartement gehuurd in Amsterdam met een vriendin en heeft zoiets van ach, liever nu goed leven en straks een (naar haar maatstaven) kleine studieschuld aflossen dan vier jaar lang op een houtje bijten.quote:Op zondag 24 juli 2005 15:08 schreef Dementor het volgende:
Ik heb ook het gevoel alsof de studenten van nu de eerste leengeneratie worden wat na zoveel jaar is komen overwaaien uit amerika...
'Beter maximaal geleend dan minimaal geleefd.' Ken inderdaad veel mensen die zo denken.quote:Op zondag 24 juli 2005 15:51 schreef QyRoZ het volgende:
Leef/leen nu, denk later. Mijn motto, werkt al heel lang prima.
Ja dat is nu ook weer de trend om heel hard te roepen dat lenen dom is maar wel zelf voor een paar euro per uur ( waarin je ook een boek had kunnen open slaan) gaan staan vakkenvullen.quote:Op zondag 24 juli 2005 16:21 schreef ethiraseth het volgende:
Had het ook liever niet gedaan. Maargoed, het kon niet anders en ik ga niet uit leningsangst maar niet studeren en mijn hele leven baantjes proberen te vinden met mijn havo-diploma.![]()
Ik vind 40.000 euro aan studieschuld wel de investering waard...mits er dan ook echt wat van gemaakt wordt natuurlijk. Een dergelijk bedrag en dan filosofie o.i.d. gaan doen of meer met het student zijn bezig zijn dan met daadwerkelijk studeren is dan weggegooid geld natuurlijk.quote:Op zondag 24 juli 2005 15:54 schreef Dementor het volgende:
Ik ben blij dat er serieus gereageerd wordt in dit topic want er wordt vaak genoeg lacherig over gedaan.
30 tot 40.000 euro vind ik echt teveel geld om als studieschuld op te bouwen eerlijk gezegd.
Stop dat in je hypotheek en je bent al een heel stuk verder.
De reden waarom ik dit topic open is omdat ik graag voor mijn nieuwe studie een laptop aan wil schaffen zodat ik niet gebonden ben aan het nogal steriele leercentrum maar gewoon lekker in de lunchroom kan gaan zitten.quote:Op zondag 24 juli 2005 16:26 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Ik vind 40.000 euro aan studieschuld wel de investering waard...mits er dan ook echt wat van gemaakt wordt natuurlijk. Een dergelijk bedrag en dan filosofie o.i.d. gaan doen of meer met het student zijn bezig zijn dan met daadwerkelijk studeren is dan weggegooid geld natuurlijk.
Zeker. Onder de 10.000 euro zou ik me totaal niet druk maken om een ib-groep lening, zelfs niet als je filosofie studeert.quote:Op zondag 24 juli 2005 16:33 schreef Dementor het volgende:
[..]
De reden waarom ik dit topic open is omdat ik graag voor mijn nieuwe studie een laptop aan wil schaffen zodat ik niet gebonden ben aan het nogal steriele leercentrum maar gewoon lekker in de lunchroom kan gaan zitten.
Zoiets als een laptop is de investering wel waard toch?
Aangezien ik nogal wat moet programmeren etc..
Als jij dat voor jezelf de investering waard vind moet je het doen. Lekker kunnen werken en goed materiaal om mee te werken is ook belangrijk.quote:Op zondag 24 juli 2005 16:33 schreef Dementor het volgende:
[..]
De reden waarom ik dit topic open is omdat ik graag voor mijn nieuwe studie een laptop aan wil schaffen zodat ik niet gebonden ben aan het nogal steriele leercentrum maar gewoon lekker in de lunchroom kan gaan zitten.
Aangezien ik nogal wat moet programmeren etc..
Geloof me ik vind het fijnerquote:Op zondag 24 juli 2005 17:41 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Als jij dat voor jezelf de investering waard vind moet je het doen. Lekker kunnen werken en goed materiaal om mee te werken is ook belangrijk.
Aan de andere kant zie ik persoonlijk niet in hoe je in een lunchroom beter kan werken, laat staan dat een laptop handig is voor programmeren. Lijkt me dat dit echt een flutuitgave is.
Sorry hoor, maar je krijgt "alleen" onderdak en voedsel van je ouders? Weet je hoeveel dat is?! En dan heb je waarschijnlijk ook nog eens stufi met een hoge aanvullende beurs, want van 220 euro per maand kan een mens geen collegegeld, boeken en studiemateriaal betalen.quote:Op zondag 24 juli 2005 19:57 schreef Muchacha20 het volgende:
Ik snap niet waarom mensen zo'n enorm bedrag moeten lenen. Ik krijg studiefinanciering, betaal daar zelf mijn collegegeld, boeken en alle andere zooi van die ik nodig heb voor mijn studie. Daarnaast gaat mijn geld op aan ziektekosten verzekering, internet, telefoonrekening, auto, kleding, stappen en ook ik heb een laptop gekocht. Krijg van mijn ouders alleen onderdak en voedsel. De rest financieer ik geheel zelf. Maar ik moet dan wel werken naast mijn studie, wat ik als ontspanning ervaar (horeca).
Grapjas, mijn huur en mijn eten zijn al zo'n 300-400 euro per maandquote:Op zondag 24 juli 2005 19:57 schreef Muchacha20 het volgende:
Krijg van mijn ouders alleen onderdak en voedsel. De rest financieer ik geheel zelf.
* Mee eens *quote:Op zondag 24 juli 2005 16:26 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Ik vind 40.000 euro aan studieschuld wel de investering waard...mits er dan ook echt wat van gemaakt wordt natuurlijk. Een dergelijk bedrag en dan filosofie o.i.d. gaan doen of meer met het student zijn bezig zijn dan met daadwerkelijk studeren is dan weggegooid geld natuurlijk.
Je moet aflossen wat je kutn aflossen. Als jij geen 250 euro kunt aflossen omdat je niet meteen die geweldige baan hebt, dan mag je minder aflossen.quote:Op zondag 24 juli 2005 15:46 schreef ethiraseth het volgende:
Tja, ik zal door omstandigheden (Na 3 jaar overstappen van hbo naar universiteit, eigen studie moeten betalen, binnenkort op kamers etc) eindigen met een schuld van rond de 25.000 euro, afhankelijk van hoeveel ik kan bijverdienen naast mijn studie en of ik een één of twee jarige master ga doen. Zal denk ik de eerste jaren elke maand zo'n 250 euro moeten aflossen. Vervelend, maarja, het moet maar, ik moet toch een diploma hebben en als dat betekent dat ik dan de eerste jaren wat zuiniger moet leven, so be it.
quote:Op zondag 24 juli 2005 15:53 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
'Beter maximaal geleend dan minimaal geleefd.' Ken inderdaad veel mensen die zo denken.![]()
Iddquote:Op maandag 25 juli 2005 13:33 schreef kreischer2000 het volgende:
Ik ben niet van plan te gaan lenen, dan begin ik straks met een schuld als ik ga werken en daar heb ik geen zin in. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik mijn ouders heel dankbaar ben voor het betalen van mijn boeken, collegegeld en mijn kamer. Dat scheelt natuurlijk een hoop en is lenen dus ook niet nodig imo.
Dat was helemaal niet mijn bedoeling, mijn bedoelings was duidelijk te maken dat je alleen maar moet gaan lenen als het echt nodig is anders niet. Als het echt nodig is het ook zeker een waardevolle investering in jezelfquote:Op maandag 25 juli 2005 13:37 schreef Dementor het volgende:
Tjah met andere woorden je krijgt alles.
Laat die topic aub niet verzinken in een "ik leen niet kijk mij eens" topic want anders had ik hem wel anders geopend.
Check www.ib-groep.nlquote:Op maandag 25 juli 2005 14:16 schreef Proper_fucked het volgende:
Tot hoeveel kan je lenen bij de ib-groep dan?
en in het water zit het wel goed![]()
Je hebt een punt. Zeker omdat het een niet EU land betreft kunnen de regels wel eens strenger zijn.quote:Op maandag 25 juli 2005 14:19 schreef nlse het volgende:
Mag je wel lenen als je je studie in het buitenland doet?
Mijn ouders betaalden niets. Soms heb je weinig keuze, zeker als je ook nog een hele intensieve studie hebt.quote:Op maandag 25 juli 2005 13:33 schreef kreischer2000 het volgende:
Ik ben niet van plan te gaan lenen, dan begin ik straks met een schuld als ik ga werken en daar heb ik geen zin in. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik mijn ouders heel dankbaar ben voor het betalen van mijn boeken, collegegeld en mijn kamer. Dat scheelt natuurlijk een hoop en is lenen dus ook niet nodig imo.
quote:Op maandag 25 juli 2005 14:38 schreef QyRoZ het volgende:
zeker als je ook nog een hele intensieve studie hebt.
Ach, met geschiedenis verdie jet net zoveel als een redelijk goede hbo opleiding volgens de elsevier, dus zó slecht verdient dat niet (gemiddeld 1400 netto 1,5 jaar na afstuderen).quote:Op maandag 25 juli 2005 12:10 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
* Mee eens *
Ik ken ook filosofie/ geschiedenis/ luie studenten met tig studieschuld. Die gaan ze uiteraard nooit helemaal terugbetalen...................................
Ikzelf heb inmiddels ook al een flinke studieschuld. Maar nog een paar maanden dan ben ik klaar.![]()
Voor dat bedrag mogen ze van mij iets heels anders doen, eerlijk gezegd.quote:Op maandag 25 juli 2005 16:01 schreef ethiraseth het volgende:
gemiddeld 1400 netto 1,5 jaar na afstuderen.![]()
contact gehad met ib-groep, kan daar niet lenen om te studeren in amerika.. krijg ook geen studiefinanciering, maar dat wist ik al.. wel kut opzich..quote:Op maandag 25 juli 2005 14:19 schreef nlse het volgende:
Mag je wel lenen als je je studie in het buitenland doet? Ik weet dat er ooit paar jaar geleden plannen waren om beleid mbt studies in het buitenland te wijzigen maar is me niet duidelijk of dat ook ooit is doorgevoerd.
In de vakanties mag je voor zover ik weet trouwens wel werken op je F1 (is het toch?) visum... Maar koop je idd weinig voor. Maar als je het rond krijgt, zeker doen. Ben er zelf ook ooit mee bezig geweest.
Toch valt dat nog vies tegen, zo'n aflossing kan nog lelijk op je budget drukken.quote:Op maandag 25 juli 2005 12:41 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Je moet aflossen wat je kutn aflossen. Als jij geen 250 euro kunt aflossen omdat je niet meteen die geweldige baan hebt, dan mag je minder aflossen.
Als jij een studie zou doen in de VS aan een enigzins gerenomeerde universiteit waarbij je een studie doet in de richting van een beroep dat je later veel centen oplevert.quote:Op maandag 25 juli 2005 19:15 schreef Proper_fucked het volgende:
[..]
contact gehad met ib-groep, kan daar niet lenen om te studeren in amerika.. krijg ook geen studiefinanciering, maar dat wist ik al.. wel kut opzich..
Ja psies ben wel benieuwdquote:Op maandag 25 juli 2005 19:41 schreef PLAE@ het volgende:
Volgens mij is op ib-groep.nl veel info te vinden.
Maar wat voorbeelden uit de praktijk zouden handig zijn ja![]()
90-170 euro ongeveer.quote:Op maandag 25 juli 2005 19:40 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Kan iemand misschien een voorbeeld geven van hoeveel je terug moet betalen?
Stel dat je zo ongeveer 1500 euro netto loon hebt (wel reeel denk ik voor eerste jaren na HBO?)
En een gemiddelde schuld van zo'n 10 a 15 duizend euro?
Weet niet of ik zo een goed voorbeeld geef maar ben nieuwsgierig hoeveel het dan zou zijn!
Deze dan!quote:Op maandag 25 juli 2005 19:44 schreef NiGeLaToR het volgende:
M'n vriendin en ik hebben samen 25k open staan.
Na een jaar werken hebben we 10k gespaard.
Had een wereldreis, een auto, een keuken, een opblaasbare pop of een 20.000 blikjes cola geweest.. maar nu hebben we een opleiding en over 2 jaar is die lening af en blijft het salaris.
Dus.. kut? Jazeker, maar daar kom je wel weer overheen.. moet je alleen wel je diploma halen natuurlijk. Praktijkvoorbeeld genoeg?
Blijft toch veel geld, hoe je het ook went of keert, er is geen 100% zekerheid dat je later veel geld gaat verdienenquote:Denk je dan later wakker te liggen van een lening van $ 60.000
Ze verlagen het bedrag dan tot een bedrag waarna je genoeg overhoudt om van te kunnen leven, niet tot een bedrag dat je niet voelt.quote:Op maandag 25 juli 2005 20:03 schreef Dementor het volgende:
Als je het niet kunt betalen dan kun je een aanvraag doen he tot verlagen van het bedrag dat terugbetaald moet worden maar dat is hier al 1000x voorbij gekomen!
Wat ging er mis?quote:Op maandag 25 juli 2005 20:11 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Ze verlagen het bedrag dan tot een bedrag waarna je genoeg overhoudt om van te kunnen leven, niet tot een bedrag dat je niet voelt.
Als alles goed gaat is forse schuld helemaal niet zo'n probleem, maar er zijn genoeg gevallen waarin het niet helemaal gaat zoals je gepland had.
* MouseOver is daar een voorbeeld van.
Waarom betalen jullie niet gewoon per maand terug?quote:Op maandag 25 juli 2005 20:24 schreef NiGeLaToR het volgende:
Damn, post ik m'n praktijkvoorbeeld, dan wil ik ook wel wat response ook hoor
Deels. Met beleid overigens. Ik was 17 toen ik op het hbo terecht kwam en had besloten een volledige lening te nemen omdat alles dan wat gelijkmatiger zou lopen: ruim zitten in m'n studententijd en wat krapper in m'n eerste jaren werken. Met in het achterhoofd dat van een houtjebijt-studentenbudget naar ineens 1500 netto een enorme stap zou zijn en ik dat eigenlijk niet zo gezond vond. Die beslissing was op zich goed. Omdat ik zo jong was toen ik begon heb ik vrij lang over m'n opleiding gedaan en daarnaast veel nevendingen gedaan die ook tijd vraten. Ze waren nuttig en ik ben blij dat ik ze gedaan heb, maar het ging er allemaal niet sneller door.quote:
Voor je gevoel is het veel beter om tegenover een schuld een redelijk spaarbedrag te hebben staan.quote:Op maandag 25 juli 2005 20:26 schreef KiwiTjuHh het volgende:
[..]
Waarom betalen jullie niet gewoon per maand terug?
het bestond natuurlijk al langer alleen in een andere vormquote:Op zondag 24 juli 2005 15:08 schreef Dementor het volgende:
Ik heb ook het gevoel alsof de studenten van nu de eerste leengeneratie worden wat na zoveel jaar is komen overwaaien uit amerika...
dus even een jaartje weinig verdienenquote:Op zondag 24 juli 2005 15:50 schreef SuperWeber het volgende:
Tja...
Na je studie betaal je 15 jaar lang terug naar draagkracht. Daarna heb je of afbetaald of de rest wordt kwijtgescholden...
Lijkt mij niet zo'n probleem. Verdien je veel, betaal je ook veel, verdien je weinig. Betaal je ook geen drol...
Jaquote:Op zondag 24 juli 2005 16:33 schreef Dementor het volgende:
[..]
dan zekerquote:Aangezien ik nogal wat moet programmeren etc..
Hoe sneller je terugbetaald... hoe minder rente zich op bouwtquote:Op maandag 25 juli 2005 20:26 schreef KiwiTjuHh het volgende:
[..]
Waarom betalen jullie niet gewoon per maand terug?
ik kan het aanraden.quote:Op zondag 24 juli 2005 17:46 schreef Dementor het volgende:
[..]
Geloof me ik vind het fijner
Ik ga HBO Bedrijfskundige Informatica studeren dat vind ik zelf een pittige opleiding.
De een geeft het geld uit aan kamerhuur en ik aan een laptop.
wat is er mis met ranjaquote:Op zondag 24 juli 2005 23:50 schreef fee-tje het volgende:
Ik leen gewoon wel bij het IBG. Inderdaad betaal je alles straks in 15 jaar terug, en als je een beetje redelijk hebt nagedacht over je studiekeuze (dus idd geen filosofie) dan kan dat er echt wel af. Ik wil nu graag wel gewoon es een fles wijn kunnen drinken ipv ranja en een keer gaan stappen en niet hoeven miezeren over elk treinkaartje wat ik zelf moet betalen. Ik heb wel wat beters om me druk over te maken, vind ik.
Volgens elsevier is gemiddelde salaris van een hbo'er de eerste paar jaar 1275 netto. Afhankelijk van je studie zal dat wel iets hoger of lager liggen, maar hoogste ligt op 1600, dus ik denk dat je eerder moet richten op 1300-1400 euro netto.quote:Op maandag 25 juli 2005 19:40 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Kan iemand misschien een voorbeeld geven van hoeveel je terug moet betalen?
Stel dat je zo ongeveer 1500 euro netto loon hebt (wel reeel denk ik voor eerste jaren na HBO?)
En een gemiddelde schuld van zo'n 10 a 15 duizend euro?
Weet niet of ik zo een goed voorbeeld geef maar ben nieuwsgierig hoeveel het dan zou zijn!
Wat dan?quote:Op maandag 25 juli 2005 18:04 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Voor dat bedrag mogen ze van mij iets heels anders doen, eerlijk gezegd.
Maar als het leuk werk is, is het natuurlijk wel okay.
Je vergeet de rente. Je komt dan op iets minder dan het dubbele maandbedrag uit.quote:Op maandag 25 juli 2005 23:03 schreef AtDaMotDaMotDa het volgende:
Sjongejonge, wat hebben we weer een studieschuld zeg.![]()
Oke, als je de bedragen voor de eerste keer ziet denk je wat veel, maar als je gewoon even naar de rekensommetjes kijkt:
* Stel je hebt een studiebeurs uitwonend: 233,08
* Daarnaast leen je: 258,69
dat wordt dus voor een studie over 4 jaar 258,69*12*4= 12417,12
Dit mag je over 15 jaar uitsmeren:
12417,12 / 15 / 12 = 68,98 euro aflossing per maand wat je moet betalen. Wat bommen die paar tientjes nou straks, je krijgt na je studie bakken met geld binnen en zeker in het begin heb je weinig kosten en houdt je honderden euro's over.
Mwoah, ik vind dat eigenlijk zo'n beetje de grens. Je zit dan rond een maandbedrag van ongeveer 100 euro en dat is niet echt een probleem, maar je voelt het wel en moet dus ook niet meer worden want dan wordt het pijnlijker.quote:Op maandag 25 juli 2005 23:11 schreef Dementor het volgende:
Het is dus bijzonder link om meer dan 10.000 euro bij de ib-groep te lenen omdat die rente je dan kan nekken?
Als je zeker weet dat hij dat doet is het hele topic eigenlijk niet belangrijk toch?quote:Op maandag 25 juli 2005 23:20 schreef Dementor het volgende:
Ja ik ben daarom ook van plan om die studieschuld door mijn pa over een paar jaar te laten betalen.
Misschien niet helemaal ok maar hij zwemt nu en straks in het geld en dat mooie diploma is hem die investering dan ook wel waard.
Er staat niets voor niets alleen aflossingquote:Je vergeet de rente.
Pensioen betaal je voor jezelf hoorquote:Op dinsdag 26 juli 2005 20:12 schreef NiGeLaToR het volgende:
Tel daarbij op dat ik een 200,- netto aan pensioen betaal (bedankt bejaarden...)
Dat geld gaat eerst naar de oudjes toe die nu met pensioen gaan hoor.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 20:18 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Pensioen betaal je voor jezelf hoorAOW betaal je voor anderen.
Het ABP meldde mij 2 maanden terug vrolijk dat het hoger werd om het gat van de huidige pensioengerechtigen te dekken.. zoals Dementor al zegt, tis wel degelijk voor de mensen die nu met pensioen gaan. Tis overigens op het gehele salaris pleurisveel kan ik je verzekeren..quote:Op dinsdag 26 juli 2005 20:18 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Pensioen betaal je voor jezelf hoorAOW betaal je voor anderen.
Moet je nagaan he die maatschappij trekt dus rente over jou spaargeld en kan het nog eens investeren ook voor een aantal jaar.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 20:24 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Het ABP meldde mij 2 maanden terug vrolijk dat het hoger werd om het gat van de huidige pensioengerechtigen te dekken.. zoals Dementor al zegt, tis wel degelijk voor de mensen die nu met pensioen gaan. Tis overigens op het gehele salaris pleurisveel kan ik je verzekeren..
Maargoed, anderzijds krijg ik als ik eenmaal met pensioen ga ook 'pleurisveel'.. 't zal dus wel ergens goed voor zijn.
Ik weet het.. ik kan niet eens kiezen om minder te sparen.. 't wordt allemaal voor je besloten en geregeld.. Overigens nog zo'n mooie, voorheen betaalde je steeds meer naarmate je ouder werd.. das nu niet meer omdat het als discriminatie beschouwd werd.. kortom, ik betaal net zoveel als iemand die nog 3 maanden moet. Ondanks dat 't een percentage is, vind ik dat oneerlijk.. de kans dat ik het haal is namelijk stukken kleiner dan iemand van 64... dus dat die meer betaald omdat die er vrij zeker gebruik van gaat maken.. tjah.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 20:26 schreef Dementor het volgende:
[..]
Moet je nagaan he die maatschappij trekt dus rente over jou spaargeld en kan het nog eens investeren ook voor een aantal jaar.
En dan nog ontstaat er een gat, something smells fishy!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |